Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3Laajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KX00DX47
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija kykenee käyttämään luovasti oppijalähtöisen pedagogiikan menetelmiä oman instrumenttinsa yksilöopetuksen asiantuntijana. Opiskelija osaa ohjata oppilasta improvisoimaan. Hän kykenee rakentavaan vuorovaikutukseen ja tavoitteelliseen musiikkipedagogiikan sisältöjen opettamiseen. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa oppijan vahvuuksiin perustuvia laajempia opetuksellisia kaaria. Opiskelija kykenee antamaan palautetta pidemmistä oppimisprosesseista ja käyttämään palautteen antamista oppijaa aktivoivana ja kannustavana menetelmänä. Hän osaa analysoida oppimistapahtumia näkyvää toimintaa syvällisemmällä tasolla ja osaa syventää pedagogista tietoisuuttaan osana ammatillista kehittymistään. Opiskelija tuntee oman instrumenttinsa haastavampaa ohjelmistoa. Opiskelija on omaksunut jatkuvan reflektion osaksi omaa ammatillista kehittymistään ja osaa ilmaista sitä myös ePortfoliossa.
Sisältö
Instrumenttipedagogiikan syventävät sisällöt, oman instrumentin vaikeampi ohjelmisto, improvisoinnin pedagogiikka, reflektointi yksin ja ryhmässä, opetuksen ja oppimisen observointi, portfoliotyöskentely, yksilöopetuksen opetusharjoittelu.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa loogisesti eteneviä oppimiskokonaisuuksia ja osaa soveltaa oppijalähtöisiä ja kannustavia työtapoja oman instrumenttinsa yksilöopetuksessa. Opiskelija osaa motivoida oppilasta ja antaa monipuolisesti palautetta. Opiskelija osaa tukea oppilaan oppimista ohjelmiston suunnittelun avulla ja osaa valita oppilaalleen sopivan tasoista opetusmateriaalia. Opiskelija kykenee reflektoimaan omaa oppimisprosessiaan ja toimintaansa opettajana.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
- Opiskelija kykenee käyttämään luovasti oppijalähtöisen pedagogiikan menetelmiä oman instrumenttinsa yksilöopetuksen asiantuntijana.
- Opiskelija osaa ohjata oppilasta improvisoinnin alkeissa.
- Opiskelija kykenee rakentavaan vuorovaikutukseen ja tavoitteelliseen musiikkipedagogiikan sisältöjen opettamiseen.
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa oppijan vahvuuksiin perustuvia laajempia opetuksellisia kaaria.
- Opiskelija kykenee antamaan palautetta pidemmistä oppimisprosesseista ja käyttämään palautteen antamista oppijaa aktivoivana ja kannustavana menetelmänä.
- Opiskelija osaa analysoida oppimistapahtumia näkyvää toimintaa syvällisemmällä tasolla.
- Opiskelija tuntee oman instrumenttinsa vaativampaa ohjemistoa.
- Opiskelija osaa reflektoida pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa.
- ePortfolio
- Instrumentin yksilöopetus 3