Siirry suoraan sisältöön

Pelisovellusten taustajärjestelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: TX00EW66-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 18.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.08.2024 - 13.10.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) ICT ja tuotantotalous
Toimipiste
Karaportti 2
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 35
Koulutus
Degree Programme in Information Technology
Opettajat
Antti Laiho
Ryhmät
ICT22-G
Game Development
Opintojakso
TX00EW66

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 42 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 22.08.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Game Server Programming TX00EW66-3002
metropolia.zoom.us/my/antti
Ma 26.08.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Game Server Programming TX00EW66-3002
metropolia.zoom.us/my/antti
Ti 27.08.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Game Server Programming TX00EW66-3002
metropolia.zoom.us/my/antti
Ke 28.08.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Game Server Programming TX00EW66-3002
metropolia.zoom.us/my/antti
To 29.08.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Game Server Programming TX00EW66-3002
metropolia.zoom.us/my/antti
Ke 11.09.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Game Server Programming TX00EW66-3002
zoom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-Osaa määritellä ja rakentaa pelien taustajärjestelmiä.
- Osaa työskennellä vakaiden ja turvallisten teknologioiden kanssa, joilla tehdään pelien taustajärjestelmiä.
- Osaa rakentaa REST-arkkitehtuuriin pohjautuvan web servicen pelille.
- Osaa luoda NoSQL-tietokannan ja osaa käyttää MongoDB-tietokantaa skaalautuvien pelien tiedon säilömiseen ja hakemiseen
- Osaa laajentaa Photon Serveriä omalla web servicellä ja omilla plugineilla

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi pelien taustajärjestelmien rakentamiseen olennaisesti liittyviä asioita kuten periaatteet skaalautuvien ja vakaiden järjestelmien rakentamiseen, pilvipalveluiden hyödyntäminen, asiaan liittyvä tietoturva sekä erilaisia esimerkkitapauksia tyypillisistä pelien taustajärjestelmien arkkitehtuuriratkaisuista. Opintojaksolla luodaan myös katsaus NoSQL-tietokantoihin ja käydään tarkemmin läpi MongoDB-tietokannan käyttöä. Opintojakson aikana rakennetaan peliä varten REST-arkkitehtuuria käyttävä web service, joka tallentaa ja hakee tietoa MongoDB-tietokannasta sekä toimii laajennuksena Photon Serverille.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

- Opiskelija ymmärtää perusteet pelien taustajärjestelmien rakentamisesta
- Opiskelija on ollut läsnä ja osallistunut aktiivisesti luennoilla

Arviointikriteerit, hyvä (3)

- Opiskelijalla on hyvät tiedot pelien taustajärjestelmien rakentamisesta ja osaa ratkaista käytännön ongelmia tietoja hyväksi käyttäen
- Opiskelija on ratkaissut riittävän määrän perustason tehtäviä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija on omaksunut kiitettävän hyvin opintojaksolla käydyt asiat
- Opiskelija on osoittanut että pystyy ratkaisemaan haastavia tehtäviä opintojaksolla opittuja taitoja ja työkaluja hyödyntäen

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

- Opiskelija ymmärtää perusteet pelien taustajärjestelmien rakentamisesta
- Opiskelija on ollut läsnä ja osallistunut aktiivisesti luennoilla

Esitietovaatimukset

Tietokannat ja pelipalvelimet, tietorakenteet ja algoritmit, ohjelmistoarkkitehtuurit ja -mallit

Siirry alkuun