Siirry suoraan sisältöön

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsiLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00EQ65

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
Opiskelija käyttää ammatillisesti omaa persoonaa terapiasuhteessa asiakkaan hyödyksi. Opiskelija tietää psykodynaamisia tekijöitä ja tunnistaa niiden vaikutuksia terapiasuhteen. Opiskelija tunnistaa ja arvioi omaan jaksamiseen vaikuttavia tekijöitä toimintaterapeutin työssä. Opiskelija on tietoinen toimintaterapeutin työhön saatavilla olevasta tuesta ja osaa tarvittaessa ohjautua sen pariin.

Työelämän ruotsi:
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kotimaisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot (ruotsi) ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ottaa vastuuta oman kieli- ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä.

Sisältö

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät (2op)
- Psykodynaamiset tekijät terapiasuhteessa
- Oman persoonan ammatillinen käyttö
- Työhyvinvointi

Työelämän ruotsi (3op)
Opintojakson sisältö määräytyy tutkintokohtaisesti, ja sisällöt ovat kullekin tutkintoalalle olennaisia
suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
- Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
- Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Minä toimintaterapeuttina ja Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Työelämän ruotsi: Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Opiskelija osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Opiskelija hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Opiskelija ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Opiskelija osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Opiskelija ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa. Opiskelija osaa arvioida omaa kielitaitoaan ja asettaa itselleen kehittämistavoitteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Opiskelija käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa. Opiskelija kehittää kielitaitoaan tavoitteellisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Opiskelija osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Opiskelija hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Opiskelija ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää terapiasuhdeopintoja 2op ja työelämän ruotsia 3op
Suositellaan valittavaksi yhtä aikaa Toimintaterapian työelämäharjoittelu 2 opintojakson kanssa.

Työelämän ruotsi: Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • roo.sv
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jari Pihlava
  • Anne Lipasti
Ryhmät
  • SXI23K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
Opiskelija käyttää ammatillisesti omaa persoonaa terapiasuhteessa asiakkaan hyödyksi. Opiskelija tietää psykodynaamisia tekijöitä ja tunnistaa niiden vaikutuksia terapiasuhteen. Opiskelija tunnistaa ja arvioi omaan jaksamiseen vaikuttavia tekijöitä toimintaterapeutin työssä. Opiskelija on tietoinen toimintaterapeutin työhön saatavilla olevasta tuesta ja osaa tarvittaessa ohjautua sen pariin.

Työelämän ruotsi:
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kotimaisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot (ruotsi) ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ottaa vastuuta oman kieli- ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä.

Sisältö

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät (2op)
- Psykodynaamiset tekijät terapiasuhteessa
- Oman persoonan ammatillinen käyttö
- Työhyvinvointi

Työelämän ruotsi (3op)
Opintojakson sisältö määräytyy tutkintokohtaisesti, ja sisällöt ovat kullekin tutkintoalalle olennaisia
suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
- Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
- Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen

Aika ja paikka

Ruotsi: kampuksella, lähiopetus, aikataulu lukujärjestyksessä
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: kampuksella lähiopetus/ etäopetus, aikataulu lukujärjestyksessä

Oppimateriaalit

Ruotsi: opettajan oma, saatavilla kurssin alkaessa

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät
Työhyvinvointi:
https://www.ttl.fi/teemat/tyohyvinvointi-ja-tyokyky
https://www.tyosuojelu.fi/tyoolot/psykososiaalinen-kuormitus/arviointi
https://www.tyohyvinvointi.fi/
Psykodynaamiset tekijät toimintaterapiasuhteessa:
Toimijuuden tuki: dialoginen ohjaus (2015) Merja Koivuluhta ja Päivi Annika Kauppila (toim.)
https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/15092/urn_isbn_978-952-61-1759-1.pdf

Opetusmenetelmät

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi -kurssi on yksi 5 op kokonaisuus teknisesti.
Käytänössä se koostuu kahdesta 2 op (terapiasuhde) + 3 op (ruotsi) erillisestä kokonaisuudesta.

