Skip to main content

Musical Phenomena Over TimeLaajuus (5 cr)

Code: KX00ED45

Credits

5 op

Objective

The student is able to find, choose and utilize music versatilely in different professional activities and situations, responding to different needs. The ability to recognize musical phenomena and their historical continuum beyond musical genres, and the ability to connect these phenomena to current topics, enhances the student’s professional growth into an active future operator. The student improves their historical thinking, criticism of sources, co-operative skills and knowledge of musical repertoire, as well as their verbal expression and argumentation skills in interactive situations.

Content

Musical phenomena, such as timbre and sound, rhythm and musical time, structure and perception, performance and listening, and the examination of their change in both the past and the present. Analysing the trends of musical change in different times and genres.

Prerequisites

No prerequisites.

Assessment criteria, approved/failed

The student can recognize the central trends and phenomena of musical change, and utilize musical heritage creatively in their own professional activities. The student can follow set schedules, argue and justify their own opinions in interactive situations, and find new perspectives from the presentations of others.

Enrollment

06.05.2024 - 31.05.2024

Timing

01.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Johanna Talasniemi
  • musiikki virtuaali
Teacher in charge

Johanna Talasniemi

Groups
  • KXF23S1VA
    Musiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
  • KXF22S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
  • KXF23S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa etsiä, valita ja käyttää monipuolisesti musiikkia erilaisissa tehtävissään, erilaisisissa tilanteissa ja erilaisiin tarpeisiin vastaten. Musiikin ilmiöiden tunnistaminen historiallisina jatkumoina yli genrerajojen ja niiden kytkeminen ajankohtaisiin ilmiöihin tukee opiskelijan ammatillista kasvua aktiiviseksi tulevaisuuden toimijaksi. Opiskelija kehittää historiallista ja lähdekriittistä ajatteluaan, yhteistyötaitoja ja ohjelmiston tuntemustaan sekä valmiuksiaan perustella kirjallisesti ja suullisesti omia näkemyksiään vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

Content

Musiikin ilmiöiden, kuten soinnin, rytmin ja ajan, rakenteen, esittämisen ja kuuntelemisen sekä niiden muuttumisen tarkastelua sekä menneisyydessä että nykyhetkessä. Musiikin muutostrendien analysointia eri aikoina ja eri genreissä.

Location and time

Lähiopetus toteutuu maanantaisin klo 9-12, ajanjaksolla 2.9.-9.12. Oppimistilana on Soivan AS522. Lisäksi itsenäistä, ajasta ja paikasta riippumatonta työskentelyä.

Lähiopetus:
2.9. klo 9-12 AS522
16.9. klo 9-12 AS522
30.10. klo 9-12 AS522
21.10. klo 9-12 AS522
4.11. klo 9-12 AS522
18.11. klo 9-12 AS522
2.12. klo 9-12 AS522
9.12. klo 9-12 AS522

Materials

Oppimateriaaleja annetaan tehtävien yhteydessä. Tehtäviin sisältyy myös itsenäistä tiedonhankintaa.

Teaching methods

Työmuotoina lähiopetus sekä itsenäisesti Moodlen työtilassa suoritettavat tehtävät. Tehtäviin sisältyy myös keskustelua, kommentointia ja itsearviointia.

Student workload

Tehtävien tekemiseen kannattaa sekä suunnitella että varata aikaa ja työstäminen kannattaa aloittaa kurssin alusta alkaen. Aikaa työskentelyyn kannattaa varata säännöllisesti, esim. joka maanantaiaamupäivä sekä viikoittain jokin toinen vastaava noin kolmen tunnin blokki.

Further information

Tehtäviin sisältyy itsearviointia sekä loppupohdinta, jotka toimivat myös palautteen kanavina.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa tunnistaa eri aikojen ja genrejen musiikista keskeisiä muutostrendejä ja ilmiöitä sekä hyödyntää musiikillista kulttuuriperintöä luovasti omassa ammatillisessa toiminnassaan. Opiskelija osaa toimia annetun aikataulun puitteissa, perustella näkemyksiään vuorovaikutustilanteissa ja löytää muiden kuvauksista itselleen uusia näkökulmia.

