Learning in Early ChildhoodLaajuus (5 cr)
Code: SX00BZ78
Credits
5 op
Objective
Students will be able to support and guide children’s growth, development and learning. They will know how to support and enrich children’s play. They will detect and identify children’s different individual and group needs and take them into account in activity planning and implementation. Students will apply different methods of support and early childhood support practices.
Content
Theories of child development and concepts of learning. Zone of proximal development. Exploratory learning. Observation, documentation and support of children’s development and activities. Peer relationships. Play, theo-ries of play, and the significance of play in children’s learning.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.
Assessment criteria, approved/failed
Assessment:
Assessment criterias see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.
Enrollment
28.11.2021 - 11.12.2021
Timing
09.01.2023 - 31.07.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
12 - 25
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Satu Hakanen
- Saila Nevanen
Groups
-
VAKA23KVarhaiskasvatuksen polku
Objective
Opiskelija osaa tukea ja ohjata lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Hän osaa tukea ja rikastuttaa lapsen leikkiä. Hän osaa havainnoida ja tunnistaa lapsen yksilöllisiä ja lapsiryhmän monenlaisia tarpeita sekä huomioida ne toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tuen menetelmiä ja varhaisen tukemisen käytäntöjä.
Content
Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset. Lähikehityksen vyöhyke. Tutkiva oppiminen. Lapsen kehityksen ja toiminnan havainnointi, dokumentointi ja tukeminen. Vertaissuhteet. Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
Location and time
Myllypurontie 1
0.01.2023 12.45 - 16.00 MPA5015 Orientaatioluento yhdessä Varhaiskasvatutustyön perusteet -opintojakson kanssa.
25.01.2023 12.15 -15.00 Zoom Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista luennot (vapaaehtoinen osallistuminen)
03.02.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Luento
09.03.2023 12.15 -15.00 Zooom Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista luennot (vapaaehtoinen osallistuminen)
03.03.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Luento
10.03.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Luento
20.03.2023 12.45 - 16.00 MPA5015 Tehtävä
23.03.2023 09.00 - 15.00 MPD1002 ja MPA2028 Seminaari
17.04.2023 08.30 - 11.45 MPA6017 Tentti
03.05.2023 09.00 - 11.45 MPB1005 Luento
Aikatauluihin voi tulla muutoksia.
Avoimen AMK opiskelijoiden pakollisen läsnäolon päivät ilmoitetaan tammikuussa 2023.
Materials
Tenttimateriaali:
Merja Koivula, Anna Siippainen & Paula Eerola-Pennanen (Ed.) (2017) Valloittava varhaiskasvatus,
Mirja Köngäs (2019): Tunneäly varhaiskasvatuksessa.
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Tarinasta leikiksi -tarinallisen leikin käsikirja
.https://www.edu.fi/download/187568_tarinasta_leikiksi_kasikirja_2017.pdf
Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Teaching methods
Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, vierailukäynti, tenttiin lukeminen.
Employer connections
Ilmoitetaan myöhemmin
Exam schedules
Tentti 17.04.2023 08.30 - 11.45 MPA6017
Uusintatenttien ajankohta ilmoitetaan orientaatioluennolla.
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropolia.fi
International connections
Ilmoitetaan myöhemmin
Completion alternatives
-
Student workload
5x 27h = 135 h
Content scheduling
-
Further information
20.01.2023 12.45 - 16.00 MPA5015 Orientaatioluento yhdessä Varhaiskasvatutustyön perusteet -opintojakson kanssa.
25.01.2023 12.15 -15.00 Zoom Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista luennot (vapaaehtoinen osallistuminen)
03.02.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Luento
09.03.2023 12.15 -15.00 Zooom Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista luennot (vapaaehtoinen osallistuminen)
03.03.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Luento
10.03.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Luento
20.03.2023 12.45 - 16.00 MPA5015 Tehtävä
23.03.2023 09.00 - 15.00 MPD1002 ja MPA2028 Seminaari
17.04.2023 08.30 - 11.45 MPA6017 Tentti
03.05.2023 09.00 - 11.45 MPB1005 Luento
Aikatauluihin voi tulla muutoksia.
