Siirry suoraan sisältöön

Oppiminen varhaislapsuudessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BZ78-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

23.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

0 - 22

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Satu Hakanen
  • Saila Nevanen

Vastuuopettaja

Saila Nevanen

Ryhmät

  • VAKAS22
    Varhaiskasvatuksen polku sosionomeille

Tavoitteet

Opiskelija osaa tukea ja ohjata lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Hän osaa tukea ja rikastuttaa lapsen leikkiä. Hän osaa havainnoida ja tunnistaa lapsen yksilöllisiä ja lapsiryhmän monenlaisia tarpeita sekä huomioida ne toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tuen menetelmiä ja varhaisen tukemisen käytäntöjä.

Sisältö

Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset. Lähikehityksen vyöhyke. Tutkiva oppiminen. Lapsen kehityksen ja toiminnan havainnointi, dokumentointi ja tukeminen. Vertaissuhteet. Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.

Aika ja paikka

Myllypurontie 1

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali:
Merja Koivula, Anna Siippainen & Paula Eerola-Pennanen (Ed.) (2017) Valloittava varhaiskasvatus,
Mirja Köngäs (2019): Tunneäly varhaiskasvatuksessa.
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Tarinasta leikiksi -tarinallisen leikin käsikirja
.https://www.edu.fi/download/187568_tarinasta_leikiksi_kasikirja_2017.pdf
Luentomateriaalit
Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

In English
Dowling M. (2010). Young children's personal, socilat & emotional development. Sage.
Köngäs M., Määttä K. & Uusiautti S( 2021) Participation in play activities in the children’s
peer culture
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Hakkarainen, P., Bredikyte. M. & al. Narrative environments for play and learning (NEPL)" guidelines for kindergarten and school teachers working with 3-8 years-old-children. 2017.
Lecture materials
English additional material will be announced before study unit begins.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, vierailukäynti, tenttiin lukeminen, oppimistehtävä, osallistuminen perhevalmennuksen suunnitteluun ja toteutukseen Metropolian Hymykylässä
The tuition is in Finnish and in English, interactive lectures, small group activities, study visit, reading for the exam, study assignment, participating to the planning and implementation of a family event in Metropolia's Hymykylä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ilmoitetaan myöhemmin

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 24.11.2022 08.30 - 11.45 MPA6020

Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropolia.fi

Kansainvälisyys

Ilmoitetaan myöhemmin

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5x 27h = 135 h

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Aikataulu:
16.09.2022 08.30 - 11.45 MPA2019 Orientaatioluento (yhdessä Varhaiskasvatuksen perusteet -kurssin kanssa)
(05.10.2022 08.30 -16.00 Seminaari Mahdollisuuksian maisemia Vapaaehtoinen osallistuminen. Ohjelma tarkentuu myöhemmin)
07.10.2022 08.30 - 11.45 MPA4008 Luento
14.10.2022 08.30 - 11.45 MPA4010 Luento
28.10.2022 12.45 - 16.00 MPA6010 Luento
31.10.2022 12.45 - 16.00 MPA5015 Luento
02.11.2022 12.45 - 16.00 MPA4008 ja MPA2007 Oppimistehtävän esittely
Seminaari (ajankohta tarkentuu myöhemmin)

24.11.2022 08.30 - 11.45 MPA6020 Tentti


Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa. Jotkut luennoista voivat sisältää itsenäistä työtä. Tästä ilmoitetaan orientaatioluennolla.

- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen edellytetään vähintään 50%