Skip to main content

Everyday Lives of Children and FamiliesLaajuus (5 cr)

Code: SX00EP02

Credits

5 op

Objective

The students understand the diversity of everyday life in childhood and family and recognize the contributory factors to well-being of children and families. The students recognize the changes regarding both childhood and the concept of childhood and the prevailing situation in the Finnish society and globally. The students understand the importance of childhood and early childhood education in supporting inclusion, preventing exclusion and in educational equality .

Content

The contributory factors to well-being of the child and the family. The UN convention on the Rights of the Child and the Act on Early Childhood Education and Care. Social integration, family poverty, exclusion and marginalization from the perspectives of families with children and early childhood education. Forms of early support. A resource-based perspective.

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, good (3)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, excellent (5)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, approved/failed

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Enrollment

02.12.2024 - 31.12.2024

Timing

01.01.2025 - 25.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 45

Degree programmes
  • Social Services
Groups
  • SXH24S2VA
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, Varhaiskasvatuksen sosionomi, Sosionomi (sosiaaliohjaus), monimuoto

Objective

Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.

Content

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

12.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 44

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Sylvia Hakari
  • Laura Holmi
Groups
  • SXH24K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.

Content

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.

Location and time

Ke 21.8. klo 12.45-15.30 Orientaatio ja Lapsiperheiden hyvinvointi (Laura)
Pe 23.8. klo 9.00-11.45 Lapsiperheiden hyvinvointi, lapsiperheköyhyys. Orientaatio Moodle osuuksiin Perheiden monimuotoisuus ja Lasten globaalit oikeudet (Perhehaastattelutehtävän ohjeistus) (Laura)
Pe 23.8. klo 12.45-16.00 Itsenäinen vierailu Lasten kaupunkiin (raportointi opettajalle perhehaastattelutehtävän loppuun oman otsikon alle)
Moodle osuudet itsenäisesti:
- Perheiden monimuotoisuus, Perhehaastattelutehtävä (yksilötehtävä) (Laura)
- Lasten globaalit oikeudet (Laura)
Pe 6.9. klo 9.00-11.45 Yhteiskunnan palvelujärjestelmä (Sylvia)
Pe 20.9. klo 12.45-15.30 Globaali näkökulma perheiden hyvinvointiin, anti-rasismin näkökulma (Sylvia)
- Moodle osuudet itsenäisesti.

Ke 2.10. Ryhmätentti klo 9.00-11.00 (+45 min lisäaika erityisellä tuella tarvittaessa) (Sylvia)
Huom. Lisäksi Mukavaa Menoa Metropoliassa ryhmän ohjaus, toiselle kerralle on osallistuttava, tarkat ajat ilmoitetaan opintojakson alussa. Ohjeistuksen näihin hoitaa (Sylvia)

Materials

Tenttimateriaali/Exam material:

Kaikki materiaalit löytyvät Moodle -alustalta / linkeistä.

Teaching methods

Aktivoivat luennot
Perhekerhon ja / tai Lasten ja vanhempien liikunnallisen tapahtuman suunnittelu ja ohjaus
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Kenttätehtävä/oppimistehtävä
Moodle -työtila, itsenäisiä tehtäviä
HUOM! Kaikkien opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon ja ryhmätenttiin. Aktiivinen osallistuminen opetukseen edellytetään, tehtäviä Moodlessa kaikista poissaoloista.

Employer connections

HyMy -kylä; Metku Perhekerho ja Mukavaa Meininkiä Metropoliassa -events

Exam schedules

Ke 2.10. Ryhmätentti klo 9.00-11.00 (+45 min lisäaika erityisellä tuella tarvittaessa) (Sylvia) ja palaute

Uusintamahdollisuus ilmoitetaan myöhemmin

Completion alternatives

Ahot ennen opintojakson alkua.

Student workload

5x27h =135h

Content scheduling

MUUTOKSET OVAT MAHDOLLISIA!

