Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneen suun terveys ja toimintakyky (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EB79-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

10.01.2023 - 31.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Saila Pakarinen
  • Elisa Pennanen
  • Lotta Kuosmanen

Vastuuopettaja

Saila Pakarinen

Ryhmät

  • SXP20S1
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

-osaa selittää ikääntymiseen liittyvät vaikutukset suun terveyteen
-osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja moniammatillisesti ikääntyneiden ihmisten suun hoidon toteuttamisessa
-kehittää ikääntyneiden päivittäistä suunhoitoa läheisten ja hoitohenkilöstön kanssa
-tunnistaa keskeiset tukea tarvitsevat asiakasryhmät ikääntyneiden asiakasryhmistä (muistikuntoutujat, mielenterveys, vammat)
-osaa toimia osana laajempaa moniammatillista yleisterveyden ja suun terveyden hoitotiimiä.

Sisältö

Gerontologia ja geriatria
Gerodontologia ja nielemisvaikeudet
Työelämäharjoittelu:
Ikääntyneen ihmisen suunhoito vanhustenhuollossa

Aika ja paikka

Verkko-opetus ja lähiopetus ja opiskelu kevät 2023, lukujärjestyksen mukaisesti.
Vanhustenhuollonharjoittelu kevät 2023 lukujärjestyksen mukaisesti.

Yhteistyö Metropolian sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa.

Oppimateriaalit

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Kelo,S.ym. (toim.) 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro. Helsinki.
Moodle-työtilassa olevat materiaalit
Opettajien osoittama materiaali ja kirjallisuus
Itsenäinen tiedonhaku (ajankohtainen tutkimustieto)

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus ja opiskelu
Suunhoidon työelämäharjoittelu Vanhustenhuollossa
Itsearviointi ja osaamisen reflektio
Oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu työelämässä vanhustenhuollon yksiköissä (voi suorittaa vasta teoriaopetuksen jälkeen).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Kansainvälisyys

Yhteistyö verkkoseminaari Tokushiman yliopiston kanssa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kv-opinnoilla voi hyväksilukea opintoja vastuuopettajan ja hopsopettajan kanssa neuvottelun kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

yht. 5 op = 135 tuntia
Gerontologian luennot+ itsenäinen opiskelu 1 op = 27h
Gerodontologian luennot+itsenäinen opiskelu 1 op = 27h
Vanhustenhuollon harjoittelun osuus (sisältää loppuseminaarin) +itsenäinen opiskelu 3op = 81h

Sisällön jaksotus

1. vaihe: Teoriaopinnot: Gerontologia sekä gerodontologia.
Itsenäisen opiskelun avulla perehtyminen aiheeseen sekä asiantuntijaluennot.
2. vaihe: Työelämäharjoittelu: vanhustenhuollon yksiköissä +itsenäiset kirjalliset tehtävät
3. vaihe: Vanhustenhuollon harjoittelun reflektioseminaari

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiotunnille osallistuminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.
Työelämäharjoittelun arviointikriteerit, harjoittelupaikkaan ja sen hankintaan liittyvä ohjeistus projektin orientaatiossa. Maksuttoman vanhustenhuollon harjoittelupaikan hankinta on mahdollista myös itsenäisesti.

AHOT prosessi käynnistettävä jo toteutukselle ilmoittautuessa.
Opiskelija esittää mahdolliset AHOT-päätökset orientaatiotunnilla.

Aikaisemmat kliiniset opintojaksot sekä taitopajan opinnot ja osaamisen näytöt oltava hyväksytysti suoritettu ennen harjoittelujaksoja.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja osallistumista kaikkiin opintojakson osiin.
Suunhoidon kliininen työelämäharjoittelu Metropolian Hyvinvointi- ja terveyskylässä sisältää opiskelijoiden itsearvioinnin ja reflektoinnin. Opiskelijat lähettävät suunhoidon kliinisen työelämäharjoittelu lopuksi tiivistelmäkaavakkeen opintojakson vastuuopettajalle sähköisesti.

Opiskelijan vastuulla on huolehtia suorituksistaan ja poissaolojen korvaamisesta.
Opintojen nopeuttaminen edellyttää aikaisemmista opintojaksoista arvosanaa H3.

Projektin teoreettinen viitekehys on perhehoitotyö/yhteisöllinen terveyden edistäminen.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

A) Vanhustenhuollon harjoittelu + kirjallinen tehtävä (HYLÄTTY-HYVÄKSYTTY)
B) Aktiivinen osallistuminen opetukseen