Siirry suoraan sisältöön

XR-palveluiden muotoiluLaajuus (15 op)

Tunnus: KX00ED39

Laajuus

15 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja osaa hyödyntää niitä XR-palveluiden ja –sovellusten kehityksessä. Opiskelija osaa toimia ammattimaisesti asiakasprojekteissa.

Sisältö

Opintojaksolla laajennetaan XR-osaamista ja projektityöskentelytaitoja aiemmin opittua soveltaen ja syventäen sekä keskitytään käyttäjälähtöiseen suunnitteluun ja käyttäjäkokemukseen toteuttamalla XR-ympäristössä toimiva palvelukonsepti.


- käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet
- käyttäjäkokemus
- esteettömyys
- pelillisyys
- asiakasyhteistyö
- 3D-mallinnusosaamisen syventäminen
- pelimoottoriosaamisen syventäminen
- idean konseptointi ja esittely
- XR-ympäristön ja -palvelun suunnittelu sekä toteutus

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla täytyy olla suoritettuna “3D-ohjelmistot; polygonimallinnus ja animaatio”, “Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi ”, “XR-teknologia ja ekosysteemit” sekä “XR-tuotteen suunnittelu”.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteita ja tekniikoita. Opiskelija tunnistaa tutkimuksellisen otteen merkityksen palveluiden muotoilussa. Hän osaa tuottaa dokumentaatiota ja hahmottaa palveluiden muotoilun prosesseja. Opiskelija tietää prototyyppien hyödyntämisestä suunnittelun apuvälineenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteita ja tekniikoita. Opiskelija kykenee arvioimaan palveluiden muotoiluun liittyvän tutkimuksellisen otteen merkitystä suunnittelutyön laadulle. Opiskelija ymmärtää dokumentaation merkityksen ja osaa tuottaa sitä. Hän hallitsee palveluiden muotoilun prosesseja. Opiskelija hallitsee prototyyppien hyödyntämisen osana suunnittelutyötä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee ja osaa soveltaa luovasti käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteita ja tekniikoita. Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida monipuolisesti palveluiden muotoiluun liittyvän tutkimuksellisen otteen merkitystä suunnittelutyön laadulle. Opiskelija osaa soveltaa dokumentaation menetelmiä ja ymmärtää syvällisesti dokumentaation merkityksen suunnittelussa. Hän ymmärtää palveluiden muotoilun prosesseja ja osaa muokata niitä luovasti ja tarvelähtöisesti. Opiskelija osaa tarkastella laaja-alaisesti prototyyppien hyödyntämistä osana suunnittelutyötä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnittelun käsitteistöä ja perusteita. Hän tuntee palveluiden muotoilun keskeiset työkalut ja tekniikat. Opiskelija tunnistaa tutkimuksellisen otteen merkityksen palveluiden muotoilussa. Hän osaa tuottaa dokumentaatiota työstään ja hahmottaa palveluiden muotoilun prosesseja. Opiskelija tietää prototyyppien hyödyntämisestä suunnittelun apuvälineenä.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 27.08.2023

Ajoitus

13.09.2023 - 05.12.2023

Opintopistemäärä

15 op

TKI-osuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tania Chumaira
  • Turkka Loimisto
  • Markku Luotonen
Vastuuopettaja

Ale Torkkel

Ryhmät
  • KXE21S1XR
    XR Design

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja osaa hyödyntää niitä XR-palveluiden ja –sovellusten kehityksessä. Opiskelija osaa toimia ammattimaisesti asiakasprojekteissa.

Sisältö

Opintojaksolla laajennetaan XR-osaamista ja projektityöskentelytaitoja aiemmin opittua soveltaen ja syventäen sekä keskitytään käyttäjälähtöiseen suunnitteluun ja käyttäjäkokemukseen toteuttamalla XR-ympäristössä toimiva palvelukonsepti.


- käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet
- käyttäjäkokemus
- esteettömyys
- pelillisyys
- asiakasyhteistyö
- 3D-mallinnusosaamisen syventäminen
- pelimoottoriosaamisen syventäminen
- idean konseptointi ja esittely
- XR-ympäristön ja -palvelun suunnittelu sekä toteutus

