Yhteistoimijuus kuntoutuksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00FO40-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
11.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 90
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Sari Helenius
- Johanna Listola
- Kaija Kekäläinen
- Vastuuopettaja
- Kaija Kekäläinen
- Ryhmät
-
SXI25K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
-
SXB25K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä
-
SXC25K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
-
SXB25K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00FO40
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 11 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 13.08.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
ETÄ orientaatioYhteistoimijuus kuntoutuksessa SX00FO40-3004 |
|
Ma 01.09.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
ETÄ ryhmä vaihtoehto A + Btyöpaja Yhteistoimijuus kuntoutuksessa SX00FO40-3004 |
|
Ti 16.09.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
ETÄ ryhmä vaihtoehto A + Btyöpaja Yhteistoimijuus kuntoutuksessa SX00FO40-3004 |
|
Ke 08.10.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
LÄHI ryhmä vaihtoehto A Yhteistoimijuus kuntoutuksessa SX00FO40-3004 |
MPC3001
Oppimistila
|
Ti 14.10.2025 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
ETÄ työpaja vaihtoehto B Yhteistoimijuus kuntoutuksessa SX00FO40-3004 |
|
Ti 18.11.2025 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
ETÄTYÖPAJA vaihtoehto B Yhteistoimijuus kuntoutuksessa SX00FO40-3004 |
Tavoitteet
Opiskelija määrittelee kuntoutuksen/kuntoutumisen, toimintakyvyn ja yhteistoimijuuden käsitteet.
Opiskelija ymmärtää oman alansa merkityksen osana moniammatillista ja -alaista kuntoutusta.
Opiskelija osaa suunnitella kuntoutusta yhteistoimijuudessa asiakkaan ja muiden ammattilaisten kanssa.
Opiskelija osaa hyödyntää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän toimijoita asiakkaan kuntoutumisen tukena.
Opiskelija ymmärtää kirjaamisen merkityksen kuntoutusprosessissa.
Opiskelija osaa soveltaa rakenteista kirjaamista asiakaslähtöisesti ja osana moniammatillista yhteistyötä.
Sisältö
- Toimintakyky ja monialaisuus ICF viitekehyksessä
- Hyvä kuntoutuskäytäntö ja kuntoutussuunnitelma
- Tavoitteen asettamisen perusteet
- Kuntoutuksen keinot palvelujärjestelmän näkökulmasta käytännössä
- Rakenteinen kirjaaminen monialaisen yhteistyön mahdollistajana
Aika ja paikka
kaikille yhteinen orientaatio(ETÄ) ke 13.8.2025 klo 13.00 - 14.00 , A-vaihtoehdolle lisäksi ryhmän työskentelyä klo 14.00 - 15.00
Orientaatiossa opiskelija valitsee joko vaihtoehdon A tai B
vaihtoehto A orientaation lisäksi :
1.9.2025 ETÄ 13.00 – 15.00
16.9.2025 ETÄ 13.00 – 15.00
8.10.2025 LÄHIPÄÄTÖS 9.00 – 11.30
vaihtoehto B orientaation lisäksi:
opiskelija valitsee ja hyödyntää työpajaa oman tehtävänsä vaiheen mukaisesti , voi tulla vaikka kaikkiin tai vain yhteen:
1.9.2025 ETÄtyöpaja 13.00 – 15.00 (toteutuksille A+B yhteinen osuus)
16.9.2025 ETÄ 13.00 – 15.00 (toteutuksille A+B yhteinen osuus)
14.10.2025 klo 13.00 – 14.30 ETÄtyöpaja
18.11.2025 klo 13-14.30 ETÄtyöpaja
Oppimateriaalit
moodlessa aineistot, verkkoluennot ja muu oppimisen tuki
Opintojakson Moodle on avoinna opintojaksolle ilmoittautuneille 11.8.2025 - 21.12.2025. Tämän jälkeen moodle sulkeutuu kaikilta
Opetusmenetelmät
Opintojakson sisällöt Moodlessa.
ORIENTAATIO (ETÄ) PAKOLLINEN. Orientaatioon osallistumalla vahvistaa ilmoittautumisen tälle opintojaksolle. Opiskelija valitsee toteutuksen vaihtoehdon A tai B opintojakson orientaatiossa
vaihtoehto A:
- ohjattu ryhmätehtäväpohjainen, opiskelija pääsee oppimaan ja jakamaan ajatuksia muiden opiskeljoiden kanssa ja ryhmä tekee yhteisen oppimistehtävän ohjatusti.
- oppimistehtävän dl on 19.10.2025
- Tehtävää rakennetaan opintopiirimäisesti yhdessä lukujärjestyksessä olevien tapaamisten (ETÄ) puitteissa siten, että tapaamisten välillä jokainen ryhmän jäsen opiskelee sovitut asiat ennen seuraavaa tapaamista, ryhmä edistää oppimistehtävänsä tekoa myös tapaamisten välillä. aikataulutetut tapaamiset kuuluvat kaikki vaihtoehdon A prosessiin.
-Yhteinen opintojakson päätös LÄHItapaamisena Myllypuron kampuksella
vaihtoehto B:
- itsenäinen tehtävämuoto, ajoittuu läpi lukukauden siten, että oppimistehtävän palautuspäivä 19.10.2025 tai 7.12.2025 .
- Opettajan ohjausta on saatavilla työpajoissa, jotka aikataulutettu
-Opiskelija etenee oman aikataulun mukaisesti
Opiskelija sitoutuu valitsemansa toteutusmuodon (A tai B) aikataulujen ja ohjeiden mukaisesti yhteiseen työskentelyyn.
Vastuuopettaja Kaija Kekäläinen, jolle kysymykset ohjataan
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
vaihtoehto A tehtävän dl 19.10.2025
vaihtoehto B tehtävän DL 19.10.2025 tai 7.12.2025
(opiskelija voi valita omaan aikatauluun parhaiten sopivan)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
opiskelija valitsee vaihtoehdon A ( ryhmä) tai B (itsenäinen)
Valinta tehdään yhteisessä orientaatiossa.
Opiskelja voi opiskella tämän opintojakson myös oman hops parhaiten mahdollistuvalla tavalla eri lukukausilla tai kesätoteutuksena.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135 tuntia opiskelijan oppimistyötä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.
HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
arvioinnin kriteerit esillä moodlessa .
Esitietovaatimukset
Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalalla -opintojakso
Lisätiedot
Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija.
Lisätiedot
Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija.