Siirry suoraan sisältöön

Tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistäminen fysioterapiassa 2Laajuus (5 op)

Tunnus: SX00EE69

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija on perehtynyt eri-ikäisten henkilöiden tuki- ja liikuntaelimistön tapaturmiin, sairauksiin ja kiputiloihin fysiatrian näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä fysioterapian roolin osana kuntoutusta. Opiskelija osaa kuvata ortopedian ja traumatologian alueella hoidettavat yleisimmät vammat, tapaturmat, sairaudet ja tutkimis- ja hoitomenetelmien perusteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen osana operatiivista hoitoa. Opiskelija osaa yhdistää aikaisemmin hankkimaansa osaamista ja valita tarkoituksenmukaiset tutkimis- ja terapiamenetelmät tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tukemiseksi. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan tavoitteita ja sisältöä tukevaa omahoitoa ja arvioida valitsemiensa fysioterapiamenetelmien tuloksellisuutta asiakkaan fysioterapiassa. Hän osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.

Sisältö

Tavallisimmat tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöt, toiminta- ja osallistumisrajoitukset sekä
niiden taustalla olevat patologiset prosessit
Fysiatrian alaan kuuluvat olka-, niska-, selkä-, lantio- ja alaraajaongelmat
Fysiatriset tutkimus- ja hoitomenetelmät
Haavatyypit, haavanhoidon perusteet
Murtumat ja murtumien hoito
Nivel-, jänne- ja ligamenttivammojen patofysiologia, tutkimus sekä hoito pääpiirteissään
Olkapään, niskan, selän, lantion ja alaraajojen yleisimmät ortopediset ongelmat
Perustieto kasvaimista ja niiden operatiivisesta hoidosta
Palovammojen hoito
Tarkoituksenmukaisten fysioterapeuttisten tutkimis- ja terapiamenetelmien valinta ja käyttö
Vuorovaikutus, terapeuttinen harjoittelu ja manuaalinen terapia fysioterapiamenetelminä
Valittujen fysioterapiamenetelmien sekä fysioterapian tuloksellisuuden arviointi ja seuranta

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 2 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Lääketieteelliset aineet Sote
  • Mika Luukkonen
Ryhmät
  • SXB23K1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä

Tavoitteet

Opiskelija on perehtynyt eri-ikäisten henkilöiden tuki- ja liikuntaelimistön tapaturmiin, sairauksiin ja kiputiloihin fysiatrian näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä fysioterapian roolin osana kuntoutusta. Opiskelija osaa kuvata ortopedian ja traumatologian alueella hoidettavat yleisimmät vammat, tapaturmat, sairaudet ja tutkimis- ja hoitomenetelmien perusteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen osana operatiivista hoitoa. Opiskelija osaa yhdistää aikaisemmin hankkimaansa osaamista ja valita tarkoituksenmukaiset tutkimis- ja terapiamenetelmät tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tukemiseksi. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan tavoitteita ja sisältöä tukevaa omahoitoa ja arvioida valitsemiensa fysioterapiamenetelmien tuloksellisuutta asiakkaan fysioterapiassa. Hän osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.

Sisältö

Tavallisimmat tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöt, toiminta- ja osallistumisrajoitukset sekä
niiden taustalla olevat patologiset prosessit
Fysiatrian alaan kuuluvat olka-, niska-, selkä-, lantio- ja alaraajaongelmat
Fysiatriset tutkimus- ja hoitomenetelmät
Haavatyypit, haavanhoidon perusteet
Murtumat ja murtumien hoito
Nivel-, jänne- ja ligamenttivammojen patofysiologia, tutkimus sekä hoito pääpiirteissään
Olkapään, niskan, selän, lantion ja alaraajojen yleisimmät ortopediset ongelmat
Perustieto kasvaimista ja niiden operatiivisesta hoidosta
Palovammojen hoito
Tarkoituksenmukaisten fysioterapeuttisten tutkimis- ja terapiamenetelmien valinta ja käyttö
Vuorovaikutus, terapeuttinen harjoittelu ja manuaalinen terapia fysioterapiamenetelminä
Valittujen fysioterapiamenetelmien sekä fysioterapian tuloksellisuuden arviointi ja seuranta

