Minä toimintaterapeuttinaLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00EP72
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa oman persoonan merkityksen toimintaterapian asiakassuhteissa. Opiskelija tietää toimintaterapian eettiset periaatteet, käsityksen asiakkuudesta, asiakaslähtöisyyden perusteet sekä ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyvät tekijät. Opiskelija tutustuu toimintaterapian asiakasprosesseihin ja toimintaterapiaprosessin vaiheisiin. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa. Opiskelija on tietoinen toimintaympäristön ja ammatillisen vuorovaikutuksen vaikutuksesta terapiasuhteen rakentumisessa.
Sisältö
- Toimintaterapeutin oma historia, arvot ja asenteet
- Toimintaterapian eettiset periaatteet
- Terapiasuhde osana toimintaterapiaprosessia
- Asiakaslähtöisyys toimintaterapiassa
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen
- Ammatillinen vuorovaikutus terapiasuhteen rakentumisessa
- Toimintaympäristön vaikutus terapiasuhteen rakentumiseen mukaan lukien virtuaali- ja verkkoympäristö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa nimetä joitakin oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa nimetä joitakin toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa osan vuorovaikutukseen liittyvistä perusperiaatteista ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristöön liittyviä merkityksiä suhteen rakentumisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa määritellä toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen liittyviä perusperiaatteita ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristön merkityksen suhteen rakentumisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa monipuolisesti nimetä ja kuvailla oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa määritellä toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita ja tuo myös esille niihin liittyviä sovellusmahdollisuuksia. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen liittyviä periaatteita hyvin ja tunnistaa sekä erottelee toimintaterapiaprosessin eri vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja osaa tuoda esille tähän liittyviä sovellusmahdollisuuksia. Opiskelija tunnistaa ympäristön merkityksen suhteen rakentumisessa ja osaa eritellä eri ympäristöjen mahdollisuuksia ja haasteita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa nimetä joitakin oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa nimetä joitakin toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa osan vuorovaikutukseen liittyvistä perusperiaatteista ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristöön liittyviä merkityksiä suhteen rakentumisessa.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 55
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jari Pihlava
- Sanna Saikko
Ryhmät
-
SXI24S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa oman persoonan merkityksen toimintaterapian asiakassuhteissa. Opiskelija tietää toimintaterapian eettiset periaatteet, käsityksen asiakkuudesta, asiakaslähtöisyyden perusteet sekä ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyvät tekijät. Opiskelija tutustuu toimintaterapian asiakasprosesseihin ja toimintaterapiaprosessin vaiheisiin. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa. Opiskelija on tietoinen toimintaympäristön ja ammatillisen vuorovaikutuksen vaikutuksesta terapiasuhteen rakentumisessa.
Sisältö
- Toimintaterapeutin oma historia, arvot ja asenteet
- Toimintaterapian eettiset periaatteet
- Terapiasuhde osana toimintaterapiaprosessia
- Asiakaslähtöisyys toimintaterapiassa
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen
- Ammatillinen vuorovaikutus terapiasuhteen rakentumisessa
- Toimintaympäristön vaikutus terapiasuhteen rakentumiseen mukaan lukien virtuaali- ja verkkoympäristö
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa nimetä joitakin oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa nimetä joitakin toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa osan vuorovaikutukseen liittyvistä perusperiaatteista ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristöön liittyviä merkityksiä suhteen rakentumisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa määritellä toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen liittyviä perusperiaatteita ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristön merkityksen suhteen rakentumisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa monipuolisesti nimetä ja kuvailla oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa määritellä toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita ja tuo myös esille niihin liittyviä sovellusmahdollisuuksia. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen liittyviä periaatteita hyvin ja tunnistaa sekä erottelee toimintaterapiaprosessin eri vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja osaa tuoda esille tähän liittyviä sovellusmahdollisuuksia. Opiskelija tunnistaa ympäristön merkityksen suhteen rakentumisessa ja osaa eritellä eri ympäristöjen mahdollisuuksia ja haasteita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa nimetä joitakin oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa nimetä joitakin toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa osan vuorovaikutukseen liittyvistä perusperiaatteista ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristöön liittyviä merkityksiä suhteen rakentumisessa.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
18.03.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 52
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jari Pihlava
- Sanna Saikko
Vastuuopettaja
Jari Pihlava
Ryhmät
-
SXI24K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa oman persoonan merkityksen toimintaterapian asiakassuhteissa. Opiskelija tietää toimintaterapian eettiset periaatteet, käsityksen asiakkuudesta, asiakaslähtöisyyden perusteet sekä ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyvät tekijät. Opiskelija tutustuu toimintaterapian asiakasprosesseihin ja toimintaterapiaprosessin vaiheisiin. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa. Opiskelija on tietoinen toimintaympäristön ja ammatillisen vuorovaikutuksen vaikutuksesta terapiasuhteen rakentumisessa.
