Siirry suoraan sisältöön

Puheviestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00EI33-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 18.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 12.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuuripalvelut ja musiikki

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

30 - 40

Koulutus

  • Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Henna-Liisa Palojärvi

Vastuuopettaja

Leena Björkqvist

Ryhmät

  • KXB22S1
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- nimetä keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot sekä tietää niiden merkityksen
- havainnoida ja analysoida puheviestintää erilaisissa tilanteissa
- suunnitella esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita
- havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiansa viestintätilanteen ja viestinnän tavoitteen mukaisesti
- mukauttaa viestintätyyliään ja toimia erilaisissa kulttuurituottajan ammatin vaatimissa kotimaisissa ja kansainvälisissä puheviestintätilanteissa
- antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta sekä arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan
- motivoitua kehittämään puheviestintäosaamistaan edelleen

Sisältö

- Esiintymistaidot erilaisissa esiintymistilanteissa
- Havainnollistaminen, kohdentaminen, vaikuttaminen ja argumentointi
- Asiantuntijaesityksen rakentaminen
- Esiintymisjännitys
- Ryhmäviestintätaidot fyysisissä ja virtuaalisissa ryhmäviestintätilanteissa
- Neuvottelutaidot
- Kokouskäytännöt
- Kuunteleminen
- Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- Oma viestijäkuva

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiaansa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot sekä tietää niiden merkityksen. Hän osaa havainnoida ja analysoida puheviestintää erilaisissa tilanteissa. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiansa viestintätilanteen ja viestinnän tavoitteen mukaisesti. Opiskelija osaa mukauttaa viestintätyyliään puheviestintätilanteen mukaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta sekä arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Hän on motivoitunut kehittämään puheviestintäosaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot ja pystyy soveltamaan niitä vaihtuvissa tilanteissa. Hän osaa havainnoida ja analysoida puheviestintää erilaisissa tilanteissa. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita ja löytää vaihtoehtoisia tapoja toimia vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiansa monipuolisesti viestintätilanteen ja viestinnän tavoitteen mukaisesti. Opiskelija osaa mukauttaa viestintätyyliään ja toimia erilaisissa kulttuurituottajan ammatin vaatimissa puheviestintätilanteissa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta sekä arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Hän on motivoitunut kehittämään puheviestintäosaamistaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa nimetä keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiaansa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta.