Skip to main content

Learning in Early ChildhoodLaajuus (5 cr)

Code: SX00BZ78

Credits

5 op

Objective

Students will be able to support and guide children’s growth, development and learning. They will know how to support and enrich children’s play. They will detect and identify children’s different individual and group needs and take them into account in activity planning and implementation. Students will apply different methods of support and early childhood support practices.

Content

Theories of child development and concepts of learning. Zone of proximal development. Exploratory learning. Observation, documentation and support of children’s development and activities. Peer relationships. Play, theo-ries of play, and the significance of play in children’s learning.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment criteria, approved/failed

Assessment:
Assessment criterias see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Enrollment

28.11.2021 - 11.12.2021

Timing

09.01.2023 - 31.07.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

12 - 25

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Satu Hakanen
  • Saila Nevanen
Groups
  • VAKA23K
    Varhaiskasvatuksen polku

Objective

Opiskelija osaa tukea ja ohjata lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Hän osaa tukea ja rikastuttaa lapsen leikkiä. Hän osaa havainnoida ja tunnistaa lapsen yksilöllisiä ja lapsiryhmän monenlaisia tarpeita sekä huomioida ne toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tuen menetelmiä ja varhaisen tukemisen käytäntöjä.

Content

Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset. Lähikehityksen vyöhyke. Tutkiva oppiminen. Lapsen kehityksen ja toiminnan havainnointi, dokumentointi ja tukeminen. Vertaissuhteet. Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.

Location and time

Myllypurontie 1

0.01.2023 12.45 - 16.00 MPA5015 Orientaatioluento yhdessä Varhaiskasvatutustyön perusteet -opintojakson kanssa.
25.01.2023 12.15 -15.00 Zoom Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista luennot (vapaaehtoinen osallistuminen)
03.02.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Luento
09.03.2023 12.15 -15.00 Zooom Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista luennot (vapaaehtoinen osallistuminen)
03.03.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Luento
10.03.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Luento
20.03.2023 12.45 - 16.00 MPA5015 Tehtävä
23.03.2023 09.00 - 15.00 MPD1002 ja MPA2028 Seminaari
17.04.2023 08.30 - 11.45 MPA6017 Tentti
03.05.2023 09.00 - 11.45 MPB1005 Luento

Aikatauluihin voi tulla muutoksia.

Avoimen AMK opiskelijoiden pakollisen läsnäolon päivät ilmoitetaan tammikuussa 2023.

Materials

Tenttimateriaali:
Merja Koivula, Anna Siippainen & Paula Eerola-Pennanen (Ed.) (2017) Valloittava varhaiskasvatus,
Mirja Köngäs (2019): Tunneäly varhaiskasvatuksessa.
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Tarinasta leikiksi -tarinallisen leikin käsikirja
.https://www.edu.fi/download/187568_tarinasta_leikiksi_kasikirja_2017.pdf
Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Teaching methods

Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, vierailukäynti, tenttiin lukeminen.

Employer connections

Ilmoitetaan myöhemmin

Exam schedules

Tentti 17.04.2023 08.30 - 11.45 MPA6017
Uusintatenttien ajankohta ilmoitetaan orientaatioluennolla.
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropolia.fi

International connections

Ilmoitetaan myöhemmin

Completion alternatives

-

Student workload

5x 27h = 135 h

Content scheduling

-

Further information

20.01.2023 12.45 - 16.00 MPA5015 Orientaatioluento yhdessä Varhaiskasvatutustyön perusteet -opintojakson kanssa.
25.01.2023 12.15 -15.00 Zoom Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista luennot (vapaaehtoinen osallistuminen)
03.02.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Luento
09.03.2023 12.15 -15.00 Zooom Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista luennot (vapaaehtoinen osallistuminen)
03.03.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Luento
10.03.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Luento
20.03.2023 12.45 - 16.00 MPA5015 Tehtävä
23.03.2023 09.00 - 15.00 MPD1002 ja MPA2028 Seminaari
17.04.2023 08.30 - 11.45 MPA6017 Tentti
03.05.2023 09.00 - 11.45 MPB1005 Luento

Aikatauluihin voi tulla muutoksia.

