Minä toimintaterapeuttina (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP72-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.05.2024 - 30.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
21.10.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 55
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jari Pihlava
- Sanna Saikko
- Ryhmät
-
SXI24S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00EP72
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 21 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 16.10.2024 klo 13:00 - 14:00 (1 t 0 min) |
ETÄ/Minä toimintaterapeuttina SX00EP72-3007 opintojaksoinfo |
|
Ma 21.10.2024 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Minä toimintaterapeuttina SX00EP72-3007 |
MPC3001
Oppimistila
|
Ti 22.10.2024 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Minä toimintaterapeuttina SX00EP72-3007 |
MPA4015
Luentosali
|
Ma 04.11.2024 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
LÄHI Minä toimintaterapeuttina SX00EP72-3007 |
MPC4001
Oppimistila
|
Ma 11.11.2024 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
ETÄ Minä toimintaterapeuttina SX00EP72-3007 |
|
Ke 20.11.2024 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
LÄHI Minä toimintaterapeuttina SX00EP72-3007 |
MPC4012
Oppimistila
|
Ma 16.12.2024 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Minä toimintaterapeuttina SX00EP72-3007 |
MPB6023
Oppimistila
|
Ma 16.12.2024 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Minä toimintaterapeuttina SX00EP72-3007 |
MPB6023
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa oman persoonan merkityksen toimintaterapian asiakassuhteissa. Opiskelija tietää toimintaterapian eettiset periaatteet, käsityksen asiakkuudesta, asiakaslähtöisyyden perusteet sekä ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyvät tekijät. Opiskelija tutustuu toimintaterapian asiakasprosesseihin ja toimintaterapiaprosessin vaiheisiin. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa. Opiskelija on tietoinen toimintaympäristön ja ammatillisen vuorovaikutuksen vaikutuksesta terapiasuhteen rakentumisessa.
Sisältö
- Toimintaterapeutin oma historia, arvot ja asenteet
- Toimintaterapian eettiset periaatteet
- Terapiasuhde osana toimintaterapiaprosessia
- Asiakaslähtöisyys toimintaterapiassa
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen
- Ammatillinen vuorovaikutus terapiasuhteen rakentumisessa
- Toimintaympäristön vaikutus terapiasuhteen rakentumiseen mukaan lukien virtuaali- ja verkkoympäristö
Aika ja paikka
Opetuskontaktit (tarkemmat aikataulut lukujärjestyksessä):
21.10. (lähi) aloitustapaamiseen osallistumalla varmistat hyväksytyn ilmoittautumisen kurssille
22.10. (lähi)
4.11. (lähi)
11.11.(etä)
20.11. (lähi)
16.12. (lähi)
Läpi opintojakson opiskelijoiden itsenäistä työskentelyä. Viikoittaisia tehtäviä.
Oppimateriaalit
Hallamaa, J. 2017. Yhdessä toimimisen etiikka. Gaudeamus. Tallinna
Hautala, Tiina & Hämäläinen, Tuula & Mäkelä, Leila & Rusi-Pyykönen Mari 2019. Toiminnan voimaa. Edita Publishing Oy.
Mönkkönen, K.2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.Tallinna.
Oppiportti
Taylor, R.R. 2008. The Intentional Relationship. Occupational Therapy and Use of Self. Philadelphia: F. A. Davis Company
Muu materiaali tiedoksi opintojakson aikana.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus (lähi, etä)
Itsenäinen työskentely
Kolme kirjallista palautettavaa tehtävää:
1. Ennakkotehtävä ennen kurssin aloituspäivää (lähi)
2. Päiväkirja: kirjoitetaan koko kurssin ajan
3.Opintojakson oppimistehtävä: Itsen tarkastelu Kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallin avulla (CMOP-E)
Itsenäistä työskentelyä läpi opintojakson: viikoittaisia tehtäviä.
Materiaalit ja tehtävät OMA:ssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suomeksi
5 op, luento-opetus aikataulutettu, itsenäistä työskentelyä läpi opintojakson.
5 op x 27 h = 135 h työtä opiskelijalle.
Sisällön jaksotus
Itsenäinen työskentely: ennakkotehtävä kts. OMA
Luento-opetus (lähi, etä) sisältää harjoituksia kts. lukujärjestys
Opetuskeskustelut kts. lukujärjestys
Viikottaiset tehtävät opetuksien väliviikoilla ja opetusviikoilla kts. OMA
Päiväkirjaa kirjoitetaan koko kurssin ajan kts. OMA
Opintojakson oppimistehtävää tehdään kurssin aikana kts. OMA
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla työskennellään lähi- ja etäopetuksessa ryhmissä ja hyödynnetään yhteisten kokemusten ja tiedon jakamista oppimisessa.
Aktiivinen osallistuminen ja läsnäolo tehostavat oppimista.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa nimetä joitakin oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa nimetä joitakin toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa osan vuorovaikutukseen liittyvistä perusperiaatteista ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristöön liittyviä merkityksiä suhteen rakentumisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa määritellä toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen liittyviä perusperiaatteita ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristön merkityksen suhteen rakentumisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa monipuolisesti nimetä ja kuvailla oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa määritellä toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita ja tuo myös esille niihin liittyviä sovellusmahdollisuuksia. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen liittyviä periaatteita hyvin ja tunnistaa sekä erottelee toimintaterapiaprosessin eri vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja osaa tuoda esille tähän liittyviä sovellusmahdollisuuksia. Opiskelija tunnistaa ympäristön merkityksen suhteen rakentumisessa ja osaa eritellä eri ympäristöjen mahdollisuuksia ja haasteita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija osaa nimetä joitakin oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa nimetä joitakin toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa osan vuorovaikutukseen liittyvistä perusperiaatteista ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristöön liittyviä merkityksiä suhteen rakentumisessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi koostuu:
1. Ennakkotehtävä: hyväksytty/täydennettävä
2. Päiväkirja- tehtävä: hyväksytty/täydennettävä/hylätty (oltava hyväksytty opintojakson arvioimiseksi)
3. Itsen tarkastelu yhden toimintaterapiamallin avulla, numeerinen arviointi 1-5 (oltava hyväksytty opintojakson arvioimiseksi)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen (läsnäolo luennoilla)
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.