Toimintakykyä edistävä ohjaaminen. Fysioterapiaharjoittelu 1Laajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: SX00FQ28
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata hoito- ja terapiatyön fyysiset kuormitustekijät. Opiskelija tunnistaa ergonomisten periaatteiden merkityksen tuki- ja liikuntaelinongelmien ennaltaehkäisyssä ja osaa käyttää niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija osaa suunnitella ja ohjata asiakkaan toimintakykyä tukevan turvallisen avustamisen ja siirtymisen. Opiskelija osaa kuvata terveysliikunnan perusteet. Opiskelija osaa toteuttaa fysioterapeuttista ohjausta asiakaslähtöisesti. Työelämäharjoittelun tavoitteena on, että opiskelija osaa toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa työyhteisössä ja asiakkaan kanssa. Opiskelija havaitsee ja tunnistaa fysioterapeutin työssä toteutuvia ja siihen vaikuttavia kestävän kehityksen näkökulmia. Opiskelijan keskeiset ammatilliset valmiudet ja asiantuntijuus syvenevät systemaattisesti opiskelun edetessä. Kevään toteutuksessa opiskelija tutustuu fysioterapiaan kansainvälisessä yhteistyössä.
Sisältö
Asiakkaan toimintakykyä edistävä liikkumisen ja siirtymisen avustaminen ja ohjaus
Terveysliikunnan suunnittelun, ohjauksen ja neuvonnan perusteet
Liikuntaneuvonta ja ohjausosaaminen
Opiskelijan ammattitaitoa edistävä tavoitteellinen, fysioterapeutin ohjaama ja arvioitu työelämäharjoittelu
Kevään toteutuksessa kansainvälinen yhteistyö fysioterapiassa
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
-osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
-erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
-pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
-osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
-osaa toimia työryhmän jäsenenä
-kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
-osaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia työryhmässä ja projektissa
-kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
-hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
-osaa toimia asiakaslähtöisesti
-osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
-kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
-osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
-erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
-pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
-osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
-osaa toimia työryhmän jäsenenä
-kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan