Skip to main content

Oral health and functioning of the elderly?Laajuus (5 cr)

Code: SX00EB79

Credits

5 op

Objective

-are able to explain the effects of ageing on oral health
-are able to act according to the ethical principles of their field and multiprofessionally in the implementation of oral care of elderly people
-develop the daily oral care of elderly people with close relatives and nursing staff
- distinguish the key client groups in need of support among elderly client groups (memory rehabilitators, mental health, injuries)
-are able to work as part of a broader multi-professional team of general health and oral health

Content

Gerontology and geriatrics
Gerodontology and dysphagia
Practical training in working life:
Oral care of aged people in elderly care units

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment criteria: 0–5
Assessment framework, see the appendix.
Assessment criteria for advanced level are applied.

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

12.08.2024 - 20.10.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Oral Hygiene
Teachers
  • Saila Pakarinen
  • Heidi Oilimo
  • Lotta Kuosmanen
Teacher in charge

Saila Pakarinen

Groups
  • SXP22K2
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

-osaa selittää ikääntymiseen liittyvät vaikutukset suun terveyteen
-osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja moniammatillisesti ikääntyneiden ihmisten suun hoidon toteuttamisessa
-kehittää ikääntyneiden päivittäistä suunhoitoa läheisten ja hoitohenkilöstön kanssa
-tunnistaa keskeiset tukea tarvitsevat asiakasryhmät ikääntyneiden asiakasryhmistä (muistikuntoutujat, mielenterveys, vammat)
-osaa toimia osana laajempaa moniammatillista yleisterveyden ja suun terveyden hoitotiimiä.

Content

Gerontologia ja geriatria
Gerodontologia ja nielemisvaikeudet
Työelämäharjoittelu:
Ikääntyneen ihmisen suunhoito vanhustenhuollossa

Location and time

Verkko-opetus ja lähiopetus ja opiskelu syksy 2024, lukujärjestyksen mukaisesti.
Vanhustenhuollonharjoittelu syksy 2024 lukujärjestyksen mukaisesti.

Yhteistyö Metropolian sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa.

Materials

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Kelo,S.ym. (toim.) 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro. Helsinki.
Moodle-työtilassa olevat materiaalit
Opettajien osoittama materiaali ja kirjallisuus
Itsenäinen tiedonhaku (ajankohtainen tutkimustieto)

Teaching methods

Verkko-opetus ja opiskelu
Suunhoidon työelämäharjoittelu Vanhustenhuollossa
Itsearviointi ja osaamisen reflektio
Oppimistehtävät

Employer connections

Harjoittelu työelämässä vanhustenhuollon yksiköissä (voi suorittaa vasta teoriaopetuksen jälkeen).

HyMy-kylän toiminnallisen suun terveysteemaisen senioripysäkkitapahtuman suunnittelu, toteutus ja raportointi ryhmätyönä.

Exam schedules

Ei tenttiä.

International connections

-

Completion alternatives

Kv-opinnoilla voi hyväksilukea opintoja vastuuopettajan ja hopsopettajan kanssa neuvottelun kautta.

Student workload

yht. 5 op = 135 tuntia
Gerontologian luennot+ itsenäinen opiskelu 1 op = 27h
Gerodontologian luennot+itsenäinen opiskelu 1 op = 27h
Vanhustenhuollon harjoittelun osuus (sisältää loppuseminaarin) +itsenäinen opiskelu 3op = 81h

Content scheduling

1. vaihe: Teoriaopinnot: Gerontologia sekä gerodontologia.
Itsenäisen opiskelun avulla perehtyminen aiheeseen sekä asiantuntijaluennot.
2. vaihe: Työelämäharjoittelu: vanhustenhuollon yksiköissä +itsenäiset kirjalliset tehtävät
3. vaihe: Vanhustenhuollon harjoittelun reflektioseminaari

Further information

Orientaatiotunnille osallistuminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.
Työelämäharjoittelun arviointikriteerit, harjoittelupaikkaan ja sen hankintaan liittyvä ohjeistus projektin orientaatiossa. Maksuttoman vanhustenhuollon harjoittelupaikan hankinta on mahdollista myös itsenäisesti.

