Pelisovellusten taustajärjestelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: TX00EW66
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-Osaa määritellä ja rakentaa pelien taustajärjestelmiä.
- Osaa työskennellä vakaiden ja turvallisten teknologioiden kanssa, joilla tehdään pelien taustajärjestelmiä.
- Osaa rakentaa REST-arkkitehtuuriin pohjautuvan web servicen pelille.
- Osaa luoda NoSQL-tietokannan ja osaa käyttää MongoDB-tietokantaa skaalautuvien pelien tiedon säilömiseen ja hakemiseen
- Osaa laajentaa Photon Serveriä omalla web servicellä ja omilla plugineilla
Sisältö
Opintojaksolla käydään läpi pelien taustajärjestelmien rakentamiseen olennaisesti liittyviä asioita kuten periaatteet skaalautuvien ja vakaiden järjestelmien rakentamiseen, pilvipalveluiden hyödyntäminen, asiaan liittyvä tietoturva sekä erilaisia esimerkkitapauksia tyypillisistä pelien taustajärjestelmien arkkitehtuuriratkaisuista. Opintojaksolla luodaan myös katsaus NoSQL-tietokantoihin ja käydään tarkemmin läpi MongoDB-tietokannan käyttöä. Opintojakson aikana rakennetaan peliä varten REST-arkkitehtuuria käyttävä web service, joka tallentaa ja hakee tietoa MongoDB-tietokannasta sekä toimii laajennuksena Photon Serverille.
Esitietovaatimukset
Tietokannat ja pelipalvelimet, tietorakenteet ja algoritmit, ohjelmistoarkkitehtuurit ja -mallit
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- Opiskelija ymmärtää perusteet pelien taustajärjestelmien rakentamisesta
- Opiskelija on ollut läsnä ja osallistunut aktiivisesti luennoilla
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- Opiskelijalla on hyvät tiedot pelien taustajärjestelmien rakentamisesta ja osaa ratkaista käytännön ongelmia tietoja hyväksi käyttäen
- Opiskelija on ratkaissut riittävän määrän perustason tehtäviä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija on omaksunut kiitettävän hyvin opintojaksolla käydyt asiat
- Opiskelija on osoittanut että pystyy ratkaisemaan haastavia tehtäviä opintojaksolla opittuja taitoja ja työkaluja hyödyntäen
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
- Opiskelija ymmärtää perusteet pelien taustajärjestelmien rakentamisesta
- Opiskelija on ollut läsnä ja osallistunut aktiivisesti luennoilla
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 18.08.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 13.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ICT ja tuotantotalous
Toimipiste
Karaportti 2
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Antti Laiho
Ryhmät
-
TVT22-PEPelikehitys
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-Osaa määritellä ja rakentaa pelien taustajärjestelmiä.
- Osaa työskennellä vakaiden ja turvallisten teknologioiden kanssa, joilla tehdään pelien taustajärjestelmiä.
- Osaa rakentaa REST-arkkitehtuuriin pohjautuvan web servicen pelille.