Assessment methods and criteria

Itsearviointia, vertaisarviointia. Suoritus koostuu itsenäisistä tehtävistä sekä läsnäolosta opetuksessa tai läsnäoloa korvaavista tehtävistä.

Prerequisites

Ei esitietovaatimuksia.

Enrollment

11.03.2024 - 31.05.2024

Timing

01.06.2024 - 31.08.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 30

Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Johanna Talasniemi
Teacher in charge

Johanna Talasniemi

Objective

Opiskelija osaa etsiä, valita ja käyttää monipuolisesti musiikkia erilaisissa tehtävissään, erilaisisissa tilanteissa ja erilaisiin tarpeisiin vastaten. Musiikin ilmiöiden tunnistaminen historiallisina jatkumoina yli genrerajojen ja niiden kytkeminen ajankohtaisiin ilmiöihin tukee opiskelijan ammatillista kasvua aktiiviseksi tulevaisuuden toimijaksi. Opiskelija kehittää historiallista ja lähdekriittistä ajatteluaan, yhteistyötaitoja ja ohjelmiston tuntemustaan sekä valmiuksiaan perustella kirjallisesti ja suullisesti omia näkemyksiään vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

Content

Musiikin ilmiöiden, kuten soinnin, rytmin ja ajan, rakenteen, esittämisen ja kuuntelemisen sekä niiden muuttumisen tarkastelua sekä menneisyydessä että nykyhetkessä. Musiikin muutostrendien analysointia eri aikoina ja eri genreissä.

Location and time

Ma 3.6. klo 10-11.30 yhteinen aloitus etänä zoomissa,
muuten ajasta ja paikasta riippumatonta omaa työskentelyä opintojakson toteutusaikana 1.6.-31.8. tehtävien palautuksille ja niistä keskustelulle annetun aikataulun mukaisesti. Tehtäviä aikataulutetaan joka viikolle läpi kesän. Voit kuitenkin keskittää työskentelyäsi omien aikataulujesi mukaan, kunhan varaat tehtäville riittävästi aikaa.

Materials

Kirjallisia ja videomateriaaleja sekä äänitteitä, jotka tai joiden linkit Moodlen työtilassa. Itsenäistä tiedonhankintaa.

Teaching methods

Itseopiskeltava aikataulutettu verkkokurssi Metropolian Moodlessa https://moodle.metropolia.fi/, mutta yhteinen aloitus etäopetuksena zoomissa:
- yhteinen aloitus zoomissa
- itsenäinen perehtyminen opetusmateriaaliin
- musiikin kuuntelu
- oppimistehtävät
- verkkokeskustelut Moodle-työtilan keskustelupalstalla
- vertaispalaute
- itsearviointi

Completion alternatives

Seuraava lähiopetusta sisältävä toteutus Metropolian musiikin opiskelijoille syksyllä 2024.

Student workload

Laskennallinen kuormitus 5 op x 27 tuntia = 135 tuntia ajalla 1.6.-31.8. Tehtävistä suoriutuminen edellyttää niihin syventymistä. Varaa siis aikaa tehtävien tekemiseen mieluiten usean tunnin jaksoissa.

Further information

Saat tehtäviisi vertaispalautetta. Palautetta opintojaksosta kerätään varsinaisesti opintojakson lopussa loppuarviointitehtävissä, mutta palautetta saadaan ja havainnoidaan myös jatkuvasti opintojakson aikana esimerkiksi oppimistehtäviin kuuluvista itsearvioinneista. Opintojaksoa kehitetään palautteen perusteella.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa tunnistaa eri aikojen ja genrejen musiikista keskeisiä muutostrendejä ja ilmiöitä sekä hyödyntää musiikillista kulttuuriperintöä luovasti omassa ammatillisessa toiminnassaan. Opiskelija osaa toimia annetun aikataulun puitteissa, perustella näkemyksiään vuorovaikutustilanteissa ja löytää muiden kuvauksista itselleen uusia näkökulmia.

Assessment methods and criteria

Hyväksytty suoritus edellyttää ohjeiden mukaisesti suoritettujen oppimistehtävien palauttamista toteutusaikana.