AHOT prosessi käynnistettävä jo toteutukselle ilmoittautuessa.
Opiskelija esittää mahdolliset AHOT-päätökset orientaatiotunnilla.

Aikaisemmat kliiniset opintojaksot sekä taitopajan opinnot ja osaamisen näytöt oltava hyväksytysti suoritettu ennen harjoittelujaksoja.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja osallistumista kaikkiin opintojakson osiin.
Suunhoidon kliininen työelämäharjoittelu Metropolian Hyvinvointi- ja terveyskylässä sisältää opiskelijoiden itsearvioinnin ja reflektoinnin. Opiskelijat lähettävät suunhoidon kliinisen työelämäharjoittelu lopuksi tiivistelmäkaavakkeen opintojakson vastuuopettajalle sähköisesti.

Opiskelijan vastuulla on huolehtia suorituksistaan ja poissaolojen korvaamisesta.
Opintojen nopeuttaminen edellyttää aikaisemmista opintojaksoista arvosanaa H3.

Projektin teoreettinen viitekehys on perhehoitotyö/yhteisöllinen terveyden edistäminen.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Assessment methods and criteria

A) Vanhustenhuollon harjoittelu + kirjallinen tehtävä (HYLÄTTY-HYVÄKSYTTY)
B) Aktiivinen osallistuminen opetukseen

Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

08.01.2024 - 17.03.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Oral Hygiene
Teachers
  • Saila Pakarinen
  • Minna Lamppu
  • Johanna Niemi
  • Heidi Oilimo
  • Lotta Kuosmanen
Teacher in charge

Saila Pakarinen

Groups
  • SXP21S1
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä

Objective

-osaa selittää ikääntymiseen liittyvät vaikutukset suun terveyteen
-osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja moniammatillisesti ikääntyneiden ihmisten suun hoidon toteuttamisessa
-kehittää ikääntyneiden päivittäistä suunhoitoa läheisten ja hoitohenkilöstön kanssa
-tunnistaa keskeiset tukea tarvitsevat asiakasryhmät ikääntyneiden asiakasryhmistä (muistikuntoutujat, mielenterveys, vammat)
-osaa toimia osana laajempaa moniammatillista yleisterveyden ja suun terveyden hoitotiimiä.

Content

Gerontologia ja geriatria
Gerodontologia ja nielemisvaikeudet
Työelämäharjoittelu:
Ikääntyneen ihmisen suunhoito vanhustenhuollossa

Location and time

Verkko-opetus ja lähiopetus ja opiskelu kevät 2024, lukujärjestyksen mukaisesti.
Vanhustenhuollonharjoittelu kevät 2024 lukujärjestyksen mukaisesti.

Kulttuurihyvinvointi ratkaisujen taitojen vahvistajana, monialainen oppimistapahtuma.

Yhteistyö Metropolian sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa.

Materials

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Kelo,S.ym. (toim.) 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro. Helsinki.
Moodle-työtilassa olevat materiaalit
Opettajien osoittama materiaali ja kirjallisuus
Itsenäinen tiedonhaku (ajankohtainen tutkimustieto)

Teaching methods

Verkko-opetus ja opiskelu
Suunhoidon työelämäharjoittelu Vanhustenhuollossa
Itsearviointi ja osaamisen reflektio
Oppimistehtävät

Employer connections

Harjoittelu työelämässä vanhustenhuollon yksiköissä (voi suorittaa vasta teoriaopetuksen jälkeen).

Exam schedules

Ei tenttiä.

International connections

-

Completion alternatives

Kv-opinnoilla voi hyväksilukea opintoja vastuuopettajan ja hopsopettajan kanssa neuvottelun kautta.