Avoimen AMK opiskelijoiden pakollisen läsnäolon päivät ilmoitetaan tammikuussa 2023.

Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa. Jotkut luennoista voivat sisältää itsenäistä työtä. Tästä ilmoitetaan orientaatioluennolla.

- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin.

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

01.01.2023 - 31.07.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 35

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Satu Hakanen
  • Saila Nevanen
Groups
  • SXH21K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXH21K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija osaa tukea ja ohjata lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Hän osaa tukea ja rikastuttaa lapsen leikkiä. Hän osaa havainnoida ja tunnistaa lapsen yksilöllisiä ja lapsiryhmän monenlaisia tarpeita sekä huomioida ne toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tuen menetelmiä ja varhaisen tukemisen käytäntöjä.

Content

Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset. Lähikehityksen vyöhyke. Tutkiva oppiminen. Lapsen kehityksen ja toiminnan havainnointi, dokumentointi ja tukeminen. Vertaissuhteet. Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.

Location and time

Myllypurontie 1

Materials

Tenttimateriaali:
Merja Koivula, Anna Siippainen & Paula Eerola-Pennanen (Ed.) (2017) Valloittava varhaiskasvatus,
Mirja Köngäs (2019): Tunneäly varhaiskasvatuksessa.
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Tarinasta leikiksi -tarinallisen leikin käsikirja
.https://www.edu.fi/download/187568_tarinasta_leikiksi_kasikirja_2017.pdf
Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Teaching methods

Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, vierailukäynti, tenttiin lukeminen.

Employer connections

Ilmoitetaan myöhemmin

Exam schedules

Tentti 17.04.2023 08.30 - 11.45 MPA6017
Uusintatenttien ajankohta ilmoitetaan orientaatioluennolla.
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropolia.fi

International connections

Ilmoitetaan myöhemmin

Completion alternatives

-

Student workload

5x 27h = 135 h

Content scheduling

-

Further information

20.01.2023 12.45 - 16.00 MPA5015 Orientaatioluento yhdessä Varhaiskasvatutustyön perusteet -opintojakson kanssa.
25.01.2023 12.15 -15.00 Zoom Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista luennot (vapaaehtoinen osallistuminen)
03.02.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Luento
09.03.2023 12.15 -15.00 Zooom Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista luennot (vapaaehtoinen osallistuminen)
03.03.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Luento
10.03.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Luento
20.03.2023 12.45 - 16.00 MPA5015 Tehtävä
23.03.2023 09.00 - 15.00 MPD1002 ja MPA2028 Seminaari
17.04.2023 08.30 - 11.45 MPA6017 Tentti
03.05.2023 09.00 - 11.45 MPB1005 Luento

Aikatauluihin voi tulla muutoksia.

Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa. Jotkut luennoista voivat sisältää itsenäistä työtä. Tästä ilmoitetaan orientaatioluennolla.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen edellytetään vähintään 50%

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

23.08.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
  • English
Seats

0 - 22

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Satu Hakanen
  • Saila Nevanen
Teacher in charge

Saila Nevanen

Groups
  • VAKAS22
    Varhaiskasvatuksen polku sosionomeille

Objective

Opiskelija osaa tukea ja ohjata lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Hän osaa tukea ja rikastuttaa lapsen leikkiä. Hän osaa havainnoida ja tunnistaa lapsen yksilöllisiä ja lapsiryhmän monenlaisia tarpeita sekä huomioida ne toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tuen menetelmiä ja varhaisen tukemisen käytäntöjä.

Content

Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset. Lähikehityksen vyöhyke. Tutkiva oppiminen. Lapsen kehityksen ja toiminnan havainnointi, dokumentointi ja tukeminen. Vertaissuhteet. Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.

