Pedagogy of Instrument One-to-One Tuition 3 (5 ECTS)
Code: KX00DX47-3002
General information
- Enrollment
-
28.11.2022 - 11.12.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2023 - 14.06.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- (2019-2024) Music
- Campus
- Musiikki
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Music
- Teachers
- Silja Raitio-Heikinheimo
- Sirkku Wahlroos-Kaitila
- Raili Honkanen-Korhonen
- Asta Levy
- Jarmo Hynninen
- Kimmo Salonen
- Okko Kivikataja
- Marko Liski
- Juha Karvonen
- Susanna Mesiä
- Antti Rissanen
- musiikki virtuaali
- AriPekka Korhonen
- Tommi Rautiainen
- Teacher in charge
- Kimmo Salonen
- Groups
-
KXF21S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
- Course
- KX00DX47
Implementation has 1 reservations. Total duration of reservations is 3 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 19.04.2023 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3, solaop KX00DX47-3002 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Objective
The student is able to creatively apply learner-oriented teaching methods as a specialist of one-to-one tuition in their main instrument. The student is able to guide their learner to improvise. The student is capable of constructive interaction and goal-directed teaching in music pedagogy. The student can plan and implement larger pedagogical arcs based on the learner’s strengths. The student is able to give feedback from longer learning processes and is able to use feedback as an activating and encouraging teaching method. The student is able to analyse learning situations on a more profound level than the visible and is able to deepen their own pedagogical awareness as part of their professional development. The student is familiar with the more demanding repertoire of their instrument. The student has incorporated continuous reflection as a part of their professional development and is able to express it also in their ePortfolio.
Content
Advanced content of instrument pedagogy, demanding repertoire of one’s instrument, pedagogy of improvisation, individual and collaborative reflection, observation of teaching and learning, ePortfolio, one-to-one instrument teaching practice.
Location and time
KAIKILLE YHTEISET LUENNOT ovat aikataulussa ilmoitettuina keskiviikkoina klo 13-15.30. Luentopaikat, aika, aiheet ja opettaja löytyy Google Driven - musiikin oppiminen ja opettaminen kansiosta, jonne pääsee Toteutuksen Työtilan kautta (Työkalut-Luentoaikataulut)
INSTRUMENTTILUENTOJA varten varattu aika on keskiviikkoisin klo 13-16 välillä.
Instrumenttiluennot ja opetusharjoittelu tapahtuvat kunkin instrumentin vastuuopettajan ilmoittamassa paikassa ja aikana.
OPETUSHARJOITTELUN ajat ja paikan ilmoittaa kunkin instrumentin opetusharjoittelusta vastaava opettaja, pääsääntöisesti instrumenttipedagogiikasta vastaava opettaja.
Materials
Opettajien luentomateriaali, työtilan dokumentit -kansio
Riittävän hyvä opettaja, Stenberg (2011)
Huomaa hyvä, Uusitalo, Vuorinen (2017)
Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
Opetushallitus: taiteen perusopetus, linkki: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/taiteen-perusopetus
Opettajan arvot ja eettiset periaatteet, Linkki: https://www.oaj.fi/arjessa/opetustyon-eettiset-periaatteet/opettajan-arvot-ja-eettiset-periaatteet/
Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot, Keltikangas-Järvinen (2010)
Musiikki ja aivot, Levitin (2010)
Tunne aivosi Huotilainen, Peltonen (2017)
Teaching methods
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Employer connections
Kokonaisopintopistemäärästä 2 op opetusharjoittelua kahden harjoitusoppilaan kanssa.
Harjoitusoppilastoiminnasta ja sen kehittämisestä vastaa Metropolia musiikin tutkinto-ohjelma yhdessä Luova Dimensio -yhteistyöalustan kanssa.
Completion alternatives
AHOT työelämäkokemuksen tai aikaisempien korkeakouluopintojen perusteella
Kaikissa tapahtumissa on läsnäolopakko. Jos hyväksyttävästä syystä et pääse yhteisille luennoille, tulee sinun opiskella luennolla läpikäydyt asiat omaehtoisesti ja tehdä annetut tehtävät. Luennon materiaalit ja tarkemmat ohjeet tulevat ko luennon jälkeen työtilaan.
Instrumenttiluentojen ja opetusharjoittelun poissaolot sovitaan kunkin instrumentin ohjaavien opettajien kanssa.
Student workload
Yhteiset luennot 1,5 op
Instrumenttiluennot 1,5 op
Instrumentin opetusharjoittelu 2 oppilasta + ohjaus 2 op
Content scheduling
OSA1: KAIKILLE YHTEISET LUENNOT
Yhteiset luennot keskiviikkoisin klo 13-15.30 lk AS102
pe 13.1. 10-12.15 Pirkko Simojoen luento harjoittelusta ja sen opettamisesta & myönteisestä vaatimisesta (KAIKILLE OPISKELIJOILLE). Paikkana KAMMARI.
