Siirry suoraan sisältöön

Pelilliset menetelmät terveyden ja hyvinvoinnin tukenaLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: SX00EN46

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- Tietää pelillisyyden teoreettiset perusteet
- Ymmärtää pelaamisen yhteiskunnallista merkitystä
- Tunnistaa erilaisia digitaalisia ja manuaalisia pelimuotoja
- Osaa tuottaa teemallisen hyötypelin ja ohjata sitä
- Tunnistaa pelillisyyden käyttökohteita ja osaa hyödyntää pelillistämistä osana sosiaali- ja terveysaloilla tehtävää työtä.

Sisältö

- Pelillisyyden teoreettiset perusteet
- Pelillisyyden perusperiaatteet
- Pelaamisen merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa ja vaikutukset yksilöihin
- Pelillisyyden hyödyntäminen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- Esimerkkejä pelillistetyistä menetelmistä sosiaali- ja terveysalalla (lautapelit, roolipelit, seppo.io-pelialusta, muut valmiit digitaaliset peliympäristöt)
- Oman hyötypelin suunnittelu, toteutus, arviointi ja dokumentointi (teema-alueina esimerkiksi: nuorten vanhempien kanssa tehtävä työ, sukupuolisensitiivisyys, liikunnallisuus)
- Pelillisen tilanteen ohjausosaaminen

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Siirry alkuun