Avoimen AMK opiskelijoiden pakollisen läsnäolon päivät ilmoitetaan tammikuussa 2023.
Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa. Jotkut luennoista voivat sisältää itsenäistä työtä. Tästä ilmoitetaan orientaatioluennolla.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin.
Enrollment
28.11.2022 - 11.12.2022
Timing
01.01.2023 - 31.07.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
1 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
80 % Contact teaching, 20 % Distance learning
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 35
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Satu Hakanen
- Saila Nevanen
Groups
-
SXH21K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH21K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija osaa tukea ja ohjata lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Hän osaa tukea ja rikastuttaa lapsen leikkiä. Hän osaa havainnoida ja tunnistaa lapsen yksilöllisiä ja lapsiryhmän monenlaisia tarpeita sekä huomioida ne toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tuen menetelmiä ja varhaisen tukemisen käytäntöjä.
Content
Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset. Lähikehityksen vyöhyke. Tutkiva oppiminen. Lapsen kehityksen ja toiminnan havainnointi, dokumentointi ja tukeminen. Vertaissuhteet. Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
Location and time
Myllypurontie 1
Materials
Tenttimateriaali:
Merja Koivula, Anna Siippainen & Paula Eerola-Pennanen (Ed.) (2017) Valloittava varhaiskasvatus,
Mirja Köngäs (2019): Tunneäly varhaiskasvatuksessa.
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Tarinasta leikiksi -tarinallisen leikin käsikirja
.https://www.edu.fi/download/187568_tarinasta_leikiksi_kasikirja_2017.pdf
Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Teaching methods
Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, vierailukäynti, tenttiin lukeminen.
Employer connections
Ilmoitetaan myöhemmin
Exam schedules
Tentti 17.04.2023 08.30 - 11.45 MPA6017
Uusintatenttien ajankohta ilmoitetaan orientaatioluennolla.
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropolia.fi
International connections
Ilmoitetaan myöhemmin
Completion alternatives
-
Student workload
5x 27h = 135 h
Content scheduling
-
Further information
20.01.2023 12.45 - 16.00 MPA5015 Orientaatioluento yhdessä Varhaiskasvatutustyön perusteet -opintojakson kanssa.
25.01.2023 12.15 -15.00 Zoom Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista luennot (vapaaehtoinen osallistuminen)
03.02.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Luento
09.03.2023 12.15 -15.00 Zooom Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista luennot (vapaaehtoinen osallistuminen)
03.03.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Luento
10.03.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Luento
20.03.2023 12.45 - 16.00 MPA5015 Tehtävä
23.03.2023 09.00 - 15.00 MPD1002 ja MPA2028 Seminaari
17.04.2023 08.30 - 11.45 MPA6017 Tentti
03.05.2023 09.00 - 11.45 MPB1005 Luento
Aikatauluihin voi tulla muutoksia.
Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa. Jotkut luennoista voivat sisältää itsenäistä työtä. Tästä ilmoitetaan orientaatioluennolla.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen edellytetään vähintään 50%
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
23.08.2022 - 31.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
- English
Seats
0 - 22
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Satu Hakanen
- Saila Nevanen
Teacher in charge
Saila Nevanen
Groups
-
VAKAS22Varhaiskasvatuksen polku sosionomeille
Objective
Opiskelija osaa tukea ja ohjata lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Hän osaa tukea ja rikastuttaa lapsen leikkiä. Hän osaa havainnoida ja tunnistaa lapsen yksilöllisiä ja lapsiryhmän monenlaisia tarpeita sekä huomioida ne toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tuen menetelmiä ja varhaisen tukemisen käytäntöjä.
Content
Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset. Lähikehityksen vyöhyke. Tutkiva oppiminen. Lapsen kehityksen ja toiminnan havainnointi, dokumentointi ja tukeminen. Vertaissuhteet. Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
Location and time
Myllypurontie 1
Materials
Tenttimateriaali:
Merja Koivula, Anna Siippainen & Paula Eerola-Pennanen (Ed.) (2017) Valloittava varhaiskasvatus,
Mirja Köngäs (2019): Tunneäly varhaiskasvatuksessa.