- Osaa luoda NoSQL-tietokannan ja osaa käyttää MongoDB-tietokantaa skaalautuvien pelien tiedon säilömiseen ja hakemiseen
- Osaa laajentaa Photon Serveriä omalla web servicellä ja omilla plugineilla
Sisältö
Opintojaksolla käydään läpi pelien taustajärjestelmien rakentamiseen olennaisesti liittyviä asioita kuten periaatteet skaalautuvien ja vakaiden järjestelmien rakentamiseen, pilvipalveluiden hyödyntäminen, asiaan liittyvä tietoturva sekä erilaisia esimerkkitapauksia tyypillisistä pelien taustajärjestelmien arkkitehtuuriratkaisuista. Opintojaksolla luodaan myös katsaus NoSQL-tietokantoihin ja käydään tarkemmin läpi MongoDB-tietokannan käyttöä. Opintojakson aikana rakennetaan peliä varten REST-arkkitehtuuria käyttävä web service, joka tallentaa ja hakee tietoa MongoDB-tietokannasta sekä toimii laajennuksena Photon Serverille.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- Opiskelija ymmärtää perusteet pelien taustajärjestelmien rakentamisesta
- Opiskelija on ollut läsnä ja osallistunut aktiivisesti luennoilla
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- Opiskelijalla on hyvät tiedot pelien taustajärjestelmien rakentamisesta ja osaa ratkaista käytännön ongelmia tietoja hyväksi käyttäen
- Opiskelija on ratkaissut riittävän määrän perustason tehtäviä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija on omaksunut kiitettävän hyvin opintojaksolla käydyt asiat
- Opiskelija on osoittanut että pystyy ratkaisemaan haastavia tehtäviä opintojaksolla opittuja taitoja ja työkaluja hyödyntäen
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
- Opiskelija ymmärtää perusteet pelien taustajärjestelmien rakentamisesta
- Opiskelija on ollut läsnä ja osallistunut aktiivisesti luennoilla
Esitietovaatimukset
Tietokannat ja pelipalvelimet, tietorakenteet ja algoritmit, ohjelmistoarkkitehtuurit ja -mallit
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 18.08.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 13.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ICT ja tuotantotalous
Toimipiste
Karaportti 2
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Degree Programme in Information Technology
Opettaja
- Antti Laiho
Ryhmät
-
ICT22-GGame Development
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-Osaa määritellä ja rakentaa pelien taustajärjestelmiä.
- Osaa työskennellä vakaiden ja turvallisten teknologioiden kanssa, joilla tehdään pelien taustajärjestelmiä.
- Osaa rakentaa REST-arkkitehtuuriin pohjautuvan web servicen pelille.
- Osaa luoda NoSQL-tietokannan ja osaa käyttää MongoDB-tietokantaa skaalautuvien pelien tiedon säilömiseen ja hakemiseen
- Osaa laajentaa Photon Serveriä omalla web servicellä ja omilla plugineilla
Sisältö
Opintojaksolla käydään läpi pelien taustajärjestelmien rakentamiseen olennaisesti liittyviä asioita kuten periaatteet skaalautuvien ja vakaiden järjestelmien rakentamiseen, pilvipalveluiden hyödyntäminen, asiaan liittyvä tietoturva sekä erilaisia esimerkkitapauksia tyypillisistä pelien taustajärjestelmien arkkitehtuuriratkaisuista. Opintojaksolla luodaan myös katsaus NoSQL-tietokantoihin ja käydään tarkemmin läpi MongoDB-tietokannan käyttöä. Opintojakson aikana rakennetaan peliä varten REST-arkkitehtuuria käyttävä web service, joka tallentaa ja hakee tietoa MongoDB-tietokannasta sekä toimii laajennuksena Photon Serverille.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- Opiskelija ymmärtää perusteet pelien taustajärjestelmien rakentamisesta
- Opiskelija on ollut läsnä ja osallistunut aktiivisesti luennoilla
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- Opiskelijalla on hyvät tiedot pelien taustajärjestelmien rakentamisesta ja osaa ratkaista käytännön ongelmia tietoja hyväksi käyttäen
- Opiskelija on ratkaissut riittävän määrän perustason tehtäviä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija on omaksunut kiitettävän hyvin opintojaksolla käydyt asiat
- Opiskelija on osoittanut että pystyy ratkaisemaan haastavia tehtäviä opintojaksolla opittuja taitoja ja työkaluja hyödyntäen
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
- Opiskelija ymmärtää perusteet pelien taustajärjestelmien rakentamisesta
- Opiskelija on ollut läsnä ja osallistunut aktiivisesti luennoilla
Esitietovaatimukset
Tietokannat ja pelipalvelimet, tietorakenteet ja algoritmit, ohjelmistoarkkitehtuurit ja -mallit