Siirry suoraan sisältöön

Muovikokoelmat ja konservointiLaajuus (5 op)

Tunnus: KX00FA34

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija soveltaa osaamistaan muovien tunnistamisessa ja tunnistaa museokokoelmissa olevia muoveja ja niiden kuntoa. Opiskelija ymmärtää kokoelmien säilymiselle haasteellisten muovien olosuhdevaatimukset ja osaa tehdä toimenpide-ehdotuksia kokoelmanhoidollisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa laatia riskikartoituksen muovien esiintymisestä ja vaikutuksesta kokoelman säilyvyyteen. Opiskelija osaa arvioida muoviobjektin kuntoa ja soveltuvia konservointimenetelmiä

Sisältö

Muovit museokokoelmissa, muovien tunnistus ja vaurioituminen.
Kokoelmien hoito, dokumentointi ja riskikartoitukset.
Ennaltaehkäisevä konservointi ja säilytysolosuhteet, muovin konservointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön sekä merkityksen kokoelmanhoidon kannalta. Opiskelija tietää muovin haasteet museokokoelmissa, mutta tiedon soveltaminen kokoelmanhoidollisesta näkökulmasta jää vähäiseksi. Riskikartoituksen hyödyntäminen ja säilytysolosuhteiden vaikutuksen arviointi ja muovin ikääntymisominaisuuksien huomiointi jää epämääräiseksi ja opiskelijan itsenäinen tiedonhankinta on vähäistä. Opiskelijan osaaminen muovien ennaltaehkäisevässä konservoinnissa ja konservoinnissa on vähäistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön sekä merkityksen kokoelmanhoidon kannalta. Opiskelija ymmärtää muovin säilyvyyden haasteet ja osaa soveltaa tietoa kokoelmanhoidollisesta näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää riskikartoituksen merkityksen ja yhteyden säilytysolosuhteiden vaikutuksen arviointiin. Opiskelija osaa itsenäisen tiedonhankinnan ja osaa soveltaa kokoelmanhoidossa ennaltaehkäisevää konservointia sekä tunnistaa akuutit tarpeet konservointitoimenpiteille.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävästi. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija ymmärtää muovin säilyvyyden haasteet ja osaa soveltaa tietoa kokoelmanhoidollisesta näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää riskikartoituksen merkityksen sekä säilytysolosuhteiden vaikutuksen kokoelman tilan arviointiin. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja osaa soveltaa kokoelmanhoidossa ennaltaehkäisevää konservointia sekä tunnistaa akuutit tarpeet konservointitoimenpiteille.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

26.02.2024 - 15.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 18

Koulutus
  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Konservointi Virtuaali
  • Päivi Ukkonen
Vastuuopettaja

Päivi Ukkonen

Ryhmät
  • KXA22S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija soveltaa osaamistaan muovien tunnistamisessa ja tunnistaa museokokoelmissa olevia muoveja ja niiden kuntoa. Opiskelija ymmärtää kokoelmien säilymiselle haasteellisten muovien olosuhdevaatimukset ja osaa tehdä toimenpide-ehdotuksia kokoelmanhoidollisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa laatia riskikartoituksen muovien esiintymisestä ja vaikutuksesta kokoelman säilyvyyteen. Opiskelija osaa arvioida muoviobjektin kuntoa ja soveltuvia konservointimenetelmiä

Sisältö

Muovit museokokoelmissa, muovien tunnistus ja vaurioituminen.
Kokoelmien hoito, dokumentointi ja riskikartoitukset.
Ennaltaehkäisevä konservointi ja säilytysolosuhteet, muovin konservointi.

Aika ja paikka

Opetus järjestetään Arabian kampuksella
Metropolia Ammattikorkeakoulu, Konservonnin tutkinto-ohjelman tilat, Hämeentie 135 D.
Opintojakson aikana tehdä vierailuja kampuksen ulkopuolelle.

Oppimateriaalit

Yvonne Shashoua, Conservation of plastics: material science, degradation and preservation.
Quye, Anita; Williamson, Colin, Plastics: collecting and conserving
Thea van Oosten (toimittanut), Properties of plastics: a guide for conservators

Opetusmenetelmät

Esittävä luento, lähiopetus, ongelmakeskeinen opetus, ohjatut harjoitukset, itsenäiset harjoitustehtävät, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa, mahdolliset ekskursiot.
Opetus on suomeksi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö tapahtuu vierailujen ja/tai vierailevien lehtoreiden luentojen ja keskustelujen kautta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muita toteutustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia
Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 17 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolovaatimus 80 %.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön sekä merkityksen kokoelmanhoidon kannalta. Opiskelija tietää muovin haasteet museokokoelmissa, mutta tiedon soveltaminen kokoelmanhoidollisesta näkökulmasta jää vähäiseksi. Riskikartoituksen hyödyntäminen ja säilytysolosuhteiden vaikutuksen arviointi ja muovin ikääntymisominaisuuksien huomiointi jää epämääräiseksi ja opiskelijan itsenäinen tiedonhankinta on vähäistä. Opiskelijan osaaminen muovien ennaltaehkäisevässä konservoinnissa ja konservoinnissa on vähäistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön sekä merkityksen kokoelmanhoidon kannalta. Opiskelija ymmärtää muovin säilyvyyden haasteet ja osaa soveltaa tietoa kokoelmanhoidollisesta näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää riskikartoituksen merkityksen ja yhteyden säilytysolosuhteiden vaikutuksen arviointiin. Opiskelija osaa itsenäisen tiedonhankinnan ja osaa soveltaa kokoelmanhoidossa ennaltaehkäisevää konservointia sekä tunnistaa akuutit tarpeet konservointitoimenpiteille.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävästi. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija ymmärtää muovin säilyvyyden haasteet ja osaa soveltaa tietoa kokoelmanhoidollisesta näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää riskikartoituksen merkityksen sekä säilytysolosuhteiden vaikutuksen kokoelman tilan arviointiin. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja osaa soveltaa kokoelmanhoidossa ennaltaehkäisevää konservointia sekä tunnistaa akuutit tarpeet konservointitoimenpiteille.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät 60 %, jatkuva arviointi 40 %.
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen. Oppimispäiväkirja ja oppimistehtävät.