Location and time

Myllypurontie 1

Materials

Tenttimateriaali:
Merja Koivula, Anna Siippainen & Paula Eerola-Pennanen (Ed.) (2017) Valloittava varhaiskasvatus,
Mirja Köngäs (2019): Tunneäly varhaiskasvatuksessa.
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Tarinasta leikiksi -tarinallisen leikin käsikirja
.https://www.edu.fi/download/187568_tarinasta_leikiksi_kasikirja_2017.pdf
Luentomateriaalit
Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

In English
Dowling M. (2010). Young children's personal, socilat & emotional development. Sage.
Köngäs M., Määttä K. & Uusiautti S( 2021) Participation in play activities in the children’s
peer culture
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Hakkarainen, P., Bredikyte. M. & al. Narrative environments for play and learning (NEPL)" guidelines for kindergarten and school teachers working with 3-8 years-old-children. 2017.
Lecture materials
English additional material will be announced before study unit begins.

Teaching methods

Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, vierailukäynti, tenttiin lukeminen, oppimistehtävä, osallistuminen perhevalmennuksen suunnitteluun ja toteutukseen Metropolian Hymykylässä
The tuition is in Finnish and in English, interactive lectures, small group activities, study visit, reading for the exam, study assignment, participating to the planning and implementation of a family event in Metropolia's Hymykylä.

Employer connections

Ilmoitetaan myöhemmin

Exam schedules

Tentti 24.11.2022 08.30 - 11.45 MPA6020

Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropolia.fi

International connections

Ilmoitetaan myöhemmin

Completion alternatives

-

Student workload

5x 27h = 135 h

Content scheduling

-

Further information

Aikataulu:
16.09.2022 08.30 - 11.45 MPA2019 Orientaatioluento (yhdessä Varhaiskasvatuksen perusteet -kurssin kanssa)
(05.10.2022 08.30 -16.00 Seminaari Mahdollisuuksian maisemia Vapaaehtoinen osallistuminen. Ohjelma tarkentuu myöhemmin)
07.10.2022 08.30 - 11.45 MPA4008 Luento
14.10.2022 08.30 - 11.45 MPA4010 Luento
28.10.2022 12.45 - 16.00 MPA6010 Luento
31.10.2022 12.45 - 16.00 MPA5015 Luento
02.11.2022 12.45 - 16.00 MPA4008 ja MPA2007 Oppimistehtävän esittely
Seminaari (ajankohta tarkentuu myöhemmin)

24.11.2022 08.30 - 11.45 MPA6020 Tentti


Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa. Jotkut luennoista voivat sisältää itsenäistä työtä. Tästä ilmoitetaan orientaatioluennolla.

- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen edellytetään vähintään 50%

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

15.08.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
  • English
Seats

0 - 35

Degree programmes
  • Social Services (in English)
  • Social Services
Teachers
  • Satu Hakanen
  • Saila Nevanen
Teacher in charge

Saila Nevanen

Groups
  • SXH20S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXG20S1
    Degree Programme in Social Services päivä
  • VAKA22K
    Varhaiskasvatuksen polku

Objective

Opiskelija osaa tukea ja ohjata lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Hän osaa tukea ja rikastuttaa lapsen leikkiä. Hän osaa havainnoida ja tunnistaa lapsen yksilöllisiä ja lapsiryhmän monenlaisia tarpeita sekä huomioida ne toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tuen menetelmiä ja varhaisen tukemisen käytäntöjä.

Content

Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset. Lähikehityksen vyöhyke. Tutkiva oppiminen. Lapsen kehityksen ja toiminnan havainnointi, dokumentointi ja tukeminen. Vertaissuhteet. Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.

Location and time

Myllypurontie 1

Materials

Tenttimateriaali:
Merja Koivula, Anna Siippainen & Paula Eerola-Pennanen (Ed.) (2017) Valloittava varhaiskasvatus,
Mirja Köngäs (2019): Tunneäly varhaiskasvatuksessa.
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Tarinasta leikiksi -tarinallisen leikin käsikirja
.https://www.edu.fi/download/187568_tarinasta_leikiksi_kasikirja_2017.pdf
Luentomateriaalit
Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

In English
Dowling M. (2010). Young children's personal, socilat & emotional development. Sage.
Köngäs M., Määttä K. & Uusiautti S( 2021) Participation in play activities in the children’s
peer culture
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Hakkarainen, P., Bredikyte. M. & al. Narrative environments for play and learning (NEPL)" guidelines for kindergarten and school teachers working with 3-8 years-old-children. 2017.
Lecture materials
English additional material will be announced before study unit begins.

