Advancing the Wellbeing and Health of Older People (5 ECTS)
Code: SX00EQ42-3004
General information
- Enrollment
- 05.05.2025 - 18.05.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 20.10.2025 - 30.11.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Virtual portion
- 1 ECTS
- RDI portion
- 1 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus and online
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Elderly Care
Implementation has 13 reservations. Total duration of reservations is 43 h 45 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 21.10.2025 time 09:30 - 11:45 (2 h 15 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004 |
MPB6008
Oppimistila
|
Tue 21.10.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004 |
MPA2029
Vuorovaikutusluokka
|
Wed 22.10.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004 |
MPB6008
Oppimistila
|
Wed 22.10.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004 |
MPA2007
Oppimistila
|
Mon 27.10.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004 |
MPB6008
Oppimistila
|
Mon 27.10.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004 |
MPB6008
Oppimistila
|
Tue 28.10.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004 |
MPB6008
Oppimistila
|
Tue 28.10.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004 |
MPB6008
Oppimistila
|
Tue 11.11.2025 time 10:00 - 15:00 (5 h 0 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004 |
|
Tue 18.11.2025 time 10:00 - 15:00 (5 h 0 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004 |
|
Tue 25.11.2025 time 10:00 - 15:00 (5 h 0 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004 |
|
Wed 26.11.2025 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
Sote-työelämäpäivä - Vuoro 1 |
|
Wed 26.11.2025 time 12:45 - 15:00 (2 h 15 min) |
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3004 |
MPA5025
Oppimistila
|
Learning outcomes
The Students
• are able to explain the importance of preventive work in promoting the well-being and health of older people
• are able to describe ways to advance the well-being and health of an older person
• plan and implement preventive measures to support the health and well-being of older people, taking into account technological opportunities
• are able to explain the importance of sexual health to an older person
Content
• the fundamentals of advancing health, well-being and the functional capacity of older people
• health behaviour and prevention of health risks
• basics of preventive mental health work and psychosocial support
• ageing and nutrition
• utilizing remote services in counselling
• sexuality and sexual health when ageing
• motivating methods in advancing health
Teaching methods
Essay / paper
Distance learning
Assignments / coursework
Field work
Face-to-face teaching / Contact teaching / Instruction
Participatory methods
Project
Reflective practice
Collaborative learning
Location and time
LÄHIOPETUS
• 21.10. ap Orientaatio ap + ip Mielen hyvinvoinnn edistäminen
• 22.10. ap Terveyden edistäminen + Mielen hyvinvoinnin edistäminen
• 27.10. ap ja ip projektin suunnittelua
• 28.10. ap Hyvinvointia edistävät etäpalvelut, ip Ravitsemus
PROJEKTIN TOTEUTUKSET
Tiistaisin: 11., 18. ja 25.11.
PROJEKTIN PURKU
• 26.11. klo 12:45-14:45 kampuksella
Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
Learning materials and recommended literature
Materiaalia Moodlessa. Myös itsenäisiä materiaalihakuja.
Suosituskirjallisuus (osin Moodlessa) oppimistehtävän tekemiseen osoitetaan viimeistään opetuksen alkaessa.
Internship and working life connections
Projekti työelämäyhteistyössä
Student workload
5 op = 135h opiskelijan työaikaa
Further information for students
TEKOÄLYN KÄYTTÖ OPINTOJAKSOLLA
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille? (8.8.2024) (pdf-tiedosto)
ERITYINEN TUKI
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
LISÄKSI
Opetuksen aikataulun näet lukujärjestyksestä. Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan.
Assessment methods and criteria
ARVIOINNISTA JA TEHTÄVISTÄ
- Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit
- Arvioinnin pääpaino onnistuneessa projektioppimisessa ja hyvässä työelämäyhteistyössä (työelämäpalaute). Projektin kirjalliset tehtävät (kokonaisuus: suunnitelma + raportti) arvioidaan numeerisesti.
- Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen huomioidaan arvioinnissa.
- Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä -> tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle-työtilasta.
ARVIOINTIKRITEERIT
Tyydyttävä (1-2)
- tunnistaa ennaltaehkäisevän työn merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- tunnistaa erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- tunnistaa seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- tunnistaa teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
Hyvä (3-4)
- osaa selittää ennaltaehkäisevän työn merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa kuvailla erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- osaa selittää seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- osaa kuvailla teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
Kiitettävä (5)
- osaa arvioida ennaltaehkäisevän työn merkitystä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa vertailla erilaisia keinoja tukea terveyttä ja hyvinvointia
- osaa arvioida seksuaaliterveyden merkitystä ikääntyneelle ihmiselle
- osaa analysoida teknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, good (3)
Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, excellent (5)
Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, approved/failed
Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course