Ruotsi: vuorovaikutteiset harjoitukset, ryhmätöitä, luennot
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: vuorovaikutteiset harjoitukset, ryhmätöitä, opetuskeskustelut, tehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ruotsi: Viimeisillä tunneilla suullinen tehtävä sekä kirjallinen tentti, kaksi uusintatenttimahdollisuutta.

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: 2 kirjallista tehtävää:
1. Työhyvinvointi
2. Psykodynaamiset tekijät toimintaterapiasuhteessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ruotsi: läsnäolo lähiopetuksessa, itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtävät tuntien ulkopuolella.
Opiskelijan työtä 3 op = 3 x 27 h.
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: läsnäolo opetuskeskusteluissa, itsenäistä opiskelua, tehtävät x 2.
Opiskelijan työtä 2 op = 2 x 27 h.

Sisällön jaksotus

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: opetuskontaktit ennen ja jälkeen harjoittelun. Kts. lukujärjestys.

Lisätietoja opiskelijoille

Huolimatta, että Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi-kurssi on yksi 5 op kokonaisuus teknisesti, niin käytänössä se koostuu kahdesta 2 op + 3 op erillisestä kokonaisuudesta (voi toki olla yhtymäpintaa).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Opiskelija osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Opiskelija hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Opiskelija ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Opiskelija osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Opiskelija ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa. Opiskelija osaa arvioida omaa kielitaitoaan ja asettaa itselleen kehittämistavoitteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Opiskelija käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa. Opiskelija kehittää kielitaitoaan tavoitteellisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Opiskelija osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Opiskelija hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Opiskelija ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ruotsi: Jatkuva arviointi, suullinen esitys, kirjallinen lopputentti. Arviointi asteikolla 0-5.
Suullinen ja kirjallinen arvosana erikseen.

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: 2 tehtävää ja osallistuminen opetukseen. Hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Minä toimintaterapeuttina ja Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Työelämän ruotsi: Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1

Lisätiedot

Opintojakso sisältää terapiasuhdeopintoja 2op ja työelämän ruotsia 3op
Suositellaan valittavaksi yhtä aikaa Toimintaterapian työelämäharjoittelu 2 opintojakson kanssa.

Työelämän ruotsi: Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.

Ilmoittautumisaika

11.03.2024 - 31.03.2024

Ajoitus

03.06.2024 - 31.08.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anne Lipasti

Tavoitteet

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
Opiskelija käyttää ammatillisesti omaa persoonaa terapiasuhteessa asiakkaan hyödyksi. Opiskelija tietää psykodynaamisia tekijöitä ja tunnistaa niiden vaikutuksia terapiasuhteen. Opiskelija tunnistaa ja arvioi omaan jaksamiseen vaikuttavia tekijöitä toimintaterapeutin työssä. Opiskelija on tietoinen toimintaterapeutin työhön saatavilla olevasta tuesta ja osaa tarvittaessa ohjautua sen pariin.

Työelämän ruotsi:
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kotimaisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot (ruotsi) ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ottaa vastuuta oman kieli- ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä.

Sisältö

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät (2op)
- Psykodynaamiset tekijät terapiasuhteessa
- Oman persoonan ammatillinen käyttö
- Työhyvinvointi

Työelämän ruotsi (3op)
Opintojakson sisältö määräytyy tutkintokohtaisesti, ja sisällöt ovat kullekin tutkintoalalle olennaisia
suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
- Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
- Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen

Aika ja paikka

Lähiopetus kampuksella, aikataulu lukujärjestyksessä

Oppimateriaalit

Opettajan oma materiaali, saatavana Omassa ennen kurssin alkua pdf-muodossa

Opetusmenetelmät

HUOM! Tällä kesätoteutuksella on mahdollista suorittaa vain opintojakson ruotsin osuus (suullinen ja kirjallinen) 3 op.

