Skip to main content

Chemistry I, ContinuationLaajuus (5 cr)

Code: KX00FA22

Credits

5 op

Objective

The student is able to name and draw formulas of organic chemical compounds and identify functional groups of molecules. The student understands how the chemical construction and solubility of non-polar and polar solvents differ from each other.
The student knows how to identify the destructive insects and the damage they cause. The student is able to identify mold in organic materials and knows the growth factors of molds and the deterioration caused by mold. The student understands the impact of environmental conditions for mold growth.

Content

Basic organic chemistry, constructions and functional groups. Characteristics and solubility of solvents.
Hazardous substances in museum collections and molds, pests and insects in museums. Environmental factors causing biological deterioration.

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student is able to understand the basic concepts and theory related to the course. The student masters the basic skills and is able to draw and name formulas of basic organic compounds. The student is able to acquire information independently. The student as a group member encouraging and strengthening the group work.

Assessment criteria, good (3)

The student knows well the basic theme and concepts of the course. The student shows good theoretical and practical knowledge. The student masters the basic skills related to the course and is able to draw and name formulas of organic compounds. The student works as a group member encouraging and strengthening the work in the group.

Assessment criteria, excellent (5)

The student masters the course theme and has achieved excellent level in his/her knowledge and skills. The student shows excellent theoretical and practical knowledge and is able to apply learned during the course skills and knowledge. The student is able to draw and name formulas complicated organic compounds. The student is able to acquire information independently and is able to analyze and apply this information. The student acts as a group member encouraging and strengthening the group.

Enrollment

28.11.2022 - 15.01.2023

Timing

20.03.2023 - 20.04.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Media, Design and Conservation

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 18

Degree programmes
  • Degree Programme in Conservation
Teachers
  • Kirsi Perkiömäki
Teacher in charge

Kirsi Perkiömäki

Groups
  • KXA22S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa nimetä ja piirtää orgaanisten yhdisteiden rakenteita ja tunnistaa molekyylien funktionaaliset ryhmät.
Opiskelija ymmärtää miten poolittomat ja pooliset liuottimet eroavat toisistaan kemialliselta rakenteeltaan ja liuotusvaikutukseltaan.

Opiskelija pystyy tunnistamaan museoissa esiintyviä tuhohyönteisiä ja niiden aiheuttamia vaurioita. Opiskelija osaa havainnoida homeita orgaanisissa materiaaleissa ja perehtyy homeiden kasvutekijöihin ja niiden aiheuttamiin vaurioihin. Opiskelija ymmärtää ympäristöolosuhteiden vaikutuksen mm. homeiden kasvulle.

Content

Orgaanisen kemian perusteet, rakenteet ja funktionaaliset ryhmät. Liuottimien ominaisuudet ja liuotusvaikutus.
Museokokoelmien haitalliset aineet, tuhohyönteiset ja -eläimet sekä homeet museokokoelmissa. Vaurioille altistavat tekijät sekä ennaltaehkäisevät toimenpiteet.

Location and time

Lähiopetus järjestetään Arabian kampuksella Hämeentie 135 D

Materials

Lehtorin antama kirjallisuuslista ja luentomateriaalit. Oheislukemistona esimerkiksi Pirjo Napari, Orgaaninen kemia tai lukion kemiasta kurssi, joka sisältää orgaanista kemiaa.

Teaching methods

Esittävä luento, lähiopetus, ohjatut harjoitukset, laboratoriotyöt, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa.

Kurssi sisältää luentoja, jotka saatetaan nauhoittaa.
Kurssi sisältää lähiopetusta kampuksella, joka on laboratoriotyöskentelyä konservoinnin laboratoriossa sekä hyönteisten tunnistusta ja mikrobiologian töitä.

Exam schedules

Tentti pidetään opintojakson lopussa. Tentin uusiminen on mahdollista erikseen järjestettävänä uusintatenttiajankohtana.

Completion alternatives

Ei muita suoritustapoja, kuin osallistuminen opintojaksolle: luennot ja labratyöt.

Student workload

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 20 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko työskentelyyn kirjallisuuden kanssa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 26 tuntia (h).

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija pystyy hahmottamaan opintojakson aiheen keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian. Opiskelija hallitsee taidollisesti kurssin perusteet ja osaa piirtää ja nimetä yksinkertaisten orgaanisten yhdisteiden kaavoja. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja -käsitteistön. Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Opiskelija hallitsee taidollisesti kurssin perusteet ja osaa piirtää ja nimetä orgaanisten yhdisteiden kaavoja. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija hallitsee aihekokonaisuuden ja on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija hallitsee taidollisesti kurssin perusteet ja osaa piirtää ja nimetä monimutkaisten orgaanisten yhdisteiden kaavoja. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja soveltamiseen. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.