Ikääntyneen suun terveys ja toimintakyky (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EB79-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2025 - 23.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 28
- Koulutus
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Saila Pakarinen
- Heidi Oilimo
- Lotta Kuosmanen
- Vastuuopettaja
- Saila Pakarinen
- Ryhmät
-
SXP23K2BSuun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, RYHMÄ B
-
SXP23K2Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00EB79
Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 57 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 07.01.2025 klo 12:00 - 15:15 (3 t 15 min) |
Ikääntyneen suun terveys ja toimintakyky SX00EB79-3005, Ikääntyneen suun terveys ja toimintakyky SX00EB79-3007, orinentaatio, pakollinen läsnäolo |
MPC3001
Oppimistila
|
To 23.01.2025 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Ikääntyneen suun terveys ja toimintakyky SX00EB79-3007: gerodontologia ja sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa tehtävän yhteistyön suunnittelu, sekä senioripysäkin suunnittelu |
MPA2019
Oppimistila
|
Ti 28.01.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Ikääntyneen suun terveys ja toimintakyky SX00EB79-3005, Ikääntyneen suun terveys ja toimintakyky SX00EB79-3007: yhteistyö sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa, 1. mahdollisuus |
|
Ti 28.01.2025 klo 14:15 - 16:00 (1 t 45 min) |
Ikääntyneen suun terveys ja toimintakyky SX00EB79-3005, Ikääntyneen suun terveys ja toimintakyky SX00EB79-3007, 3. mahdollisuus: yhteistyö sairaanhoitaja-opiskelijoiden kanssa, ZOOM suomi-englanti |
|
Ke 29.01.2025 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Ikääntyneen suun terveys ja toimintakyky SX00EB79-3005, Ikääntyneen suun terveys ja toimintakyky SX00EB79-3007, Gerontologia, pakollinen läsnäolo |
MPA2019
Oppimistila
|
Ti 18.02.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Ikääntyneen suun terveys ja toimintakyky SX00EB79-3005, Ikääntyneen suun terveys ja toimintakyky SX00EB79-3007: yhteistyö sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa 4. mahdollisuus |
|
Ma 24.02.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Ikääntyneen suun terveys ja toimintakyky SX00EB79-3007 Harjoittelu ikääntyneiden hoitoyksiköissä |
|
Ti 25.02.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Ikääntyneen suun terveys ja toimintakyky SX00EB79-3007 Harjoittelu ikääntyneiden hoitoyksiköissä |
|
To 27.02.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Ikääntyneen suun terveys ja toimintakyky SX00EB79-3007 Harjoittelu ikääntyneiden hoitoyksiköissä |
|
Pe 28.02.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Ikääntyneen suun terveys ja toimintakyky SX00EB79-3007 Harjoittelu ikääntyneiden hoitoyksiköissä |
|
Ti 25.03.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Ikääntyneen suun terveys ja toimintakyky SX00EB79-3005, Ikääntyneen suun terveys ja toimintakyky SX00EB79-3007: yhteistyö sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa 5. mahdollisuus |
|
Ti 29.04.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Ikääntyneen suun terveys ja toimintakyky SX00EB79-3005, Ikääntyneen suun terveys ja toimintakyky SX00EB79-3007: yhteistyö sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa 6. mahdollisuus |
Tavoitteet
-osaa selittää ikääntymiseen liittyvät vaikutukset suun terveyteen
-osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja moniammatillisesti ikääntyneiden ihmisten suun hoidon toteuttamisessa
-kehittää ikääntyneiden päivittäistä suunhoitoa läheisten ja hoitohenkilöstön kanssa
-tunnistaa keskeiset tukea tarvitsevat asiakasryhmät ikääntyneiden asiakasryhmistä (muistikuntoutujat, mielenterveys, vammat)
-osaa toimia osana laajempaa moniammatillista yleisterveyden ja suun terveyden hoitotiimiä.
Sisältö
Gerontologia ja geriatria
Gerodontologia ja nielemisvaikeudet
Työelämäharjoittelu:
Ikääntyneen ihmisen suunhoito vanhustenhuollossa
Aika ja paikka
Verkko-opetus ja lähiopetus ja opiskelu kevät 2025, lukujärjestyksen mukaisesti.
