Skip to main content

Functional Anatomy of MovementLaajuus (5 cr)

Code: SX00FH90

Credits

5 op

Objective

Students are able to describe the function of joints by applying osteokinematics and arthokinematics. Students know how to observe and analyse movement chains as a premise for osteopathic examination and treatment. Students observe and analyse the functionality of the musculoskeletal system related to posture and movement. Students are able to describe biomechanics by applying balance control and movement. Students understand the biomechanical approach in osteopathy. Students are familiar with biomechanical equipments and basics of gait analysis.

Content

- Osteokinematics and arthrokinematics
- Joint stability and mobility
- Open and closed kinetic chains
- Analysis and control of joints and body
- Sitting, standing, getting up, lifting, carrying, walking, running, kicking, throwing.
- Biomechanical gait analysis
- Biomechanical properties of tissues and structures
- Biomechanical basics for movement
- Balance

Prerequisites

Human anatomy 1-3, Functional anatomy of the thorax and spine

Assessment criteria, satisfactory (1)

Management of the foreign terminology is at least 50 % of what is demanded.
Students use foreign professional concepts systematically.
Students identify anatomical structures and repeat their meaning.

Assessment criteria, good (3)

Management of the foreign terminology is at least 70 % of what is demanded.
Students use foreign professional concepts expertly.
Students identify and describe anatomical structures and discover connections between structure and function.

Assessment criteria, excellent (5)

Management of the foreign terminology is at least 90 % of what is demanded.
Students use foreign professional concepts widely and expertly for example when answering essay questions.
Students identify anatomical structures and explain their function by analysing connections between structure and function.

Assessment criteria, approved/failed

Management of the foreign terminology is at least 50% of what is demanded.
Students use foreign professional concepts systematically.
Students identify anatomical structures and repeat their meaning.

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

14.08.2024 - 20.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Osteopathy
Teachers
  • Kevin Collet
Teacher in charge

Kevin Collet

Groups
  • SXF23S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa kuvata nivelten toimintaa osteo-ja artrokinematiikkaa hyödyntäen. Opiskelija havainnoi ja analysoi nivelten muodostamien liikeketjujen toimintaa osteopaattisen tutkimisen ja manuaalisen hoidon edellytyksenä. Opiskelija havainnoi ja analysoi asentoon, liikkeeseen ja liikkumiseen liittyvää tuki- ja liikuntaelimistön toimintaa. Opiskelija osaa kuvata liikkeen, liikkumisen ja tasapainon biomekaaniset perusteet ja ymmärtää biomekaanisen lähestymistavan merkityksen osteopaatin työssä. Opiskelija tietää kävelyn analysointilaitteita ja ymmärtää tulosten tulkinnan perusperiaatteita.

Content

- Osteo-ja arthrokinematiikka
- Nivelen stabiliteetti ja mobiliteetti
- Avoin ja suljettu kineettinen ketju
- Nivelten ja kehon asennon ja liikkeen hallinta ja analyysi
- Istuminen, seisominen, pystyyn nouseminen, nostaminen, kantaminen, kävely, juoksu, potkiminen, heittäminen
- Kävelyn biomekaaninen analyysi
- Kudosten ja rakenteiden biomekaaniset ominaisuudet
- Liikkeen ja liikkumisen biomekaaniset perusteet
- Tasapaino

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 70 % kysytystä.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata anatomiset rakenteet ja löytää rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 90 % kysytystä.
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä esimerkiksi essee-kysymyksiin vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja osaa selittää niiden toimintaa analysoimalla rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.

Prerequisites

Ihmisen anatomia 1-3, Selän ja rintakehän toiminnallinen anatomia osteopatiassa