Skip to main content

Plastic Collections and PreservationLaajuus (5 cr)

Code: KX00FA34

Credits

5 op

Objective

The student knows how to identify plastics and is able to distinguish different types of plastics in museum collections and evaluate their condition. The student understands the specific environmental requirements of plastics and challenges of preservation of these materials and is able to make suggestions from the collection management viewpoint. The student is able to make risk assessment concerning plastics in collections and their effect on the collection preservation. The student is able to estimate the conditions of plastics and relevant conservation methods.

Content

Plastics in museum collection, identification and deterioration of plastics.
Collection management, documentation and risk assessments.
Preventive conservation and preservation and storage circumstances, conservation of plastics.

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student knows the basics of the course and understands the main ideas and relevance from the point of view of collection management. The student is aware of the challenges caused by plastics in collections but is not able to apply gained knowledge for collection management. The risk assessment, the evaluation of the effect of preservation circumstances and aging characteristics of plastics are week and data collection not sufficient. The student´s knowledge of preventive conservation and conservation methods is weak.

Assessment criteria, good (3)

The student masters the basics of the course and understands the main ideas and relevance from the point of view of collection management. The student is aware of the challenges caused by plastics in collections and is able to apply gained knowledge for collection management. The student understands the relevance of risk assessment and connection to the evaluation of preservation circumstances. The student is able to collect data independently and is able to apply methods of preventive conservation in collection management. The student is able to identify the need of urgent conservation measures.

Assessment criteria, excellent (5)

The student masters the course goals with excellence. The student shows excellence both in theory and practice and is able to apply gained knowledge and skills. The student understands the challenges of preservation of plastics and is able to apply his/her knowledge from the point of view of collection management. The student understands the relevance of risk assessment and the effect of preservation circumstances when evaluating the condition of a collection. The student is independently able to collect and analyze information and data. The student is able to apply methods of preventive conservation in collection management and identify the need of urgent conservation measures.

Enrollment

27.11.2023 - 14.01.2024

Timing

26.02.2024 - 15.03.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Media, Design and Conservation

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 18

Degree programmes
  • Degree Programme in Conservation
Teachers
  • Konservointi Virtuaali
  • Päivi Ukkonen
Teacher in charge

Päivi Ukkonen

Groups
  • KXA22S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija soveltaa osaamistaan muovien tunnistamisessa ja tunnistaa museokokoelmissa olevia muoveja ja niiden kuntoa. Opiskelija ymmärtää kokoelmien säilymiselle haasteellisten muovien olosuhdevaatimukset ja osaa tehdä toimenpide-ehdotuksia kokoelmanhoidollisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa laatia riskikartoituksen muovien esiintymisestä ja vaikutuksesta kokoelman säilyvyyteen. Opiskelija osaa arvioida muoviobjektin kuntoa ja soveltuvia konservointimenetelmiä

Content

Muovit museokokoelmissa, muovien tunnistus ja vaurioituminen.
Kokoelmien hoito, dokumentointi ja riskikartoitukset.
Ennaltaehkäisevä konservointi ja säilytysolosuhteet, muovin konservointi.

Location and time

Opetus järjestetään Arabian kampuksella
Metropolia Ammattikorkeakoulu, Konservonnin tutkinto-ohjelman tilat, Hämeentie 135 D.
Opintojakson aikana tehdä vierailuja kampuksen ulkopuolelle.

Materials

Yvonne Shashoua, Conservation of plastics: material science, degradation and preservation.
Quye, Anita; Williamson, Colin, Plastics: collecting and conserving
Thea van Oosten (toimittanut), Properties of plastics: a guide for conservators

Teaching methods

Esittävä luento, lähiopetus, ongelmakeskeinen opetus, ohjatut harjoitukset, itsenäiset harjoitustehtävät, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa, mahdolliset ekskursiot.
Opetus on suomeksi.

Employer connections

Työelämäyhteistyö tapahtuu vierailujen ja/tai vierailevien lehtoreiden luentojen ja keskustelujen kautta.

Completion alternatives

Ei muita toteutustapoja.

Student workload

5 op = 135 tuntia
Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 17 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).

Further information

Läsnäolovaatimus 80 %.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija hallitsee opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön sekä merkityksen kokoelmanhoidon kannalta. Opiskelija tietää muovin haasteet museokokoelmissa, mutta tiedon soveltaminen kokoelmanhoidollisesta näkökulmasta jää vähäiseksi. Riskikartoituksen hyödyntäminen ja säilytysolosuhteiden vaikutuksen arviointi ja muovin ikääntymisominaisuuksien huomiointi jää epämääräiseksi ja opiskelijan itsenäinen tiedonhankinta on vähäistä. Opiskelijan osaaminen muovien ennaltaehkäisevässä konservoinnissa ja konservoinnissa on vähäistä.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija hallitsee opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön sekä merkityksen kokoelmanhoidon kannalta. Opiskelija ymmärtää muovin säilyvyyden haasteet ja osaa soveltaa tietoa kokoelmanhoidollisesta näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää riskikartoituksen merkityksen ja yhteyden säilytysolosuhteiden vaikutuksen arviointiin. Opiskelija osaa itsenäisen tiedonhankinnan ja osaa soveltaa kokoelmanhoidossa ennaltaehkäisevää konservointia sekä tunnistaa akuutit tarpeet konservointitoimenpiteille.

Assessment criteria, excellent (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävästi. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija ymmärtää muovin säilyvyyden haasteet ja osaa soveltaa tietoa kokoelmanhoidollisesta näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää riskikartoituksen merkityksen sekä säilytysolosuhteiden vaikutuksen kokoelman tilan arviointiin. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja osaa soveltaa kokoelmanhoidossa ennaltaehkäisevää konservointia sekä tunnistaa akuutit tarpeet konservointitoimenpiteille.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävät 60 %, jatkuva arviointi 40 %.
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen. Oppimispäiväkirja ja oppimistehtävät.