Siirry suoraan sisältöön

Museologia I ja museografiaLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: KX00FA23

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee museologian tutkimusalana. Opiskelija ymmärtää museotoiminnan tavoitteet ja ymmärtää, miten museot tallentavat ja säilyttävät kulttuuri- ja luonnonperintöä sekä taidetta. Opiskelija ymmärtää miten näitä aineistoja ja kokoelmia tutkitaan ja hyödynnetään, ja miten ne tehdään saavutettavaksi mahdollisimman monelle. Opiskelija ymmärtää miten museoiden tallennustoiminta on kehittynyt esinekeskeisyydestä ilmiökeskeisyyteen ja yhteisöllisyyteen. Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön säilyttämistä koskevan keskeisen lainsäädännön sekä alan keskeisiä järjestöjä ja niiden toimintaa. Opiskelija tunnistaa kulttuuriperinnön ja kokoelmien säilymistä uhkaavia riskitekijöitä. Opiskelija ymmärtää riskien hallinnan ennaltaehkäisevänä konservointina. Opiskelija osaa arvioida kokoelmien ympäristöolosuhteita ja käyttöä sekä niiden aiheuttamia riskejä ja tuntee keinoja vaurioitumisen ehkäisyyn. Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen ajattelun ja osaa soveltaa sitä kulttuuriperinnön säilytyksen kysymyksiin.

Sisältö

Materiaalinen ja ei-materiaalinen kulttuuriperintö.
Muistiorganisaatioiden tehtävät ja toiminta
Konservointi- ja museoalan järjestöt.
Ammatti-identiteetin muodostuminen
Esineellisen kulttuuriperinnön kontekstualisointi
Ympäristöolosuhteiden vaikutus kulttuuriperinnön säilymiseen.
Kokoelmapolitiikka ja riskikartoitukset
Kestävä kehitys

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee museologian tutkimusalana. Opiskelija tietää museotoiminnan tavoitteet ja ymmärtää, miten museot tallentavat ja säilyttävät kulttuuri- ja luonnonperintöä sekä taidetta. Opiskelija tietää miten näitä aineistoja ja kokoelmia tutkitaan ja hyödynnetään, ja miten ne tehdään saavutettavaksi mahdollisimman monelle. Opiskelija tietää miten museoiden tallennustoiminta on kehittynyt. Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön säilyttämistä koskevan keskeisen lainsäädännön sekä alan keskeisiä järjestöjä ja niiden toimintaa. Opiskelija tunnistaa kulttuuriperinnön ja kokoelmien säilymistä uhkaavia riskitekijöitä. Opiskelija ymmärtää riskien hallinnan ennaltaehkäisevänä konservointina. Opiskelija osaa ohjatusti arvioida kokoelmien ympäristöolosuhteita ja käyttöä sekä niiden aiheuttamia riskejä ja tietää keinoja vaurioitumisen ehkäisyyn.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee museologian tutkimusalana. Opiskelija ymmärtää museotoiminnan tavoitteet ja ymmärtää, miten museot tallentavat ja säilyttävät kulttuuri- ja luonnonperintöä sekä taidetta. Opiskelija ymmärtää miten näitä aineistoja ja kokoelmia tutkitaan ja hyödynnetään, ja miten ne tehdään saavutettavaksi mahdollisimman monelle. Opiskelija ymmärtää miten museoiden tallennustoiminta on kehittynyt esinekeskeisyydestä ilmiökeskeisyyteen ja yhteisöllisyyteen. Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön säilyttämistä koskevan keskeisen lainsäädännön sekä alan keskeisiä järjestöjä ja niiden toimintaa. Opiskelija tunnistaa kulttuuriperinnön ja kokoelmien säilymistä uhkaavia riskitekijöitä. Opiskelija ymmärtää riskien hallinnan ennaltaehkäisevänä konservointina. Opiskelija osaa arvioida kokoelmien ympäristöolosuhteita ja käyttöä sekä niiden aiheuttamia riskejä ja tuntee keinoja vaurioitumisen ehkäisyyn. Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen ajattelun ja osaa soveltaa sitä kulttuuriperinnön säilytyksen kysymyksiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee museologian tutkimusalana. Opiskelija ymmärtää museotoiminnan tavoitteet ja ymmärtää miten museot tallentavat ja säilyttävät kulttuuri- ja luonnonperintöä sekä taidetta. Lisäksi opiskelija ymmärtää konservaattorin roolin osana tätä toimintaa. Opiskelija tunnistaa kulttuuriperinnön ja kokoelmien säilymistä uhkaavia riskitekijöitä ja osaa luoda toimintamalleja riskien vähentämiseksi. Opiskelija osaa soveltaa tietoutta ympäristön olosuhteista ja niiden vaikutuksesta kokoelmiin ja osaa arvioida ennaltaehkäisevän konservoinnin toimenpiteitä. Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen ajattelun ja osaa soveltaa sitä kulttuuriperinnön säilytyksen kysymyksiin.

Siirry alkuun