Siirry suoraan sisältöön

PuheviestintäLaajuus (5 op)

Tunnus: KU00EI33

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- nimetä keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot sekä tietää niiden merkityksen
- havainnoida ja analysoida puheviestintää erilaisissa tilanteissa
- suunnitella esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita
- havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiansa viestintätilanteen ja viestinnän tavoitteen mukaisesti
- mukauttaa viestintätyyliään ja toimia erilaisissa kulttuurituottajan ammatin vaatimissa kotimaisissa ja kansainvälisissä puheviestintätilanteissa
- antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta sekä arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan
- motivoitua kehittämään puheviestintäosaamistaan edelleen

Sisältö

- Esiintymistaidot erilaisissa esiintymistilanteissa
- Havainnollistaminen, kohdentaminen, vaikuttaminen ja argumentointi
- Asiantuntijaesityksen rakentaminen
- Esiintymisjännitys
- Ryhmäviestintätaidot fyysisissä ja virtuaalisissa ryhmäviestintätilanteissa
- Neuvottelutaidot
- Kokouskäytännöt
- Kuunteleminen
- Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- Oma viestijäkuva

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiaansa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot sekä tietää niiden merkityksen. Hän osaa havainnoida ja analysoida puheviestintää erilaisissa tilanteissa. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiansa viestintätilanteen ja viestinnän tavoitteen mukaisesti. Opiskelija osaa mukauttaa viestintätyyliään puheviestintätilanteen mukaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta sekä arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Hän on motivoitunut kehittämään puheviestintäosaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot ja pystyy soveltamaan niitä vaihtuvissa tilanteissa. Hän osaa havainnoida ja analysoida puheviestintää erilaisissa tilanteissa. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita ja löytää vaihtoehtoisia tapoja toimia vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiansa monipuolisesti viestintätilanteen ja viestinnän tavoitteen mukaisesti. Opiskelija osaa mukauttaa viestintätyyliään ja toimia erilaisissa kulttuurituottajan ammatin vaatimissa puheviestintätilanteissa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta sekä arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Hän on motivoitunut kehittämään puheviestintäosaamistaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa nimetä keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiaansa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 17.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 17.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuuripalvelut ja musiikki

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 40

Koulutus
  • Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Henna-Liisa Palojärvi
Vastuuopettaja

Leena Björkqvist

Ryhmät
  • KXB23S1
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- nimetä keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot sekä tietää niiden merkityksen
- havainnoida ja analysoida puheviestintää erilaisissa tilanteissa
- suunnitella esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita
- havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiansa viestintätilanteen ja viestinnän tavoitteen mukaisesti
- mukauttaa viestintätyyliään ja toimia erilaisissa kulttuurituottajan ammatin vaatimissa kotimaisissa ja kansainvälisissä puheviestintätilanteissa
- antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta sekä arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan
- motivoitua kehittämään puheviestintäosaamistaan edelleen

Sisältö

- Esiintymistaidot erilaisissa esiintymistilanteissa
- Havainnollistaminen, kohdentaminen, vaikuttaminen ja argumentointi
- Asiantuntijaesityksen rakentaminen
- Esiintymisjännitys
- Ryhmäviestintätaidot fyysisissä ja virtuaalisissa ryhmäviestintätilanteissa
- Neuvottelutaidot
- Kokouskäytännöt
- Kuunteleminen
- Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- Oma viestijäkuva

Aika ja paikka

Arabian kampus
Kevät 2024

Oppimateriaalit

Soveltava kirjallisuus esitellään kurssin alussa / luentojen yhteydessä

Opetusmenetelmät

Luennot
Ryhmätyöt
Itsenäiset tehtävät
Suurryhmätyöskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Käytännön harjoitteet kurssin aikana.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suoritetut ja arvoidut tehtävät kurssilla. Ei tenttiä.

Kansainvälisyys

Ei kansainvälisiä yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen lähipetukseen
- opintojaksolla ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla tehdään säännöllisesti harjoitustehtäviä, joiden valmisteluun on syytä varata aikaa.

Sisällön jaksotus

Kurssin teemat:
Vuorovaikutuksen periaatteet
Esiintymisjännitys ja viestijäkuva
Esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot
Neuvottelutaidot
Vakuuttava viestintä
Työelämän viestintä

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi kutsuu aktiiviseen osallistumiseen ja edellyttää läsnäoloa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiaansa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot sekä tietää niiden merkityksen. Hän osaa havainnoida ja analysoida puheviestintää erilaisissa tilanteissa. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiansa viestintätilanteen ja viestinnän tavoitteen mukaisesti. Opiskelija osaa mukauttaa viestintätyyliään puheviestintätilanteen mukaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta sekä arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Hän on motivoitunut kehittämään puheviestintäosaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot ja pystyy soveltamaan niitä vaihtuvissa tilanteissa. Hän osaa havainnoida ja analysoida puheviestintää erilaisissa tilanteissa. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita ja löytää vaihtoehtoisia tapoja toimia vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiansa monipuolisesti viestintätilanteen ja viestinnän tavoitteen mukaisesti. Opiskelija osaa mukauttaa viestintätyyliään ja toimia erilaisissa kulttuurituottajan ammatin vaatimissa puheviestintätilanteissa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta sekä arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Hän on motivoitunut kehittämään puheviestintäosaamistaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa nimetä keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiaansa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivisuus
Jatkuva arviointi
Tehtävien suorittaminen

Tehtäväkohtaiset arvioinnin perusteet ja pisteytykset esitellään 1. kokoontumiskerralla.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 18.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 12.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuuripalvelut ja musiikki

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 40

Koulutus
  • Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Henna-Liisa Palojärvi
Vastuuopettaja

Leena Björkqvist

Ryhmät
  • KXB22S1
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- nimetä keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot sekä tietää niiden merkityksen
- havainnoida ja analysoida puheviestintää erilaisissa tilanteissa
- suunnitella esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita
- havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiansa viestintätilanteen ja viestinnän tavoitteen mukaisesti
- mukauttaa viestintätyyliään ja toimia erilaisissa kulttuurituottajan ammatin vaatimissa kotimaisissa ja kansainvälisissä puheviestintätilanteissa
- antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta sekä arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan
- motivoitua kehittämään puheviestintäosaamistaan edelleen

Sisältö

- Esiintymistaidot erilaisissa esiintymistilanteissa
- Havainnollistaminen, kohdentaminen, vaikuttaminen ja argumentointi
- Asiantuntijaesityksen rakentaminen
- Esiintymisjännitys
- Ryhmäviestintätaidot fyysisissä ja virtuaalisissa ryhmäviestintätilanteissa
- Neuvottelutaidot
- Kokouskäytännöt
- Kuunteleminen
- Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- Oma viestijäkuva

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiaansa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot sekä tietää niiden merkityksen. Hän osaa havainnoida ja analysoida puheviestintää erilaisissa tilanteissa. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiansa viestintätilanteen ja viestinnän tavoitteen mukaisesti. Opiskelija osaa mukauttaa viestintätyyliään puheviestintätilanteen mukaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta sekä arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Hän on motivoitunut kehittämään puheviestintäosaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot ja pystyy soveltamaan niitä vaihtuvissa tilanteissa. Hän osaa havainnoida ja analysoida puheviestintää erilaisissa tilanteissa. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita ja löytää vaihtoehtoisia tapoja toimia vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiansa monipuolisesti viestintätilanteen ja viestinnän tavoitteen mukaisesti. Opiskelija osaa mukauttaa viestintätyyliään ja toimia erilaisissa kulttuurituottajan ammatin vaatimissa puheviestintätilanteissa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta sekä arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Hän on motivoitunut kehittämään puheviestintäosaamistaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa nimetä keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiaansa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 19.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 13.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuuripalvelut ja musiikki

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 40

Koulutus
  • Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Päivi Rahmel
Vastuuopettaja

Leena Björkqvist

Ryhmät
  • KXB21S1
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- nimetä keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot sekä tietää niiden merkityksen
- havainnoida ja analysoida puheviestintää erilaisissa tilanteissa
- suunnitella esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita
- havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiansa viestintätilanteen ja viestinnän tavoitteen mukaisesti
- mukauttaa viestintätyyliään ja toimia erilaisissa kulttuurituottajan ammatin vaatimissa kotimaisissa ja kansainvälisissä puheviestintätilanteissa
- antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta sekä arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan
- motivoitua kehittämään puheviestintäosaamistaan edelleen

Sisältö

- Esiintymistaidot erilaisissa esiintymistilanteissa
- Havainnollistaminen, kohdentaminen, vaikuttaminen ja argumentointi
- Asiantuntijaesityksen rakentaminen
- Esiintymisjännitys
- Ryhmäviestintätaidot fyysisissä ja virtuaalisissa ryhmäviestintätilanteissa
- Neuvottelutaidot
- Kokouskäytännöt
- Kuunteleminen
- Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- Oma viestijäkuva

Aika ja paikka

Arabian kampus
Kevät 2022

Oppimateriaalit

Kirjallisuus sovitaan kurssin alussa.

Opetusmenetelmät

Luennot
Ryhmätyöt
Itsenäiset tehtävät
Suurryhmätyöskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Käytännön harjoitteet kurssin aikana.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suoritetut ja arvoidut tehtävät kurssilla. Ei tenttiä,

Kansainvälisyys

Ei kansainvälisiä yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen lähipetukseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla tehdään säännöllisesti harjoitustehtäviä, joiden valmisteluun on syytä varata aikaa,

Sisällön jaksotus

Kurssin teemat:
Vuorovaikutuksen periaatteet ja esiintymistaidot
Vaikuttava kerronta
Esitelmä
Puhe
Yritysviestintä
Viestintä tapahtumissa ja hissipuhe
Työelämän viestintä
Tarinan kerronta

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi kutsuu aktiiviseen osallistumiseen ja edellyttää läsnäoloa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiaansa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot sekä tietää niiden merkityksen. Hän osaa havainnoida ja analysoida puheviestintää erilaisissa tilanteissa. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiansa viestintätilanteen ja viestinnän tavoitteen mukaisesti. Opiskelija osaa mukauttaa viestintätyyliään puheviestintätilanteen mukaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta sekä arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Hän on motivoitunut kehittämään puheviestintäosaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot ja pystyy soveltamaan niitä vaihtuvissa tilanteissa. Hän osaa havainnoida ja analysoida puheviestintää erilaisissa tilanteissa. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita ja löytää vaihtoehtoisia tapoja toimia vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiansa monipuolisesti viestintätilanteen ja viestinnän tavoitteen mukaisesti. Opiskelija osaa mukauttaa viestintätyyliään ja toimia erilaisissa kulttuurituottajan ammatin vaatimissa puheviestintätilanteissa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta sekä arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Hän on motivoitunut kehittämään puheviestintäosaamistaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa nimetä keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiaansa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivisuus
Jatkuva arviointi
Tehtävien suorittaminen