Student workload

yht. 5 op = 135 tuntia
Gerontologian luennot+ itsenäinen opiskelu 1 op = 27h
Gerodontologian luennot+itsenäinen opiskelu 1 op = 27h
Vanhustenhuollon harjoittelun osuus (sisältää loppuseminaarin) +itsenäinen opiskelu 3op = 81h

Content scheduling

1. vaihe: Teoriaopinnot: Gerontologia sekä gerodontologia.
Itsenäisen opiskelun avulla perehtyminen aiheeseen sekä asiantuntijaluennot.
2. vaihe: Työelämäharjoittelu: vanhustenhuollon yksiköissä +itsenäiset kirjalliset tehtävät
3. vaihe: Vanhustenhuollon harjoittelun reflektioseminaari

Further information

Orientaatiotunnille osallistuminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.
Työelämäharjoittelun arviointikriteerit, harjoittelupaikkaan ja sen hankintaan liittyvä ohjeistus projektin orientaatiossa. Maksuttoman vanhustenhuollon harjoittelupaikan hankinta on mahdollista myös itsenäisesti.

AHOT prosessi käynnistettävä jo toteutukselle ilmoittautuessa.
Opiskelija esittää mahdolliset AHOT-päätökset orientaatiotunnilla.

Aikaisemmat kliiniset opintojaksot sekä taitopajan opinnot ja osaamisen näytöt oltava hyväksytysti suoritettu ennen harjoittelujaksoja.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja osallistumista kaikkiin opintojakson osiin.
Suunhoidon kliininen työelämäharjoittelu Metropolian Hyvinvointi- ja terveyskylässä sisältää opiskelijoiden itsearvioinnin ja reflektoinnin. Opiskelijat lähettävät suunhoidon kliinisen työelämäharjoittelu lopuksi tiivistelmäkaavakkeen opintojakson vastuuopettajalle sähköisesti.

Opiskelijan vastuulla on huolehtia suorituksistaan ja poissaolojen korvaamisesta.
Opintojen nopeuttaminen edellyttää aikaisemmista opintojaksoista arvosanaa H3.

Projektin teoreettinen viitekehys on perhehoitotyö/yhteisöllinen terveyden edistäminen.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Assessment methods and criteria

A) Vanhustenhuollon harjoittelu + kirjallinen tehtävä (HYLÄTTY-HYVÄKSYTTY)
B) Aktiivinen osallistuminen opetukseen

Enrollment

02.05.2023 - 26.05.2023

Timing

01.08.2023 - 22.10.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Oral Hygiene
Teachers
  • Saila Pakarinen
  • Heidi Oilimo
  • Lotta Kuosmanen
Teacher in charge

Saila Pakarinen

Groups
  • SXP21K2
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

-osaa selittää ikääntymiseen liittyvät vaikutukset suun terveyteen
-osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja moniammatillisesti ikääntyneiden ihmisten suun hoidon toteuttamisessa
-kehittää ikääntyneiden päivittäistä suunhoitoa läheisten ja hoitohenkilöstön kanssa
-tunnistaa keskeiset tukea tarvitsevat asiakasryhmät ikääntyneiden asiakasryhmistä (muistikuntoutujat, mielenterveys, vammat)
-osaa toimia osana laajempaa moniammatillista yleisterveyden ja suun terveyden hoitotiimiä.

Content

Gerontologia ja geriatria
Gerodontologia ja nielemisvaikeudet
Työelämäharjoittelu:
Ikääntyneen ihmisen suunhoito vanhustenhuollossa

Location and time

Verkko-opetus ja lähiopetus ja opiskelu syksy 2023, lukujärjestyksen mukaisesti.
Vanhustenhuollonharjoittelu syksy 2023 lukujärjestyksen mukaisesti.

Yhteistyö Metropolian sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa.

