Safety culture in health care (5 ECTS)
Code: SX00BP63-3013
General information
- Enrollment
- 15.12.2014 - 31.01.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 23.03.2015 - 02.04.2015
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 30
- Degree programmes
- Radiography and Radiotherapy
Learning outcomes
Student
- knows essential guidelines of infection control and assimilates the meaning of aseptic action in health care
- controls microbe contamination in care environment and understand the meaning of co-operation in infection control
- recognizes emergency situation and is able to act rationally in such case
- examines patients vital functions applying ABCDE-system and gives symptomatic emergency care
- recognizes most common seizures and need of help
- is able to act in danger and accident situations and starts emergency resuscitation
- knows the essential contents of health care work safety
- obeys work safety regulations and promotes work safety by his/her own actions
- uses safe care procedures in sampling and examination situations
- describes action of care unit as a part of patients care and service pathway
- adopts ergnomic ways of working to his/her professional practice
- professionally encounters people in different life situations
Content
Work safety in health care
Encounter with challencing customer
Hygiene and aseptic action in health care
Ergonomic way of working, safe patient transfers
Observing and assisting vital functions.
Basic concepts of medical therapy and different medication delivery systems
Guaranteing painlessness and treatment of pain
Fluid balance and guranteing it.
Care unit operation and co-operation with laboratory
Prerequisites
Prerequisites:
Anatomy and Physiology
Teaching methods
Activating lecture, AC
Laboratory instruction
Duided exersies
Learning materials and recommended literature
Aseptiikkaan ja hygieniaan liittyvä kirjallisuus:
Karhumäki,E., Jonsson,A., Saros,M.2009 Mikrobit
hoitotyön haasteena. Edita. Helsinki.
http://www.terveysportti.fi/kotisivut/sivut.koti?p_sivusto=640
Duodecim Infektioiden torjunnan perusteet terveydenhuollossa verkkokurssi + osaamisen testi
Suomen lääkärilehti 15/2013 Hyvä käsihygienia sairaalassa – suositus vai velvollisuus
Suomen sairaalahygienialehti 4/2013 Katkaistaan yhdessä tartuntatiet
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri 2012. Sairaalahygienia- ja infektiontorjuntayksikkö. Suositus hoitoon liittyvien infektioiden torjunnassa.
Neulanpistodirektiivi 2010/32/EU
Valtioneuvoston asetus 317/2013 terävien instrumenttien aiheuttamien tapaturmien ehkäisemisestä terveydenhuoltoalalla
Yleiseen turvallisuuteen liittyvä lähdemateriaali:
Sosiaali- ja terveysministeriö 2011. Riskien hallinta ja turvallisuusuunnittelu
Työterveyslaitos 2011.Työturvallisuus ja riskien hallinta. Sosiaali- ja terveysalan riskiprofiili
http://www.turvanix.fi Agressiivisen asiakkaan kohtaaminen
http://www.työterveyslaitos.fi Potilassiirrot
http://www.tyosuojelu.fi/fi/ammattitaudit-ammateittain
http://www.finlex.fi Työturvallisuuslaki (738/2002)
Ensiapuun liittyvä lähdemateriaali:
Korte, H. ja Myllyrinne, K. 2012. Ensiapu. Suomen Punainen Risti. 1. painos. Espoo.
Lehestö, M., Koivunen, O. & Jaakkola, H. 2004. Hoitajan turva. Edita.
Turvallisuussuunnitteluopas sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköille (STM:n oppaita 2005: 13) soveltuvin osin
Sosiaali- ja terveydenhuollon varautuminen erityistilanteisiin (STM:n esitteitä 2006:5.
Kliiniset hoitotaidot kirjallisuus:
Rautava-Nurmi, Westergård, Henttonen, Ojala, Vuorinen. 2012. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro. Helsinki.
Alternative completion methods of implementation
N/A
Internship and working life connections
N/A
Exam dates and retake possibilities
Guided exercieses
Attended laboratory instructions
International connections
N/A
Student workload
5 credits = 5 hours student work
Including: Contact teaching, AC contact abd independent learning
Further information for students
AHOT hakemukset haetaan Helsingin tutoropettajan kautta
Assessment methods and criteria
Continous assesment, the student studies responsibly
Peer evaluation
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, satisfactory (1)
See a separate framework for evaluation.
When evaluating the competences, the evaluation criteria for novice/beginner is used.
Assessment criteria, approved/failed
Approved - fail. See evaluation guide enclosed.