Prerequisites

Ei esitietovaatimuksia.

Enrollment

27.11.2023 - 07.01.2024

Timing

01.01.2024 - 17.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 30

Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Johanna Talasniemi
Teacher in charge

Johanna Talasniemi

Objective

Opiskelija osaa etsiä, valita ja käyttää monipuolisesti musiikkia erilaisissa tehtävissään, erilaisisissa tilanteissa ja erilaisiin tarpeisiin vastaten. Musiikin ilmiöiden tunnistaminen historiallisina jatkumoina yli genrerajojen ja niiden kytkeminen ajankohtaisiin ilmiöihin tukee opiskelijan ammatillista kasvua aktiiviseksi tulevaisuuden toimijaksi. Opiskelija kehittää historiallista ja lähdekriittistä ajatteluaan, yhteistyötaitoja ja ohjelmiston tuntemustaan sekä valmiuksiaan perustella kirjallisesti ja suullisesti omia näkemyksiään vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

Content

Musiikin ilmiöiden, kuten soinnin, rytmin ja ajan, rakenteen, esittämisen ja kuuntelemisen sekä niiden muuttumisen tarkastelua sekä menneisyydessä että nykyhetkessä. Musiikin muutostrendien analysointia eri aikoina ja eri genreissä.

Teaching methods

Itseopiskeltava verkkokurssi englanniksi Moodlessa, sisältää yhteisen aloituksen Zoomissa.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa tunnistaa eri aikojen ja genrejen musiikista keskeisiä muutostrendejä ja ilmiöitä sekä hyödyntää musiikillista kulttuuriperintöä luovasti omassa ammatillisessa toiminnassaan. Opiskelija osaa toimia annetun aikataulun puitteissa, perustella näkemyksiään vuorovaikutustilanteissa ja löytää muiden kuvauksista itselleen uusia näkökulmia.

Prerequisites

Ei esitietovaatimuksia.

Enrollment

02.05.2023 - 31.05.2023

Timing

01.08.2023 - 22.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

10 - 50

Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Johanna Talasniemi
Teacher in charge

Johanna Talasniemi

Groups
  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa etsiä, valita ja käyttää monipuolisesti musiikkia erilaisissa tehtävissään, erilaisisissa tilanteissa ja erilaisiin tarpeisiin vastaten. Musiikin ilmiöiden tunnistaminen historiallisina jatkumoina yli genrerajojen ja niiden kytkeminen ajankohtaisiin ilmiöihin tukee opiskelijan ammatillista kasvua aktiiviseksi tulevaisuuden toimijaksi. Opiskelija kehittää historiallista ja lähdekriittistä ajatteluaan, yhteistyötaitoja ja ohjelmiston tuntemustaan sekä valmiuksiaan perustella kirjallisesti ja suullisesti omia näkemyksiään vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

Content

Musiikin ilmiöiden, kuten soinnin, rytmin ja ajan, rakenteen, esittämisen ja kuuntelemisen sekä niiden muuttumisen tarkastelua sekä menneisyydessä että nykyhetkessä. Musiikin muutostrendien analysointia eri aikoina ja eri genreissä.

Location and time

Opetus toteutuu maanantaisin klo 9-12 välillä, ajanjaksolla 4.9.-11.12. Oppimistilana on Soivan AS522. Lisäksi itsenäistä, ajasta ja paikasta riippumatonta työskentelyä.

Lähiopetus noin joka toinen viikko: 4.9., 18.9., 2.10., 23.10., 6.11., 20.11., 4.12. ja 11.12. Muutokset mahdollisia.

Materials

Oppimateriaaleja annetaan tehtävien yhteydessä. Tehtäviin sisältyy myös itsenäistä tiedonhankintaa.

Teaching methods

Työmuotoina lähiopetus ja itsenäisesti Moodlen työtilassa suoritettavat tehtävät. Tehtäviin sisältyy myös keskustelua, kommentointia ja itsearviointia.

