Siirry suoraan sisältöön

Paperikonservointi IILaajuus (5 op)

Tunnus: KX00FA32

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää paperin kosteuskäsittelyt ja pesutoimenpiteet hyvin kriittiseksi toimenpiteeksi. Opiskelija perehtyy erilaisiin sovelluksiin paperikonservoinnin pesumenetelmistä sekä erilaisiin pesuliuoksiin. Opiskelija ymmärtää pesuliuosten kemiaa ja erilaisten liuosten käyttökohteita ja valintaperusteita. Opiskelija hallitsee pesutoimenpiteet osana konservointiprosessia. Opiskelija osaa erilaisia paperin kuivatus ja suoristusmenetelmiä ja osaa käyttää niitä turvallisesti erilaisille esine- ja paperityypeille.

Sisältö

Paperi ja vesi, paperin kosteuskäsittelyihin ja pesuliuoksiin liittyvä kemia.
Paperin kostutus ja suoristus ja pesutoimenpiteet paperikonservoinnin toimenpiteenä.
Menetelmät, -materiaalit ja -välineet.
Kostutus- ja pesumenetelmän valintakriteerit.
Kuivaus, suoristus ja prässääminen, menetelmät ja välineet.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää ja/tai opiskelijan kädentaidot vaativat harjoittelua. Opiskelija osaaminen kosteuskäsittelyjen ja pesun toteuttamisessa on heikkoa. Ymmärrys toimenpiteisiin liittyvästä päätöksenteosta ja riskienhallinnasta on puutteellista. Opiskelija ei kykene riittävän itsenäisesti toteuttamaan toimenpiteitä. Konservointivälineiden ja -menetelmien tunteminen ja soveltava käyttö on heikkoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Opiskelija ymmärtää paperin kosteuskäsittelyihin ja/tai pesuun liittyviä materiaaliopillisia ilmiöitä sekä osaa toteuttaa toimenpiteitä. Opiskelija ymmärtää toimenpiteisiin liittyvän päätöksenteon ja osaa arvioida niihin liittyviä riskejä. Opiskelija toteuttaa ja soveltaa toimenpiteitä ja konservointivälineiden ja -menetelmien käyttöä melko itsenäisesti ja kädentaidon taso on hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti toteuttamalla toimenpiteitä monipuolisesti eri menetelmiä ja välineitä käyttämällä. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan sekä erinomaisen kädentaidon tason. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää ja/tai opiskelijan kädentaidot vaativat harjoittelua. Opiskelija osaaminen kosteuskäsittelyjen ja pesun toteuttamisessa on heikkoa. Ymmärrys toimenpiteisiin liittyvästä päätöksenteosta ja riskienhallinnasta on puutteellista. Opiskelija ei kykene riittävän itsenäisesti toteuttamaan toimenpiteitä. Konservointivälineiden ja -menetelmien tunteminen ja soveltava käyttö on heikkoa.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 26.01.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 16

Koulutus
  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Päivi Ukkonen
Vastuuopettaja

Päivi Ukkonen

Ryhmät
  • KXA22S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää paperin kosteuskäsittelyt ja pesutoimenpiteet hyvin kriittiseksi toimenpiteeksi. Opiskelija perehtyy erilaisiin sovelluksiin paperikonservoinnin pesumenetelmistä sekä erilaisiin pesuliuoksiin. Opiskelija ymmärtää pesuliuosten kemiaa ja erilaisten liuosten käyttökohteita ja valintaperusteita. Opiskelija hallitsee pesutoimenpiteet osana konservointiprosessia. Opiskelija osaa erilaisia paperin kuivatus ja suoristusmenetelmiä ja osaa käyttää niitä turvallisesti erilaisille esine- ja paperityypeille.

Sisältö

Paperi ja vesi, paperin kosteuskäsittelyihin ja pesuliuoksiin liittyvä kemia.
Paperin kostutus ja suoristus ja pesutoimenpiteet paperikonservoinnin toimenpiteenä.
Menetelmät, -materiaalit ja -välineet.
Kostutus- ja pesumenetelmän valintakriteerit.
Kuivaus, suoristus ja prässääminen, menetelmät ja välineet.

Aika ja paikka

Metropolia Ammattikorkeakoulu, Konservonnin tutkinto-ohjelman tilat, Hämeentie 135 D, Helsinki.

Oppimateriaalit

Gerhard Banik & Irene Brückle: Paper and Water
Lehtorin antamat kirjallisuusluettelot ja luentomateriaalit ennen opintojakson alkua ja sen aikana.

Opetusmenetelmät

Esittävä luento, lähiopetus, ongelmakeskeinen opetus ja oppiminen, ohjatut harjoitukset, itsenäiset harjoitustehtävät, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa, mahdolliset ekskursiot.
Opetus on suomeksi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö tapahtuu vierailujen ja/tai vierailevien lehtoreiden luentojen ja keskustelujen kautta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muita toteutustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 17 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson aikana opiskelijan on käytännön harjoitustöiden ohella perehdyttävää annettuun kirjallisuuteen.
Läsnäolovaatimus 80 %.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää ja/tai opiskelijan kädentaidot vaativat harjoittelua. Opiskelija osaaminen kosteuskäsittelyjen ja pesun toteuttamisessa on heikkoa. Ymmärrys toimenpiteisiin liittyvästä päätöksenteosta ja riskienhallinnasta on puutteellista. Opiskelija ei kykene riittävän itsenäisesti toteuttamaan toimenpiteitä. Konservointivälineiden ja -menetelmien tunteminen ja soveltava käyttö on heikkoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Opiskelija ymmärtää paperin kosteuskäsittelyihin ja/tai pesuun liittyviä materiaaliopillisia ilmiöitä sekä osaa toteuttaa toimenpiteitä. Opiskelija ymmärtää toimenpiteisiin liittyvän päätöksenteon ja osaa arvioida niihin liittyviä riskejä. Opiskelija toteuttaa ja soveltaa toimenpiteitä ja konservointivälineiden ja -menetelmien käyttöä melko itsenäisesti ja kädentaidon taso on hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti toteuttamalla toimenpiteitä monipuolisesti eri menetelmiä ja välineitä käyttämällä. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan sekä erinomaisen kädentaidon tason. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää ja/tai opiskelijan kädentaidot vaativat harjoittelua. Opiskelija osaaminen kosteuskäsittelyjen ja pesun toteuttamisessa on heikkoa. Ymmärrys toimenpiteisiin liittyvästä päätöksenteosta ja riskienhallinnasta on puutteellista. Opiskelija ei kykene riittävän itsenäisesti toteuttamaan toimenpiteitä. Konservointivälineiden ja -menetelmien tunteminen ja soveltava käyttö on heikkoa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät 60 %, jatkuva arviointi 40 %.
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen sekä tehtyihin oppimistehtäviin.