Oppimateriaalit

Oppimateriaali: David J. Magee & Robert C. Manske: Orthopedic physical assessment, 7th edition, 2021, Saunders Elsevier ja opintojaksolla annettava materiaali

Mobilisointi: Freddy M.Kaltenborn uusin painos tai 2010. Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi. SOMTY

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, työpajatyöskentely, itseopiskeluna oppimistehtävät, numeerisesti arvioitava kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä 5op (5x27h)

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon sisältyy lääketieteellisiä opintoja:
Fysiatria 1 op
Ortopedia 1 op

Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opetukseen osallistuminen ja tehtävien ja kirjallisen kokeen/tehtävän tekeminen ovat osa opintojakson suoritusta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Kontaktitunneilla on läsnäolo velvollisuus. Yhden kerran voi olla pois ilman korvaavuuksia. Myöhässä palautettu oppimistehtävä vaikuttaa tehtävän arvosanaan.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen kaikkeen opetukseen ja työpajoihin, oppimistehtävien tekeminen, kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 2 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Lääketieteelliset aineet Sote
  • Mika Luukkonen
Ryhmät
  • SXB23K2
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija on perehtynyt eri-ikäisten henkilöiden tuki- ja liikuntaelimistön tapaturmiin, sairauksiin ja kiputiloihin fysiatrian näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä fysioterapian roolin osana kuntoutusta. Opiskelija osaa kuvata ortopedian ja traumatologian alueella hoidettavat yleisimmät vammat, tapaturmat, sairaudet ja tutkimis- ja hoitomenetelmien perusteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen osana operatiivista hoitoa. Opiskelija osaa yhdistää aikaisemmin hankkimaansa osaamista ja valita tarkoituksenmukaiset tutkimis- ja terapiamenetelmät tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tukemiseksi. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan tavoitteita ja sisältöä tukevaa omahoitoa ja arvioida valitsemiensa fysioterapiamenetelmien tuloksellisuutta asiakkaan fysioterapiassa. Hän osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.

Sisältö

Tavallisimmat tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöt, toiminta- ja osallistumisrajoitukset sekä
niiden taustalla olevat patologiset prosessit
Fysiatrian alaan kuuluvat olka-, niska-, selkä-, lantio- ja alaraajaongelmat
Fysiatriset tutkimus- ja hoitomenetelmät
Haavatyypit, haavanhoidon perusteet
Murtumat ja murtumien hoito
Nivel-, jänne- ja ligamenttivammojen patofysiologia, tutkimus sekä hoito pääpiirteissään
Olkapään, niskan, selän, lantion ja alaraajojen yleisimmät ortopediset ongelmat
Perustieto kasvaimista ja niiden operatiivisesta hoidosta
Palovammojen hoito
Tarkoituksenmukaisten fysioterapeuttisten tutkimis- ja terapiamenetelmien valinta ja käyttö
Vuorovaikutus, terapeuttinen harjoittelu ja manuaalinen terapia fysioterapiamenetelminä
Valittujen fysioterapiamenetelmien sekä fysioterapian tuloksellisuuden arviointi ja seuranta

Oppimateriaalit

Oppimateriaali: David J. Magee & Robert C. Manske: Orthopedic physical assessment, 7th edition, 2021, Saunders Elsevier ja opintojaksolla annettava materiaali

Mobilisointi: Freddy M.Kaltenborn uusin painos tai 2010. Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi. SOMTY

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, työpajatyöskentely, itseopiskeluna oppimistehtävät, numeerisesti arvioitava kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä 5op (5x27h)

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon sisältyy lääketieteellisiä opintoja:
Fysiatria 1 op
Ortopedia 1 op

Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opetukseen osallistuminen ja tehtävien ja kirjallisen kokeen/tehtävän tekeminen ovat osa opintojakson suoritusta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Kontaktitunneilla on läsnäolo velvollisuus. Yhden kerran voi olla pois ilman korvaavuuksia. Myöhässä palautettu oppimistehtävä vaikuttaa tehtävän arvosanaan.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen kaikkeen opetukseen ja työpajoihin, oppimistehtävien tekeminen, kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 2 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