Lähiopetus, vuorovaikutteiset harjoitukset, parityöskentely, ryhmätyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen tentti viimeisellä tunnilla.
Suullinen tenttimahdollisuus Myllypuron kampuksella tai valinnainen suoritustapa. Tarkemmat tiedot toteutuksella.
Kaksi uusintaa mahdollisia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Läsnäolo lähiopetuksessa 80 %, itsenäistä työskentelyä, kirjoitustehtäviä tuntien ulkopuolella

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus on tarkoitettu ensisijaisesti 4. lukukaudella oleville sekä syksyllä 4.lle lukukaudelle siirtyville opiskelijoille sekä valmistumassa oleville opiskelijoille. Mikäli paikkoja riittää, otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä mukaan myös 1. ja 2. lukukauden opiskelijoita

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Opiskelija osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Opiskelija hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Opiskelija ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Opiskelija osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Opiskelija ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa. Opiskelija osaa arvioida omaa kielitaitoaan ja asettaa itselleen kehittämistavoitteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Opiskelija käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa. Opiskelija kehittää kielitaitoaan tavoitteellisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Opiskelija osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Opiskelija hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Opiskelija ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi oppitunneilla, suullinen esitys, kirjallinen lopputentti, ruotsin arviointi 0-5

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Minä toimintaterapeuttina ja Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Työelämän ruotsi: Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1

Lisätiedot

Opintojakso sisältää terapiasuhdeopintoja 2op ja työelämän ruotsia 3op
Suositellaan valittavaksi yhtä aikaa Toimintaterapian työelämäharjoittelu 2 opintojakson kanssa.

Työelämän ruotsi: Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jari Pihlava
  • Anne Lipasti
Ryhmät
  • SXI22S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
Opiskelija käyttää ammatillisesti omaa persoonaa terapiasuhteessa asiakkaan hyödyksi. Opiskelija tietää psykodynaamisia tekijöitä ja tunnistaa niiden vaikutuksia terapiasuhteen. Opiskelija tunnistaa ja arvioi omaan jaksamiseen vaikuttavia tekijöitä toimintaterapeutin työssä. Opiskelija on tietoinen toimintaterapeutin työhön saatavilla olevasta tuesta ja osaa tarvittaessa ohjautua sen pariin.

Työelämän ruotsi:
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kotimaisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot (ruotsi) ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ottaa vastuuta oman kieli- ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä.

Sisältö

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät (2op)
- Psykodynaamiset tekijät terapiasuhteessa
- Oman persoonan ammatillinen käyttö
- Työhyvinvointi

Työelämän ruotsi (3op)
Opintojakson sisältö määräytyy tutkintokohtaisesti, ja sisällöt ovat kullekin tutkintoalalle olennaisia
suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
- Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
- Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen

Aika ja paikka

Ruotsi: kampuksella, lähiopetus, aikataulu lukujärjestyksessä
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: kampuksella lähiopetus/ etäopetus, aikataulu lukujärjestyksessä

Oppimateriaalit

Ruotsi: opettajan oma, saatavilla kurssin alkaessa

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät
Työhyvinvointi:
https://www.ttl.fi/teemat/tyohyvinvointi-ja-tyokyky
https://www.tyosuojelu.fi/tyoolot/psykososiaalinen-kuormitus/arviointi
https://www.tyohyvinvointi.fi/
Psykodynaamiset tekijät toimintaterapiasuhteessa:
Toimijuuden tuki: dialoginen ohjaus (2015) Merja Koivuluhta ja Päivi Annika Kauppila (toim.)
https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/15092/urn_isbn_978-952-61-1759-1.pdf

Opetusmenetelmät

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi-kurssi on yksi 5 op kokonaisuus teknisesti. Käytänössä se koostuu kahdesta 2 op + 3 op erillisestä kokonaisuudesta.

Ruotsi: vuorovaikutteiset harjoitukset, ryhmätöitä, luennot
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: vuorovaikutteiset harjoitukset, ryhmätöitä, luennot, tehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ruotsi: Viimeisillä tunneilla suullinen tehtävä sekä kirjallinen tentti, kaksi uusintatenttimahdollisuutta.