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Ryhmätentti 0-5, 60%

Henkilökohtainen Oppimistehtävä ja aktiivisuus 40%

Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

01.01.2024 - 20.03.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 45

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Sylvia Hakari
  • Laura Holmi
Groups
  • SXH23S2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto, varhaiskasvatus

Objective

Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.

Content

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.

Location and time

16.1.2024 klo 12.45-15.30 Orientaatio ja lasten ja perheiden hyvinvointi / Orientation and Wellbeing of Families with children (Laura)
17.1. 2024 klo 9-11.45 lasten ja perheiden hyvinvointi jatkuu/ Wellbeing of Families with children continues (Laura) Perheiden monimuotoisuuteen orientoituminen ja perhehaastattelutehtävän ohjeistus / Orientation to Diversity of Families, Family interview task ( Laura)
Lisäksi erikseen ohjeistettavat osuudet Moodlessa itseopiskeltavaksi: Lasten ja perheiden hyvinvoinnista.
In addition self study parts in Moodle: Wellbeing of Families with Children
Perheiden monimuotoisuuden osuus kokonaan Moodlessa, Diversity of Families, the whole module in the Moodle
Lapsen oikeuksien osuus kokonaan Moodlessa / Childrens rights, the whole module in the Moodle (Laura ohjeistaa siihen, Laura will give guidance)
30.1.2024 klo 8.00-11.15 Perhekerho (Sylvia) * johonkin näistä neljästä osallistuttava tai korvattava lastenkaupunki ja leikkipuisto vierailulla / participate in one of these four or be compensated by a visit to a children's town and play park
2.2.2024 klo 9 -11.45 Lapsiperheiden palvelujärjestelmä / Service System in Finland for families with Children (Sylvia)
13.2.2024 klo 8.00-11.15 Perhekerho (Sylvia) * johonkin näistä neljästä osallistuttava tai korvattava lastenkaupunki ja leikkipuisto vierailulla / participate in one of these four or be compensated by a visit to a children's town and play park
Globaali näkökulma perheiden hyvinvointiin, antirasistinen työote varhaiskasvatuksessa osuus kokonaan Moodlessa / Global perspective on Family Wellbeing, an anti-racist perspective in early childhood education(Sylvia ohjeistaa siihen, will give guidance)
27.2.2024 klo 12.45-16.00 Vierailu Lasten kaupunki & Leikkipuisto opiskelijat itsenäisesti – korvaa tarvittaessa perhekerhotoiminnan
14.3.2024 klo 12.45-16.00 Ryhmätentti ja palaute / Group exam and feedback (Sylvia)
20.3.2024 klo 16-19 Mukavaa Meininkiä Metropoliassa * johonkin näistä neljästä osallistuttava tai korvattava lastenkaupunki ja leikkipuisto vierailulla / participate in one of these four or be compensated by a visit to a children's town and play park

Materials

Tenttimateriaali/Exam material:

Kaikki materiaalit löytyvät Moodle -alustalta / linkeistä.

Teaching methods

Aktivoivat luennot
Metku -perhekerhon ja / tai Lasten ja vanhempien liikunnallisen tapahtuman suunnittelu ja ohjaus
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Kenttätehtävä/oppimistehtävä
Moodle -työtila, itsenäisiä tehtäviä
HUOM! Kaikkien opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon ja ryhmätenttiin. Aktiivinen osallistuminen opetukseen edellytetään, tehtäviä Moodlessa kaikista poissaoloista.

Kaksikielinen opetus suomi / englanti

Employer connections

HyMy -kylä; Metku Perhekerho ja Mukavaa Meininkiä Metropoliassa -events

Exam schedules

14.3.2024 klo 12.45-16.00 Ryhmätentti ja palaute

Uusintamahdollisuus ilmoitetaan myöhemmin

International connections

Mahdollinen lyhytvaihto Gentiin Belgiaan viikolla 9, tästä ilmoitetaan erikseen

Completion alternatives

Ahot ennen opintojakson alkua.

