Well-being from Food - The ABC of a Natural Relationship with Food and Nutritional Health (5 ECTS)
Code: SX00FU12-3003
General information
- Enrollment
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Enrollment is ongoing
Enroll to the implementation in OMA
- Timing
-
20.10.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Virtual portion
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- Online
- Unit
- (2019-2024) School of Health Care
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
Objective
The student:
• understands the importance of nutrition for health and well-being as well as for the prevention of many diseases.
• recognises and reflects on their own eating habits and relationship with food.
• becomes familiar with healthy eating habits and food choices and learns to make responsible choices also in terms of the environment.
• understands the importance of psychological factors such as flexibility, self-compassion, and positive thinking in the development of a natural relationship with food.
• learns to solve their own challenges by reflecting and to set appropriate goals
• adopts eating skills suitable for them
• obtains practical tools and an understanding of their own relationship with food and knows how to make health-promoting and sustainable choices.
Content
During this self-paced online course, the students familiarise themselves with the materials and complete independent reflection assignments and participate in joint discussions. The course covers the importance of nutrition in terms of individual well-being and health and that of the environment. The latest nutritional recommendations are used as a basis. During the course, the students learn about the factors that affect their relationship with food and learn to recognise and understand potential challenges in their own eating habits. Through self-examination and reflection, the students explore how to promote their own nutritional health - with the most important attitudes of positivity, flexibility and enjoyment of food.
Location and time
Kurssiaika 20.10. - 31.12.2025. Verkkokurssi ei sisällä pakollisia aikaan sidottuja tapaamisia. Opiskelija vahvistaa osallistumisensa palauttamalla kurssin orientoivan Moodle-tehtävän viimeistään 31.10.2025.
Moodle-tehtävät tehdään annetusssa järjestyksessä, opintojaksolla voi kuitenkin edetä omaan tahtiin. Tehtävien viimeinen palautuspäivä on 15.12.2025.
Jokaiseen moduuliin kuuluu Moodle-tehtävien lisäksi vähintään yksi oppimispäiväkirjaan liittyvä tehtävä.
Materials
Kestävää terveyttä ruoasta - kansalliset ravitsemussuositukset 2024
Teaching methods
Verkkokurssilla opitaan taitoja, joilla voit edistää omaa tervettä ja joustavaa ruokasuhdetta sekä hyvinvointiasi. Pääset pohtimaan, millainen merkitys ravitsemuksella on omaan hyvinvointiisi ja terveyteesi. Kurssilla huomioidaan myös kestävä kehitys - vaikuttavathan ruokavalintamme terveyden lisäksi myös hiilijalanjälkeen ja ilmastomuutoksiin nyt ja tulevaisuudessa. Uusimmat ravitsemussuositukset toimivat pohjamateriaalina. Kurssin aikana tutustutaan ruokasuhteeseen vaikuttaviin tekijöihin ja opitaan tunnistamaan ja tiedostamaan mahdollisia haasteita omissa ruokailutottumuksissa. Pääset reflektiotehtävien avulla tutustumaan oman ravitsemusterveytesi edistämiseen. Kurssin perusvireenä kulkee positiivisuus ja joustavuus sekä hyvinvointi jokaisen oppijan omista lähtökohdista.
Kurssi suoritetaan virtuaalisena Moodlessa, jossa edetään omaan tahtiin tutustuen materiaaliin ja tehden itsenäisiä pohdintatehtäviä sekä osallistutaan yhteisiin kirjallisiin keskusteluihin. Kurssiin ei kuulu tenttiä, mutta hyväksytty kokonaissuoritus edellyttää kaikkien tehtävien hyväksyttyä suorittamista. Kurssilla on käytössä edistymisen seuranta.
Student workload
5 op = 135 t (1 op = 27 t)
Content scheduling
Opintojakso muodostuu kuudesta moduulista, joista ensimmäinen orientoi aiheeseen.
1. Orientoiva tehtävä
2. Miksi ruokasuhde on tärkeä?
3. Mitä on ravitsemusterveys?
4. Ruokavalinnat ja kestävä kehitys
5. Ruokapuhe
6. Yhteenveto
Further information
Tutkintosääntö: "Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla." "Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen."
Jotta opintojakson sisältöä voidaan kehittää edelleen eteenpäin, sisältyy siihen opiskelijan antama palaute opintojakson päätteeksi.
Opettajalla on 4 viikkoa aikaa arvioida opiskelijasuoritukset kurssin päättymisen jälkeen. Suorituksia arvioidaan hyväksytty/täydennettävää/hylätty -periaatteella.
Opettajan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Näitä tehtäviä ja materiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Tekoälyä voi hyödyntää kirjallisten töiden ideoinnissa, mutta sitä ei tule käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja kirjoitustyötä. Itse tuotetun tekstin kieliasun korjaaminen on sallittua, mutta kokonaisten tekstien kirjoituttaminen tekoälyllä ei ole sallittua. Mikäli hyödynnät tekoälyä, sen käyttö tulee kuvata läpinäkyvästi. Tekoälyn käytön ilmoittamatta jättäminen tulkitaan vilpiksi. Hyödyntäessäsi tekoälyä perehdythän Metropolian tekoälyn käytön ohjeistuksiin https://opiskelija.oma.metropolia.fi/delegate/desktop_web_content_attachment/attachment/9923680 ja otat vastuun ohjeistuksen mukaisesta toiminnasta.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Students can:
- show their familiarization with the knowledge base of the field
- distinguish everyday knowledge from scientific knowledge
- use the concepts of the field appropriately
- evaluate their strengths and development needs
- use rational justification for their actions
- show they have reached the goals set for the core competence
Assessment methods and criteria
Approved/Failed.