Siirry suoraan sisältöön

Johdatus konservointiin IILaajuus (5 op)

Tunnus: KX00FA24

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää konservointiprosessin vaiheet ja tuntee konservoinnin päätöksenteon metodologian. Opiskelija tuntee merkitysanalyysimenetelmän työvälineenä konservoinnin päätöksenteossa. Opiskelija osaa käyttää ammatillista terminologiaa. Opiskelija ymmärtää esineiden materiaalisen ja kontekstuaalisen luonteen ja ymmärtää esine- ja materiaalitutkimuksen merkityksen sekä tietää materiaalitutkimuksen menetelmiä. Opiskelija osaa käyttää ja hyödyntää konservoinnin työvälineitä, kuten esim. mikroskooppeja ja hyödyntää niitä esineiden ominaisuuksien havainnointiin. Opiskelija oppii tekemään dokumentointia ja ymmärtää ennaltaehkäisevän konservoinnin merkityksen.

Sisältö

Konservointiprosessi ja -metodologia, merkitysanalyysimenetelmä.
Materiaalitutkimus, työvälineet.
Dokumetointi ja ennaltaehkäisevä konservointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää konservointiprosessin vaiheet ja tuntee konservoinnin päätöksenteon metodologiaa ja merkitysanalyysimenetelmän. Opiskelija tuntee ammatillista terminologiaa. Opiskelija ymmärtää esineiden materiaalisen ja kontekstuaalisen luonteen ja ymmärtää esine- ja materiaalitutkimuksen merkityksen sekä tietää materiaalitutkimuksen menetelmiä. Opiskelija osaa jonkin verran käyttää ja hyödyntää konservoinnin työvälineitä. Opiskelija tekee dokumentointia ja ymmärtää ennaltaehkäisevän konservoinnin merkityksen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää konservointiprosessin vaiheet ja tuntee konservoinnin päätöksenteon metodologiaa ja osaa käyttää merkitysanalyysimenetelmää. Opiskelija osaa käyttää ammatillista terminologiaa. Opiskelija ymmärtää esineiden materiaalisen ja kontekstuaalisen luonteen ja ymmärtää esine- ja materiaalitutkimuksen merkityksen sekä tietää materiaalitutkimuksen menetelmiä. Opiskelija osaa käyttää ja hyödyntää konservoinnin työvälineitä. Opiskelija tekee dokumentointia ja ymmärtää ennaltaehkäisevän konservoinnin merkityksen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää syvällisesti konservointiprosessin vaiheet ja ymmärtää konservoinnin päätöksenteon metodologiaa ja merkitysanalyysimenetelmän ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija osaa käyttää ammatillista terminologiaa. Opiskelija ymmärtää esineiden materiaalisen ja kontekstuaalisen luonteen ja ymmärtää esine- ja materiaalitutkimuksen merkityksen sekä osaa hyödyntää materiaalitutkimuksen menetelmiä. Opiskelija osaa käyttää ja hyödyntää konservoinnin työvälineitä tottuneesti Opiskelija tekee dokumentointia ja ymmärtää ennaltaehkäisevän konservoinnin merkityksen.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

05.04.2023 - 22.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 18

Koulutus
  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Heikki Häyhä
  • Päivi Ukkonen
Vastuuopettaja

Päivi Ukkonen

Ryhmät
  • KXA22S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää konservointiprosessin vaiheet ja tuntee konservoinnin päätöksenteon metodologian. Opiskelija tuntee merkitysanalyysimenetelmän työvälineenä konservoinnin päätöksenteossa. Opiskelija osaa käyttää ammatillista terminologiaa. Opiskelija ymmärtää esineiden materiaalisen ja kontekstuaalisen luonteen ja ymmärtää esine- ja materiaalitutkimuksen merkityksen sekä tietää materiaalitutkimuksen menetelmiä. Opiskelija osaa käyttää ja hyödyntää konservoinnin työvälineitä, kuten esim. mikroskooppeja ja hyödyntää niitä esineiden ominaisuuksien havainnointiin. Opiskelija oppii tekemään dokumentointia ja ymmärtää ennaltaehkäisevän konservoinnin merkityksen.

Sisältö

Konservointiprosessi ja -metodologia, merkitysanalyysimenetelmä.
Materiaalitutkimus, työvälineet.
Dokumetointi ja ennaltaehkäisevä konservointi.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää konservointiprosessin vaiheet ja tuntee konservoinnin päätöksenteon metodologiaa ja merkitysanalyysimenetelmän. Opiskelija tuntee ammatillista terminologiaa. Opiskelija ymmärtää esineiden materiaalisen ja kontekstuaalisen luonteen ja ymmärtää esine- ja materiaalitutkimuksen merkityksen sekä tietää materiaalitutkimuksen menetelmiä. Opiskelija osaa jonkin verran käyttää ja hyödyntää konservoinnin työvälineitä. Opiskelija tekee dokumentointia ja ymmärtää ennaltaehkäisevän konservoinnin merkityksen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää konservointiprosessin vaiheet ja tuntee konservoinnin päätöksenteon metodologiaa ja osaa käyttää merkitysanalyysimenetelmää. Opiskelija osaa käyttää ammatillista terminologiaa. Opiskelija ymmärtää esineiden materiaalisen ja kontekstuaalisen luonteen ja ymmärtää esine- ja materiaalitutkimuksen merkityksen sekä tietää materiaalitutkimuksen menetelmiä. Opiskelija osaa käyttää ja hyödyntää konservoinnin työvälineitä. Opiskelija tekee dokumentointia ja ymmärtää ennaltaehkäisevän konservoinnin merkityksen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää syvällisesti konservointiprosessin vaiheet ja ymmärtää konservoinnin päätöksenteon metodologiaa ja merkitysanalyysimenetelmän ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija osaa käyttää ammatillista terminologiaa. Opiskelija ymmärtää esineiden materiaalisen ja kontekstuaalisen luonteen ja ymmärtää esine- ja materiaalitutkimuksen merkityksen sekä osaa hyödyntää materiaalitutkimuksen menetelmiä. Opiskelija osaa käyttää ja hyödyntää konservoinnin työvälineitä tottuneesti Opiskelija tekee dokumentointia ja ymmärtää ennaltaehkäisevän konservoinnin merkityksen.