Student workload

5x27h =135h

Content scheduling

MUUTOKSET OVAT MAHDOLLISIA!

Further information

16.1.2024 klo 12.45-15.30 Orientaatio ja lasten ja perheiden hyvinvointi / Orientation and Wellbeing of Families with children (Laura)
17.1. 2024 klo 9-11.45 lasten ja perheiden hyvinvointi jatkuu/ Wellbeing of Families with children continues (Laura) Perheiden monimuotoisuuteen orientoituminen ja perhehaastattelutehtävän ohjeistus / Orientation to Diversity of Families, Family interview task ( Laura)
Lisäksi erikseen ohjeistettavat osuudet Moodlessa itseopiskeltavaksi: Lasten ja perheiden hyvinvoinnista.
In addition self study parts in Moodle: Wellbeing of Families with Children
Perheiden monimuotoisuuden osuus kokonaan Moodlessa, Diversity of Families, the whole module in the Moodle
Lapsen oikeuksien osuus kokonaan Moodlessa / Childrens rights, the whole module in the Moodle (Laura ohjeistaa siihen, Laura will give guidance)
30.1.2024 klo 8.00-11.15 Perhekerho (Sylvia) * johonkin näistä neljästä osallistuttava tai korvattava lastenkaupunki ja leikkipuisto vierailulla / participate in one of these four or be compensated by a visit to a children's town and play park
2.2.2024 klo 9 -11.45 Lapsiperheiden palvelujärjestelmä / Service System in Finland for families with Children (Sylvia)
13.2.2024 klo 8.00-11.15 Perhekerho (Sylvia) * johonkin näistä neljästä osallistuttava tai korvattava lastenkaupunki ja leikkipuisto vierailulla / participate in one of these four or be compensated by a visit to a children's town and play park
14.2.2024 klo 16-19 Mukavaa Meininkiä Metropoliassa* johonkin näistä neljästä osallistuttava tai korvattava lastenkaupunki ja leikkipuisto vierailulla / participate in one of these four or be compensated by a visit to a children's town and play park
Globaali näkökulma perheiden hyvinvointiin, antirasistinen työote varhaiskasvatuksessa osuus kokonaan Moodlessa / Global perspective on Family Wellbeing, an anti-racist perspective in early childhood education(Sylvia ohjeistaa siihen, will give guidance)
27.2.2024 klo 12.45-16.00 Vierailu Lasten kaupunki & Leikkipuisto opiskelijat itsenäisesti – korvaa tarvittaessa perhekerhotoiminnan
1.3.2024 klo 9.00-10.30 Truth Story, sukupuolen moninaisuus- kokemustilaisuus, Myllypuro-sali MPD1002, opiskelijat osallistuvat/menevät kuulolle, vapaaehtoinen, tukee oppimista
14.3.2024 klo 12.45-16.00 Ryhmätentti ja palaute / Group exam and feedback (Sylvia)
20.3.2024 klo 16-19 Mukavaa Meininkiä Metropoliassa * johonkin näistä neljästä osallistuttava tai korvattava lastenkaupunki ja leikkipuisto vierailulla / participate in one of these four or be compensated by a visit to a children's town and play park

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Ryhmätentti 0-5, 60%

Henkilökohtainen Oppimistehtävä ja aktiivisuus 40%

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

28.08.2023 - 21.10.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 44

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Sylvia Hakari
  • Mona Laine
Groups
  • SXH23K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
  • SXH23K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.

Content

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.

