Kasvatustieteen näkökulmia opettajuuteen 1 (Haaga-Helia) (10 op)
Toteutuksen tunnus: KX00DX03-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 31.08.2025
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kulttuuripalvelut ja musiikki
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Kimmo Salonen
- musiikki virtuaali
- Vastuuopettaja
- Kimmo Salonen
- Ryhmät
-
KXF23S1VAMusiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
-
KXF23S1SPJMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus pop/jazz
-
KXF23S1SKLMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus klassinen
-
KXF23S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KX00DX03
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa perustella tekemiään pedagogisia valintoja opetus- ja oppimisteorioihin ja opettajan eettiseen ajatteluun perustuen. Hän osaa kuvata opettajan työhön vaikuttavia koulutus- ja kulttuuripoliittisia lähtökohtia. Hän osaa reflektoida kohtaamiaan opetustilanteita hyödyntäen teoreettista tietoa oppimisesta ja opettamisesta.
Sisältö
Opetus ja oppiminen. Oppiminen ja elämänkulku. Oppijalähtöisyys ja pedagoginen joustavuus opettajan ammattitaidossa.
Aika ja paikka
Opintojakso alkaa pe 11.4.2025 klo 9-13 yhteisellä Musiikkipedagogiikan symposiumilla jakson päättävän ryhmän kanssa.
Syksyn kontaktipäivät ovat klo 9–14 perjantaisin 12.9. (Haaga-Helia Pasila), 3.10. (verkossa), 31.10. (verkossa), 21.11. (verkossa) sekä 5.12.2025 (Haaga-Helia Pasila).
Aloitus- sekä lopetuspäivän opetus pidetään Haaga-Helian tiloissa Pasilassa; muut kerrat etäopetuksena.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla annettava kirjallisuus.
Kansainvälisyys
x
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
x
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa pe 11.4.2024 klo 9-13 yhteisellä Musiikkipedagogiikan symposiumilla jakson päättävän ryhmän kanssa.
Syksyn kontaktipäivät ovat klo 9–14 perjantaisin 12.9. (Haaga-Helia Pasila), 3.10. (verkossa), 31.10. (verkossa), 21.11. (verkossa) sekä 5.12.2025 (Haaga-Helia Pasila).
Aloitus- sekä lopetuspäivän opetus pidetään Haaga-Helian tiloissa Pasilassa; muut kerrat etäopetuksena.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso suoritetaan Haaga-Helia Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.
Tavoitteena on, että opintojakson jälkeen opiskelija osaa perustella tekemänsä pedagogiset valinnat opetus- ja oppimisteorioihin perustuen, on tietoinen opettajan työhön vaikuttavista koulutus- ja kulttuuripoliittisista lähtökohdista, kehittää itseään ryhmäopetuksen ohjaajana sekä huomioi opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa erilaiset oppijat.
Opintojakso alkaa pe 11.4.2024 klo 9-13 yhteisellä Musiikkipedagogiikan symposiumilla jakson päättävän ryhmän kanssa.
Syksyn kontaktipäivät ovat klo 9–14 perjantaisin 12.9. (Haaga-Helia Pasila), 3.10. (verkossa), 31.10. (verkossa), 21.11. (verkossa) sekä 5.12.2025 (Haaga-Helia Pasila).
Aloitus- sekä lopetuspäivän opetus pidetään Haaga-Helian tiloissa Pasilassa; muut kerrat etäopetuksena.
HUOM!
Ilmoittautuminen tehdään sekä tälle opintojaksolle että Haaga-Heliaan erikseen. Haaga-Helian ilmoittautuminen tehdään opiskelijoille jaettavan linkin kautta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa havainnoida ja kuvata kohtaamiaan opetustilanteita hyödyntäen ymmärrystään oppimiseen ja opettamiseen liittyvästä teoreettisesta tiedosta. Hän osaa perustella tekemiään pedagogisia valintoja opetus- ja oppimisteorioihin ja opettajan eettiseen ajatteluun perustuen.
Esitietovaatimukset
- Opiskelija kykenee käyttämään oppijalähtöisen pedagogiikan menetelmiä oman instrumenttinsa yksilöopetuksen tai varhaisiän musiikkikasvatuksen asiantuntijana.
- Opiskelija kykenee rakentavaan vuorovaikutukseen ja tavoitteelliseen, oppijalähtöiseen musiikin opettamiseen.
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa oppijan vahvuuksiin perustuvia laajempia opetuksellisia kaaria.
- Opiskelija kykenee antamaan palautetta pidemmistä oppimisprosesseista ja käyttämään palautteen antamista oppijaa aktivoivana ja kannustavana menetelmänä.
- Opiskelija osaa analysoida oppimistapahtumia monipuolisesti.
- Opiskelija osaa reflektoida pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa.