Siirry suoraan sisältöön

Kokeellinen suunnitteluLaajuus (10 op)

Tunnus: KM00EI72

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tutustuu kokeelliseen suunnitteluun ja sen vuorovaikutussuhteeseen kaupallisen digitaalisen muotoilun kanssa. Opiskelija laajentaa ymmärrystään digitaalisista teoksista ja toimialasta. Hän voi hankkia lisätietoa esimerkiksi kokeellisista käyttöliittymistä, mediataiteesta tai ei-kaupallisesta suunnittelusta. Opiskelija ymmärtää ja perehtyy luovien menetelmien käyttöön osana suunnittelutyötä. Hän osallistuu opintojaksolla kokeelliseen projektiin tai tuotantoon.

Sisältö

- kokeellisen suunnittelun perusteet
- kokeelliset käyttöliittymät, mediataide ja ei-kaupallinen suunnittelu
- luovat menetelmät
- projektityöskentely kokeellisissa tuotannoissa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee kokeellisen suunnittelun perusteita ja hahmottaa digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella. Opiskelija tuntee luovia menetelmiä. Hän osaa toimia kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää kokeellisen suunnittelun perusteet. Hän hahmottaa digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella ja ymmärtää kokeellisen toiminnan merkityksen tulevaisuuden muotoilulle. Opiskelija hallitsee erilaisia luovia menetelmiä. Hän toimii oma-aloitteisesti ja luovasti kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee monipuolisesti kokeellisen suunnittelun perusteet. Hän ymmärtää ja tuntee hyvin digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella ja osaa reflektoida analyyttisesti ja kriittisesti kokeellisen toiminnan merkitystä tulevaisuuden muotoilulle. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia luovia menetelmiä. Hän toimii itseohjautuvasti, yhteistyökykyisesti ja ennakkoluulottomasti kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee kokeellisen suunnittelun perusteita ja hahmottaa digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella. Opiskelija tuntee luovia menetelmiä. Hän osaa toimia kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

22.10.2024 - 12.12.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tero Marin
Vastuuopettaja

Tero Marin

Ryhmät
  • KXE23S1DM
    Digitaalinen muotoilu

Tavoitteet

Opiskelija tutustuu kokeelliseen suunnitteluun ja sen vuorovaikutussuhteeseen kaupallisen digitaalisen muotoilun kanssa. Opiskelija laajentaa ymmärrystään digitaalisista teoksista ja toimialasta. Hän voi hankkia lisätietoa esimerkiksi kokeellisista käyttöliittymistä, mediataiteesta tai ei-kaupallisesta suunnittelusta. Opiskelija ymmärtää ja perehtyy luovien menetelmien käyttöön osana suunnittelutyötä. Hän osallistuu opintojaksolla kokeelliseen projektiin tai tuotantoon.

Sisältö

- kokeellisen suunnittelun perusteet
- kokeelliset käyttöliittymät, mediataide ja ei-kaupallinen suunnittelu
- luovat menetelmät
- projektityöskentely kokeellisissa tuotannoissa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee kokeellisen suunnittelun perusteita ja hahmottaa digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella. Opiskelija tuntee luovia menetelmiä. Hän osaa toimia kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää kokeellisen suunnittelun perusteet. Hän hahmottaa digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella ja ymmärtää kokeellisen toiminnan merkityksen tulevaisuuden muotoilulle. Opiskelija hallitsee erilaisia luovia menetelmiä. Hän toimii oma-aloitteisesti ja luovasti kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee monipuolisesti kokeellisen suunnittelun perusteet. Hän ymmärtää ja tuntee hyvin digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella ja osaa reflektoida analyyttisesti ja kriittisesti kokeellisen toiminnan merkitystä tulevaisuuden muotoilulle. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia luovia menetelmiä. Hän toimii itseohjautuvasti, yhteistyökykyisesti ja ennakkoluulottomasti kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee kokeellisen suunnittelun perusteita ja hahmottaa digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella. Opiskelija tuntee luovia menetelmiä. Hän osaa toimia kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 27.08.2023

Ajoitus

24.10.2023 - 14.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tero Marin
Vastuuopettaja