Location and time

Muutokset aikatauluun mahdollisia.
28.08.2023 08.30 - 11.45 MPA5020 Orientaatio, kahvilatoiminnan suunnittelu
29.08.2023 08.30 - 11.45 MPA5020 Perhekahvila MLL, HYMY-kylä
15.09.2023 12.45 - 16.00 MPA4010 (40 henkilöä)
26.09.2023 08.00 - 11.45 Perhekahvila MLL, HYMY-kylä
29.09.2023 08.30 - 16.00 Itsenäisen vierailun / tehtävän tekemiseen
09.10.2023 08.30 - 10.15 MPA4010 Haastatteluiden esittely
10.10.2023 08.30 - 11.45 MPA4010 Ryhmätentti

Materials

Tenttimateriaali/Exam material:

Kallio, Johanna & Hakovirta, Mia (2020). Lapsiperheiden köyhyys & huono-osaisuus

Sopimus lasten oikeuksista

Lapsiperhebarometri

Varhaiskasvatuslaki

Luentomuistiinpanot ja materiaalit

Teaching methods

Aktivoivat luennot
Seminaari
Yhteistoiminnallinen oppiminen, toiminnan suunnittelu ja ohjaus perhekahvilassa
Kenttätehtävä/oppimistehtävä

HUOM! Kaikkien tutkinto-opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon, oppimistehtävien esittely -luennolle ja ryhmätenttiin. Aktiivinen osallistuminen opetukseen edellytetään, reflektiotehtäviä poissaoloista. Monimuoto-opiskelijoille oma läsnäolovelvoite ja laajennettu kenttätehtävä.

Employer connections

MLL Perhekahvila

Exam schedules

10.10.2023 08.30 - 11.45 MPA4010 Ryhmätentti

Uusintamahdollisuus ilmoitetaan myöhemmin

Completion alternatives

Ahot ennen opintojakson alkua.

Student workload

5x27h =135h

Further information

Muutokset aikatauluun mahdollisia. Monimuoto-opiskelijoiden pakolliset läsnäolopäivät ilmoitettujen päivien mukaisesti
.
Muutokset aikatauluun mahdollisia.
28.08.2023 08.30 - 11.45 MPA5020 Orientaatio, kahvilatoiminnan suunnittelu
29.08.2023 08.00 - 11.45 MPA5020 Perhekahvila MLL, HYMY-kylä
15.09.2023 12.45 - 16.00 MPA4010 (40 henkilöä)
26.09.2023 08.00 - 11.45 Perhekahvila MLL, HYMY-kylä
29.09.2023 08.30 - 16.00 Itsenäisen vierailun / tehtävän tekemiseen
09.10.2023 08.30 - 10.15 MPA4010 Haastatteluiden esittely
10.10.2023 08.30 - 11.45 MPA4010 Ryhmätentti

Opetuskieli suomi
Itsenäiseen työskentelyyn on varattava aikaa.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä pedagogisin perustein.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Ryhmätentti 0-5

Henkilökohtainen Oppimistehtävä voi korottaa arvosanaa.
Monimuoto-opiskelijoille laajennettu oppimistehtävä osallistumisaktiivisuudesta riippuen.

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

01.01.2023 - 17.03.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
  • English
Seats

0 - 60

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Sylvia Hakari
Groups
  • SXH22S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXG22S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Objective

Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.

Content

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.

Location and time

17.01.2023 08.30 - 10.00 Orientaatio, ZOOM
30.01.2023 08.30 - 11.45 MPA5015, Aloitetaan tässä tilassa
31.01.2023 08.00 - 11.45 Perhekahvila Hymykylä
09.02.2023 12.45 - 16.00 MPA5015
10.02.2023 12.45 - 16.00 Varattu vierailuille
14.02.2023 08.30 - 11.45 Varattu vierailuille
15.02.2023 08.30 - 11.45 MPA4008
27.02.2023 12.45 - 16.00 MPA5015 Ryhmätentti
28.02.2023 12.45 - 16.00 MPA4008 Oppimistehtävien esittely

Materials

Tenttimateriaali/Exam material:

Törrönen, Maritta, 2012; Onni on joka päivä : Lapsiperheen arki ja hyvinvointi

Kalliala, M. 2011. Look at me! Does the adult truly see and respond to the child in Finnish day-care centres? European Early Childhood Education Research Journal, 19(2), 237-253.

