Työyhteisön johtaminen ja kehittäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00BO76
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.
Sisältö
Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.
Esitietovaatimukset
2. harjoittelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 22.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Markus Neuvonen
- Niina Pietilä
Ryhmät
-
SXH21K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH21K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.
Sisältö
Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.
Aika ja paikka
ks. lisätietoa opiskelijalle
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa
Opetusmenetelmät
Lähiopetus: työpajatyöskentely, ohjattu ja itsenäinen opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Verkkototeutus, syksy 2023 / Markus Neuvonen ja Niina Pietilä
Kirjatenttitoteutus, syksy 2023 /Markus Neuvonen ja Niina Pietilä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Myllypuron kampuksella:
30.8. klo 8.30 - 11.45 / MN + NP
7.9. klo 12.45 - 16.00 / NP
13.9. klo 8.30 - 11.45/ NP
21.09. klo 8.30 - 11.45/ MN
27.09. klo 8.30 - 11.45 MN
4.10. klo 8.30 - 11.45 / MN
11.10. klo 12.45 - 16.00 /NP
huom. muutokset mahdollisia
EHDOTON läsnäolo aikataulun mukaisesti lähiopetuksessa.
Lisätietoja opiskelijoille
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-opettajaan Markus Neuvoseen.
- Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajiin heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakso on tarkoitettu SXH21K1 ja SXH20K2 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimivat Markus Neuvonen ja Niina Pietilä.
Opintojaksolle hyväksytään max 35 päättövaiheen opiskelijaa (opintopisteiden mukaisesti ja edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu).
30.8. klo 8.30 - 11.45 / MN + NP
7.9. klo 12.45 - 16.00 / NP
13.9. klo 8.30 - 11.45/ NP
21.09. klo 8.30 - 11.45/ MN
27.09. klo 8.30 - 11.45 MN
4.10. klo 8.30 - 11.45 / MN
11.10. klo 12.45 - 16.00 /NP
huom. muutokset mahdollisia
Opintojakso suoritetaan 30.8. - 22.10. välisenä aikana. Jakso sisältää 6 teemaa, joissa suoritetaan yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä, sekä osallistutaan lähiopetukseen.
EHDOTON läsnäolo aikataulun mukaisesti lähiopetuksessa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Pari- ja ryhmätehtävät, aktiivinen osallistuminen työskentelyyn ja oppimistehtävät.
Arvinoinnin kriteerit ja -tasot tarkennetaan orientaatiotunnilla.
Esitietovaatimukset
2. harjoittelu
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 22.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Markus Neuvonen
Ryhmät
-
SXH21K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH21K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.
Sisältö
Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.
Aika ja paikka
Opintojakso on tarkoitettu SXH21K1 ja SXH21K2 opiskelijoille. Opintojakson opettajina toimivat Markus Neuvonen ja Niina Pietilä.
Opintojaksolle hyväksytään max 30 päättövaiheen opiskelijaa (opintopisteiden mukaisesti, edellyttää että vähintään 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu).
Opintojakso suoritetaan 18.8. - 22.10. välisenä aikana. Jakso sisältää 6 teemaa. Jokaisessa teemassa suoritetaan yksilö-, pari- tai ryhmätehtäviä.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Markus Neuvoseen .
Mikäli opiskelijalla on päätös yksilöllisestä tuesta, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajiin heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
18.8. klo13.00 - 14.00 Orientaatio opintojaksoon, ryhmiin jako ja 1. teeman ohjeistus, Ehdoton läsnäolo
11.10. klo 9.00 - 11.00 Osaamisen osoitus akvaariokeskustelulla ja palaute. Ehdoton läsnäolo
1.teema 18.8. - 27.8. (ohjauszoom 22.8. klo 9.00 - 10.00)
2. teema 28.8. - 10.9. (ohjauszoom 4.9. klo 11.00 - 12.00)
3. teema 11.9. - 17.9. (ohjauszoom 11.9. klo 10.00 - 11.00)
4. teema 18.9. - 24.9. (ohjauszoom 18.9. klo 10.00 - 11.00)
5. teema 25.9.– 8.10. (ohjauszoom 25.9. klo 10.00 - 11-00)
6. teema 9.10.–13.10. (ohjauszoom 9.10. klo 9.00 - 10.00 )
huom. muutokset mahdollisia
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Moodlessa
Opetusmenetelmät
Työpajatyöskentelyä, yksilö- ja ryhmätehtäviä, verkkoaineistojen läpikäyntiä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähiopetus tai kirjatentti -opintojaksot syksyllä 2023
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h
Lisätietoja opiskelijoille
18.8. klo13.00 - 14.00 Orientaatio opintojaksoon, ryhmiin jako ja 1. teeman ohjeistus, Ehdoton läsnäolo
11.10. klo 9.00 - 11.00 Osaamisen osoitus akvaariokeskustelulla ja palaute. Ehdoton läsnäolo
1.teema 18.8. - 27.8. (ohjauszoom 22.8. klo 9.00 - 10.00)
2. teema 28.8. - 10.9. (ohjauszoom 4.9. klo 11.00 - 12.00)
3. teema 11.9. - 17.9. (ohjauszoom 11.9. klo 10.00 - 11.00)
4. teema 18.9. - 24.9. (ohjauszoom 18.9. klo 10.00 - 11.00)
5. teema 25.9.– 8.10. (ohjauszoom 25.9. klo 10.00 - 11-00)
6. teema 9.10.–13.10. (ohjauszoom 9.10. klo 9.00 - 10.00 )
huom. muutokset mahdollisia
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ilmoitetaan opintojaksolla
Esitietovaatimukset
2. harjoittelu
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 22.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Markus Neuvonen
- Niina Pietilä
Ryhmät
-
SXH21K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH21K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.
Sisältö
Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.
Aika ja paikka
Opintojakso on tarkoitettu SXH20K1 ja SXH20K2 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimivat Markus Neuvonen ja Niina Pietilä.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Markus Neuvoseen.