Tero Marin

Ryhmät
  • KXE22S1DM
    Digitaalinen muotoilu

Tavoitteet

Opiskelija tutustuu kokeelliseen suunnitteluun ja sen vuorovaikutussuhteeseen kaupallisen digitaalisen muotoilun kanssa. Opiskelija laajentaa ymmärrystään digitaalisista teoksista ja toimialasta. Hän voi hankkia lisätietoa esimerkiksi kokeellisista käyttöliittymistä, mediataiteesta tai ei-kaupallisesta suunnittelusta. Opiskelija ymmärtää ja perehtyy luovien menetelmien käyttöön osana suunnittelutyötä. Hän osallistuu opintojaksolla kokeelliseen projektiin tai tuotantoon.

Sisältö

- kokeellisen suunnittelun perusteet
- kokeelliset käyttöliittymät, mediataide ja ei-kaupallinen suunnittelu
- luovat menetelmät
- projektityöskentely kokeellisissa tuotannoissa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee kokeellisen suunnittelun perusteita ja hahmottaa digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella. Opiskelija tuntee luovia menetelmiä. Hän osaa toimia kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää kokeellisen suunnittelun perusteet. Hän hahmottaa digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella ja ymmärtää kokeellisen toiminnan merkityksen tulevaisuuden muotoilulle. Opiskelija hallitsee erilaisia luovia menetelmiä. Hän toimii oma-aloitteisesti ja luovasti kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee monipuolisesti kokeellisen suunnittelun perusteet. Hän ymmärtää ja tuntee hyvin digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella ja osaa reflektoida analyyttisesti ja kriittisesti kokeellisen toiminnan merkitystä tulevaisuuden muotoilulle. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia luovia menetelmiä. Hän toimii itseohjautuvasti, yhteistyökykyisesti ja ennakkoluulottomasti kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee kokeellisen suunnittelun perusteita ja hahmottaa digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella. Opiskelija tuntee luovia menetelmiä. Hän osaa toimia kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

25.10.2022 - 15.12.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 23

Koulutus
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tero Marin
Vastuuopettaja

Tero Marin

Ryhmät
  • KXE21S1DM
    Digitaalinen muotoilu

Tavoitteet

Opiskelija tutustuu kokeelliseen suunnitteluun ja sen vuorovaikutussuhteeseen kaupallisen digitaalisen muotoilun kanssa. Opiskelija laajentaa ymmärrystään digitaalisista teoksista ja toimialasta. Hän voi hankkia lisätietoa esimerkiksi kokeellisista käyttöliittymistä, mediataiteesta tai ei-kaupallisesta suunnittelusta. Opiskelija ymmärtää ja perehtyy luovien menetelmien käyttöön osana suunnittelutyötä. Hän osallistuu opintojaksolla kokeelliseen projektiin tai tuotantoon.

Sisältö

- kokeellisen suunnittelun perusteet
- kokeelliset käyttöliittymät, mediataide ja ei-kaupallinen suunnittelu
- luovat menetelmät
- projektityöskentely kokeellisissa tuotannoissa

Oppimateriaalit

Opiskelijalla tulee olla kurssilla oma kannettava tietokone ja perusosaaminen kuvankäsittelystä jollain kuvankäsittelyohjelmalla.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op on 27 h opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee kokeellisen suunnittelun perusteita ja hahmottaa digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella. Opiskelija tuntee luovia menetelmiä. Hän osaa toimia kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää kokeellisen suunnittelun perusteet. Hän hahmottaa digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella ja ymmärtää kokeellisen toiminnan merkityksen tulevaisuuden muotoilulle. Opiskelija hallitsee erilaisia luovia menetelmiä. Hän toimii oma-aloitteisesti ja luovasti kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee monipuolisesti kokeellisen suunnittelun perusteet. Hän ymmärtää ja tuntee hyvin digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella ja osaa reflektoida analyyttisesti ja kriittisesti kokeellisen toiminnan merkitystä tulevaisuuden muotoilulle. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia luovia menetelmiä. Hän toimii itseohjautuvasti, yhteistyökykyisesti ja ennakkoluulottomasti kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee kokeellisen suunnittelun perusteita ja hahmottaa digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella. Opiskelija tuntee luovia menetelmiä. Hän osaa toimia kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.