Materials

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Kelo,S.ym. (toim.) 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro. Helsinki.
Moodle-työtilassa olevat materiaalit
Opettajien osoittama materiaali ja kirjallisuus
Itsenäinen tiedonhaku (ajankohtainen tutkimustieto)

Teaching methods

Verkko-opetus ja opiskelu
Suunhoidon työelämäharjoittelu Vanhustenhuollossa
Itsearviointi ja osaamisen reflektio
Oppimistehtävät

Employer connections

Harjoittelu työelämässä vanhustenhuollon yksiköissä (voi suorittaa vasta teoriaopetuksen jälkeen).

Exam schedules

Ei tenttiä.

International connections

-

Completion alternatives

Kv-opinnoilla voi hyväksilukea opintoja vastuuopettajan ja hopsopettajan kanssa neuvottelun kautta.

Student workload

yht. 5 op = 135 tuntia
Gerontologian luennot+ itsenäinen opiskelu 1 op = 27h
Gerodontologian luennot+itsenäinen opiskelu 1 op = 27h
Vanhustenhuollon harjoittelun osuus (sisältää loppuseminaarin) +itsenäinen opiskelu 3op = 81h

Content scheduling

1. vaihe: Teoriaopinnot: Gerontologia sekä gerodontologia.
Itsenäisen opiskelun avulla perehtyminen aiheeseen sekä asiantuntijaluennot.
2. vaihe: Työelämäharjoittelu: vanhustenhuollon yksiköissä +itsenäiset kirjalliset tehtävät
3. vaihe: Vanhustenhuollon harjoittelun reflektioseminaari

Further information

Orientaatiotunnille osallistuminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.
Työelämäharjoittelun arviointikriteerit, harjoittelupaikkaan ja sen hankintaan liittyvä ohjeistus projektin orientaatiossa. Maksuttoman vanhustenhuollon harjoittelupaikan hankinta on mahdollista myös itsenäisesti.

AHOT prosessi käynnistettävä jo toteutukselle ilmoittautuessa.
Opiskelija esittää mahdolliset AHOT-päätökset orientaatiotunnilla.

Aikaisemmat kliiniset opintojaksot sekä taitopajan opinnot ja osaamisen näytöt oltava hyväksytysti suoritettu ennen harjoittelujaksoja.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja osallistumista kaikkiin opintojakson osiin.
Suunhoidon kliininen työelämäharjoittelu Metropolian Hyvinvointi- ja terveyskylässä sisältää opiskelijoiden itsearvioinnin ja reflektoinnin. Opiskelijat lähettävät suunhoidon kliinisen työelämäharjoittelu lopuksi tiivistelmäkaavakkeen opintojakson vastuuopettajalle sähköisesti.

Opiskelijan vastuulla on huolehtia suorituksistaan ja poissaolojen korvaamisesta.
Opintojen nopeuttaminen edellyttää aikaisemmista opintojaksoista arvosanaa H3.

Projektin teoreettinen viitekehys on perhehoitotyö/yhteisöllinen terveyden edistäminen.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Assessment methods and criteria

A) Vanhustenhuollon harjoittelu + kirjallinen tehtävä (HYLÄTTY-HYVÄKSYTTY)
B) Aktiivinen osallistuminen opetukseen

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

10.01.2023 - 31.03.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Oral Hygiene
Teachers
  • Saila Pakarinen
  • Elisa Pennanen
  • Lotta Kuosmanen
Teacher in charge

Saila Pakarinen

Groups
  • SXP20S1
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä

Objective

-osaa selittää ikääntymiseen liittyvät vaikutukset suun terveyteen
-osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja moniammatillisesti ikääntyneiden ihmisten suun hoidon toteuttamisessa
-kehittää ikääntyneiden päivittäistä suunhoitoa läheisten ja hoitohenkilöstön kanssa
-tunnistaa keskeiset tukea tarvitsevat asiakasryhmät ikääntyneiden asiakasryhmistä (muistikuntoutujat, mielenterveys, vammat)
-osaa toimia osana laajempaa moniammatillista yleisterveyden ja suun terveyden hoitotiimiä.