Mikäli opiskelijalla on päätös yksilöllisestä tuesta, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajiin heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Kirjatenttien aikataulu:
Tentti: 19.09.2023 klo 12.45 - 16.00 tilassa MPA5015
Uusintatentti 1: yleisenä uusintatenttipäivänä, Ti 14.11. klo 16.30 – 20.00 (huom. seuraa tiedotusta, koska yleiset tenttipäivät voivat vielä muuttua)
Uusintatentti 2: yleisenä uusintatenttipäivänä Ma 11.12. klo 16.30 – 20.00 (huom. seuraa tiedotusta, koska yleiset tenttipäivät voivat vielä muuttua)
Opetusmenetelmät
Itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen ja osaamisen osoittaminen tentillä
Kirjatentti: Rousu & Lanne-Eriksson (2021): Lähijohtaminen sosiaalialalla.
E-kirja teoksesta löytyy mm. täältä: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/504805/2021%20OIVA%2039%20Lähijohtaminen%20sosiaalialalla.pdf
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoiset toteutukset: lähiopetus tai verkkokurssi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentin arvioinnin kriteerit (Rousu & Lanne-Eriksson 2021):
• käsitteiden avaaminen / määrittely
• olennaisten asioiden käsittely
• vastauksen loogisuus ja selkeys
• pohdinta ja analyysi
Arviointitasot:
(0) Hylätty
Vastauksesta ei käy ilmi, että tenttimateriaalia on luettu ja ymmärretty, vaan vastaus pohjautuu arkiajattelun. Vastaus saattaa sisältää runsaasti olennaisia asiavirheitä ja merkittäviä väärinkäsityksiä tai painottua pelkästään epäolennaisiin asioihin.
(1-2) Tyydyttävä
Vastaus, joka sisältää joitakin oikein ymmärrettyjä, tenttimateriaalissa mainittuja asioita. Vastaus saattaa painottua epäolennaisiin asioihin tai sisältää joitakin asiavirheitä ja väärinkäsityksiä, mutta osoittaa kuitenkin opiskelijan hallitsevan opittavan aineiston vähimmäistasolla. Suppea tai liian laaja.
(3-4) Hyvä
Asiallinen tenttimateriaaliin ymmärrykseen perustuva vastaus, joka kuitenkin voi sisältää myös jonkun yksittäisen asiavirheen, väärinkäsityksen tai epäolennaisen asian. Opittavan aineiston perussisältö on pääosin hyvin ymmärretty ja rakenne on selkeä. Vastaus sisältää myös joitakin tärkeitä yksityiskohtia ja/tai olennaista analyysia tai pohdintaa.
(5) Kiitettävä
Erinomainen, tenttimateriaaliin perustuva vastaus, joka ei sisällä asiavirheitä, väärinkäsityksiä tai epäolennaisia asioita. Opittavan aineiston sisältö ja rakenne on erittäin hyvin ymmärretty ja esitetty ja vastaus sisältää paljon tärkeitä yksityiskohtia ja olennaista analyysia tai pohdintaa.
Esitietovaatimukset
2. harjoittelu
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 12.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Markus Neuvonen
Ryhmät
-
SXH20S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.
Sisältö
Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.
Aika ja paikka
Opintojakso on tarkoitettu SXH20S1 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimii Markus Neuvonen
Opintojaksolle hyväksytään max 24 päättövaiheen opiskelijaa (opintopisteiden mukaisesti, edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu).
Opintojakso suoritetaan 9.1.- 17.4. välisenä aikana. Jakso sisältää 6 teemaa, joissa suoritetaan yksilö- ja ryhmätehtäviä, sekä osallistutaan lähiopetukseen.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Markus Neuvonen.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Aikataulu:
16.01.2023 12.45 - 16.00 MPA4010
30.01.2023 08.30 - 11.45 MPA4010
13.02.2023 12.45 - 16.00 MPA2019
27.02.2023 12.45 - 16.00 MPA2019
13.03.2023 12.45 - 16.00 MPA2019
27.03.2023 12.45 - 16.00 MPA2019
03.04.2023 12.45 - 16.00 MPA2019
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaali Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Lähiopetusta, työpajatyöskentelyä, yksilö- ja ryhmätehtäviä, verkkoaineistojen läpikäyntiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoiset toteutukset: verkkokurssi ja tentti; lisätietoa myöhemmin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä (= noin 135 h).
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu SXH20S1 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimii Markus Neuvonen
Opintojaksolle hyväksytään max 24 päättövaiheen opiskelijaa (opintopisteiden mukaisesti, edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu).
Opintojakso suoritetaan 9.1.- 17.4. välisenä aikana. Jakso sisältää 6 teemaa, joissa suoritetaan yksilö- ja ryhmätehtäviä, sekä osallistutaan lähiopetukseen.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Markus Neuvonen.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Täsmentyy myöhemmin.
Esitietovaatimukset
2. harjoittelu
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 12.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Degree Programme in Social Services
Opettaja
- Markus Neuvonen
Ryhmät
-
SXG20S1Degree Programme in Social Services päivä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.
Sisältö
Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Esitietovaatimukset
2. harjoittelu
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 12.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Markus Neuvonen
Ryhmät
-
SXH20S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.
Sisältö
Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.
Aika ja paikka
Opintojakso on tarkoitettu SXH20S1 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimii Markus Neuvonen
Opintojaksolle hyväksytään max 26 päättövaiheen opiskelijaa (opintopisteiden mukaisesti, edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu).
Opintojakso suoritetaan 9.1.- 17.4. välisenä aikana. Jakso sisältää 6 teemaa (Teemat avautuvat klo 8.30 ja sulkeutuvat klo 16.00) Jokaisessa teemassa suoritetaan yksilö-, pari- tai ryhmätehtäviä.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Markus Neuvonen.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
11.1. klo 14-15 Orientaatio opintojaksoon, ryhmiin jako ja 1.teeman ohjeistus (Oppimistila MPA6010) Ehdoton läsnäolo
12.4. klo 9.00-12.00 Osaamisen osoitus akvaariokeskustelulla ja palaute (Oppimistila MPA6010) Ehdoton läsnäolo
1.teema 16.1.–29.1.