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: 2 tehtävää:
1. Työhyvinvointi
2. Psykodynaamiset tekijät toimintaterapiasuhteessa:

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ruotsi: läsnäolo lähiopetuksessa, itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtävät tuntien ulkopuolella.
Opiskelijan työtä 3 op = 3 x 27 h.
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: läsnäolo lähiopetuksessa, itsenäistä opiskelua, tehtävät x 2.
Opiskelijan työtä 2 op = 2 x 27 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Huolimatta, että Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi-kurssi on yksi 5 op kokonaisuus teknisesti, niin käytänössä se koostuu kahdesta 2 op + 3 op erillisestä kokonaisuudesta (voi toki olla yhtymäpintaa).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Opiskelija osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Opiskelija hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Opiskelija ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Opiskelija osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Opiskelija ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa. Opiskelija osaa arvioida omaa kielitaitoaan ja asettaa itselleen kehittämistavoitteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Opiskelija käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa. Opiskelija kehittää kielitaitoaan tavoitteellisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Opiskelija osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Opiskelija hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Opiskelija ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ruotsi: Jatkuva arviointi, suullinen esitys, kirjallinen lopputentti. Arviointi asteikolla 0-5.
Suullinen ja kirjallinen arvosana erikseen.

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: 2 tehtävää ja osallistuminen opetukseen. Hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Minä toimintaterapeuttina ja Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Työelämän ruotsi: Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1

Lisätiedot

Opintojakso sisältää terapiasuhdeopintoja 2op ja työelämän ruotsia 3op
Suositellaan valittavaksi yhtä aikaa Toimintaterapian työelämäharjoittelu 2 opintojakson kanssa.

Työelämän ruotsi: Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jari Pihlava
  • Anne Lipasti
Vastuuopettaja

Jari Pihlava

Ryhmät
  • SXI22K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
Opiskelija käyttää ammatillisesti omaa persoonaa terapiasuhteessa asiakkaan hyödyksi. Opiskelija tietää psykodynaamisia tekijöitä ja tunnistaa niiden vaikutuksia terapiasuhteen. Opiskelija tunnistaa ja arvioi omaan jaksamiseen vaikuttavia tekijöitä toimintaterapeutin työssä. Opiskelija on tietoinen toimintaterapeutin työhön saatavilla olevasta tuesta ja osaa tarvittaessa ohjautua sen pariin.

Työelämän ruotsi:
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kotimaisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot (ruotsi) ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ottaa vastuuta oman kieli- ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä.

Sisältö

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät (2op)
- Psykodynaamiset tekijät terapiasuhteessa
- Oman persoonan ammatillinen käyttö
- Työhyvinvointi

Työelämän ruotsi (3op)
Opintojakson sisältö määräytyy tutkintokohtaisesti, ja sisällöt ovat kullekin tutkintoalalle olennaisia
suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
- Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
- Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen

Aika ja paikka

Ruotsi: kampuksella, lähiopetus, aikataulu lukujärjestyksessä
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: kampuksella lähiopetus, aikataulu lukujärjestyksessä

Oppimateriaalit

Ruotsi: opettajan oma, saatavilla kurssin alkaessa

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät
Työhyvinvointi:
https://www.ttl.fi/teemat/tyohyvinvointi-ja-tyokyky
https://www.tyosuojelu.fi/tyoolot/psykososiaalinen-kuormitus/arviointi
https://www.tyohyvinvointi.fi/
Psykodynaamiset tekijät toimintaterapiasuhteessa:
Toimijuuden tuki: dialoginen ohjaus (2015) Merja Koivuluhta ja Päivi Annika Kauppila (toim.)
https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/15092/urn_isbn_978-952-61-1759-1.pdf

Opetusmenetelmät

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi-kurssi on yksi 5 op kokonaisuus teknisesti. Käytänössä se koostuu kahdesta 2 op + 3 op erillisestä kokonaisuudesta.

Ruotsi: vuorovaikutteiset harjoitukset, ryhmätöitä, luennot
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: vuorovaikutteiset harjoitukset, ryhmätöitä, luennot, tehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Viimeisillä tunneilla suullinen tehtävä sekä kirjallinen tentti, kaksi uusintatenttimahdollisuutta.

