Siirry suoraan sisältöön

Kasvatustieteen näkökulmia opettajuuteen 1 (Haaga-Helia) (10 op)

Toteutuksen tunnus: KX00DX03-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Kimmo Salonen
musiikki virtuaali
Vastuuopettaja
Kimmo Salonen
Ryhmät
KXF23S1VA
Musiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
KXF23S1SPJ
Musiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus pop/jazz
KXF23S1SKL
Musiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus klassinen
KXF23S1
Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
KX00DX03
Toteutukselle KX00DX03-3004 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa perustella tekemiään pedagogisia valintoja opetus- ja oppimisteorioihin ja opettajan eettiseen ajatteluun perustuen. Hän osaa kuvata opettajan työhön vaikuttavia koulutus- ja kulttuuripoliittisia lähtökohtia. Hän osaa reflektoida kohtaamiaan opetustilanteita hyödyntäen teoreettista tietoa oppimisesta ja opettamisesta.

Sisältö

Opetus ja oppiminen. Oppiminen ja elämänkulku. Oppijalähtöisyys ja pedagoginen joustavuus opettajan ammattitaidossa.

Aika ja paikka

Opintojakso alkaa pe 11.4.2025 klo 9-13 yhteisellä Musiikkipedagogiikan symposiumilla jakson päättävän ryhmän kanssa.
Syksyn kontaktipäivät ovat klo 9–14 perjantaisin 12.9. (Haaga-Helia Pasila), 3.10. (verkossa), 31.10. (verkossa), 21.11. (verkossa) sekä 5.12.2025 (Haaga-Helia Pasila).

Aloitus- sekä lopetuspäivän opetus pidetään Haaga-Helian tiloissa Pasilassa; muut kerrat etäopetuksena.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla annettava kirjallisuus.

Kansainvälisyys

x

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

x

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa pe 11.4.2024 klo 9-13 yhteisellä Musiikkipedagogiikan symposiumilla jakson päättävän ryhmän kanssa.
Syksyn kontaktipäivät ovat klo 9–14 perjantaisin 12.9. (Haaga-Helia Pasila), 3.10. (verkossa), 31.10. (verkossa), 21.11. (verkossa) sekä 5.12.2025 (Haaga-Helia Pasila).
Aloitus- sekä lopetuspäivän opetus pidetään Haaga-Helian tiloissa Pasilassa; muut kerrat etäopetuksena.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso suoritetaan Haaga-Helia Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.
Tavoitteena on, että opintojakson jälkeen opiskelija osaa perustella tekemänsä pedagogiset valinnat opetus- ja oppimisteorioihin perustuen, on tietoinen opettajan työhön vaikuttavista koulutus- ja kulttuuripoliittisista lähtökohdista, kehittää itseään ryhmäopetuksen ohjaajana sekä huomioi opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa erilaiset oppijat.

Opintojakso alkaa pe 11.4.2024 klo 9-13 yhteisellä Musiikkipedagogiikan symposiumilla jakson päättävän ryhmän kanssa.
Syksyn kontaktipäivät ovat klo 9–14 perjantaisin 12.9. (Haaga-Helia Pasila), 3.10. (verkossa), 31.10. (verkossa), 21.11. (verkossa) sekä 5.12.2025 (Haaga-Helia Pasila).
Aloitus- sekä lopetuspäivän opetus pidetään Haaga-Helian tiloissa Pasilassa; muut kerrat etäopetuksena.


HUOM!
Ilmoittautuminen tehdään sekä tälle opintojaksolle että Haaga-Heliaan erikseen. Haaga-Helian ilmoittautuminen tehdään opiskelijoille jaettavan linkin kautta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa havainnoida ja kuvata kohtaamiaan opetustilanteita hyödyntäen ymmärrystään oppimiseen ja opettamiseen liittyvästä teoreettisesta tiedosta. Hän osaa perustella tekemiään pedagogisia valintoja opetus- ja oppimisteorioihin ja opettajan eettiseen ajatteluun perustuen.

Esitietovaatimukset

- Opiskelija kykenee käyttämään oppijalähtöisen pedagogiikan menetelmiä oman instrumenttinsa yksilöopetuksen tai varhaisiän musiikkikasvatuksen asiantuntijana.
- Opiskelija kykenee rakentavaan vuorovaikutukseen ja tavoitteelliseen, oppijalähtöiseen musiikin opettamiseen.
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa oppijan vahvuuksiin perustuvia laajempia opetuksellisia kaaria.
- Opiskelija kykenee antamaan palautetta pidemmistä oppimisprosesseista ja käyttämään palautteen antamista oppijaa aktivoivana ja kannustavana menetelmänä.
- Opiskelija osaa analysoida oppimistapahtumia monipuolisesti.
- Opiskelija osaa reflektoida pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa.

Siirry alkuun