18.1. Opintojakson aloitusinfo Kimmo Salonen
8.2. Ammatillinen kehittyminen: Susanna Mesiä
1.3. Opettajan kommunikaatio ja vuorovaikustustaidot: Asta Levy
29.3 Musiikki, aivot ja oppiminen Tanja Linnavalli, opettaja etänä, opiskelijat luokassa 102
19.4. Reflektio ja palaute: Kimmo Salonen
OSA 2. INSTRUMENTTILUENNOT
INSTRUMENTTILUENNOT ovat keskiviikkoiltapäivisin välillä 13-16, opettajien Google -drivessä ilmoittamien aikataulujen mukaan. (linkki Driveen työtilan etusivulla)
Opintojakson instrumenttiluentoihin kuuluu 3 observointitapahtumaa, joiden ohjeistuksesta, tehtävistä ja ajoituksesta vastaa instrumenttiluentojen opettaja/opettajat.
- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski /Juhani Ahlajoki (opetusharjoittelu)
- Rummut: Tommi Rautiainen, Seppo Suhonen
- Viulut: Silja Raitio-Heikinheimo
- Sello: Tapani Heikinheimo
OSA 3 OPETUSHARJOITTELU
OPETUSHARJOITTELU keskiviikkoisin kunkin instrumenttipedagogiikasta vastaavan opettajan tiedotuksen mukaisesti. Harjoittelu suoritetaan kahden oppilaan kanssa 45 min./13 viikkoa. Opetusharjoittelun ohjausta 7x45 min. + 15min. palaute lukukauden aikana tai vastaava määrä.
Opetuksen päiväkirjat palautetaan lukukauden päätteeksi osoitteeseen kimmo.salonen@metropolia.fo
Further information
OSA1: KAIKILLE YHTEISET LUENNOT
Yhteiset luennot keskiviikkoisin klo 13-15.30 lk AS102
pe 13.1. 10-12.15 Pirkko Simojoen luento harjoittelusta ja sen opettamisesta & myönteisestä vaatimisesta (KAIKILLE OPISKELIJOILLE). Paikkana KAMMARI.
18.1. Opintojakson aloitusinfo Kimmo Salonen
8.2. Ammatillinen kehittyminen: Susanna Mesiä
1.3. Opettajan kommunikaatio ja vuorovaikustustaidot: Asta Levy
29.3 Musiikki, aivot ja oppiminen Tanja Linnavalli, opettaja etänä, opiskelijat luokassa 102
19.4. Reflektio ja palaute: Kimmo Salonen
OSA 2. INSTRUMENTTILUENNOT
INSTRUMENTTILUENNOT ovat keskiviikkoiltapäivisin välillä 13-16, opettajien Google -drivessä ilmoittamien aikataulujen mukaan. (linkki Driveen työtilan etusivulla)
Opintojakson instrumenttiluentoihin kuuluu 3 observointitapahtumaa, joiden ohjeistuksesta, tehtävistä ja ajoituksesta vastaa instrumenttiluentojen opettaja/opettajat.
- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski /Juhani Ahlajoki (opetusharjoittelu)
- Rummut: Tommi Rautiainen, Seppo Suhonen
- Viulut: Silja Raitio-Heikinheimo
- Sello: Tapani Heikinheimo
OSA 3 OPETUSHARJOITTELU
OPETUSHARJOITTELU keskiviikkoisin kunkin instrumenttipedagogiikasta vastaavan opettajan tiedotuksen mukaisesti. Harjoittelu suoritetaan kahden oppilaan kanssa 45 min./13 viikkoa. Opetusharjoittelun ohjausta 7x45 min. + 15min. palaute lukukauden aikana tai vastaava määrä.
Opetuksen päiväkirjat palautetaan lukukauden päätteeksi osoitteeseen kimmo.salonen@metropolia.fo
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
- The student is able to creatively apply learner-oriented teaching methods as a specialist of one-to-one tuition in their instrument.
- The student is able to guide the learner to improvise on a basic level.
- The student is capable of constructive interaction and goal-directed music teaching in music pedagogy.
- The student is able to plan and implement larger pedagogical arcs based on the learner’s strengths.
- The student is able to give feedback on longer learning processes and is able to use feedback as an activating and encouraging teaching method.
- The student is able to analyse learning situations at a more profound level than the visible.
- The student is acquainted with the more demanding repertoire of their instrument.
- The student has incorporated continuous reflection as a part of their professional development.
- ePortfolio
Assessment methods and criteria
Opintojakso koostuu kolmesta osasta:
1. yhteiset luennot
2. instrumenttiluennot
3. opetusharjoittelu
Opintojakso on suoritettu hyväksytysti, kun kaikkien kolmen osa-alueen vaaditut suoritukset on arvioitu hyväksytyiksi.
Jatkuva arviointi (arvioinnin perusteina tuntien pitäminen ja päiväkirjan palauttaminen, tuntisuunnitelmien tekeminen tunneille ja observointitehtävien tekeminen), oppimistehtävät (oma kirjallinen reflektointi) ja läsnäolo (tai korvaavien tehtävien tekeminen) kaikille yhteisillä pedagogiikkaluennoilla.
Qualifications
The student can plan and implement logically advancing learning processes and apply learner-oriented, encouraging methods in the one-to-one tuition of their own instrument. The student can motivate the learner and provide multi-faceted feedback. The student can support the learner’s learning through planning of repertoire and is able to select teaching materials of a suitable level. The student can reflect their own learning process and activities as a teacher.