2. teema 30.1–12.2. (ohjauszoom 01.02.2023 09.00 - 10.00)
3. teema 13.2–26.2. (ohjauszoom 13.02.2023 10.00 - 11.00)
4. teema 27.2.–12.3. (ohjauszoom 27.02.2023 10.00 - 11.00)
5. teema 13.3.–26.3. (ohjauszoom 13.03.2023 10.00 - 11.00)
6. teema 27.3.–9.4. (ohjauszoom 27.03.2023 10.00 - 11.00)
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaali Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Työpajatyöskentelyä, yksilö- ja ryhmätehtäviä, verkkoaineistojen läpikäyntiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoiset toteutukset: verkkokurssi ja tentti; lisätietoa myöhemmin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä (= noin 135 h).
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu SXH20S1 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimii Markus Neuvonen
Opintojaksolle hyväksytään max 26 päättövaiheen opiskelijaa (opintopisteiden mukaisesti, edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu).
Opintojakso suoritetaan 9.1.- 17.4. välisenä aikana. Jakso sisältää 6 teemaa, joissa suoritetaan yksilö- ja ryhmätehtäviä, sekä osallistutaan lähiopetukseen.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Markus Neuvonen.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
11.1. klo 14-15 Orientaatio opintojaksoon, ryhmiin jako ja 1.teeman ohjeistus (Oppimistila MPA6010) Ehdoton läsnäolo
12.4. klo 9.00-12.00 Osaamisen osoitus akvaariokeskustelulla ja palaute (Oppimistila MPA6010) Ehdoton läsnäolo
1.teema 16.1.–29.1.
2. teema 30.1–12.2. (ohjauszoom 01.02.2023 09.00 - 10.00)
3. teema 13.2–26.2. (ohjauszoom 13.02.2023 10.00 - 11.00)
4. teema 27.2.–12.3. (ohjauszoom 27.02.2023 10.00 - 11.00)
5. teema 13.3.–26.3. (ohjauszoom 13.03.2023 10.00 - 11.00)
6. teema 27.3.–9.4. (ohjauszoom 27.03.2023 10.00 - 11.00)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Vaadittavat suoritukset ja arviointi:
Tulevaisuuden haasteet (suorite)
Strateginen ajattelu (T-H-K)
Osaamisen johtaminen (T-H-K)
Kehittäminen ja muutosjohtaminen (T-H-K) ja suorite
Työhyvinvointi (suorite)
Arvioinnin kriteerit ja -tasot tarkennetaan orientaatiotunnilla
Esitietovaatimukset
2. harjoittelu
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 12.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Markus Neuvonen
Ryhmät
-
SXH20S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.
Sisältö
Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.
Aika ja paikka
Opintojakso on tarkoitettu SXH20S1 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimii Markus Neuvonen
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Markus Neuvonen.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Kirjatenttien aikataulu:
- 13.1. klo 9-11:45 MPA6018
- 1. Uusinta: Ti 21.2. klo 16.30 – 20.00 (ilmoittautuminen 18.1. – 2.2.)
- 2. Uusinta: Ma 20.3. klo 16.30 – 20.00 (ilmoittautuminen 15.2. – 2.3.)
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaali Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Kirjatentti: Rousu & Lanne-Eriksson (2021): Lähijohtaminen sosiaalialalla.
E-kirja teoksesta löytyy mm. täältä: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/504805/2021%20OIVA%2039%20Lähijohtaminen%20sosiaalialalla.pdf
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjatenttien aikataulu:
- 13.1. klo 9-11:45 MPA6018
- 1. Uusinta: Ti 21.2. klo 16.30 – 20.00 (ilmoittautuminen 18.1. – 2.2.)
- 2. Uusinta: Ma 20.3. klo 16.30 – 20.00 (ilmoittautuminen 15.2. – 2.3.)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoiset toteutukset: lähiopetus ja verkkokurssi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä (= noin 135 h).
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu SXH20S1 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimii Markus Neuvonen
Opintojakso edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu.
Toteutus on kirjatenttinä.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Markus Neuvonen.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Kirjatentissä tentitään teos Rousu & Lanne-Eriksson (2021): Lähijohtaminen sosiaalialalla.
Teos löytyy kirjastosta, sekä E-kirjana: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/504805/2021%20OIVA%2039%20Lähijohtaminen%20sosiaalialalla.pdf
Kirjatenttien aikataulu:
- 13.1. klo 9-11:45 MPA6018
- 1. Uusinta: Ti 21.2. klo 16.30 – 20.00 (ilmoittautuminen 18.1. – 2.2.)
- 2. Uusinta: Ma 20.3. klo 16.30 – 20.00 (ilmoittautuminen 15.2. – 2.3.)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentin arvioinnin kriteerit (Rousu & Lanne-Eriksson 2021):
• käsitteiden avaaminen / määrittely
• olennaisten asioiden käsittely
• vastauksen loogisuus ja selkeys
• pohdinta ja analyysi
Arviointitasot:
(0) Hylätty
Vastauksesta ei käy ilmi, että tenttimateriaalia on luettu ja ymmärretty, vaan vastaus pohjautuu arkiajattelun. Vastaus saattaa sisältää runsaasti olennaisia asiavirheitä ja merkittäviä väärinkäsityksiä tai painottua pelkästään epäolennaisiin asioihin.
(1-2) Tyydyttävä
Vastaus, joka sisältää joitakin oikein ymmärrettyjä, tenttimateriaalissa mainittuja asioita. Vastaus saattaa painottua epäolennaisiin asioihin tai sisältää joitakin asiavirheitä ja väärinkäsityksiä, mutta osoittaa kuitenkin opiskelijan hallitsevan opittavan aineiston vähimmäistasolla. Suppea tai liian laaja.
