Siirry suoraan sisältöön

Pelisovellusten taustajärjestelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: TX00EW66-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 17.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
18.08.2025 - 19.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ICT ja tuotantotalous
Toimipiste
Karaportti 2
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Antti Laiho
Ryhmät
TVT23-PE
Pelikehitys
Opintojakso
TX00EW66

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 44 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 25.08.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Pelisovellusten taustajärjestelmät TX00EW66-3004
KMD557 Digitila
Ti 26.08.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Pelisovellusten taustajärjestelmät TX00EW66-3004
KMD557 Digitila
Ke 27.08.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Pelisovellusten taustajärjestelmät TX00EW66-3004
KMD557 Digitila
To 28.08.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelisovellusten taustajärjestelmät TX00EW66-3004
KMD557 Digitila
Pe 29.08.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelisovellusten taustajärjestelmät TX00EW66-3004
KMD557 Digitila
Ma 01.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Pelisovellusten taustajärjestelmät TX00EW66-3004
KMD557 Digitila
Ti 02.09.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Pelisovellusten taustajärjestelmät TX00EW66-3004
KMD557 Digitila
Ke 03.09.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Pelisovellusten taustajärjestelmät TX00EW66-3004
KMD757 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-Osaa määritellä ja rakentaa pelien taustajärjestelmiä.
- Osaa työskennellä vakaiden ja turvallisten teknologioiden kanssa, joilla tehdään pelien taustajärjestelmiä.
- Osaa rakentaa REST-arkkitehtuuriin pohjautuvan web servicen pelille.
- Osaa luoda NoSQL-tietokannan ja osaa käyttää MongoDB-tietokantaa skaalautuvien pelien tiedon säilömiseen ja hakemiseen
- Osaa laajentaa Photon Serveriä omalla web servicellä ja omilla plugineilla

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi pelien taustajärjestelmien rakentamiseen olennaisesti liittyviä asioita kuten periaatteet skaalautuvien ja vakaiden järjestelmien rakentamiseen, pilvipalveluiden hyödyntäminen, asiaan liittyvä tietoturva sekä erilaisia esimerkkitapauksia tyypillisistä pelien taustajärjestelmien arkkitehtuuriratkaisuista. Opintojaksolla luodaan myös katsaus NoSQL-tietokantoihin ja käydään tarkemmin läpi MongoDB-tietokannan käyttöä. Opintojakson aikana rakennetaan peliä varten REST-arkkitehtuuria käyttävä web service, joka tallentaa ja hakee tietoa MongoDB-tietokannasta sekä toimii laajennuksena Photon Serverille.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

- Opiskelija ymmärtää perusteet pelien taustajärjestelmien rakentamisesta
- Opiskelija on ollut läsnä ja osallistunut aktiivisesti luennoilla

Arviointikriteerit, hyvä (3)

- Opiskelijalla on hyvät tiedot pelien taustajärjestelmien rakentamisesta ja osaa ratkaista käytännön ongelmia tietoja hyväksi käyttäen
- Opiskelija on ratkaissut riittävän määrän perustason tehtäviä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija on omaksunut kiitettävän hyvin opintojaksolla käydyt asiat
- Opiskelija on osoittanut että pystyy ratkaisemaan haastavia tehtäviä opintojaksolla opittuja taitoja ja työkaluja hyödyntäen

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

- Opiskelija ymmärtää perusteet pelien taustajärjestelmien rakentamisesta
- Opiskelija on ollut läsnä ja osallistunut aktiivisesti luennoilla

Esitietovaatimukset

Tietokannat ja pelipalvelimet, tietorakenteet ja algoritmit, ohjelmistoarkkitehtuurit ja -mallit

Siirry alkuun