18.03.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jonna Heimonen
  • Mika Luukkonen
Ryhmät
  • SXB22S1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija on perehtynyt eri-ikäisten henkilöiden tuki- ja liikuntaelimistön tapaturmiin, sairauksiin ja kiputiloihin fysiatrian näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä fysioterapian roolin osana kuntoutusta. Opiskelija osaa kuvata ortopedian ja traumatologian alueella hoidettavat yleisimmät vammat, tapaturmat, sairaudet ja tutkimis- ja hoitomenetelmien perusteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen osana operatiivista hoitoa. Opiskelija osaa yhdistää aikaisemmin hankkimaansa osaamista ja valita tarkoituksenmukaiset tutkimis- ja terapiamenetelmät tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tukemiseksi. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan tavoitteita ja sisältöä tukevaa omahoitoa ja arvioida valitsemiensa fysioterapiamenetelmien tuloksellisuutta asiakkaan fysioterapiassa. Hän osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.

Sisältö

Tavallisimmat tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöt, toiminta- ja osallistumisrajoitukset sekä
niiden taustalla olevat patologiset prosessit
Fysiatrian alaan kuuluvat olka-, niska-, selkä-, lantio- ja alaraajaongelmat
Fysiatriset tutkimus- ja hoitomenetelmät
Haavatyypit, haavanhoidon perusteet
Murtumat ja murtumien hoito
Nivel-, jänne- ja ligamenttivammojen patofysiologia, tutkimus sekä hoito pääpiirteissään
Olkapään, niskan, selän, lantion ja alaraajojen yleisimmät ortopediset ongelmat
Perustieto kasvaimista ja niiden operatiivisesta hoidosta
Palovammojen hoito
Tarkoituksenmukaisten fysioterapeuttisten tutkimis- ja terapiamenetelmien valinta ja käyttö
Vuorovaikutus, terapeuttinen harjoittelu ja manuaalinen terapia fysioterapiamenetelminä
Valittujen fysioterapiamenetelmien sekä fysioterapian tuloksellisuuden arviointi ja seuranta

Oppimateriaalit

Oppimateriaali: David J. Magee & Robert C. Manske: Orthopedic physical assessment, 7th edition, 2021, Saunders Elsevier ja opintojaksolla annettava materiaali

Mobilisointi: Freddy M.Kaltenborn uusin painos tai 2010. Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi. SOMTY

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, työpajatyöskentely, itseopiskeluna oppimistehtävät, numeerisesti arvioitava kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä 5op (5x27h)

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon sisältyy lääketieteellisiä opintoja:
Fysiatria 1 op
Ortopedia 1 op

Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opetukseen osallistuminen ja tehtävien ja kirjallisen kokeen/tehtävän tekeminen ovat osa opintojakson suoritusta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Kontaktitunneilla on läsnäolo velvollisuus. Yhden kerran voi olla pois ilman korvaavuuksia. Myöhässä palautettu oppimistehtävä vaikuttaa tehtävän arvosanaan.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen kaikkeen opetukseen ja työpajoihin, oppimistehtävien tekeminen, kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 2 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kristiina Kokkonen
  • Mika Luukkonen
Vastuuopettaja

Mika Luukkonen

Ryhmät
  • SXB22K1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä

Tavoitteet

Opiskelija on perehtynyt eri-ikäisten henkilöiden tuki- ja liikuntaelimistön tapaturmiin, sairauksiin ja kiputiloihin fysiatrian näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä fysioterapian roolin osana kuntoutusta. Opiskelija osaa kuvata ortopedian ja traumatologian alueella hoidettavat yleisimmät vammat, tapaturmat, sairaudet ja tutkimis- ja hoitomenetelmien perusteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen osana operatiivista hoitoa. Opiskelija osaa yhdistää aikaisemmin hankkimaansa osaamista ja valita tarkoituksenmukaiset tutkimis- ja terapiamenetelmät tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tukemiseksi. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan tavoitteita ja sisältöä tukevaa omahoitoa ja arvioida valitsemiensa fysioterapiamenetelmien tuloksellisuutta asiakkaan fysioterapiassa. Hän osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.