(3-4) Hyvä
Asiallinen tenttimateriaaliin ymmärrykseen perustuva vastaus, joka kuitenkin voi sisältää myös jonkun yksittäisen asiavirheen, väärinkäsityksen tai epäolennaisen asian. Opittavan aineiston perussisältö on pääosin hyvin ymmärretty ja rakenne on selkeä. Vastaus sisältää myös joitakin tärkeitä yksityiskohtia ja/tai olennaista analyysia tai pohdintaa.
(5) Kiitettävä
Erinomainen, tenttimateriaaliin perustuva vastaus, joka ei sisällä asiavirheitä, väärinkäsityksiä tai epäolennaisia asioita. Opittavan aineiston sisältö ja rakenne on erittäin hyvin ymmärretty ja esitetty ja vastaus sisältää paljon tärkeitä yksityiskohtia ja olennaista analyysia tai pohdintaa.
Esitietovaatimukset
2. harjoittelu
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
15.08.2022 - 31.01.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Lanne-Eriksson
Vastuuopettaja
Minna Lanne-Eriksson
Ryhmät
-
SXH20K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH20K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.
Sisältö
Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa
Opetusmenetelmät
Lähiopetus: työpaja työskentely, ohjattu ja itsenäinen opiskelu.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
katso:
SX00BO76-3043 Verkkototeutus / Minna Lanne-Eriksson
SX00BO76-3046 Kirjatenttitoteutus /Minna Lanne-Eriksson
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-opettajaan Minna Lanne-Eriksson.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen AHOT-opettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakso on tarkoitettu SXH21K1 ja SXH20K2 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimii Minna Lanne-Eriksson
Opintojaksolle hyväksytään max 26 päättövaiheen opiskelijaa (opintopisteiden mukaisesti ja edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu).
Opintojakso suoritetaan 15.8.- 21.10. välisenä aikana. Jakso sisältää 5 teemaa, joissa suoritetaan yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä, sekä osallistutaan lähiopetukseen.
Ennakkotehtävä; tehtävän palautus 26.8. klo 16 (Tehtäväksi anto Omassa 16.8.2022.)
EHDOTON läsnäolo aikataulun mukaisesti lähiopetuksessa.
30.8 klo 9–11.45
7.9. klo 9–11.45
14.9. klo 9–11.45
21.9. klo 9–11.45
28.9. klo 9–11.30
6.10. klo 9–11.45
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Pari- ja ryhmätehtävät, aktiivinen osallistuminen työskentelyyn ja oppimistehtävät.
Arvinoinnin kriteerit ja -tasot tarkennetaan orientaatiotunnilla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä 1-2
Ilmennät tehtävässä melko ohutta perehtyneisyyttä teoriaan ja esität näkemyksiäsi teoreettisesti perustelematta. Tarkastelu etenee epäloogisesti tai epäjohdonmukaisesti, työssä on irrallisia osioita.Aiheen käsittely on niukkaa. Analyysi, pohdinta ja johtopäätökset ovat niukkoja/puuttuvat. Kielellisesti heikkoa. Lähdeaineisto on vähäistä ja/tai ei vastaa tehtävää. Raportointi noudattaa annettuja ohjeita puutteellisesti tai virheellisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3-4
Ilmennät tehtävässä perehtyneisyyttä teoriaan ja kykenet perustelemaan näkemyksiäsi teoreettisesti. Työssä on hyvä jäsentely ja rakenne. Aiheen käsittely on monipuolista (etenee osittain lähdeaineiston tai kokemuksen ehdoilla). Analyysiä on pyritty tekemään jonkin verran. Johtopäätökset / pohdinta ovat realistisia ja sovellettavissa. Kielellisesti vahvaa hyvää. Lähdeaineisto on relevanttia, mutta ei kovin monipuolista. Raportointi noudattaa pääosin annettuja ohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Ilmennät tehtävässä erinomaista perehtyneisyyttä teoriaan ja kykenet perustelemaan tyylikkäästi näkemyksiäsi teoreettisesti, Työn jäsentäminen tukee työn ideaa hyvin ja on johdonmukaista. Aiheen käsittely on perusteellisista ja kriittistä. Osoitat itsenäistä ja innovatiivista ajattelua. Johtopäätökset/pohdinta on käsitelty tyylikkäästi. Kielellisesti kiitettävää. Lähdeaineisto on tyylikästä ja olet käyttänyt sitä erinomaisesti. Raportointi noudattaa annettua ohjeita.
Esitietovaatimukset
2. harjoittelu
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
15.08.2022 - 31.01.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Lanne-Eriksson
Vastuuopettaja
Minna Lanne-Eriksson
Ryhmät
-
SXH20K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH20K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.
Sisältö
Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu, ohjattu ja itsenäinen opiskelu.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
katso:
SX00BO76-3042 Lähiopetustoteutus /Minna Lanne-Eriksson
SX00BO76-3046 Tenttitoteutus /Minna Lanne-Eriksson
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-opettajaan Minna Lanne-Eriksson.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakso on tarkoitettu SXH20K1 ja SXH20K2 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimii Minna Lanne-Eriksson
Opintojaksolle hyväksytään max 26 päättövaiheen opiskelijaa (opintopisteiden mukaisesti ja edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu).
Opintojakso suoritetaan 24.8.-27.10. välisenä aikana. Jakso sisältää 5 teemaa (Teemat avautuvat klo 8.30 ja sulkeutuvat klo 16.00) Jokaisessa teemassa suoritetaan yksilö-, pari- tai ryhmätehtäviä.