Sisältö
- Toimintaterapeutin oma historia, arvot ja asenteet
- Toimintaterapian eettiset periaatteet
- Terapiasuhde osana toimintaterapiaprosessia
- Asiakaslähtöisyys toimintaterapiassa
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen
- Ammatillinen vuorovaikutus terapiasuhteen rakentumisessa
- Toimintaympäristön vaikutus terapiasuhteen rakentumiseen mukaan lukien virtuaali- ja verkkoympäristö
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa nimetä joitakin oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa nimetä joitakin toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa osan vuorovaikutukseen liittyvistä perusperiaatteista ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristöön liittyviä merkityksiä suhteen rakentumisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa määritellä toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen liittyviä perusperiaatteita ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristön merkityksen suhteen rakentumisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa monipuolisesti nimetä ja kuvailla oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa määritellä toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita ja tuo myös esille niihin liittyviä sovellusmahdollisuuksia. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen liittyviä periaatteita hyvin ja tunnistaa sekä erottelee toimintaterapiaprosessin eri vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja osaa tuoda esille tähän liittyviä sovellusmahdollisuuksia. Opiskelija tunnistaa ympäristön merkityksen suhteen rakentumisessa ja osaa eritellä eri ympäristöjen mahdollisuuksia ja haasteita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa nimetä joitakin oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa nimetä joitakin toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa osan vuorovaikutukseen liittyvistä perusperiaatteista ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristöön liittyviä merkityksiä suhteen rakentumisessa.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jari Pihlava
- Sanna Saikko
Ryhmät
-
SXI23S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa oman persoonan merkityksen toimintaterapian asiakassuhteissa. Opiskelija tietää toimintaterapian eettiset periaatteet, käsityksen asiakkuudesta, asiakaslähtöisyyden perusteet sekä ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyvät tekijät. Opiskelija tutustuu toimintaterapian asiakasprosesseihin ja toimintaterapiaprosessin vaiheisiin. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa. Opiskelija on tietoinen toimintaympäristön ja ammatillisen vuorovaikutuksen vaikutuksesta terapiasuhteen rakentumisessa.
Sisältö
- Toimintaterapeutin oma historia, arvot ja asenteet
- Toimintaterapian eettiset periaatteet
- Terapiasuhde osana toimintaterapiaprosessia
- Asiakaslähtöisyys toimintaterapiassa
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen
- Ammatillinen vuorovaikutus terapiasuhteen rakentumisessa
- Toimintaympäristön vaikutus terapiasuhteen rakentumiseen mukaan lukien virtuaali- ja verkkoympäristö
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa nimetä joitakin oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa nimetä joitakin toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa osan vuorovaikutukseen liittyvistä perusperiaatteista ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristöön liittyviä merkityksiä suhteen rakentumisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa määritellä toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen liittyviä perusperiaatteita ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristön merkityksen suhteen rakentumisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa monipuolisesti nimetä ja kuvailla oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa määritellä toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita ja tuo myös esille niihin liittyviä sovellusmahdollisuuksia. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen liittyviä periaatteita hyvin ja tunnistaa sekä erottelee toimintaterapiaprosessin eri vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja osaa tuoda esille tähän liittyviä sovellusmahdollisuuksia. Opiskelija tunnistaa ympäristön merkityksen suhteen rakentumisessa ja osaa eritellä eri ympäristöjen mahdollisuuksia ja haasteita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa nimetä joitakin oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa nimetä joitakin toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa osan vuorovaikutukseen liittyvistä perusperiaatteista ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristöön liittyviä merkityksiä suhteen rakentumisessa.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
13.03.2023 - 21.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jari Pihlava
- Sanna Saikko
Ryhmät
-
SXI23K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa oman persoonan merkityksen toimintaterapian asiakassuhteissa. Opiskelija tietää toimintaterapian eettiset periaatteet, käsityksen asiakkuudesta, asiakaslähtöisyyden perusteet sekä ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyvät tekijät. Opiskelija tutustuu toimintaterapian asiakasprosesseihin ja toimintaterapiaprosessin vaiheisiin. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa. Opiskelija on tietoinen toimintaympäristön ja ammatillisen vuorovaikutuksen vaikutuksesta terapiasuhteen rakentumisessa.
