Siirry suoraan sisältöön

Pelilliset menetelmät terveyden ja hyvinvoinnin tukena (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EN46-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.05.2023 - 31.08.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Ensihoidon tutkinto-ohjelma
Degree Programme in Social Services
Osteopatian tutkinto-ohjelma
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Kätilötyön tutkinto-ohjelma
Viestinnän tutkinto-ohjelma
Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
Optometrian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jouni Piekkari
Opintojakso
SX00EN46

Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 7 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ma 14.08.2023 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Pelilliset menetelmät terveyden ja hyvinvoinnin tukena SX00EN46-3003
MPC4010 Dojo
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- Tietää pelillisyyden teoreettiset perusteet
- Ymmärtää pelaamisen yhteiskunnallista merkitystä
- Tunnistaa erilaisia digitaalisia ja manuaalisia pelimuotoja
- Osaa tuottaa teemallisen hyötypelin ja ohjata sitä
- Tunnistaa pelillisyyden käyttökohteita ja osaa hyödyntää pelillistämistä osana sosiaali- ja terveysaloilla tehtävää työtä.

Sisältö

- Pelillisyyden teoreettiset perusteet
- Pelillisyyden perusperiaatteet
- Pelaamisen merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa ja vaikutukset yksilöihin
- Pelillisyyden hyödyntäminen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- Esimerkkejä pelillistetyistä menetelmistä sosiaali- ja terveysalalla (lautapelit, roolipelit, seppo.io-pelialusta, muut valmiit digitaaliset peliympäristöt)
- Oman hyötypelin suunnittelu, toteutus, arviointi ja dokumentointi (teema-alueina esimerkiksi: nuorten vanhempien kanssa tehtävä työ, sukupuolisensitiivisyys, liikunnallisuus)
- Pelillisen tilanteen ohjausosaaminen

Aika ja paikka

KONTAKTIOPETUS AJAT JA PAIKAT
Opettaja: Jouni Piekkari, sosiaalialan lehtori
Vierailijat: alan asiantuntijoita eri järjestöistä, vahvistetaan myöhemmin.

to 25.5. 9:00 - 16:00 (MPC4010, Myllypuron kampus)
pe 26.5. 9:00- 16:00 (MPC4010)
to 1.6. 9:00-16:00 (MPC4010)
pe 2.6. 9:00-16:00 (MPC4010)
ke 7.6. 9:00-16:00 (MPC4010)
to 8.6. 9:00-16:00 (MPC4010)
ma 14.8. 12:00-16:00 (zoom: https://metropolia.zoom.us/j/6732626024 7)

Kontaktiopetuksen tila saattaa muuttua ryhmäkoosta riippuen, ilmoitetaan ennen opetuksen alkua.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus ja verkkomateriaalit Moodle-työtilassa. Työtila-avain

Opetusmenetelmät

* Opintojakso antaa valmiuksia ymmärtää pelillisyyden merkitystä ja hyödyntää sitä erityisesti sosiaali- ja terveysalalla terveyden, hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä. Opintojaksolla tutustut erilaisiin hyötypeleihin ja niiden käyttöön ohjaustyössä.
* Opintojakson yhteydessä opiskelija toteuttaa monialaisessa tiimissä pienimuotoisen hyötypelin valitsemalleen kohderyhmälle. Opiskelija osaa hyödyntää pelillistämistä osana sosiaali- ja terveysaloilla tehtävää työtä.

OPETTAJA: Jouni Piekkari, sosiaalialan lehtori
VIERAILIJAT: alan asiantuntijoita eri järjestöistä, vahvistetaan myöhemmin.

Opetuksen sisällöt ja materiaalit erillisessä MOODLE-työtilassa (työtila-avain ilmoitetaan myöhemmin).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kriteerit (hyväksytty/hylätty):

1. Aktiivinen läsnäolo opetuksessa min 80 % kontaktiopetuksesta. 40%
2. Oppimintehtävien hyväksytty suorittaminen. 60%

Siirry alkuun