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Tarinasta leikiksi -tarinallisen leikin käsikirja
.https://www.edu.fi/download/187568_tarinasta_leikiksi_kasikirja_2017.pdf
Luentomateriaalit
Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
In English
Dowling M. (2010). Young children's personal, socilat & emotional development. Sage.
Köngäs M., Määttä K. & Uusiautti S( 2021) Participation in play activities in the children’s
peer culture
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Hakkarainen, P., Bredikyte. M. & al. Narrative environments for play and learning (NEPL)" guidelines for kindergarten and school teachers working with 3-8 years-old-children. 2017.
Lecture materials
English additional material will be announced before study unit begins.
Teaching methods
Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, vierailukäynti, tenttiin lukeminen, oppimistehtävä, osallistuminen perhevalmennuksen suunnitteluun ja toteutukseen Metropolian Hymykylässä
The tuition is in Finnish and in English, interactive lectures, small group activities, study visit, reading for the exam, study assignment, participating to the planning and implementation of a family event in Metropolia's Hymykylä.
Employer connections
Ilmoitetaan myöhemmin
Exam schedules
Tentti 24.11.2022 08.30 - 11.45 MPA6020
Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropolia.fi
International connections
Ilmoitetaan myöhemmin
Completion alternatives
-
Student workload
5x 27h = 135 h
Content scheduling
-
Further information
Aikataulu:
16.09.2022 08.30 - 11.45 MPA2019 Orientaatioluento (yhdessä Varhaiskasvatuksen perusteet -kurssin kanssa)
(05.10.2022 08.30 -16.00 Seminaari Mahdollisuuksian maisemia Vapaaehtoinen osallistuminen. Ohjelma tarkentuu myöhemmin)
07.10.2022 08.30 - 11.45 MPA4008 Luento
14.10.2022 08.30 - 11.45 MPA4010 Luento
28.10.2022 12.45 - 16.00 MPA6010 Luento
31.10.2022 12.45 - 16.00 MPA5015 Luento
02.11.2022 12.45 - 16.00 MPA4008 ja MPA2007 Oppimistehtävän esittely
Seminaari (ajankohta tarkentuu myöhemmin)
24.11.2022 08.30 - 11.45 MPA6020 Tentti
Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa. Jotkut luennoista voivat sisältää itsenäistä työtä. Tästä ilmoitetaan orientaatioluennolla.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen edellytetään vähintään 50%
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
15.08.2022 - 31.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
- English
Seats
0 - 35
Degree programmes
- Social Services (in English)
- Social Services
Teachers
- Satu Hakanen
- Saila Nevanen
Teacher in charge
Saila Nevanen
Groups
-
SXH20S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXG20S1Degree Programme in Social Services päivä
-
VAKA22KVarhaiskasvatuksen polku
Objective
Opiskelija osaa tukea ja ohjata lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Hän osaa tukea ja rikastuttaa lapsen leikkiä. Hän osaa havainnoida ja tunnistaa lapsen yksilöllisiä ja lapsiryhmän monenlaisia tarpeita sekä huomioida ne toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tuen menetelmiä ja varhaisen tukemisen käytäntöjä.
Content
Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset. Lähikehityksen vyöhyke. Tutkiva oppiminen. Lapsen kehityksen ja toiminnan havainnointi, dokumentointi ja tukeminen. Vertaissuhteet. Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
Location and time
Myllypurontie 1
Materials
Tenttimateriaali:
Merja Koivula, Anna Siippainen & Paula Eerola-Pennanen (Ed.) (2017) Valloittava varhaiskasvatus,
Mirja Köngäs (2019): Tunneäly varhaiskasvatuksessa.
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Tarinasta leikiksi -tarinallisen leikin käsikirja
.https://www.edu.fi/download/187568_tarinasta_leikiksi_kasikirja_2017.pdf
Luentomateriaalit
Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
In English
Dowling M. (2010). Young children's personal, socilat & emotional development. Sage.