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: 2 tehtävää:
1. Työhyvinvointi
2. Psykodynaamiset tekijät toimintaterapiasuhteessa:

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ruotsi: läsnäolo lähiopetuksessa, itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtävät tuntien ulkopuolella.
Opiskelijan työtä 3 op = 3 x 27 h.
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: läsnäolo lähiopetuksessa, itsenäistä opiskelua, tehtävät x 2.
Opiskelijan työtä 2 op = 2 x 27 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Huolimatta, että Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi-kurssi on yksi 5 op kokonaisuus teknisesti, niin käytänössä se koostuu kahdesta 2 op + 3 op erillisestä kokonaisuudesta (voi toki olla yhtymäpintaa).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Opiskelija osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Opiskelija hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Opiskelija ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Opiskelija osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Opiskelija ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa. Opiskelija osaa arvioida omaa kielitaitoaan ja asettaa itselleen kehittämistavoitteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Opiskelija käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa. Opiskelija kehittää kielitaitoaan tavoitteellisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Opiskelija osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Opiskelija hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Opiskelija ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ruotsi: Jatkuva arviointi, suullinen esitys, kirjallinen lopputentti. Arviointi asteikolla 0-5.
Suullinen ja kirjallinen arvosana erikseen.

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: 2 tehtävää ja osallistuminen opetukseen. Hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Minä toimintaterapeuttina ja Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Työelämän ruotsi: Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1

Lisätiedot

Opintojakso sisältää terapiasuhdeopintoja 2op ja työelämän ruotsia 3op
Suositellaan valittavaksi yhtä aikaa Toimintaterapian työelämäharjoittelu 2 opintojakson kanssa.

Työelämän ruotsi: Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

20.01.2023 - 21.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jari Pihlava
  • Anne Lipasti
Vastuuopettaja

Jari Pihlava

Ryhmät
  • SXI21S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
Opiskelija käyttää ammatillisesti omaa persoonaa terapiasuhteessa asiakkaan hyödyksi. Opiskelija tietää psykodynaamisia tekijöitä ja tunnistaa niiden vaikutuksia terapiasuhteen. Opiskelija tunnistaa ja arvioi omaan jaksamiseen vaikuttavia tekijöitä toimintaterapeutin työssä. Opiskelija on tietoinen toimintaterapeutin työhön saatavilla olevasta tuesta ja osaa tarvittaessa ohjautua sen pariin.

Työelämän ruotsi:
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kotimaisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot (ruotsi) ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ottaa vastuuta oman kieli- ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä.

Sisältö

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät (2op)
- Psykodynaamiset tekijät terapiasuhteessa
- Oman persoonan ammatillinen käyttö
- Työhyvinvointi

Työelämän ruotsi (3op)
Opintojakson sisältö määräytyy tutkintokohtaisesti, ja sisällöt ovat kullekin tutkintoalalle olennaisia
suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
- Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
- Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen

Aika ja paikka

Ruotsi: kampuksella, lähiopetus, aikataulu lukujärjestyksessä

Oppimateriaalit

Ruotsi: opettajan oma, saatavilla ennen kurssin alkua pdf-muodossa.

Opetusmenetelmät

Ruotsi: vuorovaikutteiset harjoitukset

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Viimeisillä tunneilla suullinen tehtävä sekä kirjallinen tentti, kaksi uusintatenttimahdollisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ruotsi: läsnäolo lähiopetuksessa 80%, itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtävät sekä suullinen tehtävä tuntien ulkopuolella.

Lisätietoja opiskelijoille

Ruotsi: Materiaalit saatavilla pdf-muodossa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Opiskelija osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Opiskelija hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Opiskelija ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Opiskelija osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Opiskelija ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa. Opiskelija osaa arvioida omaa kielitaitoaan ja asettaa itselleen kehittämistavoitteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Opiskelija käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa. Opiskelija kehittää kielitaitoaan tavoitteellisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Opiskelija osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Opiskelija hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Opiskelija ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ruotsi: Jatkuva arviointi, suullinen esitys, kirjallinen lopputentti. Arviointi asteikolla 0-5.

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Minä toimintaterapeuttina ja Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Työelämän ruotsi: Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1

Lisätiedot

Opintojakso sisältää terapiasuhdeopintoja 2op ja työelämän ruotsia 3op
Suositellaan valittavaksi yhtä aikaa Toimintaterapian työelämäharjoittelu 2 opintojakson kanssa.

Työelämän ruotsi: Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.