Student workload

Tehtävien tekemiseen kannattaa sekä suunnitella että varata aikaa ja työstäminen kannattaa aloittaa kurssin alusta alkaen. Ajankäyttö on suunniteltu mitoituksella 1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä, syksyn aikana laskennallisesti yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä, laskennallisesti siis noin 10 tuntia viikossa. Todennäköisesti aivan niin paljon aikaa suoritukseen ei kulu, mutta aikaa työskentelyyn kannattaa varata säännöllisesti.

Further information

Tehtäviin sisältyy itsearviointia ja loppupohdinta, jotka toimivat myös palautteen kanavina.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa tunnistaa eri aikojen ja genrejen musiikista keskeisiä muutostrendejä ja ilmiöitä sekä hyödyntää musiikillista kulttuuriperintöä luovasti omassa ammatillisessa toiminnassaan. Opiskelija osaa toimia annetun aikataulun puitteissa, perustella näkemyksiään vuorovaikutustilanteissa ja löytää muiden kuvauksista itselleen uusia näkökulmia.

Assessment methods and criteria

Suoritus koostuu itsenäisistä tehtävistä sekä läsnäolosta opetuksessa tai läsnäoloa korvaavista tehtävistä.

Prerequisites

Ei esitietovaatimuksia.

Enrollment

13.03.2023 - 31.05.2023

Timing

01.05.2023 - 31.08.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 50

Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Johanna Talasniemi
Teacher in charge

Johanna Talasniemi

Objective

Opiskelija osaa etsiä, valita ja käyttää monipuolisesti musiikkia erilaisissa tehtävissään, erilaisisissa tilanteissa ja erilaisiin tarpeisiin vastaten. Musiikin ilmiöiden tunnistaminen historiallisina jatkumoina yli genrerajojen ja niiden kytkeminen ajankohtaisiin ilmiöihin tukee opiskelijan ammatillista kasvua aktiiviseksi tulevaisuuden toimijaksi. Opiskelija kehittää historiallista ja lähdekriittistä ajatteluaan, yhteistyötaitoja ja ohjelmiston tuntemustaan sekä valmiuksiaan perustella kirjallisesti ja suullisesti omia näkemyksiään vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

Content

Musiikin ilmiöiden, kuten soinnin, rytmin ja ajan, rakenteen, esittämisen ja kuuntelemisen sekä niiden muuttumisen tarkastelua sekä menneisyydessä että nykyhetkessä. Musiikin muutostrendien analysointia eri aikoina ja eri genreissä.

Location and time

Ma 5.6. klo 10-11.30 yhteinen aloitus etänä zoomissa,
muuten ajasta ja paikasta riippumatonta omaa työskentelyä opintojakson toteutusaikana 1.6.-31.8. tehtävien palautuksille ja niistä keskustelulle annetun aikataulun mukaisesti. Voit keskittää työskentelyäsi omien aikataulujesi mukaan, kunhan varaat tehtäville riittävästi aikaa.

Materials

Kirjallisia ja videomateriaaleja sekä äänitteitä, jotka tai joiden linkit Moodlen työtilassa.

Teaching methods

Verkkokurssi Metropolian Moodlessa https://moodle.metropolia.fi/, mutta sisältäen yhteisen aloituksen etäopetuksena zoomissa:
- yhteinen aloitus zoomissa
- itsenäinen perehtyminen opetusmateriaaliin
- musiikin kuuntelu
- oppimistehtävät
- verkkokeskustelut

Completion alternatives

Seuraava lähiopetusta sisältävä toteutus Metropolian musiikin opiskelijoille syksyllä 2023.

Student workload

Laskennallinen kuormitus 5 op x 27 tuntia = 135 tuntia ajalla 1.6.-31.8. Tehtävistä suoriutuminen edellyttää niihin syventymistä. Varaa siis aikaa tehtävien tekemiseen mieluiten usean tunnin jaksoissa.

Further information

Palautetta opintojaksosta kerätään varsinaisesti opintojakson lopussa loppuarviointitehtävissä, mutta palautetta saadaan ja havainnoidaan myös jatkuvasti opintojakson aikana esimerkiksi oppimistehtäviin kuuluvista itsearvioinneista.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa tunnistaa eri aikojen ja genrejen musiikista keskeisiä muutostrendejä ja ilmiöitä sekä hyödyntää musiikillista kulttuuriperintöä luovasti omassa ammatillisessa toiminnassaan. Opiskelija osaa toimia annetun aikataulun puitteissa, perustella näkemyksiään vuorovaikutustilanteissa ja löytää muiden kuvauksista itselleen uusia näkökulmia.

Assessment methods and criteria

Hyväksytty suoritus edellyttää ohjeiden mukaisesti suoritettujen oppimistehtävien palauttamista toteutusaikana.

Prerequisites

Ei esitietovaatimuksia.

Enrollment

28.11.2022 - 18.01.2023

Timing

23.01.2023 - 31.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Musiikki

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 65

Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Johanna Talasniemi
Teacher in charge

Johanna Talasniemi

Objective

Opiskelija osaa etsiä, valita ja käyttää monipuolisesti musiikkia erilaisissa tehtävissään, erilaisisissa tilanteissa ja erilaisiin tarpeisiin vastaten. Musiikin ilmiöiden tunnistaminen historiallisina jatkumoina yli genrerajojen ja niiden kytkeminen ajankohtaisiin ilmiöihin tukee opiskelijan ammatillista kasvua aktiiviseksi tulevaisuuden toimijaksi. Opiskelija kehittää historiallista ja lähdekriittistä ajatteluaan, yhteistyötaitoja ja ohjelmiston tuntemustaan sekä valmiuksiaan perustella kirjallisesti ja suullisesti omia näkemyksiään vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

Content

Musiikin ilmiöiden, kuten soinnin, rytmin ja ajan, rakenteen, esittämisen ja kuuntelemisen sekä niiden muuttumisen tarkastelua sekä menneisyydessä että nykyhetkessä. Musiikin muutostrendien analysointia eri aikoina ja eri genreissä.

Teaching methods

Verkkokurssi, toteutetaan englanniksi. Aloitus 23.1.2023.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa tunnistaa eri aikojen ja genrejen musiikista keskeisiä muutostrendejä ja ilmiöitä sekä hyödyntää musiikillista kulttuuriperintöä luovasti omassa ammatillisessa toiminnassaan. Opiskelija osaa toimia annetun aikataulun puitteissa, perustella näkemyksiään vuorovaikutustilanteissa ja löytää muiden kuvauksista itselleen uusia näkökulmia.

Prerequisites

Ei esitietovaatimuksia.

Enrollment

02.05.2022 - 20.05.2022

Timing

01.09.2022 - 16.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Music

Campus

Musiikki

Teaching languages
  • Finnish
Seats

10 - 50

Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Johanna Talasniemi
Teacher in charge

Johanna Talasniemi

Groups
  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa etsiä, valita ja käyttää monipuolisesti musiikkia erilaisissa tehtävissään, erilaisisissa tilanteissa ja erilaisiin tarpeisiin vastaten. Musiikin ilmiöiden tunnistaminen historiallisina jatkumoina yli genrerajojen ja niiden kytkeminen ajankohtaisiin ilmiöihin tukee opiskelijan ammatillista kasvua aktiiviseksi tulevaisuuden toimijaksi. Opiskelija kehittää historiallista ja lähdekriittistä ajatteluaan, yhteistyötaitoja ja ohjelmiston tuntemustaan sekä valmiuksiaan perustella kirjallisesti ja suullisesti omia näkemyksiään vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

Content

Musiikin ilmiöiden, kuten soinnin, rytmin ja ajan, rakenteen, esittämisen ja kuuntelemisen sekä niiden muuttumisen tarkastelua sekä menneisyydessä että nykyhetkessä. Musiikin muutostrendien analysointia eri aikoina ja eri genreissä.

Location and time

Opetus toteutuu hybridimuodossa ja sisältää lähiopetusta, etäopetusta sekä itsenäistä, ajasta ja paikasta riippumatonta työskentelyä. Lähi- ja etäopetus toteutuu maanantaisin klo 9-12 välillä, ajanjaksolla 5.9.-12.12. Oppimistilana on pääosin Soivan AS522. Varaa kaikki maanantaiaamupäivät tämän opintojakson työskentelyyn. Opetuksen tarkempi aikataulu ilmoitetaan viimeistään opetuksen alkaessa.