Teaching methods

Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, vierailukäynti, tenttiin lukeminen, oppimistehtävä, osallistuminen perhevalmennuksen suunnitteluun ja toteutukseen Metropolian Hymykylässä
The tuition is in Finnish and in English, interactive lectures, small group activities, study visit, reading for the exam, study assignment, participating to the planning and implementation of a family event in Metropolia's Hymykylä.

Employer connections

Ilmoitetaan myöhemmin

Exam schedules

Tentti 24.11.2022 08.30 - 11.45 MPA6020

Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropolia.fi

International connections

Ilmoitetaan myöhemmin

Completion alternatives

-

Student workload

5x 27h = 135 h

Content scheduling

-

Further information

Aikataulu:
16.09.2022 08.30 - 11.45 MPA2019 Orientaatioluento (yhdessä Varhaiskasvatuksen perusteet -kurssin kanssa)
(05.10.2022 08.30 -16.00 Seminaari Mahdollisuuksian maisemia Vapaaehtoinen osallistuminen. Ohjelma tarkentuu myöhemmin)
07.10.2022 08.30 - 11.45 MPA4008 Luento
14.10.2022 08.30 - 11.45 MPA4010 Luento
28.10.2022 12.45 - 16.00 MPA6010 Luento
31.10.2022 12.45 - 16.00 MPA5015 Luento
02.11.2022 12.45 - 16.00 MPA4008 ja MPA2007 Oppimistehtävän esittely (pakollinen osallistuminen)
Seminaari (ajankohta tarkentuu myöhemmin)
22.11.2022 16.00 - 18.30 MPA6020 Perhevalmennus Hymykylä
24.11.2022 08.30 - 11.45 MPA6020 Tentti

(VAKA22K -ryhmän, Avoin AMK syksyn lähipäivät ja pakolliset luennot tarkentuvat myöhemmin)

Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa. Jotkut luennoista voivat sisältää itsenäistä työtä. Tästä ilmoitetaan orientaatioluennolla.

- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen edellytetään vähintään 50%

Enrollment

30.09.2020 - 30.09.2021

Timing

10.01.2022 - 22.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 25

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Satu Hakanen
  • Saila Nevanen
Groups
  • VAKA21
    Varhaiskasvatuksen polku

Objective

Opiskelija osaa tukea ja ohjata lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Hän osaa tukea ja rikastuttaa lapsen leikkiä. Hän osaa havainnoida ja tunnistaa lapsen yksilöllisiä ja lapsiryhmän monenlaisia tarpeita sekä huomioida ne toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tuen menetelmiä ja varhaisen tukemisen käytäntöjä.

Content

Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset. Lähikehityksen vyöhyke. Tutkiva oppiminen. Lapsen kehityksen ja toiminnan havainnointi, dokumentointi ja tukeminen. Vertaissuhteet. Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.

Location and time

Myllypurontie 1

Materials

Tenttimateriaali:
Merja Koivula, Anna Siippainen & Paula Eerola-Pennanen (Ed.) (2017) Valloittava varhaiskasvatus,
Mirja Köngäs (2019): Tunneäly varhaiskasvatuksessa.
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Tarinasta leikiksi -tarinallisen leikin käsikirja
.https://www.edu.fi/download/187568_tarinasta_leikiksi_kasikirja_2017.pdf
Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Teaching methods

Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, vierailukäynti, tenttiin lukeminen

Employer connections

Ilmoitetaan myöhemmin

Exam schedules

Tentti 04.04.2022 12.45 - 16.00 MPA4018
Uusintatenttien ajankohta ilmoitetaan orientaatioluennolla.
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropoliia

International connections

Ilmoitetaan myöhemmin

Completion alternatives

-

Student workload

5x 27h = 135 h

Content scheduling

-

Further information

28.01.2022 08.30 - 11.45 MPA6020 Orientaatioluento yhdessä Varhaiskasvatutustyön perusteet -opintojakson kanssa.
17.02.2022 12.00 - 16.15 MPA1010 Seminaari
16.03.2022 12.45 - 16.00 MPA4010 Luento
17.03.2022 12.45 - 16.00 MPA4018 Luento
21.03.2022 12.45 - 16.00 MPA4018 Luento
22.03.2022 12.45 - 16.00 MPA4010 Luento
25.03.2022 08.30 - 11.45 MPA4008 Tehtävä
04.04.2022 12.45 - 16.00 MPA4018 Tentti
04.05.2022 12.00 - 16.15 MPA1010 Seminaari

Aikatauluihin voi tulla muutoksia.

Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa. Jotkut luennoista voivat sisältää itsenäistä työtä. Tästä ilmoitetaan orientaatioluennolla.

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen edellytetään vähintään 50%

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

10.01.2022 - 22.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 30

Degree programmes
  • Social Services (in English)
  • Social Services
Teachers
  • Satu Hakanen
  • Saila Nevanen
Groups
  • SXH20K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXH20K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija osaa tukea ja ohjata lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Hän osaa tukea ja rikastuttaa lapsen leikkiä. Hän osaa havainnoida ja tunnistaa lapsen yksilöllisiä ja lapsiryhmän monenlaisia tarpeita sekä huomioida ne toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tuen menetelmiä ja varhaisen tukemisen käytäntöjä.

Content

Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset. Lähikehityksen vyöhyke. Tutkiva oppiminen. Lapsen kehityksen ja toiminnan havainnointi, dokumentointi ja tukeminen. Vertaissuhteet. Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.

Location and time

Myllypurontie 1

Materials

Tenttimateriaali:
Merja Koivula, Anna Siippainen & Paula Eerola-Pennanen (Ed.) (2017) Valloittava varhaiskasvatus,
Mirja Köngäs (2019): Tunneäly varhaiskasvatuksessa.
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Tarinasta leikiksi -tarinallisen leikin käsikirja
.https://www.edu.fi/download/187568_tarinasta_leikiksi_kasikirja_2017.pdf
Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Teaching methods

Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, vierailukäynti, tenttiin lukeminen, HyMy-kylä -toiminta.

Employer connections

Ilmoitetaan myöhemmin

Exam schedules

Tentti 04.04.2022 12.45 - 16.00 MPA4018
Uusintatenttien ajankohta ilmoitetaan orientaatioluennolla.
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropoliia

International connections

Ilmoitetaan myöhemmin

Completion alternatives

-

Student workload

5x 27h = 135 h

Content scheduling

-

Further information

28.01.2022 08.30 - 11.45 MPA6020 Orientaatioluento yhdessä Varhaiskasvatutustyön perusteet -opintojakson kanssa.
17.02.2022 12.00 - 16.15 MPA1010 Seminaari
16.03.2022 12.45 - 16.00 MPA4010 Luento
17.03.2022 12.45 - 16.00 MPA4018 Luento
21.03.2022 12.45 - 16.00 MPA4018 Luento
22.03.2022 12.45 - 16.00 MPA4010 Luento
25.03.2022 08.30 - 11.45 MPA4008 Tehtävä
04.04.2022 12.45 - 16.00 MPA4018 Tentti
04.05.2022 12.00 - 16.15 MPA1010 Seminaari

Opetus järjestetään vallitsevien terveyssuositusten mukaan.
Tällä hetkellä opetus on suunniteltu niin, että opintojakso järjestetään lähiopetuksena Myllypuron kampuksella.
Mikäli opetusmuotoihin tulee muutoksia, siitä ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.


Aikatauluihin voi tulla muutoksia.

Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa. Jotkut luennoista voivat sisältää itsenäistä työtä. Tästä ilmoitetaan orientaatioluennolla.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen edellytetään vähintään 50%