Content

Gerontologia ja geriatria
Gerodontologia ja nielemisvaikeudet
Työelämäharjoittelu:
Ikääntyneen ihmisen suunhoito vanhustenhuollossa

Location and time

Verkko-opetus ja lähiopetus ja opiskelu kevät 2023, lukujärjestyksen mukaisesti.
Vanhustenhuollonharjoittelu kevät 2023 lukujärjestyksen mukaisesti.

Yhteistyö Metropolian sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa.

Materials

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Kelo,S.ym. (toim.) 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro. Helsinki.
Moodle-työtilassa olevat materiaalit
Opettajien osoittama materiaali ja kirjallisuus
Itsenäinen tiedonhaku (ajankohtainen tutkimustieto)

Teaching methods

Verkko-opetus ja opiskelu
Suunhoidon työelämäharjoittelu Vanhustenhuollossa
Itsearviointi ja osaamisen reflektio
Oppimistehtävät

Employer connections

Harjoittelu työelämässä vanhustenhuollon yksiköissä (voi suorittaa vasta teoriaopetuksen jälkeen).

Exam schedules

Ei tenttiä.

International connections

Yhteistyö verkkoseminaari Tokushiman yliopiston kanssa

Completion alternatives

Kv-opinnoilla voi hyväksilukea opintoja vastuuopettajan ja hopsopettajan kanssa neuvottelun kautta.

Student workload

yht. 5 op = 135 tuntia
Gerontologian luennot+ itsenäinen opiskelu 1 op = 27h
Gerodontologian luennot+itsenäinen opiskelu 1 op = 27h
Vanhustenhuollon harjoittelun osuus (sisältää loppuseminaarin) +itsenäinen opiskelu 3op = 81h

Content scheduling

1. vaihe: Teoriaopinnot: Gerontologia sekä gerodontologia.
Itsenäisen opiskelun avulla perehtyminen aiheeseen sekä asiantuntijaluennot.
2. vaihe: Työelämäharjoittelu: vanhustenhuollon yksiköissä +itsenäiset kirjalliset tehtävät
3. vaihe: Vanhustenhuollon harjoittelun reflektioseminaari

Further information

Orientaatiotunnille osallistuminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.
Työelämäharjoittelun arviointikriteerit, harjoittelupaikkaan ja sen hankintaan liittyvä ohjeistus projektin orientaatiossa. Maksuttoman vanhustenhuollon harjoittelupaikan hankinta on mahdollista myös itsenäisesti.

AHOT prosessi käynnistettävä jo toteutukselle ilmoittautuessa.
Opiskelija esittää mahdolliset AHOT-päätökset orientaatiotunnilla.

Aikaisemmat kliiniset opintojaksot sekä taitopajan opinnot ja osaamisen näytöt oltava hyväksytysti suoritettu ennen harjoittelujaksoja.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja osallistumista kaikkiin opintojakson osiin.
Suunhoidon kliininen työelämäharjoittelu Metropolian Hyvinvointi- ja terveyskylässä sisältää opiskelijoiden itsearvioinnin ja reflektoinnin. Opiskelijat lähettävät suunhoidon kliinisen työelämäharjoittelu lopuksi tiivistelmäkaavakkeen opintojakson vastuuopettajalle sähköisesti.

Opiskelijan vastuulla on huolehtia suorituksistaan ja poissaolojen korvaamisesta.
Opintojen nopeuttaminen edellyttää aikaisemmista opintojaksoista arvosanaa H3.

Projektin teoreettinen viitekehys on perhehoitotyö/yhteisöllinen terveyden edistäminen.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Assessment methods and criteria

A) Vanhustenhuollon harjoittelu + kirjallinen tehtävä (HYLÄTTY-HYVÄKSYTTY)
B) Aktiivinen osallistuminen opetukseen