Siirry suoraan sisältöön

Markkinointi ja yritystalousLaajuus (5 op)

Tunnus: XX00EM82

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Markkinoinnin ja yritystalouden opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Ymmärtää mitä markkinointi on, miksi sitä tehdään ja mistä osa-alueista markkinoinnin kokonaisuus muodostuu
- Ymmärtää missä toimintaympäristössä markkinointia tehdään
- Hallitsee markkinoinnin peruskäsitteet
- Hallitsee perusasiat tuotteistamisesta, brändin rakentamisesta ja digitaalisesta markkinoinnista
- Osaa soveltaa perustietoja markkinointiin liittyviin oppimistehtäviin
- Tunnistaa markkinointiin liittyviä asioita arjen eri tilanteissa ja osaa käsitteellistää niitä
- Hahmottaa yrityksen toimintaa johtamisen, strategian ja talouden näkökulmasta
- Ymmärtää kustannuslaskennan ja hinnoittelun perusperiaatteet.

Sisältö

Opintojakso perehdyttää innostavasti markkinoinnin peruskäsitteisiin sekä eri näkökulmiin siitä, miksi ja miten sitä tehdään niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla. Keskiössä ovat työelämän – mainostoimiston toimitusjohtajan, Suomalaisen työn liiton brändimanagerin ja mediatoimiston digitaalisen viestinnän johtavan asiantuntijan — tiiviit, havainnolliset ja selkeät videoluennot tai puheenvuorot sekä niihin liittyvät esitykset. Oppimista rakennetaan erilaisten luentoihin liittyvien oppimistehtävien avulla. Lisäksi tuotteistamisesta on oma osionsa.
Yritystalouden perusteissa käsitellään yleisellä tasolla strategiaa, johtamista, budjetointia, hinnoittelua ja kustannuslaskentaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja osaa perustella tekemiään ratkaisuja. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen modernissa myyntityössä ja osaa määrittää, missä alueella tarvitsee kehittymistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet, mallit ja työkalut. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija hallitsee painoalan toiminnan pääperiaatteet. Opiskelija on sisäistänyt painoalan asiantuntijuusalueet ja pystyy jatkamaan kehittymistä painoalaan valitsemallaan tavalla.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Ajoitus

16.04.2024 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

ICT ja tuotantotalous

Toimipiste

Karaportti 2

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 5000

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Virve Prami
Vastuuopettaja

Tuire Ranta-Meyer

Ryhmät
  • ATX25TV_MAKSULLINEN_JÄRJESTELMÄ
    ATX25TV MAKSULLINEN JÄRJESTELMÄ
  • ATX24TV_MAKSULLINEN_JÄRJESTELMÄ
    ATX24TV MAKSULLINEN JÄRJESTELMÄ

Tavoitteet

Markkinoinnin ja yritystalouden opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Ymmärtää mitä markkinointi on, miksi sitä tehdään ja mistä osa-alueista markkinoinnin kokonaisuus muodostuu
- Ymmärtää missä toimintaympäristössä markkinointia tehdään
- Hallitsee markkinoinnin peruskäsitteet
- Hallitsee perusasiat tuotteistamisesta, brändin rakentamisesta ja digitaalisesta markkinoinnista
- Osaa soveltaa perustietoja markkinointiin liittyviin oppimistehtäviin
- Tunnistaa markkinointiin liittyviä asioita arjen eri tilanteissa ja osaa käsitteellistää niitä
- Hahmottaa yrityksen toimintaa johtamisen, strategian ja talouden näkökulmasta
- Ymmärtää kustannuslaskennan ja hinnoittelun perusperiaatteet.

Sisältö

Opintojakso perehdyttää innostavasti markkinoinnin peruskäsitteisiin sekä eri näkökulmiin siitä, miksi ja miten sitä tehdään niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla. Keskiössä ovat työelämän – mainostoimiston toimitusjohtajan, Suomalaisen työn liiton brändimanagerin ja mediatoimiston digitaalisen viestinnän johtavan asiantuntijan — tiiviit, havainnolliset ja selkeät videoluennot tai puheenvuorot sekä niihin liittyvät esitykset. Oppimista rakennetaan erilaisten luentoihin liittyvien oppimistehtävien avulla. Lisäksi tuotteistamisesta on oma osionsa.
Yritystalouden perusteissa käsitellään yleisellä tasolla strategiaa, johtamista, budjetointia, hinnoittelua ja kustannuslaskentaa.

Aika ja paikka

Kurssi löytyy Metropolian Moodlesta ja kurssin suorittaa täysin omaan tahtiin.

Oppimateriaalit

Löytyy oppimisympäristöstä.