Sisältö
- Toimintaterapeutin oma historia, arvot ja asenteet
- Toimintaterapian eettiset periaatteet
- Terapiasuhde osana toimintaterapiaprosessia
- Asiakaslähtöisyys toimintaterapiassa
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen
- Ammatillinen vuorovaikutus terapiasuhteen rakentumisessa
- Toimintaympäristön vaikutus terapiasuhteen rakentumiseen mukaan lukien virtuaali- ja verkkoympäristö
Aika ja paikka
13.3.-19.5.2023
Sisältäen kontaktiopetusta:
ti 21.3. klo 9.00-13.45 (lähi)
ti 4.4. klo 12.30-16.00 (lähi)
ke 12.4. klo 9.00-11.45 (etä, Zoom)
ti 18.4. klo 12.30-16.00 (lähi)
ke 3.5. klo 9.00-16.00 (lähi)
ma 15.5. klo 12.30-16.00 (lähi)
ti 16.5. klo 12.30-16.00 (lähi)
Väliviikkoina itsenäistä työskentelyä.
Oppimateriaalit
Hallamaa, J. 2017. Yhdessä toimimisen etiikka. Gaudeamus. Tallinna
Hautala, Tiina & Hämäläinen, Tuula & Mäkelä, Leila & Rusi-Pyykönen Mari 2019. Toiminnan voimaa. Edita Publishing Oy.
Mönkkönen, K.2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.Tallinna.
Oppiportti
Taylor, R.R. 2008. The Intentional Relationship. Occupational Therapy and Use of Self. Philadelphia: F. A. Davis Company
Toimijuuden tuki https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/15092/urn_isbn_978-952-61-1759-1.pdf
Papunet.net https://papunet.net/tietoa/vuorovaikutus-ja-kommunikointi
Muu materiaali tiedoksi opintojakson aikana.
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä (tehtävänäanto OMAssa)
Luento-opetus
Harjoitukset
Itsenäinen työskentely
Kolme kirjallista palautettavaa tehtävää:
1. Ennakkotehtävän pohdintaosuus (palautus viimeistään 17.3. klo 18)
1. Päiväkirja: kirjoitetaan koko kurssin aikana (palautus viimeistään 14.5.2023 klo 18 mennessä)
2. Itsen tarkastelu Kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallin avulla (CMOP-E) (palautus viimeistään 19.5.2023 klo 18 mennessä)
Itsenäistä työskentelyä väliviikoilla.
Materiaalit ja tehtävät OMAssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso toteutuu lähiopetuksena ja itsenäisenä opetuksena. Lähiopetuksen poissaoloista ilmoitus ja poissaoloista korvaava tehtävä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op, luento-opetus aikataulutettu, itsenäinen työskentely suunniteltu kontaktiopetuksen väliin jääville viikoille
5 op x 27 h = 135 h työtä opiskelijalla. Opintojakso toteutuu kymmenen viikon ajanjaksolla, jolloin laskennallisesti työskentelyä n. 13-14 h/viikko. Joillakin viikoilla työskentelyä voi olla enemmän ja toisilla vähemmän.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla työskennellään lähiopetuksessa ryhmissä ja hyödynnetään yhteisten kokemusten tiedon jakamista oppimisessa. Aktiivinen osallistuminen ja läsnäolo lisäävät omaa oppimista.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa nimetä joitakin oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa nimetä joitakin toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa osan vuorovaikutukseen liittyvistä perusperiaatteista ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristöön liittyviä merkityksiä suhteen rakentumisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa määritellä toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen liittyviä perusperiaatteita ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristön merkityksen suhteen rakentumisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa monipuolisesti nimetä ja kuvailla oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa määritellä toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita ja tuo myös esille niihin liittyviä sovellusmahdollisuuksia. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen liittyviä periaatteita hyvin ja tunnistaa sekä erottelee toimintaterapiaprosessin eri vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja osaa tuoda esille tähän liittyviä sovellusmahdollisuuksia. Opiskelija tunnistaa ympäristön merkityksen suhteen rakentumisessa ja osaa eritellä eri ympäristöjen mahdollisuuksia ja haasteita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa nimetä joitakin oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa nimetä joitakin toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa osan vuorovaikutukseen liittyvistä perusperiaatteista ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristöön liittyviä merkityksiä suhteen rakentumisessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi koostuu:
1. Päiväkirja- tehtävä, hyväksytty/täydennettävä/hylätty
2. Itsen tarkastelu yhden toimintaterapiamallin avulla, numeerinen arviointi 0-5
Ennakkotehtävän pohdinnan palautus ajoissa, aktiivinen osallistuminen opetukseen (läsnäolo luennoilla)
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
24.10.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jari Pihlava
- Sanna Saikko
Ryhmät
-
SXI22S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa oman persoonan merkityksen toimintaterapian asiakassuhteissa. Opiskelija tietää toimintaterapian eettiset periaatteet, käsityksen asiakkuudesta, asiakaslähtöisyyden perusteet sekä ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyvät tekijät. Opiskelija tutustuu toimintaterapian asiakasprosesseihin ja toimintaterapiaprosessin vaiheisiin. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa. Opiskelija on tietoinen toimintaympäristön ja ammatillisen vuorovaikutuksen vaikutuksesta terapiasuhteen rakentumisessa.