Luentomuistiinpanot ja materiaalit

Teaching methods

Aktivoivat luennot
Seminaari
Yhteistoiminnallinen oppiminen, toiminnan suunnittelu ja ohjaus perhekahvilassa
Kenttätehtävä/oppimistehtävä

HUOM! Kaikkien opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon, oppimistehtävien esittely -luennolle ja ryhmätenttiin. Aktiivinen osallistuminen opetukseen edellytetään, reflektiotehtäviä poissaoloista.

Kaksikielinen opetus suomi / englanti

Employer connections

MLL Perhekahvila

Exam schedules

27.02.2023 12.45 - 16.00 MPA5015 Ryhmätentti

Uusintamahdollisuus ilmoitetaan myöhemmin

International connections

-

Completion alternatives

Ahot ennen opintojakson alkua.

Student workload

5x27h =135h

Further information

17.01.2023 08.30 - 10.00 Orientaatio, ZOOM
30.01.2023 08.30 - 11.45 MPA5015, Aloitetaan tässä tilassa
31.01.2023 08.00 - 11.45 Perhekahvila Hymykylä
09.02.2023 12.45 - 16.00 MPA5015
10.02.2023 12.45 - 16.00 Varattu vierailuille
14.02.2023 08.30 - 11.45 Varattu vierailuille
15.02.2023 08.30 - 11.45 MPA4008
27.02.2023 12.45 - 16.00 MPA5015 Ryhmätentti
28.02.2023 12.45 - 16.00 MPA4008 Oppimistehtävien esittely

Opetus kaksikielinen suomi / englanti
Itsenäiseen työskentelyyn on varattava aikaa.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä pedagogisin perustein.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointi:
Tentti 0-5

Kaikki oppimistehtävät tulee tehdä hyväksytysti.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Ryhmätentti 0-5

Henkilökohtainen Oppimistehtävä ja aktiivisuus voivat korottaa arvosanaa.

Enrollment

28.11.2021 - 11.12.2021

Timing

01.01.2023 - 21.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
  • English
Seats

0 - 22

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Sylvia Hakari
  • Satu Hakanen
  • Saila Nevanen
Groups
  • VAKAS22
    Varhaiskasvatuksen polku sosionomeille

Objective

Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.

Content

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

12.09.2022 - 11.11.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 30

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Sylvia Hakari
  • Päivi Eskelinen-Roos
Teacher in charge

Sylvia Hakari

Groups
  • SXH22K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXH22K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.

Content

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.

Location and time

Muutokset aikatauluun mahdollisia.
13.09.2022 12.45 - 16.00 MPA2019 Orientaatio, kahvilatoiminnan suunnittelu MPB1045
20.09.2022 08.00 - 11.45 Perhekahvila
20.09.2022 12.45 - 16.00 MPA4018
27.09.2022 08.30 - 11.45 MPA4018
04.10.2022 08.30 - 11.45 Perhekahvila
04.10.2022 12.45 - 14.15 MPA6011
07.10.2022 12.45 - 16.00 MPA4018
11.10.2022 08.30 - 16.00 MPA6011 Ryhmätentti ja oppimistehtävien esittely

Materials

Tenttimateriaali/Exam material:

Törrönen, Maritta, 2012; Onni on joka päivä : Lapsiperheen arki ja hyvinvointi

Kalliala, M. 2011. Look at me! Does the adult truly see and respond to the child in Finnish day-care centres? European Early Childhood Education Research Journal, 19(2), 237-253.

Luentomuistiinpanot ja materiaalit

Teaching methods

Aktivoivat luennot
Seminaari
Yhteistoiminnallinen oppiminen, toiminnan suunnittelu ja ohjaus perhekahvilassa
Kenttätehtävä/oppimistehtävä

HUOM! Kaikkien tutkinto-opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon, oppimistehtävien esittely -luennolle ja ryhmätenttiin. Aktiivinen osallistuminen opetukseen edellytetään, reflektiotehtäviä poissaoloista. Monimuoto-opiskelijoille oma läsnäolovelvoite ja laajennettu kenttätehtävä.