Opetusmenetelmät

Kurssi on 100% netin kautta itsenäisesti suoritettava kurssi jonka voi tehdä omaan tahtiin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

N/A

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tiedot löytyvät oppimisympäristöstä.

Kansainvälisyys

N/A

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

N/A

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Riippuu opiskelijan lähtötasosta.

Sisällön jaksotus

Opiskelija voi jaksottaa opintonsa täysin itsenäisesti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja osaa perustella tekemiään ratkaisuja. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen modernissa myyntityössä ja osaa määrittää, missä alueella tarvitsee kehittymistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet, mallit ja työkalut. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija hallitsee painoalan toiminnan pääperiaatteet. Opiskelija on sisäistänyt painoalan asiantuntijuusalueet ja pystyy jatkamaan kehittymistä painoalaan valitsemallaan tavalla.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

ICT ja tuotantotalous

Toimipiste

Karaportti 2

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 5000

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Vastuuopettaja

Janne Salonen

Ryhmät
  • ATX24TV_MAKSULLINEN_JÄRJESTELMÄ
    ATX24TV MAKSULLINEN JÄRJESTELMÄ

Tavoitteet

Markkinoinnin ja yritystalouden opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Ymmärtää mitä markkinointi on, miksi sitä tehdään ja mistä osa-alueista markkinoinnin kokonaisuus muodostuu
- Ymmärtää missä toimintaympäristössä markkinointia tehdään
- Hallitsee markkinoinnin peruskäsitteet
- Hallitsee perusasiat tuotteistamisesta, brändin rakentamisesta ja digitaalisesta markkinoinnista
- Osaa soveltaa perustietoja markkinointiin liittyviin oppimistehtäviin
- Tunnistaa markkinointiin liittyviä asioita arjen eri tilanteissa ja osaa käsitteellistää niitä
- Hahmottaa yrityksen toimintaa johtamisen, strategian ja talouden näkökulmasta
- Ymmärtää kustannuslaskennan ja hinnoittelun perusperiaatteet.

Sisältö

Opintojakso perehdyttää innostavasti markkinoinnin peruskäsitteisiin sekä eri näkökulmiin siitä, miksi ja miten sitä tehdään niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla. Keskiössä ovat työelämän – mainostoimiston toimitusjohtajan, Suomalaisen työn liiton brändimanagerin ja mediatoimiston digitaalisen viestinnän johtavan asiantuntijan — tiiviit, havainnolliset ja selkeät videoluennot tai puheenvuorot sekä niihin liittyvät esitykset. Oppimista rakennetaan erilaisten luentoihin liittyvien oppimistehtävien avulla. Lisäksi tuotteistamisesta on oma osionsa.
Yritystalouden perusteissa käsitellään yleisellä tasolla strategiaa, johtamista, budjetointia, hinnoittelua ja kustannuslaskentaa.

Aika ja paikka

Kurssi löytyy Metropolian Moodlesta ja kurssin suorittaa täysin omaan tahtiin.

Oppimateriaalit

Löytyy oppimisympäristöstä.

Opetusmenetelmät

Kurssi on 100% netin kautta itsenäisesti suoritettava kurssi jonka voi tehdä omaan tahtiin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

N/A

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tiedot löytyvät oppimisympäristöstä.

Kansainvälisyys

N/A

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

N/A

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Riippuu opiskelijan lähtötasosta.

Sisällön jaksotus

Opiskelija voi jaksottaa opintonsa täysin itsenäisesti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja osaa perustella tekemiään ratkaisuja. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen modernissa myyntityössä ja osaa määrittää, missä alueella tarvitsee kehittymistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet, mallit ja työkalut. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija hallitsee painoalan toiminnan pääperiaatteet. Opiskelija on sisäistänyt painoalan asiantuntijuusalueet ja pystyy jatkamaan kehittymistä painoalaan valitsemallaan tavalla.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Toimipiste

Karaportti 2

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Janne Salonen
Vastuuopettaja

Janne Salonen

Ryhmät
  • VIOPE_NonStop6
    VIOPE_NonStop6

Tavoitteet

Markkinoinnin ja yritystalouden opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Ymmärtää mitä markkinointi on, miksi sitä tehdään ja mistä osa-alueista markkinoinnin kokonaisuus muodostuu
- Ymmärtää missä toimintaympäristössä markkinointia tehdään
- Hallitsee markkinoinnin peruskäsitteet
- Hallitsee perusasiat tuotteistamisesta, brändin rakentamisesta ja digitaalisesta markkinoinnista
- Osaa soveltaa perustietoja markkinointiin liittyviin oppimistehtäviin
- Tunnistaa markkinointiin liittyviä asioita arjen eri tilanteissa ja osaa käsitteellistää niitä
- Hahmottaa yrityksen toimintaa johtamisen, strategian ja talouden näkökulmasta
- Ymmärtää kustannuslaskennan ja hinnoittelun perusperiaatteet.

