Siirry suoraan sisältöön

Kemia I jatkoLaajuus (5 op)

Tunnus: KX00FA22

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa nimetä ja piirtää orgaanisten yhdisteiden rakenteita ja tunnistaa molekyylien funktionaaliset ryhmät.
Opiskelija ymmärtää miten poolittomat ja pooliset liuottimet eroavat toisistaan kemialliselta rakenteeltaan ja liuotusvaikutukseltaan.

Opiskelija pystyy tunnistamaan museoissa esiintyviä tuhohyönteisiä ja niiden aiheuttamia vaurioita. Opiskelija osaa havainnoida homeita orgaanisissa materiaaleissa ja perehtyy homeiden kasvutekijöihin ja niiden aiheuttamiin vaurioihin. Opiskelija ymmärtää ympäristöolosuhteiden vaikutuksen mm. homeiden kasvulle.

Sisältö

Orgaanisen kemian perusteet, rakenteet ja funktionaaliset ryhmät. Liuottimien ominaisuudet ja liuotusvaikutus.
Museokokoelmien haitalliset aineet, tuhohyönteiset ja -eläimet sekä homeet museokokoelmissa. Vaurioille altistavat tekijät sekä ennaltaehkäisevät toimenpiteet.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy hahmottamaan opintojakson aiheen keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian. Opiskelija hallitsee taidollisesti kurssin perusteet ja osaa piirtää ja nimetä yksinkertaisten orgaanisten yhdisteiden kaavoja. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja -käsitteistön. Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Opiskelija hallitsee taidollisesti kurssin perusteet ja osaa piirtää ja nimetä orgaanisten yhdisteiden kaavoja. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee aihekokonaisuuden ja on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija hallitsee taidollisesti kurssin perusteet ja osaa piirtää ja nimetä monimutkaisten orgaanisten yhdisteiden kaavoja. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja soveltamiseen. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

20.03.2023 - 20.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 18

Koulutus
  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kirsi Perkiömäki
Vastuuopettaja

Kirsi Perkiömäki

Ryhmät
  • KXA22S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa nimetä ja piirtää orgaanisten yhdisteiden rakenteita ja tunnistaa molekyylien funktionaaliset ryhmät.
Opiskelija ymmärtää miten poolittomat ja pooliset liuottimet eroavat toisistaan kemialliselta rakenteeltaan ja liuotusvaikutukseltaan.

Opiskelija pystyy tunnistamaan museoissa esiintyviä tuhohyönteisiä ja niiden aiheuttamia vaurioita. Opiskelija osaa havainnoida homeita orgaanisissa materiaaleissa ja perehtyy homeiden kasvutekijöihin ja niiden aiheuttamiin vaurioihin. Opiskelija ymmärtää ympäristöolosuhteiden vaikutuksen mm. homeiden kasvulle.

Sisältö

Orgaanisen kemian perusteet, rakenteet ja funktionaaliset ryhmät. Liuottimien ominaisuudet ja liuotusvaikutus.
Museokokoelmien haitalliset aineet, tuhohyönteiset ja -eläimet sekä homeet museokokoelmissa. Vaurioille altistavat tekijät sekä ennaltaehkäisevät toimenpiteet.

Aika ja paikka

Lähiopetus järjestetään Arabian kampuksella Hämeentie 135 D

Oppimateriaalit

Lehtorin antama kirjallisuuslista ja luentomateriaalit. Oheislukemistona esimerkiksi Pirjo Napari, Orgaaninen kemia tai lukion kemiasta kurssi, joka sisältää orgaanista kemiaa.

Opetusmenetelmät

Esittävä luento, lähiopetus, ohjatut harjoitukset, laboratoriotyöt, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa.

Kurssi sisältää luentoja, jotka saatetaan nauhoittaa.
Kurssi sisältää lähiopetusta kampuksella, joka on laboratoriotyöskentelyä konservoinnin laboratoriossa sekä hyönteisten tunnistusta ja mikrobiologian töitä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti pidetään opintojakson lopussa. Tentin uusiminen on mahdollista erikseen järjestettävänä uusintatenttiajankohtana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muita suoritustapoja, kuin osallistuminen opintojaksolle: luennot ja labratyöt.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 20 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko työskentelyyn kirjallisuuden kanssa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 26 tuntia (h).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy hahmottamaan opintojakson aiheen keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian. Opiskelija hallitsee taidollisesti kurssin perusteet ja osaa piirtää ja nimetä yksinkertaisten orgaanisten yhdisteiden kaavoja. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja -käsitteistön. Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Opiskelija hallitsee taidollisesti kurssin perusteet ja osaa piirtää ja nimetä orgaanisten yhdisteiden kaavoja. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee aihekokonaisuuden ja on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija hallitsee taidollisesti kurssin perusteet ja osaa piirtää ja nimetä monimutkaisten orgaanisten yhdisteiden kaavoja. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja soveltamiseen. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.