Employer connections

MLL Perhekahvila

Exam schedules

11.10.2022 08.30 - 16.00 Ryhmätentti

Uusintamahdollisuus ilmoitetaan myöhemmin

Completion alternatives

Ahot ennen opintojakson alkua.

Student workload

5x27h =135h

Further information

Muutokset aikatauluun mahdollisia. Monimuoto-opiskelijoiden pakolliset läsnäolopäivät ilmoitettujen päivien mukaisesti
.
13.09.2022 12.45 - 16.00 MPA2019 Orientaatio, kahvilatoiminnan suunnittelu MPB1045
20.09.2022 08.00 - 11.45 Perhekahvila
20.09.2022 12.45 - 16.00 MPA4018
27.09.2022 08.30 - 11.45 MPA4018
04.10.2022 08.30 - 11.45 Perhekahvila
04.10.2022 12.45 - 14.15 MPA6011
07.10.2022 12.45 - 16.00 MPA4018
11.10.2022 08.30 - 16.00 MPA6011 Ryhmätentti ja Oppimistehtävien esittely

Opetuskieli suomi
Itsenäiseen työskentelyyn on varattava aikaa.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä pedagogisin perustein.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Ryhmätentti 0-5

Henkilökohtainen Oppimistehtävä voi korottaa arvosanaa. Monimuoto-opiskelijoille laajennettu oppimistehtävä.

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

10.01.2022 - 22.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
  • English
Seats

0 - 35

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Sylvia Hakari
Groups
  • SXH21S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • VAKA22K
    Varhaiskasvatuksen polku

Objective

Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.

Content

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.

Location and time

03.02.2022 08.30 - 11.45 MPA4018 Orientaatio
09.02.2022 08.30 - 11.45 MPA6010
17.02.2022 12.00 - 16.15 MPA1010 Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista - seminaari
21.02.2022 12.45 - 16.00 MPA6009
22.02.2022 08.00 - 12.00 MPB1005, MPB1029, MPB1045 Perhekahvila (MLL -yhteistyö))
23.02.2022 08.30 - 11.45 MPA4008
25.02.2022 08.30 - 11.45 MPA4010 Oppimistehtävien esittely
01.03.2022 12.45 - 15.45 MPA6018 Ryhmätentti

Materials

Tenttimateriaali/Exam material:

Törrönen, Maritta, 2012; Onni on joka päivä : Lapsiperheen arki ja hyvinvointi

Kalliala, M. 2011. Look at me! Does the adult truly see and respond to the child in Finnish day-care centres? European Early Childhood Education Research Journal, 19(2), 237-253.

Luentomuistiinpanot ja materiaalit

Teaching methods

Aktivoivat luennot
Seminaari
Yhteistoiminnallinen oppiminen, toiminnan suunnittelu ja ohjaus perhekahvilassa
Kenttätehtävä/oppimistehtävä

HUOM! Kaikkien opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon, oppimistehtävien esittely -luennolle ja ryhmätenttiin. Aktiivinen osallistuminen opetukseen edellytetään, reflektiotehtäviä poissaoloista.

Kaksikielinen opetus suomi / englanti

Employer connections

MLL Perhekahvila

Exam schedules

01.03.2022 12.45 - 15.45 MPA6018 Ryhmätentti

Uusintamahdollisuus ilmoitetaan myöhemmin

International connections

Viikolla 8 vaihto-opiskelijoita Belgiasta.

Completion alternatives

Ahot ennen opintojakson alkua.