Sisältö

Opintojakso perehdyttää innostavasti markkinoinnin peruskäsitteisiin sekä eri näkökulmiin siitä, miksi ja miten sitä tehdään niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla. Keskiössä ovat työelämän – mainostoimiston toimitusjohtajan, Suomalaisen työn liiton brändimanagerin ja mediatoimiston digitaalisen viestinnän johtavan asiantuntijan — tiiviit, havainnolliset ja selkeät videoluennot tai puheenvuorot sekä niihin liittyvät esitykset. Oppimista rakennetaan erilaisten luentoihin liittyvien oppimistehtävien avulla. Lisäksi tuotteistamisesta on oma osionsa.
Yritystalouden perusteissa käsitellään yleisellä tasolla strategiaa, johtamista, budjetointia, hinnoittelua ja kustannuslaskentaa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja osaa perustella tekemiään ratkaisuja. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen modernissa myyntityössä ja osaa määrittää, missä alueella tarvitsee kehittymistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet, mallit ja työkalut. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija hallitsee painoalan toiminnan pääperiaatteet. Opiskelija on sisäistänyt painoalan asiantuntijuusalueet ja pystyy jatkamaan kehittymistä painoalaan valitsemallaan tavalla.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Toimipiste

Karaportti 2

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Janne Salonen
Vastuuopettaja

Janne Salonen

Ryhmät
  • Viope_nonstop_9
    Viope_nonstop_9

Tavoitteet

Markkinoinnin ja yritystalouden opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Ymmärtää mitä markkinointi on, miksi sitä tehdään ja mistä osa-alueista markkinoinnin kokonaisuus muodostuu
- Ymmärtää missä toimintaympäristössä markkinointia tehdään
- Hallitsee markkinoinnin peruskäsitteet
- Hallitsee perusasiat tuotteistamisesta, brändin rakentamisesta ja digitaalisesta markkinoinnista
- Osaa soveltaa perustietoja markkinointiin liittyviin oppimistehtäviin
- Tunnistaa markkinointiin liittyviä asioita arjen eri tilanteissa ja osaa käsitteellistää niitä
- Hahmottaa yrityksen toimintaa johtamisen, strategian ja talouden näkökulmasta
- Ymmärtää kustannuslaskennan ja hinnoittelun perusperiaatteet.

Sisältö

Opintojakso perehdyttää innostavasti markkinoinnin peruskäsitteisiin sekä eri näkökulmiin siitä, miksi ja miten sitä tehdään niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla. Keskiössä ovat työelämän – mainostoimiston toimitusjohtajan, Suomalaisen työn liiton brändimanagerin ja mediatoimiston digitaalisen viestinnän johtavan asiantuntijan — tiiviit, havainnolliset ja selkeät videoluennot tai puheenvuorot sekä niihin liittyvät esitykset. Oppimista rakennetaan erilaisten luentoihin liittyvien oppimistehtävien avulla. Lisäksi tuotteistamisesta on oma osionsa.
Yritystalouden perusteissa käsitellään yleisellä tasolla strategiaa, johtamista, budjetointia, hinnoittelua ja kustannuslaskentaa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja osaa perustella tekemiään ratkaisuja. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen modernissa myyntityössä ja osaa määrittää, missä alueella tarvitsee kehittymistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet, mallit ja työkalut. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija hallitsee painoalan toiminnan pääperiaatteet. Opiskelija on sisäistänyt painoalan asiantuntijuusalueet ja pystyy jatkamaan kehittymistä painoalaan valitsemallaan tavalla.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

ICT ja tuotantotalous

Toimipiste

Karaportti 2

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Janne Salonen
Vastuuopettaja

Janne Salonen

Ryhmät
  • Viope_nonstop_11
    Viope_nonstop_11

Tavoitteet

Markkinoinnin ja yritystalouden opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Ymmärtää mitä markkinointi on, miksi sitä tehdään ja mistä osa-alueista markkinoinnin kokonaisuus muodostuu
- Ymmärtää missä toimintaympäristössä markkinointia tehdään
- Hallitsee markkinoinnin peruskäsitteet
- Hallitsee perusasiat tuotteistamisesta, brändin rakentamisesta ja digitaalisesta markkinoinnista
- Osaa soveltaa perustietoja markkinointiin liittyviin oppimistehtäviin
- Tunnistaa markkinointiin liittyviä asioita arjen eri tilanteissa ja osaa käsitteellistää niitä
- Hahmottaa yrityksen toimintaa johtamisen, strategian ja talouden näkökulmasta
- Ymmärtää kustannuslaskennan ja hinnoittelun perusperiaatteet.

