Lasten ja lapsiperheiden arki (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP02-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
12.07.2025 - 10.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
11.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Sylvia Hakari
- Mona Laine
- Ryhmät
-
SXH25K2VASosiaalialan tutkinto-ohjelma, Varhaiskasvatuksen sosionomi, monimuoto
- Opintojakso
- SX00EP02
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.
Sisältö
Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali/Exam material:
Kaikki materiaalit löytyvät Moodle -alustalta / linkeistä.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Metku -perhekerhon suunnittelu ja ohjaus tai vaihtoehtoisesti vierailu perhetoimintaan.
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Kenttätehtävä/oppimistehtävä
Moodle -työtila, itsenäisiä tehtäviä
HUOM! Kaikkien opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon ja ryhmätenttiin. Aktiivinen osallistuminen opetukseen edellytetään, lisätehtäviä Moodlessa kaikista poissaoloista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ryhmätentti, Uusintatentit yksilötentteinä Examin kautta, ilmoitetaan myöhemmin
Kansainvälisyys
Opintojakso (5 op) on mahdollista toteuttaa kokonaisuudessaan kansainvälisessä yhteistyössä Thessalonikin opettajien ja opiskelijoiden sekä opintojakson opettajien kanssa.
Osallistuminen yhteistyöviikolle 25.-29.5.2025. Thessalonikin opettajat ja opiskelijat vierailevat Helsingissä.
Lyhytvaihto Thessalonikiin 5.-11.10.2025. Ilmoittautuminen päättyy 16.4.2025.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahot ennen opintojakson alkua. Ahot -vastaava Sylvia Hakari
Sisällön jaksotus
Muutokset ovat mahdollisia.
Lisätietoja opiskelijoille
Aikataulut (päivitettävä)
Opettajalla on oikeus antaa yksilöllisiä lisätehtäviä pedagogisin perustein. Ahotointi mahdollista vain ennen opintojakson alkua. Ahot -vastaava Sylvia Hakari.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätentti 0-5, 50%
Henkilökohtainen Oppimistehtävä ja aktiivisuus 50%
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.
Sisältö
Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.