Vanhustenhuollonharjoittelu kevät 2025 lukujärjestyksen mukaisesti.
Yhteistyö Metropolian sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa.
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kelo,S.ym. (toim.) 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro. Helsinki.
Moodle-työtilassa olevat materiaalit
Opettajien osoittama materiaali ja kirjallisuus
Itsenäinen tiedonhaku (ajankohtainen tutkimustieto)
Moodle käytössä opintojaksolla: https://moodle.metropolia.fi/course/view.php?id=5500
kirjautumisavain:gerosuu2025
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus ja opiskelu
Simulaatioharjoitus
Suunhoidon työelämäharjoittelu Vanhustenhuollossa
Itsearviointi ja osaamisen reflektio ryhmäkeskusteluna
Oppimistehtävät
Moniammatillisen vuorovaikutuksen harjoittelu sairaanhoitaja-opiskelijoiden kanssa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu työelämässä vanhustenhuollon yksiköissä (voi suorittaa vasta teoriaopetuksen jälkeen).
HyMy-kylän toiminnallisen suun terveysteemaisen senioripysäkkitapahtuman suunnittelu, toteutus ja raportointi ryhmätyönä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Kansainvälisyys
Yhteistyö japanilaisen Tokushiman yliopiston kanssa, kotikansainvälistyminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kv-opinnoilla voi hyväksilukea opintoja vastuuopettajan ja hopsopettajan kanssa neuvottelun kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
yht. 5 op = 135 tuntia
Gerontologian luennot+ itsenäinen opiskelu 1 op = 27h
Gerodontologian luennot+itsenäinen opiskelu ja yhteistyö sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa ja Senioripysäkin järjestäminen1 op = 27h
Vanhustenhuollon harjoittelun osuus (sisältää valmistautumisseminaarin ennen harjoittelua ja ryhmäreflektiokeskustelun moodlessa) +itsenäinen opiskelu 3op = 81h
Sisällön jaksotus
1. vaihe: Teoriaopinnot: Gerontologia sekä gerodontologia.
Itsenäisen opiskelun avulla perehtyminen aiheeseen sekä asiantuntijaluennot.
2. vaihe: Työelämäharjoittelu: seminaari harjoitteluun valmistaumisena+ harjoittelu vanhustenhuollon yksiköissä +itsenäiset kirjalliset tehtävät
3. vaihe: Vanhustenhuollon harjoittelun reflektio moodlessa ryhmäkeskusteluna
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatiotunnille osallistuminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.
Työelämäharjoittelun arviointikriteerit, harjoittelupaikkaan ja sen hankintaan liittyvä ohjeistus projektin orientaatiossa. Maksuttoman vanhustenhuollon harjoittelupaikan hankinta on mahdollista ja suositeltavaa tehdä myös itsenäisesti.
AHOT prosessi käynnistettävä jo toteutukselle ilmoittautuessa.
Opiskelija esittää mahdolliset AHOT-päätökset orientaatiotunnilla.
Aikaisemmat kliiniset opintojaksot sekä taitopajan opinnot ja osaamisen näytöt oltava hyväksytysti suoritettu ennen harjoittelujaksoja.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja osallistumista kaikkiin opintojakson osiin.
Suunhoidon kliininen työelämäharjoittelu Metropolian Hyvinvointi- ja terveyskylässä sisältää opiskelijoiden itsearvioinnin ja reflektoinnin. Opiskelijat lähettävät suunhoidon kliinisen työelämäharjoittelu lopuksi tiivistelmäkaavakkeen opintojakson vastuuopettajalle sähköisesti.
Opiskelijan vastuulla on huolehtia suorituksistaan ja poissaolojen korvaamisesta.
Opintojen nopeuttaminen edellyttää aikaisemmista opintojaksoista arvosanaa H3.
Projektin teoreettinen viitekehys on perhehoitotyö/yhteisöllinen terveyden edistäminen.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt tai asiantuntija.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
A) Vanhustenhuollon harjoittelu + kirjallinen tehtävä (HYLÄTTY-HYVÄKSYTTY)
B) Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen
C) yhteistyö sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa (suunnittelu, toteutus, arviointi)
C) aktiivinen osallistuminen suunnitteluun, toteutukseen ja raportointiin sekä arviointiin Senioripysäkki projektissa