Sisältö

Opintojakso perehdyttää innostavasti markkinoinnin peruskäsitteisiin sekä eri näkökulmiin siitä, miksi ja miten sitä tehdään niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla. Keskiössä ovat työelämän – mainostoimiston toimitusjohtajan, Suomalaisen työn liiton brändimanagerin ja mediatoimiston digitaalisen viestinnän johtavan asiantuntijan — tiiviit, havainnolliset ja selkeät videoluennot tai puheenvuorot sekä niihin liittyvät esitykset. Oppimista rakennetaan erilaisten luentoihin liittyvien oppimistehtävien avulla. Lisäksi tuotteistamisesta on oma osionsa.
Yritystalouden perusteissa käsitellään yleisellä tasolla strategiaa, johtamista, budjetointia, hinnoittelua ja kustannuslaskentaa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja osaa perustella tekemiään ratkaisuja. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen modernissa myyntityössä ja osaa määrittää, missä alueella tarvitsee kehittymistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet, mallit ja työkalut. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija hallitsee painoalan toiminnan pääperiaatteet. Opiskelija on sisäistänyt painoalan asiantuntijuusalueet ja pystyy jatkamaan kehittymistä painoalaan valitsemallaan tavalla.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Ilmoittautumisaika

01.01.2022

Ajoitus

01.08.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

ICT ja tuotantotalous

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Opettaja
  • Hannu Saarnilehto
  • Tuire Ranta-Meyer
Vastuuopettaja

Hannu Saarnilehto

Tavoitteet

Markkinoinnin ja yritystalouden opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Ymmärtää mitä markkinointi on, miksi sitä tehdään ja mistä osa-alueista markkinoinnin kokonaisuus muodostuu
- Ymmärtää missä toimintaympäristössä markkinointia tehdään
- Hallitsee markkinoinnin peruskäsitteet
- Hallitsee perusasiat tuotteistamisesta, brändin rakentamisesta ja digitaalisesta markkinoinnista
- Osaa soveltaa perustietoja markkinointiin liittyviin oppimistehtäviin
- Tunnistaa markkinointiin liittyviä asioita arjen eri tilanteissa ja osaa käsitteellistää niitä
- Hahmottaa yrityksen toimintaa johtamisen, strategian ja talouden näkökulmasta
- Ymmärtää kustannuslaskennan ja hinnoittelun perusperiaatteet.

Sisältö

Opintojakso perehdyttää innostavasti markkinoinnin peruskäsitteisiin sekä eri näkökulmiin siitä, miksi ja miten sitä tehdään niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla. Keskiössä ovat työelämän – mainostoimiston toimitusjohtajan, Suomalaisen työn liiton brändimanagerin ja mediatoimiston digitaalisen viestinnän johtavan asiantuntijan — tiiviit, havainnolliset ja selkeät videoluennot tai puheenvuorot sekä niihin liittyvät esitykset. Oppimista rakennetaan erilaisten luentoihin liittyvien oppimistehtävien avulla. Lisäksi tuotteistamisesta on oma osionsa.
Yritystalouden perusteissa käsitellään yleisellä tasolla strategiaa, johtamista, budjetointia, hinnoittelua ja kustannuslaskentaa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja osaa perustella tekemiään ratkaisuja. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen modernissa myyntityössä ja osaa määrittää, missä alueella tarvitsee kehittymistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet, mallit ja työkalut. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija hallitsee painoalan toiminnan pääperiaatteet. Opiskelija on sisäistänyt painoalan asiantuntijuusalueet ja pystyy jatkamaan kehittymistä painoalaan valitsemallaan tavalla.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

ICT ja tuotantotalous

Toimipiste

Karaportti 2

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 5000

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Vastuuopettaja

Janne Salonen

Ryhmät
  • ATX23TV_SYKSY
    Avoin amk TestOut ja Moodle kurssit

Tavoitteet

Markkinoinnin ja yritystalouden opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Ymmärtää mitä markkinointi on, miksi sitä tehdään ja mistä osa-alueista markkinoinnin kokonaisuus muodostuu
- Ymmärtää missä toimintaympäristössä markkinointia tehdään
- Hallitsee markkinoinnin peruskäsitteet
- Hallitsee perusasiat tuotteistamisesta, brändin rakentamisesta ja digitaalisesta markkinoinnista
- Osaa soveltaa perustietoja markkinointiin liittyviin oppimistehtäviin
- Tunnistaa markkinointiin liittyviä asioita arjen eri tilanteissa ja osaa käsitteellistää niitä
- Hahmottaa yrityksen toimintaa johtamisen, strategian ja talouden näkökulmasta
- Ymmärtää kustannuslaskennan ja hinnoittelun perusperiaatteet.

