Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja lapsiperheiden arki (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP02-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.07.2025 - 10.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
11.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Sylvia Hakari
Mona Laine
Ryhmät
SXH25K2VA
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, Varhaiskasvatuksen sosionomi, monimuoto
Opintojakso
SX00EP02
Toteutukselle SX00EP02-3013 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.

Sisältö

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali/Exam material:

Kaikki materiaalit löytyvät Moodle -alustalta / linkeistä.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Metku -perhekerhon suunnittelu ja ohjaus tai vaihtoehtoisesti vierailu perhetoimintaan.
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Kenttätehtävä/oppimistehtävä
Moodle -työtila, itsenäisiä tehtäviä
HUOM! Kaikkien opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon ja ryhmätenttiin. Aktiivinen osallistuminen opetukseen edellytetään, lisätehtäviä Moodlessa kaikista poissaoloista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmätentti, Uusintatentit yksilötentteinä Examin kautta, ilmoitetaan myöhemmin

Kansainvälisyys

Opintojakso (5 op) on mahdollista toteuttaa kokonaisuudessaan kansainvälisessä yhteistyössä Thessalonikin opettajien ja opiskelijoiden sekä opintojakson opettajien kanssa.

Osallistuminen yhteistyöviikolle 25.-29.5.2025. Thessalonikin opettajat ja opiskelijat vierailevat Helsingissä.
Lyhytvaihto Thessalonikiin 5.-11.10.2025. Ilmoittautuminen päättyy 16.4.2025.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahot ennen opintojakson alkua. Ahot -vastaava Sylvia Hakari

Sisällön jaksotus

Muutokset ovat mahdollisia.

Lisätietoja opiskelijoille

Aikataulut (päivitettävä)

Opettajalla on oikeus antaa yksilöllisiä lisätehtäviä pedagogisin perustein. Ahotointi mahdollista vain ennen opintojakson alkua. Ahot -vastaava Sylvia Hakari.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätentti 0-5, 50%

Henkilökohtainen Oppimistehtävä ja aktiivisuus 50%

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.

Sisältö

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.

Siirry alkuun