Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ42-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
20.10.2025 - 30.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Eeva Tawast
Merja Lahdenperä
hyvinvointi vanhustyö 1
Vastuuopettaja
Heidi Oilimo
Ryhmät
SXC23S2
Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Opintojakso
SX00EQ42

Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 43 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ti 21.10.2025 klo 09:30 - 11:45
(2 t 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPB6008 Oppimistila
Ti 21.10.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPA2029 Vuorovaikutusluokka
Ke 22.10.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPB6008 Oppimistila
Ke 22.10.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPA2007 Ryhmäilmiö
Ma 27.10.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPB6008 Oppimistila
Ma 27.10.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPB6008 Oppimistila
Ti 28.10.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPB6008 Oppimistila
Ti 28.10.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPB6008 Oppimistila
Ti 11.11.2025 klo 10:00 - 15:00
(5 t 0 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
Ti 18.11.2025 klo 10:00 - 15:00
(5 t 0 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
Ti 25.11.2025 klo 10:00 - 15:00
(5 t 0 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
Ke 26.11.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Sote-työelämäpäivä - Vuoro 1
Ke 26.11.2025 klo 12:45 - 15:00
(2 t 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPA5025 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää ennaltaehkäisevän työn merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
- osaa kuvailla keinoja edistää ikääntyneen ihmisen hyvinvointia ja terveyttä
- suunnittelee ja toteuttaa ennaltaehkäisevää ikääntyneiden ihmisten terveyttä ja hyvinvointia tukevaa toimintaa teknologian mahdollisuudet huomioiden
- osaa selittää seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle

Sisältö

- ikääntyneiden terveyden, hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen perusteet
- terveyskäyttäytyminen ja terveysriskien ennaltaehkäisy
- ehkäisevän mielenterveystyön perusteet ja psykososiaalinen tukeminen
- ikääntyminen ja ravitsemus
- etäpalveluiden hyödyntäminen ohjauksessa
- seksuaalisuus ja seksuaaliterveys ikääntyessä
- motivoivat menetelmät terveyden edistämisessä

Aika ja paikka

LÄHIOPETUS

• 21.10. ap Orientaatio ap + ip Mielen hyvinvoinnn edistäminen
• 22.10. ap Terveyden edistäminen + Mielen hyvinvoinnin edistäminen
• 27.10. ap ja ip projektin suunnittelua
• 28.10. ap Hyvinvointia edistävät etäpalvelut, ip Ravitsemus

PROJEKTIN TOTEUTUKSET

Tiistaisin: 11., 18. ja 25.11.

PROJEKTIN PURKU
• 26.11. klo 12:45-14:45 kampuksella

Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.

Oppimateriaalit

Materiaalia Moodlessa. Myös itsenäisiä materiaalihakuja.
Suosituskirjallisuus (osin Moodlessa) oppimistehtävän tekemiseen osoitetaan viimeistään opetuksen alkaessa.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Etäopetus
Itsenäinen verkko-opiskelu
Kenttätyöskentely
Lähiopetus
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ yhteistoiminnallinen oppiminen
Projekti + projektiin kuuluvat kirjalliset tehtävät
Reflektointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projekti työelämäyhteistyössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h opiskelijan työaikaa

Lisätietoja opiskelijoille

TEKOÄLYN KÄYTTÖ OPINTOJAKSOLLA

Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.

Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille? (8.8.2024) (pdf-tiedosto)

ERITYINEN TUKI

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

LISÄKSI

Opetuksen aikataulun näet lukujärjestyksestä. Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ARVIOINNISTA JA TEHTÄVISTÄ

- Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit
- Arvioinnin pääpaino onnistuneessa projektioppimisessa ja hyvässä työelämäyhteistyössä (työelämäpalaute). Projektin kirjalliset tehtävät (kokonaisuus: suunnitelma + raportti) arvioidaan numeerisesti.
- Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen huomioidaan arvioinnissa.
- Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä -> tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle-työtilasta.


ARVIOINTIKRITEERIT

Tyydyttävä (1-2)
- tunnistaa ennaltaehkäisevän työn merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- tunnistaa erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- tunnistaa seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- tunnistaa teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Hyvä (3-4)
- osaa selittää ennaltaehkäisevän työn merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa kuvailla erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- osaa selittää seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- osaa kuvailla teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Kiitettävä (5)
- osaa arvioida ennaltaehkäisevän työn merkitystä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa vertailla erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- osaa arvioida seksuaaliterveyden merkitystä ikääntyneelle ihmiselle
- osaa analysoida teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Siirry alkuun