Sisältö
- Toimintaterapeutin oma historia, arvot ja asenteet
- Toimintaterapian eettiset periaatteet
- Terapiasuhde osana toimintaterapiaprosessia
- Asiakaslähtöisyys toimintaterapiassa
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen
- Ammatillinen vuorovaikutus terapiasuhteen rakentumisessa
- Toimintaympäristön vaikutus terapiasuhteen rakentumiseen mukaan lukien virtuaali- ja verkkoympäristö
Aika ja paikka
24.10.-18.12.2022
Sisältäen kontaktiopetusta:
31.10. klo 9.00-14.15 (lähi)
1.11 klo 9.00-11.30 (lähi)
15.11. klo 12.15.15.30 (lähi)
23.11. klo 9.00-11.30 (etä, Zoom)
28.11. klo 12.15-15.30 (lähi)
14.12. klo 9.00-15.30 (lähi)
Väliviikkoina itsenäistä työskentelyä.
Oppimateriaalit
Hallamaa, J. 2017. Yhdessä toimimisen etiikka. Gaudeamus. Tallinna
Hautala, Tiina & Hämäläinen, Tuula & Mäkelä, Leila & Rusi-Pyykönen Mari 2019. Toiminnan voimaa. Edita Publishing Oy.
Mönkkönen, K.2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.Tallinna.
Oppiportti
Taylor, R.R. 2008. The Intentional Relationship. Occupational Therapy and Use of Self. Philadelphia: F. A. Davis Company
Muu materiaali tiedoksi opintojakson aikana.
Opetusmenetelmät
Orientoiva tehtävä (tehtävänäanto OMAssa pvä lähtien?)
Luento-opetus
Itsenäinen työskentely
Kaksi kirjallista palautettavaa tehtävää:
1. Päiväkirja: kirjoitetaan koko kurssin aikana (palautus viimeistään 18.12.2022 klo 18 mennessä)
2. Itsen tarkastelu Kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallin avulla (CMOP-E) (palautus viimeistään 18.12.2022 klo 18 mennessä)
Työskentely itsenäistä väliviikoilla.
Materiaalit ja tehtävät OMAssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksi toteutuu lähiopetuksena ja itsenäisenä opetuksena. Lähiopetuksen poissaoloista ilmoitus ja poissaoloista korvaava tehtävä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op, luento-opetus aikataulutettu, itsenäinen työskentely suunniteltu kontaktiopetuksen väliin jääville viikoille
5 op x 27 h = 135 h työtä opiskelijalla eli 8:lla viikolla n. 17 h/viikko töitä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla työskennellään lähiopetuksessa ryhmissä ja hyödynnetään yhteisten kokemusten tiedon jakamista oppimisessa. Aktiivinen osallistuminen ja läsnäolo lisäävät omaa oppimista.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa nimetä joitakin oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa nimetä joitakin toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa osan vuorovaikutukseen liittyvistä perusperiaatteista ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristöön liittyviä merkityksiä suhteen rakentumisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa määritellä toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen liittyviä perusperiaatteita ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristön merkityksen suhteen rakentumisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa monipuolisesti nimetä ja kuvailla oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa määritellä toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita ja tuo myös esille niihin liittyviä sovellusmahdollisuuksia. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen liittyviä periaatteita hyvin ja tunnistaa sekä erottelee toimintaterapiaprosessin eri vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja osaa tuoda esille tähän liittyviä sovellusmahdollisuuksia. Opiskelija tunnistaa ympäristön merkityksen suhteen rakentumisessa ja osaa eritellä eri ympäristöjen mahdollisuuksia ja haasteita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa nimetä joitakin oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa nimetä joitakin toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa osan vuorovaikutukseen liittyvistä perusperiaatteista ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristöön liittyviä merkityksiä suhteen rakentumisessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi koostuu:
1. Päiväkirja- tehtävä, hyväksytty/täydennettävä/hylätty
2. Itsen tarkastelu yhden toimintaterapiamallin avulla, numeerinen arviointi 0-5
Aktiivinen osallistuminen opetukseen (läsnäolo luennoilla)
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
14.03.2022 - 22.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jari Pihlava
- Sanna Saikko
Vastuuopettaja
Jari Pihlava
Ryhmät
-
SXI22K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa oman persoonan merkityksen toimintaterapian asiakassuhteissa. Opiskelija tietää toimintaterapian eettiset periaatteet, käsityksen asiakkuudesta, asiakaslähtöisyyden perusteet sekä ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyvät tekijät. Opiskelija tutustuu toimintaterapian asiakasprosesseihin ja toimintaterapiaprosessin vaiheisiin. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa. Opiskelija on tietoinen toimintaympäristön ja ammatillisen vuorovaikutuksen vaikutuksesta terapiasuhteen rakentumisessa.
Sisältö
- Toimintaterapeutin oma historia, arvot ja asenteet
- Toimintaterapian eettiset periaatteet
- Terapiasuhde osana toimintaterapiaprosessia
- Asiakaslähtöisyys toimintaterapiassa
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen
- Ammatillinen vuorovaikutus terapiasuhteen rakentumisessa
- Toimintaympäristön vaikutus terapiasuhteen rakentumiseen mukaan lukien virtuaali- ja verkkoympäristö
Aika ja paikka
13.3.-8.5.2022
Sisältäen kontaktiopetusta:
22.3. klo 12.15-16.00
24.3. klo 9.00-11.30
5.4. klo 12.15-16.00
13.4. klo 9.00-11.30 (etä)
19.4. klo 12.15-16.00
2.5. klo 9.00-16.00
Väliviikkoina itsenäistä työskentelyä.
Oppimateriaalit
Hallamaa, J. 2017. Yhdessä toimimisen etiikka. Gaudeamus. Tallinna
Hautala, Tiina & Hämäläinen, Tuula & Mäkelä, Leila & Rusi-Pyykönen Mari 2019. Toiminnan voimaa. Edita Publishing Oy.
Mönkkönen, K.2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.Tallinna.
Oppiportti
Taylor, R.R. 2008. The Intentional Relationship. Occupational Therapy and Use of Self. Philadelphia: F. A. Davis Company
Muu materiaali tiedoksi opintojakson aikana.
Opetusmenetelmät
Orientoiva tehtävä (tehtävänäanto OMAssa pvä lähtien?)
Luento-opetus
Itsenäinen työskentely
Kaksi kirjallista palautettavaa tehtävää:
1. päiväkirja: kirjoitetaan koko kurssin aikana (palautus viimeistään 8.5. klo 18.00 mennessä)
2. itsen tarkastelu Kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallin avulla (CMOP-E) (palautus viimeistään 8.5. klo 18.00 mennessä)
Työskentely itsenäistä väliviikoilla.
Materiaalit ja tehtävät OMAssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso toteutuu lähi- ja etäopetuksena sekä itsenäisenä opiskeluna. Lähi- ja etäopetuksen poissaoloista ilmoitus ja poissaoloista korvaava tehtävä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op, luento-opetus aikataulutettu, itsenäinen työskentely suunniteltu kontaktiopetuksen väliin jääville viikoille
5 op x 27 h = 135 h työtä opiskelijalla eli 7:llä viikolla 19 h/viikko töitä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla työskennellään lähiopetuksessa ryhmissä ja hyödynnetään yhteisten kokemusten tiedon jakamista oppimisessa. Aktiivinen osallistuminen ja läsnäolo lisäävät omaa oppimista.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa nimetä joitakin oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa nimetä joitakin toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa osan vuorovaikutukseen liittyvistä perusperiaatteista ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristöön liittyviä merkityksiä suhteen rakentumisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa määritellä toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen liittyviä perusperiaatteita ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristön merkityksen suhteen rakentumisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa monipuolisesti nimetä ja kuvailla oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa määritellä toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita ja tuo myös esille niihin liittyviä sovellusmahdollisuuksia. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen liittyviä periaatteita hyvin ja tunnistaa sekä erottelee toimintaterapiaprosessin eri vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja osaa tuoda esille tähän liittyviä sovellusmahdollisuuksia. Opiskelija tunnistaa ympäristön merkityksen suhteen rakentumisessa ja osaa eritellä eri ympäristöjen mahdollisuuksia ja haasteita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa nimetä joitakin oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa nimetä joitakin toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa osan vuorovaikutukseen liittyvistä perusperiaatteista ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristöön liittyviä merkityksiä suhteen rakentumisessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi koostuu: 1. päiväkirja- tehtävä hyväksytty/täydennettävä/hylätty 2. itsen tarkastelu yhden toimintaterapiamallin avulla 0-5
Aktiivinen osallistuminen opetukseen
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.