Siirry suoraan sisältöön

Minä toimintaterapeuttina (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP72-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

13.03.2023 - 21.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jari Pihlava
  • Sanna Saikko

Ryhmät

  • SXI23K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa oman persoonan merkityksen toimintaterapian asiakassuhteissa. Opiskelija tietää toimintaterapian eettiset periaatteet, käsityksen asiakkuudesta, asiakaslähtöisyyden perusteet sekä ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyvät tekijät. Opiskelija tutustuu toimintaterapian asiakasprosesseihin ja toimintaterapiaprosessin vaiheisiin. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa. Opiskelija on tietoinen toimintaympäristön ja ammatillisen vuorovaikutuksen vaikutuksesta terapiasuhteen rakentumisessa.

Sisältö

- Toimintaterapeutin oma historia, arvot ja asenteet
- Toimintaterapian eettiset periaatteet
- Terapiasuhde osana toimintaterapiaprosessia
- Asiakaslähtöisyys toimintaterapiassa
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen
- Ammatillinen vuorovaikutus terapiasuhteen rakentumisessa
- Toimintaympäristön vaikutus terapiasuhteen rakentumiseen mukaan lukien virtuaali- ja verkkoympäristö

Aika ja paikka

13.3.-19.5.2023
Sisältäen kontaktiopetusta:
ti 21.3. klo 9.00-13.45 (lähi)
ti 4.4. klo 12.30-16.00 (lähi)
ke 12.4. klo 9.00-11.45 (etä, Zoom)
ti 18.4. klo 12.30-16.00 (lähi)
ke 3.5. klo 9.00-16.00 (lähi)
ma 15.5. klo 12.30-16.00 (lähi)
ti 16.5. klo 12.30-16.00 (lähi)

Väliviikkoina itsenäistä työskentelyä.

Oppimateriaalit

Hallamaa, J. 2017. Yhdessä toimimisen etiikka. Gaudeamus. Tallinna
Hautala, Tiina & Hämäläinen, Tuula & Mäkelä, Leila & Rusi-Pyykönen Mari 2019. Toiminnan voimaa. Edita Publishing Oy.
Mönkkönen, K.2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.Tallinna.
Oppiportti
Taylor, R.R. 2008. The Intentional Relationship. Occupational Therapy and Use of Self. Philadelphia: F. A. Davis Company
Toimijuuden tuki https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/15092/urn_isbn_978-952-61-1759-1.pdf
Papunet.net https://papunet.net/tietoa/vuorovaikutus-ja-kommunikointi

Muu materiaali tiedoksi opintojakson aikana.

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä (tehtävänäanto OMAssa)
Luento-opetus
Harjoitukset
Itsenäinen työskentely

Kolme kirjallista palautettavaa tehtävää:
1. Ennakkotehtävän pohdintaosuus (palautus viimeistään 17.3. klo 18)
1. Päiväkirja: kirjoitetaan koko kurssin aikana (palautus viimeistään 14.5.2023 klo 18 mennessä)
2. Itsen tarkastelu Kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallin avulla (CMOP-E) (palautus viimeistään 19.5.2023 klo 18 mennessä)

Itsenäistä työskentelyä väliviikoilla.
Materiaalit ja tehtävät OMAssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso toteutuu lähiopetuksena ja itsenäisenä opetuksena. Lähiopetuksen poissaoloista ilmoitus ja poissaoloista korvaava tehtävä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op, luento-opetus aikataulutettu, itsenäinen työskentely suunniteltu kontaktiopetuksen väliin jääville viikoille

5 op x 27 h = 135 h työtä opiskelijalla. Opintojakso toteutuu kymmenen viikon ajanjaksolla, jolloin laskennallisesti työskentelyä n. 13-14 h/viikko. Joillakin viikoilla työskentelyä voi olla enemmän ja toisilla vähemmän.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla työskennellään lähiopetuksessa ryhmissä ja hyödynnetään yhteisten kokemusten tiedon jakamista oppimisessa. Aktiivinen osallistuminen ja läsnäolo lisäävät omaa oppimista.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa nimetä joitakin oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa nimetä joitakin toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa osan vuorovaikutukseen liittyvistä perusperiaatteista ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristöön liittyviä merkityksiä suhteen rakentumisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa määritellä toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen liittyviä perusperiaatteita ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristön merkityksen suhteen rakentumisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa monipuolisesti nimetä ja kuvailla oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa määritellä toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita ja tuo myös esille niihin liittyviä sovellusmahdollisuuksia. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen liittyviä periaatteita hyvin ja tunnistaa sekä erottelee toimintaterapiaprosessin eri vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja osaa tuoda esille tähän liittyviä sovellusmahdollisuuksia. Opiskelija tunnistaa ympäristön merkityksen suhteen rakentumisessa ja osaa eritellä eri ympäristöjen mahdollisuuksia ja haasteita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija osaa nimetä joitakin oman persoonan tekijöitä ja tunnistaa niiden merkityksiä toimintaterapeutin asiakassuhteissa. Opiskelija osaa nimetä joitakin toimintaterapian asiakastyöhön liittyviä eettisiä periaatteita. Opiskelija tunnistaa osan vuorovaikutukseen liittyvistä perusperiaatteista ja osaa nimetä toimintaterapiaprosessin vaiheita. Opiskelija tunnistaa terapiasuhteen merkityksen toimintaterapiaprosessin eri vaiheissa ja ympäristöön liittyviä merkityksiä suhteen rakentumisessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi koostuu:

1. Päiväkirja- tehtävä, hyväksytty/täydennettävä/hylätty
2. Itsen tarkastelu yhden toimintaterapiamallin avulla, numeerinen arviointi 0-5

Ennakkotehtävän pohdinnan palautus ajoissa, aktiivinen osallistuminen opetukseen (läsnäolo luennoilla)

Lisätiedot

Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.