24.8. klo 12.45- 16.00 Orientaatio opintojaksoon, ryhmiin jako ja 1.teeman ohjeistus (luokassa MPA4018) Ehdoton läsnäolo
27.10. klo 9.00-12.00 Osaamisen osoitus akvaariokeskustelulla ja palaute (luokassa MPA2029) Ehdoton läsnäolo
1.teema 24.8.-6.9
2. teema 7.9–20.9. (ohjauszoom 7.9. klo 15–16)
3. teema 21.9–4.10. (ohjauszoom 21.9. klo 15–16)
4. teema 5.10.–18.10. (ohjauszoom 5.10. klo 15–16)
5. teema 19.10.–27.10. (ohjauszoom 19.10. klo 15–16)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Vaadittavat suoritukset ja arviointi:
Tulevaisuuden haasteet (suorite)
Strateginen ajattelu (T-H-K)
Osaamisen johtaminen (T-H-K)
Kehittäminen ja muutosjohtaminen (T-H-K) ja suorite
Työhyvinvointi (suorite)
Arvioinnin kriteerit ja -tasot tarkennetaan orientaatiotunnilla
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä 1-2
Ilmennät tehtävässä melko ohutta perehtyneisyyttä teoriaan ja esität näkemyksiäsi teoreettisesti perustelematta. Tarkastelu etenee epäloogisesti tai epäjohdonmukaisesti, työssä on irrallisia osioita.Aiheen käsittely on niukkaa. Analyysi, pohdinta ja johtopäätökset ovat niukkoja/puuttuvat. Kielellisesti heikkoa. Lähdeaineisto on vähäistä ja/tai ei vastaa tehtävää. Raportointi noudattaa annettuja ohjeita puutteellisesti tai virheellisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3-4
Ilmennät tehtävässä perehtyneisyyttä teoriaan ja kykenet perustelemaan näkemyksiäsi teoreettisesti. Työssä on hyvä jäsentely ja rakenne. Aiheen käsittely on monipuolista (etenee osittain lähdeaineiston tai kokemuksen ehdoilla). Analyysiä on pyritty tekemään jonkin verran. Johtopäätökset / pohdinta ovat realistisia ja sovellettavissa. Kielellisesti vahvaa hyvää. Lähdeaineisto on relevanttia, mutta ei kovin monipuolista. Raportointi noudattaa pääosin annettuja ohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Ilmennät tehtävässä erinomaista perehtyneisyyttä teoriaan ja kykenet perustelemaan tyylikkäästi näkemyksiäsi teoreettisesti, Työn jäsentäminen tukee työn ideaa hyvin ja on johdonmukaista. Aiheen käsittely on perusteellisista ja kriittistä. Osoitat itsenäistä ja innovatiivista ajattelua. Johtopäätökset/pohdinta on käsitelty tyylikkäästi. Kielellisesti kiitettävää. Lähdeaineisto on tyylikästä ja olet käyttänyt sitä erinomaisesti. Raportointi noudattaa annettua ohjeita.
Esitietovaatimukset
2. harjoittelu
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
15.08.2022 - 23.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Lanne-Eriksson
Vastuuopettaja
Minna Lanne-Eriksson
Ryhmät
-
SXH20K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH20K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.
Sisältö
Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.
Oppimateriaalit
Tentittävä materiaali; Rousu & Lanne-Eriksson (toim.) 2021.Lähijohtaminen sosiaalialla.
Theseuksessa: https://www.theseus.fi/handle/10024/504805
Julkaisun pysyvä linkki on: http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-308-4
Joitakin kappaleita Metropolian kirjastossa.
Opetusmenetelmät
Tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 31.8. klo 9–12 luokka MPA4018
1.uusinta 17.10. (ilm.14.9–30.9)
2. uusinta 12.12. (ilm.30.10.–22.11.)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähiopetustoteutus: SX00BO76-3042 Minna Lanne-Eriksson
Verkkototeutus: SX00BO76-3043 Minna Lanne-Eriksson
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (135t)
Lisätietoja opiskelijoille
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Minna Lanne-Eriksson.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakso on tarkoitettu päättövaiheen SXH20K1 ja SHX20K2 opiskelijoille (edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu). Opettaja: Minna Lanne-Eriksson
Opintojakso suoritetaan kirjatenttinä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentin arvioinnin kriteerit; Minna Lanne-Eriksson 2022
• käsitteiden avaaminen / määrittely
• olennaisten asioiden käsittely
• vastauksen loogisuus ja selkeys
• pohdinta ja analyysi
Arviointitasot;
(0) Hylätty
Vastauksesta ei käy ilmi, että tenttimateriaalia on luettu ja ymmärretty, vaan vastaus pohjautuu arkiajattelun. Vastaus saattaa sisältää runsaasti olennaisia asiavirheitä ja merkittäviä väärinkäsityksiä tai painottua pelkästään epäolennaisiin asioihin.
(1-2) Tyydyttävä
Vastaus, joka sisältää joitakin oikein ymmärrettyjä, tenttimateriaalissa mainittuja asioita. Vastaus saattaa painottua epäolennaisiin asioihin tai sisältää joitakin asiavirheitä ja väärinkäsityksiä, mutta osoittaa kuitenkin opiskelijan hallitsevan opittavan aineiston vähimmäistasolla. Suppea tai liian laaja.
(3-4) Hyvä
Asiallinen tenttimateriaaliin ymmärrykseen perustuva vastaus, joka kuitenkin voi sisältää myös jonkun yksittäisen asiavirheen, väärinkäsityksen tai epäolennaisen asian. Opittavan aineiston perussisältö on pääosin hyvin ymmärretty ja rakenne on selkeä. Vastaus sisältää myös joitakin tärkeitä yksityiskohtia ja/tai olennaista analyysia tai pohdintaa.
