Siirry suoraan sisältöön

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ65-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jari Pihlava
  • Anne Lipasti

Ryhmät

  • SXI22S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
Opiskelija käyttää ammatillisesti omaa persoonaa terapiasuhteessa asiakkaan hyödyksi. Opiskelija tietää psykodynaamisia tekijöitä ja tunnistaa niiden vaikutuksia terapiasuhteen. Opiskelija tunnistaa ja arvioi omaan jaksamiseen vaikuttavia tekijöitä toimintaterapeutin työssä. Opiskelija on tietoinen toimintaterapeutin työhön saatavilla olevasta tuesta ja osaa tarvittaessa ohjautua sen pariin.

Työelämän ruotsi:
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kotimaisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot (ruotsi) ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ottaa vastuuta oman kieli- ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä.

Sisältö

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät (2op)
- Psykodynaamiset tekijät terapiasuhteessa
- Oman persoonan ammatillinen käyttö
- Työhyvinvointi

Työelämän ruotsi (3op)
Opintojakson sisältö määräytyy tutkintokohtaisesti, ja sisällöt ovat kullekin tutkintoalalle olennaisia
suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
- Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
- Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen

Aika ja paikka

Ruotsi: kampuksella, lähiopetus, aikataulu lukujärjestyksessä
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: kampuksella lähiopetus/ etäopetus, aikataulu lukujärjestyksessä

Oppimateriaalit

Ruotsi: opettajan oma, saatavilla kurssin alkaessa

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät
Työhyvinvointi:
https://www.ttl.fi/teemat/tyohyvinvointi-ja-tyokyky
https://www.tyosuojelu.fi/tyoolot/psykososiaalinen-kuormitus/arviointi
https://www.tyohyvinvointi.fi/
Psykodynaamiset tekijät toimintaterapiasuhteessa:
Toimijuuden tuki: dialoginen ohjaus (2015) Merja Koivuluhta ja Päivi Annika Kauppila (toim.)
https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/15092/urn_isbn_978-952-61-1759-1.pdf

Opetusmenetelmät

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi-kurssi on yksi 5 op kokonaisuus teknisesti. Käytänössä se koostuu kahdesta 2 op + 3 op erillisestä kokonaisuudesta.

Ruotsi: vuorovaikutteiset harjoitukset, ryhmätöitä, luennot
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: vuorovaikutteiset harjoitukset, ryhmätöitä, luennot, tehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ruotsi: Viimeisillä tunneilla suullinen tehtävä sekä kirjallinen tentti, kaksi uusintatenttimahdollisuutta.

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: 2 tehtävää:
1. Työhyvinvointi
2. Psykodynaamiset tekijät toimintaterapiasuhteessa:

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ruotsi: läsnäolo lähiopetuksessa, itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtävät tuntien ulkopuolella.
Opiskelijan työtä 3 op = 3 x 27 h.
Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: läsnäolo lähiopetuksessa, itsenäistä opiskelua, tehtävät x 2.
Opiskelijan työtä 2 op = 2 x 27 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Huolimatta, että Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät ja työelämän ruotsi-kurssi on yksi 5 op kokonaisuus teknisesti, niin käytänössä se koostuu kahdesta 2 op + 3 op erillisestä kokonaisuudesta (voi toki olla yhtymäpintaa).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Opiskelija osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Opiskelija hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Opiskelija ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Opiskelija osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Opiskelija ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa. Opiskelija osaa arvioida omaa kielitaitoaan ja asettaa itselleen kehittämistavoitteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Opiskelija käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa. Opiskelija kehittää kielitaitoaan tavoitteellisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Työelämän ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Opiskelija osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Opiskelija hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Opiskelija ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ruotsi: Jatkuva arviointi, suullinen esitys, kirjallinen lopputentti. Arviointi asteikolla 0-5.
Suullinen ja kirjallinen arvosana erikseen.

Terapiasuhteeseen vaikuttavat tekijät: 2 tehtävää ja osallistuminen opetukseen. Hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Minä toimintaterapeuttina ja Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Työelämän ruotsi: Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1

Lisätiedot

Opintojakso sisältää terapiasuhdeopintoja 2op ja työelämän ruotsia 3op
Suositellaan valittavaksi yhtä aikaa Toimintaterapian työelämäharjoittelu 2 opintojakson kanssa.

Työelämän ruotsi: Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.