Siirry suoraan sisältöön

Minä toimintaterapeuttina (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP72-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.10.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jari Pihlava
Sanna Saikko
Ryhmät
SXI22S2
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Opintojakso
SX00EP72
Toteutukselle SX00EP72-3003 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa oman persoonan merkityksen toimintaterapian asiakassuhteissa. Opiskelija tietää toimintaterapian eettiset periaatteet, käsityksen asiakkuudesta, asiakaslähtöisyyden perusteet sekä ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyvät tekijät. Opiskelija tutustuu toimintaterapian asiakasprosesseihin ja toimintaterapiaprosessin vaiheisiin. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa. Opiskelija on tietoinen toimintaympäristön ja ammatillisen vuorovaikutuksen vaikutuksesta terapiasuhteen rakentumisessa.

Sisältö

- Toimintaterapeutin oma historia, arvot ja asenteet
- Toimintaterapian eettiset periaatteet
- Terapiasuhde osana toimintaterapiaprosessia
- Asiakaslähtöisyys toimintaterapiassa
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen
- Ammatillinen vuorovaikutus terapiasuhteen rakentumisessa
- Toimintaympäristön vaikutus terapiasuhteen rakentumiseen mukaan lukien virtuaali- ja verkkoympäristö

Työmuodot

Orientoiva tehtävä (tehtävänäanto OMAssa pvä lähtien?)
Luento-opetus
Itsenäinen työskentely

Kaksi kirjallista palautettavaa tehtävää:
1. Päiväkirja: kirjoitetaan koko kurssin aikana (palautus viimeistään 18.12.2022 klo 18 mennessä)
2. Itsen tarkastelu Kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallin avulla (CMOP-E) (palautus viimeistään 18.12.2022 klo 18 mennessä)

Työskentely itsenäistä väliviikoilla.
Materiaalit ja tehtävät OMAssa.

Aika ja paikka

24.10.-18.12.2022
Sisältäen kontaktiopetusta:
31.10. klo 9.00-14.15 (lähi)
1.11 klo 9.00-11.30 (lähi)
15.11. klo 12.15.15.30 (lähi)
23.11. klo 9.00-11.30 (etä, Zoom)
28.11. klo 12.15-15.30 (lähi)
14.12. klo 9.00-15.30 (lähi)

Väliviikkoina itsenäistä työskentelyä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hallamaa, J. 2017. Yhdessä toimimisen etiikka. Gaudeamus. Tallinna
Hautala, Tiina & Hämäläinen, Tuula & Mäkelä, Leila & Rusi-Pyykönen Mari 2019. Toiminnan voimaa. Edita Publishing Oy.
Mönkkönen, K.2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.Tallinna.
Oppiportti
Taylor, R.R. 2008. The Intentional Relationship. Occupational Therapy and Use of Self. Philadelphia: F. A. Davis Company

Muu materiaali tiedoksi opintojakson aikana.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksi toteutuu lähiopetuksena ja itsenäisenä opetuksena. Lähiopetuksen poissaoloista ilmoitus ja poissaoloista korvaava tehtävä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op, luento-opetus aikataulutettu, itsenäinen työskentely suunniteltu kontaktiopetuksen väliin jääville viikoille

5 op x 27 h = 135 h työtä opiskelijalla eli 8:lla viikolla n. 17 h/viikko töitä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla työskennellään lähiopetuksessa ryhmissä ja hyödynnetään yhteisten kokemusten tiedon jakamista oppimisessa. Aktiivinen osallistuminen ja läsnäolo lisäävät omaa oppimista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi koostuu:

1. Päiväkirja- tehtävä, hyväksytty/täydennettävä/hylätty
2. Itsen tarkastelu yhden toimintaterapiamallin avulla, numeerinen arviointi 0-5

Aktiivinen osallistuminen opetukseen (läsnäolo luennoilla)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa nimetä joitakin oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa nimetä joitakin toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa osan vuorovaikutukseen liittyvistä perusperiaatteista ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristöön liittyviä merkityksiä suhteen rakentumisessa.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa määritellä toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen liittyviä perusperiaatteita ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristön merkityksen suhteen rakentumisessa.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa monipuolisesti nimetä ja kuvailla oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa määritellä toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita ja tuo myös esille niihin liittyviä sovellusmahdollisuuksia. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen liittyviä periaatteita hyvin ja tunnistaa sekä erottelee toimintaterapiaprosessin eri vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja osaa tuoda esille tähän liittyviä sovellusmahdollisuuksia. Opiskelija tunnistaa ympäristön merkityksen suhteen rakentumisessa ja osaa eritellä eri ympäristöjen mahdollisuuksia ja haasteita.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa nimetä joitakin oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa nimetä joitakin toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa osan vuorovaikutukseen liittyvistä perusperiaatteista ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristöön liittyviä merkityksiä suhteen rakentumisessa.

Siirry alkuun