Student workload

5x27h =135h

Further information

03.02.2022 08.30 - 11.45 MPA4018 Orientaatio
09.02.2022 08.30 - 11.45 MPA6010
17.02.2022 12.00 - 16.15 MPA1010 Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista - seminaari
21.02.2022 12.45 - 16.00 MPA6009
22.02.2022 08.00 - 12.00 MPB1005, MPB1029, MPB1045 Perhekahvila (MLL -yhteistyö))
23.02.2022 08.30 - 11.45 MPA4008
25.02.2022 08.30 - 11.45 MPA4010 Oppimistehtävien esittely
01.03.2022 12.45 - 15.45 MPA6018 Ryhmätentti

Opetus kaksikielinen suomi / englanti
Itsenäiseen työskentelyyn on varattava aikaa.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä pedagogisin perustein.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Ryhmätentti 0-5

Henkilökohtainen Oppimistehtävä voi korottaa arvosanaa.

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

01.01.2022 - 22.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 35

Degree programmes
  • Social Services (in English)
Teachers
  • Sylvia Hakari
Groups
  • SXG21S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Objective

Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen ja nykytilan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalisti. Hän ymmärtää lapsuuden ja varhaiskasvatuksen merkityksen osallisuuden tukemisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja koulutuksellisessa tasa-arvossa.

Content

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista ja varhaiskasvatuslaki. Sosiaalinen integraatio, lapsiperheköyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsiperheen ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.

Location and time

03.02.2022 08.30 - 11.45 MPA4018 Orientaatio
09.02.2022 08.30 - 11.45 MPA6010
17.02.2022 12.00 - 16.15 MPA1010 Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista - seminaari
21.02.2022 12.45 - 16.00 MPA6009
22.02.2022 08.00 - 12.00 MPB1005, MPB1029, MPB1045 Perhekahvila (MLL -yhteistyö))
23.02.2022 08.30 - 11.45 MPA4008
25.02.2022 08.30 - 11.45 MPA4010 Oppimistehtävien esittely
01.03.2022 12.45 - 15.45 MPA6018 Ryhmätentti

Materials

Tenttimateriaali/Exam material:

Törrönen, Maritta, 2012; Onni on joka päivä : Lapsiperheen arki ja hyvinvointi

Kalliala, M. 2011. Look at me! Does the adult truly see and respond to the child in Finnish day-care centres? European Early Childhood Education Research Journal, 19(2), 237-253.

Luentomuistiinpanot ja materiaalit

Teaching methods

Aktivoivat luennot
Seminaari
Yhteistoiminnallinen oppiminen, toiminnan suunnittelu ja ohjaus perhekahvilassa
Kenttätehtävä/oppimistehtävä

HUOM! Kaikkien opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon, oppimistehtävien esittely -luennolle ja ryhmätenttiin. Aktiivinen osallistuminen opetukseen edellytetään, reflektiotehtäviä poissaoloista.

Kaksikielinen opetus suomi / englanti

Employer connections

MLL Perhekahvila

Exam schedules

01.03.2022 12.45 - 15.45 MPA6018 Ryhmätentti

Uusintamahdollisuus ilmoitetaan myöhemmin

International connections

Viikolla 8 vaihto-opiskelijoita Belgiasta.

Completion alternatives

Ahot ennen opintojakson alkua.

Student workload

5x27h =135h

Further information

03.02.2022 08.30 - 11.45 MPA4018 Orientaatio
09.02.2022 08.30 - 11.45 MPA6010
17.02.2022 12.00 - 16.15 MPA1010 Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista - seminaari
21.02.2022 12.45 - 16.00 MPA6009
22.02.2022 08.00 - 12.00 MPB1005, MPB1029, MPB1045 Perhekahvila (MLL -yhteistyö))
23.02.2022 08.30 - 11.45 MPA4008
25.02.2022 08.30 - 11.45 MPA4010 Oppimistehtävien esittely
01.03.2022 12.45 - 15.45 MPA6018 Ryhmätentti

Opetus kaksikielinen suomi / englanti
Itsenäiseen työskentelyyn on varattava aikaa.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä pedagogisin perustein.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Ryhmätentti 0-5

Henkilökohtainen Oppimistehtävä voi korottaa arvosanaa.