Siirry suoraan sisältöön

Toimintakykyä edistävä ohjaaminen. Fysioterapiaharjoittelu 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00FQ28-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 08.12.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 35

Koulutus

  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma

Ryhmät

  • SXB24S1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata hoito- ja terapiatyön fyysiset kuormitustekijät. Opiskelija tunnistaa ergonomisten periaatteiden merkityksen tuki- ja liikuntaelinongelmien ennaltaehkäisyssä ja osaa käyttää niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija osaa suunnitella ja ohjata asiakkaan toimintakykyä tukevan turvallisen avustamisen ja siirtymisen. Opiskelija osaa kuvata terveysliikunnan perusteet. Opiskelija osaa toteuttaa fysioterapeuttista ohjausta asiakaslähtöisesti. Työelämäharjoittelun tavoitteena on, että opiskelija osaa toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa työyhteisössä ja asiakkaan kanssa. Opiskelija havaitsee ja tunnistaa fysioterapeutin työssä toteutuvia ja siihen vaikuttavia kestävän kehityksen näkökulmia. Opiskelijan keskeiset ammatilliset valmiudet ja asiantuntijuus syvenevät systemaattisesti opiskelun edetessä. Kevään toteutuksessa opiskelija tutustuu fysioterapiaan kansainvälisessä yhteistyössä.

Sisältö

Asiakkaan toimintakykyä edistävä liikkumisen ja siirtymisen avustaminen ja ohjaus
Terveysliikunnan suunnittelun, ohjauksen ja neuvonnan perusteet
Liikuntaneuvonta ja ohjausosaaminen
Opiskelijan ammattitaitoa edistävä tavoitteellinen, fysioterapeutin ohjaama ja arvioitu työelämäharjoittelu
Kevään toteutuksessa kansainvälinen yhteistyö fysioterapiassa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
-osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
-erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
-pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
-osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
-osaa toimia työryhmän jäsenenä
-kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
-osaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia työryhmässä ja projektissa
-kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
-hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
-osaa toimia asiakaslähtöisesti
-osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
-kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
-osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
-erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
-pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
-osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
-osaa toimia työryhmän jäsenenä
-kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.