Introduction to Conservation IILaajuus (5 cr)
Code: KX00FA24
Credits
5 op
Objective
The student understands the phases of a conservation process and knows the decision-making methodology in conservation. The student knows the significance method as a tool for conservation decision-making. The student is able to use professional terminology. The student understands the material and contextual nature of cultural heritage objects, understands the meaning of object and materials research and knows methods for materials research. The student is able to use tools and techniques used in conservation, e.g. microscopes, and utilize them for observing different characteristics of cultural heritage objects. The student is able to make proper documentation and understands the significance of preventive conservation.
Content
Conservation process, methodology and the significance method
Materials research and tools
Documentation and preventive conservation
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student is familiar with the phases of a conservation process and the methodology of decision-making in conservation and knows the significance method. The student knows professional terminology. The student understands the material and contextual nature of cultural heritage objects, understands the meaning of object and materials research and knows methods for materials research. The student is able on a basic level to use tools and techniques used in conservation. The student is able to make documentation and understands the significance of preventive conservation.
Assessment criteria, good (3)
The student understands the phases of a conservation process and knows the methodology of decision-making and the significance method in conservation. The student is able to use professional terminology. The student understands the material and contextual nature of cultural heritage objects, understands the meaning of object and materials research and knows methods for materials research. The student is able to use tools and techniques used in conservation. The student is able to make documentation and understands the significance of preventive conservation.
Assessment criteria, excellent (5)
The student understands in-depth the phases of a conservation process, understands the methodology of decision-making in conservation and knows the significance method and is able to apply them. The student is able to use professional terminology. The student understands the material and contextual nature of cultural heritage objects, understands the meaning of object and materials research and knows methods for materials research. The student is able to use tools and techniques of conservation with great skill. The student is able to make documentation and understands the significance of preventive conservation.
Enrollment
28.11.2022 - 15.01.2023
Timing
05.04.2023 - 22.05.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Media, Design and Conservation
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 18
Degree programmes
- Degree Programme in Conservation
Teachers
- Heikki Häyhä
- Päivi Ukkonen
Teacher in charge
Päivi Ukkonen
Groups
-
KXA22S1Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija ymmärtää konservointiprosessin vaiheet ja tuntee konservoinnin päätöksenteon metodologian. Opiskelija tuntee merkitysanalyysimenetelmän työvälineenä konservoinnin päätöksenteossa. Opiskelija osaa käyttää ammatillista terminologiaa. Opiskelija ymmärtää esineiden materiaalisen ja kontekstuaalisen luonteen ja ymmärtää esine- ja materiaalitutkimuksen merkityksen sekä tietää materiaalitutkimuksen menetelmiä. Opiskelija osaa käyttää ja hyödyntää konservoinnin työvälineitä, kuten esim. mikroskooppeja ja hyödyntää niitä esineiden ominaisuuksien havainnointiin. Opiskelija oppii tekemään dokumentointia ja ymmärtää ennaltaehkäisevän konservoinnin merkityksen.
Content
Konservointiprosessi ja -metodologia, merkitysanalyysimenetelmä.
Materiaalitutkimus, työvälineet.
Dokumetointi ja ennaltaehkäisevä konservointi.
Teaching methods
Lähiopetus
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija tietää konservointiprosessin vaiheet ja tuntee konservoinnin päätöksenteon metodologiaa ja merkitysanalyysimenetelmän. Opiskelija tuntee ammatillista terminologiaa. Opiskelija ymmärtää esineiden materiaalisen ja kontekstuaalisen luonteen ja ymmärtää esine- ja materiaalitutkimuksen merkityksen sekä tietää materiaalitutkimuksen menetelmiä. Opiskelija osaa jonkin verran käyttää ja hyödyntää konservoinnin työvälineitä. Opiskelija tekee dokumentointia ja ymmärtää ennaltaehkäisevän konservoinnin merkityksen.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija ymmärtää konservointiprosessin vaiheet ja tuntee konservoinnin päätöksenteon metodologiaa ja osaa käyttää merkitysanalyysimenetelmää. Opiskelija osaa käyttää ammatillista terminologiaa. Opiskelija ymmärtää esineiden materiaalisen ja kontekstuaalisen luonteen ja ymmärtää esine- ja materiaalitutkimuksen merkityksen sekä tietää materiaalitutkimuksen menetelmiä. Opiskelija osaa käyttää ja hyödyntää konservoinnin työvälineitä. Opiskelija tekee dokumentointia ja ymmärtää ennaltaehkäisevän konservoinnin merkityksen.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija ymmärtää syvällisesti konservointiprosessin vaiheet ja ymmärtää konservoinnin päätöksenteon metodologiaa ja merkitysanalyysimenetelmän ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija osaa käyttää ammatillista terminologiaa. Opiskelija ymmärtää esineiden materiaalisen ja kontekstuaalisen luonteen ja ymmärtää esine- ja materiaalitutkimuksen merkityksen sekä osaa hyödyntää materiaalitutkimuksen menetelmiä. Opiskelija osaa käyttää ja hyödyntää konservoinnin työvälineitä tottuneesti Opiskelija tekee dokumentointia ja ymmärtää ennaltaehkäisevän konservoinnin merkityksen.