Skip to main content

Advancing the Wellbeing and Health of Older People (5 ECTS)

Code: SX00EQ42-3004

General information


Enrollment
05.05.2025 - 18.05.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.10.2025 - 30.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Virtual portion
1 ECTS
RDI portion
1 ECTS
Mode of delivery
On-campus and online
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Elderly Care
Teachers
Eeva Tawast
Merja Lahdenperä
hyvinvointi vanhustyö 1
Teacher in charge
Heidi Oilimo
Groups
SXC23S2
Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Course
SX00EQ42

Implementation has 13 reservations. Total duration of reservations is 43 h 45 min.

Time Topic Location
Tue 21.10.2025 time 09:30 - 11:45
(2 h 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPB6008 Oppimistila
Tue 21.10.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPA2029 Vuorovaikutusluokka
Wed 22.10.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPB6008 Oppimistila
Wed 22.10.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPA2007 Oppimistila
Mon 27.10.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPB6008 Oppimistila
Mon 27.10.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPB6008 Oppimistila
Tue 28.10.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPB6008 Oppimistila
Tue 28.10.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPB6008 Oppimistila
Tue 11.11.2025 time 10:00 - 15:00
(5 h 0 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
Tue 18.11.2025 time 10:00 - 15:00
(5 h 0 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
Tue 25.11.2025 time 10:00 - 15:00
(5 h 0 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
Wed 26.11.2025 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
Sote-työelämäpäivä - Vuoro 1
Wed 26.11.2025 time 12:45 - 15:00
(2 h 15 min)
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004
MPA5025 Oppimistila
Changes to reservations may be possible.

Learning outcomes

The Students
• are able to explain the importance of preventive work in promoting the well-being and health of older people
• are able to describe ways to advance the well-being and health of an older person
• plan and implement preventive measures to support the health and well-being of older people, taking into account technological opportunities
• are able to explain the importance of sexual health to an older person

Content

• the fundamentals of advancing health, well-being and the functional capacity of older people
• health behaviour and prevention of health risks
• basics of preventive mental health work and psychosocial support
• ageing and nutrition
• utilizing remote services in counselling
• sexuality and sexual health when ageing
• motivating methods in advancing health

Teaching methods

Essay / paper
Distance learning
Assignments / coursework
Field work
Face-to-face teaching / Contact teaching / Instruction
Participatory methods
Project
Reflective practice
Collaborative learning

Location and time

LÄHIOPETUS

• 21.10. ap Orientaatio ap + ip Mielen hyvinvoinnn edistäminen
• 22.10. ap Terveyden edistäminen + Mielen hyvinvoinnin edistäminen
• 27.10. ap ja ip projektin suunnittelua
• 28.10. ap Hyvinvointia edistävät etäpalvelut, ip Ravitsemus

PROJEKTIN TOTEUTUKSET

Tiistaisin: 11., 18. ja 25.11.

PROJEKTIN PURKU
• 26.11. klo 12:45-14:45 kampuksella

Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.

Learning materials and recommended literature

Materiaalia Moodlessa. Myös itsenäisiä materiaalihakuja.
Suosituskirjallisuus (osin Moodlessa) oppimistehtävän tekemiseen osoitetaan viimeistään opetuksen alkaessa.

Internship and working life connections

Projekti työelämäyhteistyössä

Student workload

5 op = 135h opiskelijan työaikaa

Further information for students

TEKOÄLYN KÄYTTÖ OPINTOJAKSOLLA

Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.

Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille? (8.8.2024) (pdf-tiedosto)

ERITYINEN TUKI

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

LISÄKSI

Opetuksen aikataulun näet lukujärjestyksestä. Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan.

Assessment methods and criteria

ARVIOINNISTA JA TEHTÄVISTÄ

- Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit
- Arvioinnin pääpaino onnistuneessa projektioppimisessa ja hyvässä työelämäyhteistyössä (työelämäpalaute). Projektin kirjalliset tehtävät (kokonaisuus: suunnitelma + raportti) arvioidaan numeerisesti.
- Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen huomioidaan arvioinnissa.
- Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä -> tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle-työtilasta.


ARVIOINTIKRITEERIT

Tyydyttävä (1-2)
- tunnistaa ennaltaehkäisevän työn merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- tunnistaa erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- tunnistaa seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- tunnistaa teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Hyvä (3-4)
- osaa selittää ennaltaehkäisevän työn merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa kuvailla erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- osaa selittää seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- osaa kuvailla teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Kiitettävä (5)
- osaa arvioida ennaltaehkäisevän työn merkitystä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa vertailla erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- osaa arvioida seksuaaliterveyden merkitystä ikääntyneelle ihmiselle
- osaa analysoida teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, good (3)

Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, excellent (5)

Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, approved/failed

Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Go back to top of page