Pelilliset menetelmät terveyden ja hyvinvoinnin tukenaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: SX00EN46
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- Tietää pelillisyyden teoreettiset perusteet
- Ymmärtää pelaamisen yhteiskunnallista merkitystä
- Tunnistaa erilaisia digitaalisia ja manuaalisia pelimuotoja
- Osaa tuottaa teemallisen hyötypelin ja ohjata sitä
- Tunnistaa pelillisyyden käyttökohteita ja osaa hyödyntää pelillistämistä osana sosiaali- ja terveysaloilla tehtävää työtä.
Sisältö
- Pelillisyyden teoreettiset perusteet
- Pelillisyyden perusperiaatteet
- Pelaamisen merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa ja vaikutukset yksilöihin
- Pelillisyyden hyödyntäminen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- Esimerkkejä pelillistetyistä menetelmistä sosiaali- ja terveysalalla (lautapelit, roolipelit, seppo.io-pelialusta, muut valmiit digitaaliset peliympäristöt)
- Oman hyötypelin suunnittelu, toteutus, arviointi ja dokumentointi (teema-alueina esimerkiksi: nuorten vanhempien kanssa tehtävä työ, sukupuolisensitiivisyys, liikunnallisuus)
- Pelillisen tilanteen ohjausosaaminen
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön