Siirry suoraan sisältöön

Esitysteknisen asiantuntijuuden kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: K000FK00-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2024 - 03.04.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Media, muotoilu ja konservointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 23
Koulutus
Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Tero Aalto
Mikko Pirinen
Vastuuopettaja
Tero Aalto
Ryhmät
K1324K6
Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma ylempiAMK
Opintojakso
K000FK00

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 28 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 09.01.2024 klo 09:30 - 12:30
(3 t 0 min)
Esitysteknisen asiantuntijuuden kehittäminen K000FK00-3001
AR342 Oppimistila Konsepti
Ti 09.01.2024 klo 13:30 - 16:30
(3 t 0 min)
Esitysteknisen asiantuntijuuden kehittäminen K000FK00-3001
AR342 Oppimistila Konsepti
Ke 24.01.2024 klo 09:30 - 12:30
(3 t 0 min)
Esitysteknisen asiantuntijuuden kehittäminen K000FK00-3001
Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/65522225434
Ma 05.02.2024 klo 09:30 - 12:30
(3 t 0 min)
Esitysteknisen asiantuntijuuden kehittäminen K000FK00-3001
Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/65522225434
Ke 14.02.2024 klo 09:30 - 16:30
(7 t 0 min)
Esitysteknisen asiantuntijuuden kehittäminen K000FK00-3001
ekskursio
Ti 27.02.2024 klo 09:30 - 12:30
(3 t 0 min)
Esitysteknisen asiantuntijuuden kehittäminen K000FK00-3001
Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/65522225434
Ma 11.03.2024 klo 09:30 - 12:30
(3 t 0 min)
Esitysteknisen asiantuntijuuden kehittäminen K000FK00-3001
Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/65522225434
Ke 03.04.2024 klo 09:30 - 12:30
(3 t 0 min)
Esitysteknisen asiantuntijuuden kehittäminen K000FK00-3001
Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/65522225434
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• hahmottaa omaa asiantuntijaroolia osana esitys-, teatteri- tai tapahtuma-alan toimintaympäristöä.
• tunnistaa oppimiseensa liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita.
• hyödyntää reflektiota ammatillisten tavoitteiden saavuttamisessa.
• hyödyntää työyhteisöään ja ammatillisia verkostojaan osaamisensa kehittämisessä.
• huomioida työkyvyn edistämisen osana työtä työuran eri vaiheissa.
• soveltaa itsensä johtamisen taitoja teknis-taiteellisissa toimintaympäristössä.
• hankkia tietoa esitys- ja teatteriteknisen alan tulevaisuuden kehityksestä ja innovaatio-osaamisesta.
• arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan tavoitteellisesti vastaamaan tulevaisuuden työelämän vaatimuksia.

Sisältö

• Henkilökohtaisen oppimissuunnitelman laatiminen (HOPS)
• Reflektio, osaamisen arviointi
• Jatkuvan oppimisen lähestymistapoja
• Asiantuntijuuden esittely
• Esitysteknisen työn tulevaisuus ja siihen vaikuttavat tekijät
• Työhyvinvointi yksilön näkökulmasta
• Oman työn johtamisen menetelmiä

Oppimateriaalit

Julkaistaan myöhemmin verkko-oppimisalustalla

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu lähi- ja etäopetusluennoista, opetusta tukevasta itsenäisestä opiskelusta ja pienryhmätehtävistä. Lisäksi opintojakson aikana luodaan opiskelijan henkilökohtainen opintosuunnitelma. Opintojakson aikana opiskelija laatii ohjeistetusti opintopäiväkirjan. Opintojaksolla on omaa asiantuntijatyötä demonstroiva presentaatiotehtävä.

Työmuodot:
Aktivoiva luento
Etäopetus
Harjoitustehtävät
Henkilökohtaisen opetussuunnitelman laatiminen
Lähiopetus
Palautekeskustelu
Päiväkirjatyöskentely
Reflektointi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin opintopistemäärä on viisi opintopistettä. Laskennallisesti yhden opintopisteen suorittaminen edellyttää 27 tuntia työtä. Opintojakson kokonaistuntimäärä on tämän laskelman mukaan 135 tuntia. Opintojaksolla on luentoja 21 tuntia eli työmäärästä 114 tuntia sijoittuu luentojen ulkopuolelle. Tämä tuntimäärä jakautuu luentoihin valmistautumiseen (etukäteen luettaviin materiaaleihin tai tehtäviin), henkilökohtaiseen ohjaukseen, harjoitustyön tekemiseen (yksilö / ryhmätyö) ja henkilökohtaisen opintopäiväkirjan pitoon. Pystyt näiden tuntimäärien mukaan arvioimaan, millaista panostusta sinulta kurssityöskentelyyn odotetaan ja miten kurssin kuormittavuus suhteutuu muihin kursseihin.

Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.

Lisätietoja opiskelijoille

On mahdollista, että osa opetuksena toteutettavasta opintojaksosta tallennetaan joustavaa opiskelua varten. Mikäli et halua olla mukana tallenteella, ilmoita tästä opettajalle opintojakson ensimmäisellä opetuskerralla. Opetustilanteiden tallenteet ovat nähtävissä opintojakson ajan opintojakson käyttämällä oppimisalustalla. Jos ryhmän kanssa ei sovita muuta, opetustilanteiden tallenteet poistetaan viimeistään 6 kk opintojakson päätyttyä.

Tietosuojaseloste
Kuvaus opintojaksolla tapahtuvasta henkilötietojen käsittelystä löytyy Metropolian julkisilla verkkosivuilla julkaistusta Metropolian opiskelija- ja
opintotietorekisterin tietosuojaselosteesta: https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri. Opintojakson julkisuutta ei ole rajoitettu (Ammattikorkeakoululaki 9 §).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hahmottaa ja osaa tehdä näkyväksi asiantuntijuuttaan. Opiskelija tuntee itsearvioinnin ja oman osaamisen kehittämisen periaatteet sekä ymmärtää yhdessä oppimisen ja verkostojen merkityksen. Opiskelija osaa hankkia tietoa esitys- ja teatteriteknisen alan tulevaisuuden kehityksestä. Opiskelija osaa kuvailla itsensä johtamisen ja henkilökohtaisen työhyvinvoinnin periaatteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tehdä näkyväksi asiantuntijuuttaan ja ymmärtää sen merkityksen esitys- ja teatteriteknisen alan kokonaisuudessa. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan ja asettaa kehittymistavoitteita suhteessa aiempaan osaamiseensa ja alan tulevaisuuden kehitykseen. Opiskelija kykenee yhdessä oppimiseen ja hyödyntää verkostoja osaamisensa kehittämisessä. Opiskelija osaa hankkia ja analysoida tietoa esitys- ja teatteriteknisen alan tulevaisuuden kehityksestä. Opiskelija osaa soveltaa itsensä johtamisen ja henkilökohtaisen työhyvinvoinnin periaatteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tehdä näkyväksi omaa asiantuntijuuttaan ja ymmärtää sen merkityksen esitys- ja teatteriteknisen alan kokonaisuudessa. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan monipuolisesti ja asettaa kehittymistavoitteita suhteessa aiempaan osaamiseensa ja alan tulevaisuuden kehitykseen. Opiskelija edistää yhdessä oppimista ja hyödyntää verkostoja osaamisensa kehittämisessä. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida tietoa esitys- ja teatteriteknisen alan tulevaisuuden kehityksestä suhteessa omaan osaamiseensa. Opiskelija osaa kehittää itsensä johtamisen tapoja sekä henkilökohtaista työhyvinvointiaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hahmottaa ja osaa tehdä näkyväksi asiantuntijuuttaan. Opiskelija tuntee itsearvioinnin ja oman osaamisen kehittämisen periaatteet sekä ymmärtää yhdessä oppimisen ja verkostojen merkityksen. Opiskelija osaa hankkia tietoa esitys- ja teatteriteknisen alan tulevaisuuden kehityksestä. Opiskelija osaa kuvailla itsensä johtamisen ja henkilökohtaisen työhyvinvoinnin periaatteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on 50 % läsnäolovelvollisuus. Lisäksi opiskelijan tulee olla laadittuna henkilökohtainen opintosuunnitelma.

Arvioinnin perusteet ja painotukset:
Harjoitustyöt (60 % arvosanasta)
Jatkuva arviointi (20 % arvosanasta)
Oppimispäiväkirja (20 % arvosanasta)

Aktiivisella osallistumisella luentoihin ja luentotehtäviin on mahdollista ansaita lisäpisteitä, joilla voi korottaa opintojakson arvosanaa.

Siirry alkuun