Materials

Oppimateriaaleja annetaan tehtävien yhteydessä. Tehtäviin sisältyy myös itsenäistä tiedonhankintaa.

Teaching methods

Opetus koostuu lähiopetuksesta ja itsenäisesti Moodlen työtilassa suoritettavista tehtävistä. Tehtäviin sisältyy myös keskustelua, kommentointia ja itsearviointia.

Student workload

Tehtävien tekemiseen kannattaa sekä suunnitella että varata aikaa ja työstäminen kannattaa aloittaa kurssin alusta alkaen. Ajankäyttö on suunniteltu mitoituksella 1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä, syksyn aikana laskennallisesti yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä, laskennallisesti siis noin 10 tuntia viikossa. Todennäköisesti aivan niin paljon aikaa suoritukseen ei kulu, mutta aikaa työskentelyyn kannattaa varata säännöllisesti.

Further information

Tehtäviin sisältyy itsearviointia ja loppupohdinta, jotka toimivat myös palautteen kanavina.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa tunnistaa eri aikojen ja genrejen musiikista keskeisiä muutostrendejä ja ilmiöitä sekä hyödyntää musiikillista kulttuuriperintöä luovasti omassa ammatillisessa toiminnassaan. Opiskelija osaa toimia annetun aikataulun puitteissa, perustella näkemyksiään vuorovaikutustilanteissa ja löytää muiden kuvauksista itselleen uusia näkökulmia.

Assessment methods and criteria

Suoritus koostuu itsenäisistä tehtävistä sekä läsnäolosta opetuksessa tai läsnäoloa korvaavista tehtävistä.

Prerequisites

Ei esitietovaatimuksia.

Enrollment

14.03.2022 - 20.05.2022

Timing

01.06.2022 - 31.08.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Musiikki

Teaching languages
  • Finnish
Teachers
  • Johanna Talasniemi
Teacher in charge

Johanna Talasniemi

Objective

Opiskelija osaa etsiä, valita ja käyttää monipuolisesti musiikkia erilaisissa tehtävissään, erilaisisissa tilanteissa ja erilaisiin tarpeisiin vastaten. Musiikin ilmiöiden tunnistaminen historiallisina jatkumoina yli genrerajojen ja niiden kytkeminen ajankohtaisiin ilmiöihin tukee opiskelijan ammatillista kasvua aktiiviseksi tulevaisuuden toimijaksi. Opiskelija kehittää historiallista ja lähdekriittistä ajatteluaan, yhteistyötaitoja ja ohjelmiston tuntemustaan sekä valmiuksiaan perustella kirjallisesti ja suullisesti omia näkemyksiään vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

Content

Musiikin ilmiöiden, kuten soinnin, rytmin ja ajan, rakenteen, esittämisen ja kuuntelemisen sekä niiden muuttumisen tarkastelua sekä menneisyydessä että nykyhetkessä. Musiikin muutostrendien analysointia eri aikoina ja eri genreissä.

Location and time

Verkkototeutus Moodlessa. Lisätiedot ilmoittautuneille touko–kesäkuun vaihteessa.

Teaching methods

Verkkototeutus
- itsenäinen perehtyminen opetusmateriaaliin
- musiikin kuuntelu
- oppimistehtävät
- verkkokeskustelut

Student workload

Verkkototeutus 1.6.–31.8. Tehtävillä ohjeellinen suoritusaika kesä-elokuussa, painotus omien aikataulujen mukaan mahdollinen. Tehtävien tekemiseen kannattaa varata aikaa.

Content scheduling

Tehtävillä ohjeellinen suoritusaika kesä-elokuussa, painotus omien aikataulujen mukaan mahdollinen.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa tunnistaa eri aikojen ja genrejen musiikista keskeisiä muutostrendejä ja ilmiöitä sekä hyödyntää musiikillista kulttuuriperintöä luovasti omassa ammatillisessa toiminnassaan. Opiskelija osaa toimia annetun aikataulun puitteissa, perustella näkemyksiään vuorovaikutustilanteissa ja löytää muiden kuvauksista itselleen uusia näkökulmia.

Prerequisites

Ei esitietovaatimuksia.