(5) Kiitettävä
Erinomainen, tenttimateriaaliin perustuva vastaus, joka ei sisällä asiavirheitä, väärinkäsityksiä tai epäolennaisia asioita. Opittavan aineiston sisältö ja rakenne on erittäin hyvin ymmärretty ja esitetty ja vastaus sisältää paljon tärkeitä yksityiskohtia ja olennaista analyysia tai pohdintaa
Hylätty (0)
(0) Hylätty
Vastauksesta ei käy ilmi, että tenttimateriaalia on luettu ja ymmärretty, vaan vastaus pohjautuu arkiajattelun. Vastaus saattaa sisältää runsaasti olennaisia asiavirheitä ja merkittäviä väärinkäsityksiä tai painottua pelkästään epäolennaisiin asioihin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
(1-2) Tyydyttävä
Vastaus, joka sisältää joitakin oikein ymmärrettyjä, tenttimateriaalissa mainittuja asioita. Vastaus saattaa painottua epäolennaisiin asioihin tai sisältää joitakin asiavirheitä ja väärinkäsityksiä, mutta osoittaa kuitenkin opiskelijan hallitsevan opittavan aineiston vähimmäistasolla. Suppea tai liian laaja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
(3-4) Hyvä
Asiallinen tenttimateriaaliin ymmärrykseen perustuva vastaus, joka kuitenkin voi sisältää myös jonkun yksittäisen asiavirheen, väärinkäsityksen tai epäolennaisen asian. Opittavan aineiston perussisältö on pääosin hyvin ymmärretty ja rakenne on selkeä. Vastaus sisältää myös joitakin tärkeitä yksityiskohtia ja/tai olennaista analyysia tai pohdintaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
(5) Kiitettävä
Erinomainen, tenttimateriaaliin perustuva vastaus, joka ei sisällä asiavirheitä, väärinkäsityksiä tai epäolennaisia asioita. Opittavan aineiston sisältö ja rakenne on erittäin hyvin ymmärretty ja esitetty ja vastaus sisältää paljon tärkeitä yksityiskohtia ja olennaista analyysia tai pohdintaa.
Esitietovaatimukset
2. harjoittelu
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
19.01.2022 - 13.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Lanne-Eriksson
Ryhmät
-
SXH19S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.
Sisältö
Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.
Oppimateriaalit
Tentittävä materiaali; Rousu & Lanne-Eriksson (toim.) 2021.Lähijohtaminen sosiaalialla.
Theseuksessa: https://www.theseus.fi/handle/10024/504805
Julkaisun pysyvä linkki on: http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-308-4
Joitakin kappaleita Metropolian kirjastossa.
Opetusmenetelmät
Tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 19.1. klo 9–12 luokassa MPA4015
1. uusinta Ti 22.2. klo 16.30–20.00 SU202202 (Ilmoittautuminen: 20.1.–4.2.)
2. uusinta Ti 26.4. klo 16.30 – 20.00 SU202204 (Ilmoittautuminen: 15.3. – 5.4.)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähiopetustoteutus: SX00BO76-3039 Minna Lanne-Eriksson
Verkkototetutus: SX00BO76-3040 Minna Lanne-Eriksson
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (135t)
Lisätietoja opiskelijoille
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Minna Lanne-Eriksson.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakso on tarkoitettu päättövaiheen SXH19S1 opiskelijoille (edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu). Opettaja: Minna Lanne-Eriksson
Opintojakso suoritetaan kirjatenttinä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentin arvioinnin kriteerit; Minna Lanne-Eriksson 2021
• käsitteiden avaaminen / määrittely
• olennaisten asioiden käsittely
• vastauksen loogisuus ja selkeys
• pohdinta ja analyysi
Arviointitasot;
(0) Hylätty
Vastauksesta ei käy ilmi, että tenttimateriaalia on luettu ja ymmärretty, vaan vastaus pohjautuu arkiajattelun. Vastaus saattaa sisältää runsaasti olennaisia asiavirheitä ja merkittäviä väärinkäsityksiä tai painottua pelkästään epäolennaisiin asioihin.
(1-2) Tyydyttävä
Vastaus, joka sisältää joitakin oikein ymmärrettyjä, tenttimateriaalissa mainittuja asioita. Vastaus saattaa painottua epäolennaisiin asioihin tai sisältää joitakin asiavirheitä ja väärinkäsityksiä, mutta osoittaa kuitenkin opiskelijan hallitsevan opittavan aineiston vähimmäistasolla. Suppea tai liian laaja.
(3-4) Hyvä
Asiallinen tenttimateriaaliin ymmärrykseen perustuva vastaus, joka kuitenkin voi sisältää myös jonkun yksittäisen asiavirheen, väärinkäsityksen tai epäolennaisen asian. Opittavan aineiston perussisältö on pääosin hyvin ymmärretty ja rakenne on selkeä. Vastaus sisältää myös joitakin tärkeitä yksityiskohtia ja/tai olennaista analyysia tai pohdintaa.
(5) Kiitettävä
Erinomainen, tenttimateriaaliin perustuva vastaus, joka ei sisällä asiavirheitä, väärinkäsityksiä tai epäolennaisia asioita. Opittavan aineiston sisältö ja rakenne on erittäin hyvin ymmärretty ja esitetty ja vastaus sisältää paljon tärkeitä yksityiskohtia ja olennaista analyysia tai pohdintaa
Hylätty (0)
(0) Hylätty
Vastauksesta ei käy ilmi, että tenttimateriaalia on luettu ja ymmärretty, vaan vastaus pohjautuu arkiajattelun. Vastaus saattaa sisältää runsaasti olennaisia asiavirheitä ja merkittäviä väärinkäsityksiä tai painottua pelkästään epäolennaisiin asioihin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
(1-2) Tyydyttävä
Vastaus, joka sisältää joitakin oikein ymmärrettyjä, tenttimateriaalissa mainittuja asioita. Vastaus saattaa painottua epäolennaisiin asioihin tai sisältää joitakin asiavirheitä ja väärinkäsityksiä, mutta osoittaa kuitenkin opiskelijan hallitsevan opittavan aineiston vähimmäistasolla. Suppea tai liian laaja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
(3-4) Hyvä
Asiallinen tenttimateriaaliin ymmärrykseen perustuva vastaus, joka kuitenkin voi sisältää myös jonkun yksittäisen asiavirheen, väärinkäsityksen tai epäolennaisen asian. Opittavan aineiston perussisältö on pääosin hyvin ymmärretty ja rakenne on selkeä. Vastaus sisältää myös joitakin tärkeitä yksityiskohtia ja/tai olennaista analyysia tai pohdintaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
(5) Kiitettävä
Erinomainen, tenttimateriaaliin perustuva vastaus, joka ei sisällä asiavirheitä, väärinkäsityksiä tai epäolennaisia asioita. Opittavan aineiston sisältö ja rakenne on erittäin hyvin ymmärretty ja esitetty ja vastaus sisältää paljon tärkeitä yksityiskohtia ja olennaista analyysia tai pohdintaa.