Köngäs M., Määttä K. & Uusiautti S( 2021) Participation in play activities in the children’s
peer culture
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Hakkarainen, P., Bredikyte. M. & al. Narrative environments for play and learning (NEPL)" guidelines for kindergarten and school teachers working with 3-8 years-old-children. 2017.
Lecture materials
English additional material will be announced before study unit begins.
Teaching methods
Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, vierailukäynti, tenttiin lukeminen, oppimistehtävä, osallistuminen perhevalmennuksen suunnitteluun ja toteutukseen Metropolian Hymykylässä
The tuition is in Finnish and in English, interactive lectures, small group activities, study visit, reading for the exam, study assignment, participating to the planning and implementation of a family event in Metropolia's Hymykylä.
Employer connections
Ilmoitetaan myöhemmin
Exam schedules
Tentti 24.11.2022 08.30 - 11.45 MPA6020
Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropolia.fi
International connections
Ilmoitetaan myöhemmin
Completion alternatives
-
Student workload
5x 27h = 135 h
Content scheduling
-
Further information
Aikataulu:
16.09.2022 08.30 - 11.45 MPA2019 Orientaatioluento (yhdessä Varhaiskasvatuksen perusteet -kurssin kanssa)
(05.10.2022 08.30 -16.00 Seminaari Mahdollisuuksian maisemia Vapaaehtoinen osallistuminen. Ohjelma tarkentuu myöhemmin)
07.10.2022 08.30 - 11.45 MPA4008 Luento
14.10.2022 08.30 - 11.45 MPA4010 Luento
28.10.2022 12.45 - 16.00 MPA6010 Luento
31.10.2022 12.45 - 16.00 MPA5015 Luento
02.11.2022 12.45 - 16.00 MPA4008 ja MPA2007 Oppimistehtävän esittely (pakollinen osallistuminen)
Seminaari (ajankohta tarkentuu myöhemmin)
22.11.2022 16.00 - 18.30 MPA6020 Perhevalmennus Hymykylä
24.11.2022 08.30 - 11.45 MPA6020 Tentti
(VAKA22K -ryhmän, Avoin AMK syksyn lähipäivät ja pakolliset luennot tarkentuvat myöhemmin)
Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa. Jotkut luennoista voivat sisältää itsenäistä työtä. Tästä ilmoitetaan orientaatioluennolla.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen edellytetään vähintään 50%
Enrollment
30.09.2020 - 30.09.2021
Timing
10.01.2022 - 22.05.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 25
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Satu Hakanen
- Saila Nevanen
Groups
-
VAKA21Varhaiskasvatuksen polku
Objective
Opiskelija osaa tukea ja ohjata lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Hän osaa tukea ja rikastuttaa lapsen leikkiä. Hän osaa havainnoida ja tunnistaa lapsen yksilöllisiä ja lapsiryhmän monenlaisia tarpeita sekä huomioida ne toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tuen menetelmiä ja varhaisen tukemisen käytäntöjä.
Content
Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset. Lähikehityksen vyöhyke. Tutkiva oppiminen. Lapsen kehityksen ja toiminnan havainnointi, dokumentointi ja tukeminen. Vertaissuhteet. Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
Location and time
Myllypurontie 1
Materials
Tenttimateriaali:
Merja Koivula, Anna Siippainen & Paula Eerola-Pennanen (Ed.) (2017) Valloittava varhaiskasvatus,
Mirja Köngäs (2019): Tunneäly varhaiskasvatuksessa.
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Tarinasta leikiksi -tarinallisen leikin käsikirja
.https://www.edu.fi/download/187568_tarinasta_leikiksi_kasikirja_2017.pdf
Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Teaching methods
Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, vierailukäynti, tenttiin lukeminen
Employer connections
Ilmoitetaan myöhemmin
Exam schedules
Tentti 04.04.2022 12.45 - 16.00 MPA4018
Uusintatenttien ajankohta ilmoitetaan orientaatioluennolla.
