Kasvatustieteen näkökulmia opettajuuteen 1 (Haaga-Helia) (10 op)
Toteutuksen tunnus: KX00DX03-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 31.08.2025
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Kimmo Salonen
- musiikki virtuaali
- Vastuuopettaja
- Kimmo Salonen
- Ryhmät
-
KXF23S1VAMusiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
-
KXF23S1SPJMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus pop/jazz
-
KXF23S1SKLMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus klassinen
-
KXF23S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KX00DX03
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa perustella tekemiään pedagogisia valintoja opetus- ja oppimisteorioihin ja opettajan eettiseen ajatteluun perustuen. Hän osaa kuvata opettajan työhön vaikuttavia koulutus- ja kulttuuripoliittisia lähtökohtia. Hän osaa reflektoida kohtaamiaan opetustilanteita hyödyntäen teoreettista tietoa oppimisesta ja opettamisesta.
Sisältö
Opetus ja oppiminen. Oppiminen ja elämänkulku. Oppijalähtöisyys ja pedagoginen joustavuus opettajan ammattitaidossa.
Esitietovaatimukset
- Opiskelija kykenee käyttämään oppijalähtöisen pedagogiikan menetelmiä oman instrumenttinsa yksilöopetuksen tai varhaisiän musiikkikasvatuksen asiantuntijana.
- Opiskelija kykenee rakentavaan vuorovaikutukseen ja tavoitteelliseen, oppijalähtöiseen musiikin opettamiseen.
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa oppijan vahvuuksiin perustuvia laajempia opetuksellisia kaaria.
- Opiskelija kykenee antamaan palautetta pidemmistä oppimisprosesseista ja käyttämään palautteen antamista oppijaa aktivoivana ja kannustavana menetelmänä.
- Opiskelija osaa analysoida oppimistapahtumia monipuolisesti.
- Opiskelija osaa reflektoida pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa.
Aika ja paikka
Opintojakso alkaa pe 11.4.2025 klo 9-13 yhteisellä Musiikkipedagogiikan symposiumilla jakson päättävän ryhmän kanssa.
Syksyn kontaktipäivät ovat klo 9–14 perjantaisin 12.9. (Haaga-Helia Pasila), 3.10. (verkossa), 31.10. (verkossa), 21.11. (verkossa) sekä 5.12.2025 (Haaga-Helia Pasila).
Aloitus- sekä lopetuspäivän opetus pidetään Haaga-Helian tiloissa Pasilassa; muut kerrat etäopetuksena.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla annettava kirjallisuus.
Kansainväliset yhteydet
x
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
x
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa pe 11.4.2024 klo 9-13 yhteisellä Musiikkipedagogiikan symposiumilla jakson päättävän ryhmän kanssa.
Syksyn kontaktipäivät ovat klo 9–14 perjantaisin 12.9. (Haaga-Helia Pasila), 3.10. (verkossa), 31.10. (verkossa), 21.11. (verkossa) sekä 5.12.2025 (Haaga-Helia Pasila).
Aloitus- sekä lopetuspäivän opetus pidetään Haaga-Helian tiloissa Pasilassa; muut kerrat etäopetuksena.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso suoritetaan Haaga-Helia Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.
Tavoitteena on, että opintojakson jälkeen opiskelija osaa perustella tekemänsä pedagogiset valinnat opetus- ja oppimisteorioihin perustuen, on tietoinen opettajan työhön vaikuttavista koulutus- ja kulttuuripoliittisista lähtökohdista, kehittää itseään ryhmäopetuksen ohjaajana sekä huomioi opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa erilaiset oppijat.
Opintojakso alkaa pe 11.4.2024 klo 9-13 yhteisellä Musiikkipedagogiikan symposiumilla jakson päättävän ryhmän kanssa.
Syksyn kontaktipäivät ovat klo 9–14 perjantaisin 12.9. (Haaga-Helia Pasila), 3.10. (verkossa), 31.10. (verkossa), 21.11. (verkossa) sekä 5.12.2025 (Haaga-Helia Pasila).
Aloitus- sekä lopetuspäivän opetus pidetään Haaga-Helian tiloissa Pasilassa; muut kerrat etäopetuksena.
HUOM!
Ilmoittautuminen tehdään sekä tälle opintojaksolle että Haaga-Heliaan erikseen. Haaga-Helian ilmoittautuminen tehdään opiskelijoille jaettavan linkin kautta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija osaa havainnoida ja kuvata kohtaamiaan opetustilanteita hyödyntäen ymmärrystään oppimiseen ja opettamiseen liittyvästä teoreettisesta tiedosta. Hän osaa perustella tekemiään pedagogisia valintoja opetus- ja oppimisteorioihin ja opettajan eettiseen ajatteluun perustuen.