Esitietovaatimukset
2. harjoittelu
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 13.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 24
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Lanne-Eriksson
Ryhmät
-
SXH19S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.
Sisältö
Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.
Aika ja paikka
Opintojakso on tarkoitettu SXH19S1 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimii Minna Lanne-Eriksson
Opintojaksolle hyväksytään max 24 päättövaiheen opiskelijaa (opintopisteiden mukaisesti, edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu).
Opintojakso suoritetaan 1.1.- 25.3. välisenä aikana. Jakso sisältää 5 teemaa, joissa suoritetaan yksilö- ja ryhmätehtäviä, sekä osallistutaan lähiopetukseen.
Ennakkotehtävä; tehtävän palautus 19.1. klo 16 (Tehtäväksi anto Omassa 10.1.2022.)
EHDOTON läsnäolo aikataulun mukaisesti lähiopetuksessa.
24.1. klo 12.45-16.00 Orientaatio ja ennakkotehtävän käsittely
3.2. klo 12.45- 16.00 Teema 1
14.2. klo 12.45-1.60 Teema 2.
24.2. klo 12.45-16.00 Teema 3.
7.3. klo 12.45-16.00 Teema 4
23.3. klo 9-11.45 Teema 5.
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa
Opetusmenetelmät
Lähiopetus: työpaja työskentely, ohjattu ja itsenäinen opiskelu.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
katso:
SX00BO76-3040 Verkkototeutus / Minna Lanne-Eriksson
SX00BO76-3045 Kirjatenttitoteutus /Minna Lanne-Eriksson
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Minna Lanne-Eriksson.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakso on tarkoitettu SXH19S1 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimii Minna Lanne-Eriksson
Opintojaksolle hyväksytään max 24 päättövaiheen opiskelijaa (opintopisteiden mukaisesti, edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu).
Opintojakso suoritetaan 10.1.- 25.3. välisenä aikana. Jakso sisältää 5 teemaa, joissa suoritetaan yksilö- ja ryhmätehtäviä, sekä osallistutaan lähiopetukseen.
Ennakkotehtävä; tehtävän palautus 19.1. klo 16 (Tehtäväksi anto Omassa 10.1.2022.)
EHDOTON läsnäolo aikataulun mukaisesti lähiopetuksessa.
MIKÄLI KORONATILANNE EDELLYTTÄÄ ETÄOPETUSTA, SIIRRETÄÄN LÄHIOPETUSTUNNIT ZOOMIIN. OSALLISTUJILTA EDELLYTETÄÄN KAMERAN JA MIKROFONIN KÄYTTÖÄ
24.1. klo 12.45-16.00 Orientaatio ja ennakkotehtävän käsittely
3.2. klo 12.45- 16.00 Teema 1
14.2. klo 12.45-1.60 Teema 2.
24.2. klo 12.45-16.00 Teema 3.
7.3. klo 12.45-16.00 Teema 4
23.3. klo 9-11.45 Teema 5.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätehtävät, aktiivinen osallistuminen työskentelyyn ja oppimispäiväkirja
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä 1-2
Ilmennät tehtävässä melko ohutta perehtyneisyyttä teoriaan ja esität näkemyksiäsi teoreettisesti perustelematta. Tarkastelu etenee epäloogisesti tai epäjohdonmukaisesti, työssä on irrallisia osioita.Aiheen käsittely on niukkaa. Analyysi, pohdinta ja johtopäätökset ovat niukkoja/puuttuvat. Kielellisesti heikkoa. Lähdeaineisto on vähäistä ja/tai ei vastaa tehtävää. Raportointi noudattaa annettuja ohjeita puutteellisesti tai virheellisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3-4
Ilmennät tehtävässä perehtyneisyyttä teoriaan ja kykenet perustelemaan näkemyksiäsi teoreettisesti. Työssä on hyvä jäsentely ja rakenne. Aiheen käsittely on monipuolista (etenee osittain lähdeaineiston tai kokemuksen ehdoilla). Analyysiä on pyritty tekemään jonkin verran. Johtopäätökset / pohdinta ovat realistisia ja sovellettavissa. Kielellisesti vahvaa hyvää. Lähdeaineisto on relevanttia, mutta ei kovin monipuolista. Raportointi noudattaa pääosin annettuja ohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Ilmennät tehtävässä erinomaista perehtyneisyyttä teoriaan ja kykenet perustelemaan tyylikkäästi näkemyksiäsi teoreettisesti, Työn jäsentäminen tukee työn ideaa hyvin ja on johdonmukaista. Aiheen käsittely on perusteellisista ja kriittistä. Osoitat itsenäistä ja innovatiivista ajattelua. Johtopäätökset/pohdinta on käsitelty tyylikkäästi. Kielellisesti kiitettävää. Lähdeaineisto on tyylikästä ja olet käyttänyt sitä erinomaisesti. Raportointi noudattaa annettua ohjeita.
Esitietovaatimukset
2. harjoittelu
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 13.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 24
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Lanne-Eriksson
Ryhmät
-
SXH19S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.
Sisältö
Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu, ohjattu ja itsenäinen opiskelu.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
katso:
SX00BO76-3039 Lähiopetustoteutus
SX00BO76-3045 Tenttitoteutus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia
Sisällön jaksotus
1.Teema 3.3.–15.3. (30t)
2.Teema 16.3.-29.3. (30t)
3.Teema 30.3.-12.4. (30t)
4.Teema 13.4.-26.4. (30t)
5.Teema 27.4.-5.5. (15t)
Lisätietoja opiskelijoille
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Minna Lanne-Eriksson.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakso on tarkoitettu SXH19S1 opiskelijoille. Opintojakson opettajana toimii Minna Lanne-Eriksson
Opintojaksolle hyväksytään max 24 päättövaiheen opiskelijaa (opintopisteiden mukaisesti, edellyttää että vähint. 1. ja 2. harjoittelu on suoritettu).
Opintojakso suoritetaan verkossa 2.3.-5.5. välisenä aikana. Jakso sisältää 5 teemaa (avautuvat ja sulkeutuvat noin 2 viikon välein), joissa suoritetaan pari- ja yksilötehtäviä.
EHDOTON läsnäolo;
MIKÄLI KORONATILANNE EDELLYTTÄÄ ETÄOPETUSTA, SIIRRETÄÄN LÄHIOPETUSTUNNIT ZOOMIIN. OSALLISTUJILTA EDELLYTETÄÄN KAMERAN JA MIKROFONIN KÄYTTÖÄ
2.3. klo 12.45- 16.00 Orientaatio opintojaksoon ja ryhmiin jako (luokassa MPA4018)
5.5. klo 12.45-16.00 Osaamisen osoitus akvaariokeskustelulla ja palaute (luokassa MPA4018)
Opintojakso koostuu 5 teemasta. Opintoteemat aukeavat 3.3./ 16.3./ 30.3./ 13.4./ 27.4. Sivut suljetaan ennen seuraavan teeman alkamista.
1.Teema 3.3.–15.3. (30t) Tulevaisuuden haasteet; Parikeskustelu ja koonti (T-H-K)
2.Teema 16.3.-29.3. (30t) Strateginen ajattelu (T-H-K) ja Muutoksen johtaminen (suorite)
3.Teema 30.3.-12.4. (30t) Osaamisen johtaminen (T-H-K)
4.Teema 13.4.-26.4. (30t) Kehittämissuunnitelma (suorite)
5.Teema 27.4.-5.5. (15t) Osaamisen jakaminen (suorite)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Vaadittavat suoritukset ja arviointi:
Parikeskustelu ja koonti (T-H-K)
Strateginen ajattelu (T-H-K)
Haastattelutehtävä (T-H-K)
Kehittämissuunnitelma (suorite)
Osaamisen jakaminen (suorite)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä 1-2
Ilmennät tehtävässä melko ohutta perehtyneisyyttä teoriaan ja esität näkemyksiäsi teoreettisesti perustelematta. Tarkastelu etenee epäloogisesti tai epäjohdonmukaisesti, työssä on irrallisia osioita.Aiheen käsittely on niukkaa. Analyysi, pohdinta ja johtopäätökset ovat niukkoja/puuttuvat. Kielellisesti heikkoa. Lähdeaineisto on vähäistä ja/tai ei vastaa tehtävää. Raportointi noudattaa annettuja ohjeita puutteellisesti tai virheellisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3-4
Ilmennät tehtävässä perehtyneisyyttä teoriaan ja kykenet perustelemaan näkemyksiäsi teoreettisesti. Työssä on hyvä jäsentely ja rakenne. Aiheen käsittely on monipuolista (etenee osittain lähdeaineiston tai kokemuksen ehdoilla). Analyysiä on pyritty tekemään jonkin verran. Johtopäätökset / pohdinta ovat realistisia ja sovellettavissa. Kielellisesti vahvaa hyvää. Lähdeaineisto on relevanttia, mutta ei kovin monipuolista. Raportointi noudattaa pääosin annettuja ohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Ilmennät tehtävässä erinomaista perehtyneisyyttä teoriaan ja kykenet perustelemaan tyylikkäästi näkemyksiäsi teoreettisesti, Työn jäsentäminen tukee työn ideaa hyvin ja on johdonmukaista. Aiheen käsittely on perusteellisista ja kriittistä. Osoitat itsenäistä ja innovatiivista ajattelua. Johtopäätökset/pohdinta on käsitelty tyylikkäästi. Kielellisesti kiitettävää. Lähdeaineisto on tyylikästä ja olet käyttänyt sitä erinomaisesti. Raportointi noudattaa annettua ohjeita.
Esitietovaatimukset
2. harjoittelu
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 03.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Degree Programme in Social Services
Opettaja
- Lauri Narinen
- Taina Konttinen
Ryhmät
-
SXG19S1Degree Programme in Social Services päivä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset sosiaalialan johtamiseen. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esimiehenä. Hänellä on valmiuksia johtaa henkilöstön osaamista ja työyhteisöä. Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön ja hän osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteistyöhön. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi.
Sisältö
Muuttuva toimintaympäristö ja monialaiset verkostot. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen ja muutoksen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistuminen työyhteisön ja työn kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen.
Oppimateriaalit
Annetaan kurssin alussa.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, itsenäisiä tehtäviä ja kirjallisuusartikkeleita.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
TENTTI: Maanantai 28/2 klo 9-12 MPA6018
Lisätietoja opiskelijoille
Kontaktiopetus:
To 13/1 klo 12:45 - 16:00 MPA 6017
Ke 19/1 klo 8:30 - 11:45 MPA 6011
To 27/1 klo 8:30 - 11:45 MPA 6017
To 3/2 klo 8:30 - 11:45 MPA 6017
Ke 9/2 klo 8:30 - 11:45 MPA 6017
Ma 14/2 klo 12:45 - 16:00 MPA 4010
TENTTI: Maanantai 28/2 klo 9-12 MPA6018
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Esitietovaatimukset
2. harjoittelu