Sisältö

Opintojakso perehdyttää innostavasti markkinoinnin peruskäsitteisiin sekä eri näkökulmiin siitä, miksi ja miten sitä tehdään niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla. Keskiössä ovat työelämän – mainostoimiston toimitusjohtajan, Suomalaisen työn liiton brändimanagerin ja mediatoimiston digitaalisen viestinnän johtavan asiantuntijan — tiiviit, havainnolliset ja selkeät videoluennot tai puheenvuorot sekä niihin liittyvät esitykset. Oppimista rakennetaan erilaisten luentoihin liittyvien oppimistehtävien avulla. Lisäksi tuotteistamisesta on oma osionsa.
Yritystalouden perusteissa käsitellään yleisellä tasolla strategiaa, johtamista, budjetointia, hinnoittelua ja kustannuslaskentaa.

Aika ja paikka

Kurssi löytyy Metropolian Moodlesta ja kurssin suorittaa täysin omaan tahtiin.

Oppimateriaalit

Löytyy oppimisympäristöstä.

Opetusmenetelmät

Kurssi on 100% netin kautta itsenäisesti suoritettava kurssi jonka voi tehdä omaan tahtiin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

N/A

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tiedot löytyvät oppimisympäristöstä.

Kansainvälisyys

N/A

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

N/A

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Riippuu opiskelijan lähtötasosta.

Sisällön jaksotus

Opiskelija voi jaksottaa opintonsa täysin itsenäisesti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja osaa perustella tekemiään ratkaisuja. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen modernissa myyntityössä ja osaa määrittää, missä alueella tarvitsee kehittymistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet, mallit ja työkalut. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija hallitsee painoalan toiminnan pääperiaatteet. Opiskelija on sisäistänyt painoalan asiantuntijuusalueet ja pystyy jatkamaan kehittymistä painoalaan valitsemallaan tavalla.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Ilmoittautumisaika

31.08.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

01.02.2022 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

ICT ja tuotantotalous

Toimipiste

Karaportti 2

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Opettaja
  • Tuire Ranta-Meyer
Vastuuopettaja

Tuire Ranta-Meyer

Tavoitteet

Markkinoinnin ja yritystalouden opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Ymmärtää mitä markkinointi on, miksi sitä tehdään ja mistä osa-alueista markkinoinnin kokonaisuus muodostuu
- Ymmärtää missä toimintaympäristössä markkinointia tehdään
- Hallitsee markkinoinnin peruskäsitteet
- Hallitsee perusasiat tuotteistamisesta, brändin rakentamisesta ja digitaalisesta markkinoinnista
- Osaa soveltaa perustietoja markkinointiin liittyviin oppimistehtäviin
- Tunnistaa markkinointiin liittyviä asioita arjen eri tilanteissa ja osaa käsitteellistää niitä
- Hahmottaa yrityksen toimintaa johtamisen, strategian ja talouden näkökulmasta
- Ymmärtää kustannuslaskennan ja hinnoittelun perusperiaatteet.

Sisältö

Opintojakso perehdyttää innostavasti markkinoinnin peruskäsitteisiin sekä eri näkökulmiin siitä, miksi ja miten sitä tehdään niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla. Keskiössä ovat työelämän – mainostoimiston toimitusjohtajan, Suomalaisen työn liiton brändimanagerin ja mediatoimiston digitaalisen viestinnän johtavan asiantuntijan — tiiviit, havainnolliset ja selkeät videoluennot tai puheenvuorot sekä niihin liittyvät esitykset. Oppimista rakennetaan erilaisten luentoihin liittyvien oppimistehtävien avulla. Lisäksi tuotteistamisesta on oma osionsa.
Yritystalouden perusteissa käsitellään yleisellä tasolla strategiaa, johtamista, budjetointia, hinnoittelua ja kustannuslaskentaa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja osaa perustella tekemiään ratkaisuja. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen modernissa myyntityössä ja osaa määrittää, missä alueella tarvitsee kehittymistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet, mallit ja työkalut. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija hallitsee painoalan toiminnan pääperiaatteet. Opiskelija on sisäistänyt painoalan asiantuntijuusalueet ja pystyy jatkamaan kehittymistä painoalaan valitsemallaan tavalla.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.