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropoliia
International connections
Ilmoitetaan myöhemmin
Completion alternatives
-
Student workload
5x 27h = 135 h
Content scheduling
-
Further information
28.01.2022 08.30 - 11.45 MPA6020 Orientaatioluento yhdessä Varhaiskasvatutustyön perusteet -opintojakson kanssa.
17.02.2022 12.00 - 16.15 MPA1010 Seminaari
16.03.2022 12.45 - 16.00 MPA4010 Luento
17.03.2022 12.45 - 16.00 MPA4018 Luento
21.03.2022 12.45 - 16.00 MPA4018 Luento
22.03.2022 12.45 - 16.00 MPA4010 Luento
25.03.2022 08.30 - 11.45 MPA4008 Tehtävä
04.04.2022 12.45 - 16.00 MPA4018 Tentti
04.05.2022 12.00 - 16.15 MPA1010 Seminaari
Aikatauluihin voi tulla muutoksia.
Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa. Jotkut luennoista voivat sisältää itsenäistä työtä. Tästä ilmoitetaan orientaatioluennolla.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen edellytetään vähintään 50%
Enrollment
29.11.2021 - 12.12.2021
Timing
10.01.2022 - 22.05.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
- Social Services (in English)
- Social Services
Teachers
- Satu Hakanen
- Saila Nevanen
Groups
-
SXH20K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH20K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija osaa tukea ja ohjata lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Hän osaa tukea ja rikastuttaa lapsen leikkiä. Hän osaa havainnoida ja tunnistaa lapsen yksilöllisiä ja lapsiryhmän monenlaisia tarpeita sekä huomioida ne toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tuen menetelmiä ja varhaisen tukemisen käytäntöjä.
Content
Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset. Lähikehityksen vyöhyke. Tutkiva oppiminen. Lapsen kehityksen ja toiminnan havainnointi, dokumentointi ja tukeminen. Vertaissuhteet. Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
Location and time
Myllypurontie 1
Materials
Tenttimateriaali:
Merja Koivula, Anna Siippainen & Paula Eerola-Pennanen (Ed.) (2017) Valloittava varhaiskasvatus,
Mirja Köngäs (2019): Tunneäly varhaiskasvatuksessa.
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Tarinasta leikiksi -tarinallisen leikin käsikirja
.https://www.edu.fi/download/187568_tarinasta_leikiksi_kasikirja_2017.pdf
Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Teaching methods
Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, vierailukäynti, tenttiin lukeminen, HyMy-kylä -toiminta.
Employer connections
Ilmoitetaan myöhemmin
Exam schedules
Tentti 04.04.2022 12.45 - 16.00 MPA4018
Uusintatenttien ajankohta ilmoitetaan orientaatioluennolla.
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropoliia
International connections
Ilmoitetaan myöhemmin
Completion alternatives
-
Student workload
5x 27h = 135 h
Content scheduling
-
Further information
28.01.2022 08.30 - 11.45 MPA6020 Orientaatioluento yhdessä Varhaiskasvatutustyön perusteet -opintojakson kanssa.
17.02.2022 12.00 - 16.15 MPA1010 Seminaari
16.03.2022 12.45 - 16.00 MPA4010 Luento
17.03.2022 12.45 - 16.00 MPA4018 Luento
21.03.2022 12.45 - 16.00 MPA4018 Luento
22.03.2022 12.45 - 16.00 MPA4010 Luento
25.03.2022 08.30 - 11.45 MPA4008 Tehtävä
04.04.2022 12.45 - 16.00 MPA4018 Tentti
04.05.2022 12.00 - 16.15 MPA1010 Seminaari
Opetus järjestetään vallitsevien terveyssuositusten mukaan.
Tällä hetkellä opetus on suunniteltu niin, että opintojakso järjestetään lähiopetuksena Myllypuron kampuksella.
Mikäli opetusmuotoihin tulee muutoksia, siitä ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.
Aikatauluihin voi tulla muutoksia.
Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa. Jotkut luennoista voivat sisältää itsenäistä työtä. Tästä ilmoitetaan orientaatioluennolla.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen edellytetään vähintään 50%