Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ42-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 18.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.10.2025 - 30.11.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Heidi Oilimo
- Ryhmät
-
SXC23S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00EQ42
Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 43 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 21.10.2025 klo 09:30 - 11:45 (2 t 15 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004 |
MPB6008
Oppimistila
|
Ti 21.10.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004 |
MPA2029
Vuorovaikutusluokka
|
Ke 22.10.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004 |
MPB6008
Oppimistila
|
Ke 22.10.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004 |
MPA2007
Oppimistila
|
Ma 27.10.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004 |
MPB6008
Oppimistila
|
Ma 27.10.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004 |
MPB6008
Oppimistila
|
Ti 28.10.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004 |
MPB6008
Oppimistila
|
Ti 28.10.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004 |
MPB6008
Oppimistila
|
Ti 11.11.2025 klo 10:00 - 15:00 (5 t 0 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004 |
|
Ti 18.11.2025 klo 10:00 - 15:00 (5 t 0 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004 |
|
Ti 25.11.2025 klo 10:00 - 15:00 (5 t 0 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004 |
|
Ke 26.11.2025 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Sote-työelämäpäivä - Vuoro 1 |
|
Ke 26.11.2025 klo 12:45 - 15:00 (2 t 15 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004 |
MPA5025
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää ennaltaehkäisevän työn merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
- osaa kuvailla keinoja edistää ikääntyneen ihmisen hyvinvointia ja terveyttä
- suunnittelee ja toteuttaa ennaltaehkäisevää ikääntyneiden ihmisten terveyttä ja hyvinvointia tukevaa toimintaa teknologian mahdollisuudet huomioiden
- osaa selittää seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
Sisältö
- ikääntyneiden terveyden, hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen perusteet
- terveyskäyttäytyminen ja terveysriskien ennaltaehkäisy
- ehkäisevän mielenterveystyön perusteet ja psykososiaalinen tukeminen
- ikääntyminen ja ravitsemus
- etäpalveluiden hyödyntäminen ohjauksessa
- seksuaalisuus ja seksuaaliterveys ikääntyessä
- motivoivat menetelmät terveyden edistämisessä
Työmuodot
Aktivoiva luento
Etäopetus
Itsenäinen verkko-opiskelu
Kenttätyöskentely
Lähiopetus
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ yhteistoiminnallinen oppiminen
Projekti + projektiin kuuluvat kirjalliset tehtävät
Reflektointi
Aika ja paikka
LÄHIOPETUS
• 21.10. ap Orientaatio ap + ip Mielen hyvinvoinnn edistäminen
• 22.10. ap Terveyden edistäminen + Mielen hyvinvoinnin edistäminen
• 27.10. ap ja ip projektin suunnittelua
• 28.10. ap Hyvinvointia edistävät etäpalvelut, ip Ravitsemus
PROJEKTIN TOTEUTUKSET
Tiistaisin: 11., 18. ja 25.11.
PROJEKTIN PURKU
• 26.11. klo 12:45-14:45 kampuksella
Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaalia Moodlessa. Myös itsenäisiä materiaalihakuja.
Suosituskirjallisuus (osin Moodlessa) oppimistehtävän tekemiseen osoitetaan viimeistään opetuksen alkaessa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projekti työelämäyhteistyössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h opiskelijan työaikaa
Lisätietoja opiskelijoille
TEKOÄLYN KÄYTTÖ OPINTOJAKSOLLA
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille? (8.8.2024) (pdf-tiedosto)
ERITYINEN TUKI
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
LISÄKSI
Opetuksen aikataulun näet lukujärjestyksestä. Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVIOINNISTA JA TEHTÄVISTÄ
- Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit
- Arvioinnin pääpaino onnistuneessa projektioppimisessa ja hyvässä työelämäyhteistyössä (työelämäpalaute). Projektin kirjalliset tehtävät (kokonaisuus: suunnitelma + raportti) arvioidaan numeerisesti.
- Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen huomioidaan arvioinnissa.
- Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä -> tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle-työtilasta.
ARVIOINTIKRITEERIT
Tyydyttävä (1-2)
- tunnistaa ennaltaehkäisevän työn merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- tunnistaa erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- tunnistaa seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- tunnistaa teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
Hyvä (3-4)
- osaa selittää ennaltaehkäisevän työn merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa kuvailla erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- osaa selittää seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- osaa kuvailla teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
Kiitettävä (5)
- osaa arvioida ennaltaehkäisevän työn merkitystä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa vertailla erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- osaa arvioida seksuaaliterveyden merkitystä ikääntyneelle ihmiselle
- osaa analysoida teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.