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteita ja tekniikoita. Opiskelija tunnistaa tutkimuksellisen otteen merkityksen palveluiden muotoilussa. Hän osaa tuottaa dokumentaatiota ja hahmottaa palveluiden muotoilun prosesseja. Opiskelija tietää prototyyppien hyödyntämisestä suunnittelun apuvälineenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteita ja tekniikoita. Opiskelija kykenee arvioimaan palveluiden muotoiluun liittyvän tutkimuksellisen otteen merkitystä suunnittelutyön laadulle. Opiskelija ymmärtää dokumentaation merkityksen ja osaa tuottaa sitä. Hän hallitsee palveluiden muotoilun prosesseja. Opiskelija hallitsee prototyyppien hyödyntämisen osana suunnittelutyötä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee ja osaa soveltaa luovasti käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteita ja tekniikoita. Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida monipuolisesti palveluiden muotoiluun liittyvän tutkimuksellisen otteen merkitystä suunnittelutyön laadulle. Opiskelija osaa soveltaa dokumentaation menetelmiä ja ymmärtää syvällisesti dokumentaation merkityksen suunnittelussa. Hän ymmärtää palveluiden muotoilun prosesseja ja osaa muokata niitä luovasti ja tarvelähtöisesti. Opiskelija osaa tarkastella laaja-alaisesti prototyyppien hyödyntämistä osana suunnittelutyötä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnittelun käsitteistöä ja perusteita. Hän tuntee palveluiden muotoilun keskeiset työkalut ja tekniikat. Opiskelija tunnistaa tutkimuksellisen otteen merkityksen palveluiden muotoilussa. Hän osaa tuottaa dokumentaatiota työstään ja hahmottaa palveluiden muotoilun prosesseja. Opiskelija tietää prototyyppien hyödyntämisestä suunnittelun apuvälineenä.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla täytyy olla suoritettuna “3D-ohjelmistot; polygonimallinnus ja animaatio”, “Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi ”, “XR-teknologia ja ekosysteemit” sekä “XR-tuotteen suunnittelu”.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

09.09.2022 - 12.12.2022

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ale Torkkel
  • Turkka Loimisto
  • Markku Luotonen
Vastuuopettaja

Turkka Loimisto

Ryhmät
  • KXE20S1XR
    XR Design

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja osaa hyödyntää niitä XR-palveluiden ja –sovellusten kehityksessä. Opiskelija osaa toimia ammattimaisesti asiakasprojekteissa.

Sisältö

Opintojaksolla laajennetaan XR-osaamista ja projektityöskentelytaitoja aiemmin opittua soveltaen ja syventäen sekä keskitytään käyttäjälähtöiseen suunnitteluun ja käyttäjäkokemukseen toteuttamalla XR-ympäristössä toimiva palvelukonsepti.


- käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet
- käyttäjäkokemus
- esteettömyys
- pelillisyys
- asiakasyhteistyö
- 3D-mallinnusosaamisen syventäminen
- pelimoottoriosaamisen syventäminen
- idean konseptointi ja esittely
- XR-ympäristön ja -palvelun suunnittelu sekä toteutus

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteita ja tekniikoita. Opiskelija tunnistaa tutkimuksellisen otteen merkityksen palveluiden muotoilussa. Hän osaa tuottaa dokumentaatiota ja hahmottaa palveluiden muotoilun prosesseja. Opiskelija tietää prototyyppien hyödyntämisestä suunnittelun apuvälineenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteita ja tekniikoita. Opiskelija kykenee arvioimaan palveluiden muotoiluun liittyvän tutkimuksellisen otteen merkitystä suunnittelutyön laadulle. Opiskelija ymmärtää dokumentaation merkityksen ja osaa tuottaa sitä. Hän hallitsee palveluiden muotoilun prosesseja. Opiskelija hallitsee prototyyppien hyödyntämisen osana suunnittelutyötä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee ja osaa soveltaa luovasti käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteita ja tekniikoita. Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida monipuolisesti palveluiden muotoiluun liittyvän tutkimuksellisen otteen merkitystä suunnittelutyön laadulle. Opiskelija osaa soveltaa dokumentaation menetelmiä ja ymmärtää syvällisesti dokumentaation merkityksen suunnittelussa. Hän ymmärtää palveluiden muotoilun prosesseja ja osaa muokata niitä luovasti ja tarvelähtöisesti. Opiskelija osaa tarkastella laaja-alaisesti prototyyppien hyödyntämistä osana suunnittelutyötä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnittelun käsitteistöä ja perusteita. Hän tuntee palveluiden muotoilun keskeiset työkalut ja tekniikat. Opiskelija tunnistaa tutkimuksellisen otteen merkityksen palveluiden muotoilussa. Hän osaa tuottaa dokumentaatiota työstään ja hahmottaa palveluiden muotoilun prosesseja. Opiskelija tietää prototyyppien hyödyntämisestä suunnittelun apuvälineenä.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla täytyy olla suoritettuna “3D-ohjelmistot; polygonimallinnus ja animaatio”, “Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi ”, “XR-teknologia ja ekosysteemit” sekä “XR-tuotteen suunnittelu”.