Siirry suoraan sisältöön

Yhteistoimijuus kuntoutuksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00FO40-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
11.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 90
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Sari Helenius
Johanna Listola
Kaija Kekäläinen
Vastuuopettaja
Kaija Kekäläinen
Ryhmät
SXI25K2
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
SXB25K1
Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä
SXC25K2
Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
SXB25K2
Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00FO40

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 11 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ke 13.08.2025 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
ETÄ orientaatioYhteistoimijuus kuntoutuksessa SX00FO40-3004
Ma 01.09.2025 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
ETÄ ryhmä vaihtoehto A + Btyöpaja Yhteistoimijuus kuntoutuksessa SX00FO40-3004
Ti 16.09.2025 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
ETÄ ryhmä vaihtoehto A + Btyöpaja Yhteistoimijuus kuntoutuksessa SX00FO40-3004
Ke 08.10.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
LÄHI ryhmä vaihtoehto A Yhteistoimijuus kuntoutuksessa SX00FO40-3004
MPC3001 Oppimistila
Ti 14.10.2025 klo 13:00 - 14:30
(1 t 30 min)
ETÄ työpaja vaihtoehto B Yhteistoimijuus kuntoutuksessa SX00FO40-3004
Ti 18.11.2025 klo 13:00 - 14:30
(1 t 30 min)
ETÄTYÖPAJA vaihtoehto B Yhteistoimijuus kuntoutuksessa SX00FO40-3004
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija määrittelee kuntoutuksen/kuntoutumisen, toimintakyvyn ja yhteistoimijuuden käsitteet.
Opiskelija ymmärtää oman alansa merkityksen osana moniammatillista ja -alaista kuntoutusta.
Opiskelija osaa suunnitella kuntoutusta yhteistoimijuudessa asiakkaan ja muiden ammattilaisten kanssa.
Opiskelija osaa hyödyntää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän toimijoita asiakkaan kuntoutumisen tukena.
Opiskelija ymmärtää kirjaamisen merkityksen kuntoutusprosessissa.
Opiskelija osaa soveltaa rakenteista kirjaamista asiakaslähtöisesti ja osana moniammatillista yhteistyötä.

Sisältö

- Toimintakyky ja monialaisuus ICF viitekehyksessä
- Hyvä kuntoutuskäytäntö ja kuntoutussuunnitelma
- Tavoitteen asettamisen perusteet
- Kuntoutuksen keinot palvelujärjestelmän näkökulmasta käytännössä
- Rakenteinen kirjaaminen monialaisen yhteistyön mahdollistajana

Aika ja paikka

kaikille yhteinen orientaatio(ETÄ) ke 13.8.2025 klo 13.00 - 14.00 , A-vaihtoehdolle lisäksi ryhmän työskentelyä klo 14.00 - 15.00

Orientaatiossa opiskelija valitsee joko vaihtoehdon A tai B

vaihtoehto A orientaation lisäksi :
1.9.2025 ETÄ 13.00 – 15.00
16.9.2025 ETÄ 13.00 – 15.00
8.10.2025 LÄHIPÄÄTÖS 9.00 – 11.30


vaihtoehto B orientaation lisäksi:
opiskelija valitsee ja hyödyntää työpajaa oman tehtävänsä vaiheen mukaisesti , voi tulla vaikka kaikkiin tai vain yhteen:
1.9.2025 ETÄtyöpaja 13.00 – 15.00 (toteutuksille A+B yhteinen osuus)
16.9.2025 ETÄ 13.00 – 15.00 (toteutuksille A+B yhteinen osuus)
14.10.2025 klo 13.00 – 14.30 ETÄtyöpaja
18.11.2025 klo 13-14.30 ETÄtyöpaja

Oppimateriaalit

moodlessa aineistot, verkkoluennot ja muu oppimisen tuki
Opintojakson Moodle on avoinna opintojaksolle ilmoittautuneille 11.8.2025 - 21.12.2025. Tämän jälkeen moodle sulkeutuu kaikilta

Opetusmenetelmät

Opintojakson sisällöt Moodlessa.

ORIENTAATIO (ETÄ) PAKOLLINEN. Orientaatioon osallistumalla vahvistaa ilmoittautumisen tälle opintojaksolle. Opiskelija valitsee toteutuksen vaihtoehdon A tai B opintojakson orientaatiossa

vaihtoehto A:
- ohjattu ryhmätehtäväpohjainen, opiskelija pääsee oppimaan ja jakamaan ajatuksia muiden opiskeljoiden kanssa ja ryhmä tekee yhteisen oppimistehtävän ohjatusti.
- oppimistehtävän dl on 19.10.2025
- Tehtävää rakennetaan opintopiirimäisesti yhdessä lukujärjestyksessä olevien tapaamisten (ETÄ) puitteissa siten, että tapaamisten välillä jokainen ryhmän jäsen opiskelee sovitut asiat ennen seuraavaa tapaamista, ryhmä edistää oppimistehtävänsä tekoa myös tapaamisten välillä. aikataulutetut tapaamiset kuuluvat kaikki vaihtoehdon A prosessiin.
-Yhteinen opintojakson päätös LÄHItapaamisena Myllypuron kampuksella

vaihtoehto B:
- itsenäinen tehtävämuoto, ajoittuu läpi lukukauden siten, että oppimistehtävän palautuspäivä 19.10.2025 tai 7.12.2025 .
- Opettajan ohjausta on saatavilla työpajoissa, jotka aikataulutettu
-Opiskelija etenee oman aikataulun mukaisesti

Opiskelija sitoutuu valitsemansa toteutusmuodon (A tai B) aikataulujen ja ohjeiden mukaisesti yhteiseen työskentelyyn.

Vastuuopettaja Kaija Kekäläinen, jolle kysymykset ohjataan

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

vaihtoehto A tehtävän dl 19.10.2025

vaihtoehto B tehtävän DL 19.10.2025 tai 7.12.2025
(opiskelija voi valita omaan aikatauluun parhaiten sopivan)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

opiskelija valitsee vaihtoehdon A ( ryhmä) tai B (itsenäinen)
Valinta tehdään yhteisessä orientaatiossa.

Opiskelja voi opiskella tämän opintojakson myös oman hops parhaiten mahdollistuvalla tavalla eri lukukausilla tai kesätoteutuksena.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135 tuntia opiskelijan oppimistyötä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan


AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

arvioinnin kriteerit esillä moodlessa .

Esitietovaatimukset

Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalalla -opintojakso

Lisätiedot

Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija.

Lisätiedot

Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija.

Siirry alkuun