Sisältö

Tavallisimmat tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöt, toiminta- ja osallistumisrajoitukset sekä
niiden taustalla olevat patologiset prosessit
Fysiatrian alaan kuuluvat olka-, niska-, selkä-, lantio- ja alaraajaongelmat
Fysiatriset tutkimus- ja hoitomenetelmät
Haavatyypit, haavanhoidon perusteet
Murtumat ja murtumien hoito
Nivel-, jänne- ja ligamenttivammojen patofysiologia, tutkimus sekä hoito pääpiirteissään
Olkapään, niskan, selän, lantion ja alaraajojen yleisimmät ortopediset ongelmat
Perustieto kasvaimista ja niiden operatiivisesta hoidosta
Palovammojen hoito
Tarkoituksenmukaisten fysioterapeuttisten tutkimis- ja terapiamenetelmien valinta ja käyttö
Vuorovaikutus, terapeuttinen harjoittelu ja manuaalinen terapia fysioterapiamenetelminä
Valittujen fysioterapiamenetelmien sekä fysioterapian tuloksellisuuden arviointi ja seuranta

Oppimateriaalit

Oppimateriaali: David J. Magee & Robert C. Manske: Orthopedic physical assessment, 7th edition, 2021, Saunders Elsevier ja opintojaksolla annettava materiaali

Mobilisointi: Freddy M.Kaltenborn uusin painos tai 2010. Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi. SOMTY

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, työpajatyöskentely, itseopiskeluna oppimistehtävät, numeerisesti arvioitava kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä 5op (5x27h)

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon sisältyy lääketieteellisiä opintoja:
Fysiatria 1 op
Ortopedia 1 op

Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opetukseen osallistuminen ja tehtävien ja kirjallisen kokeen/tehtävän tekeminen ovat osa opintojakson suoritusta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Kontaktitunneilla on läsnäolo velvollisuus. Yhden kerran voi olla pois ilman korvaavuuksia. Myöhässä palautettu oppimistehtävä vaikuttaa tehtävän arvosanaan.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen kaikkeen opetukseen ja työpajoihin, oppimistehtävien tekeminen, kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 2 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kristiina Kokkonen
  • Mika Luukkonen
Vastuuopettaja

Mika Luukkonen

Ryhmät
  • SXB22K2
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija on perehtynyt eri-ikäisten henkilöiden tuki- ja liikuntaelimistön tapaturmiin, sairauksiin ja kiputiloihin fysiatrian näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä fysioterapian roolin osana kuntoutusta. Opiskelija osaa kuvata ortopedian ja traumatologian alueella hoidettavat yleisimmät vammat, tapaturmat, sairaudet ja tutkimis- ja hoitomenetelmien perusteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen osana operatiivista hoitoa. Opiskelija osaa yhdistää aikaisemmin hankkimaansa osaamista ja valita tarkoituksenmukaiset tutkimis- ja terapiamenetelmät tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tukemiseksi. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan tavoitteita ja sisältöä tukevaa omahoitoa ja arvioida valitsemiensa fysioterapiamenetelmien tuloksellisuutta asiakkaan fysioterapiassa. Hän osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.

Sisältö

Tavallisimmat tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöt, toiminta- ja osallistumisrajoitukset sekä
niiden taustalla olevat patologiset prosessit
Fysiatrian alaan kuuluvat olka-, niska-, selkä-, lantio- ja alaraajaongelmat
Fysiatriset tutkimus- ja hoitomenetelmät
Haavatyypit, haavanhoidon perusteet
Murtumat ja murtumien hoito
Nivel-, jänne- ja ligamenttivammojen patofysiologia, tutkimus sekä hoito pääpiirteissään
Olkapään, niskan, selän, lantion ja alaraajojen yleisimmät ortopediset ongelmat
Perustieto kasvaimista ja niiden operatiivisesta hoidosta
Palovammojen hoito
Tarkoituksenmukaisten fysioterapeuttisten tutkimis- ja terapiamenetelmien valinta ja käyttö
Vuorovaikutus, terapeuttinen harjoittelu ja manuaalinen terapia fysioterapiamenetelminä
Valittujen fysioterapiamenetelmien sekä fysioterapian tuloksellisuuden arviointi ja seuranta

Oppimateriaalit

Oppimateriaali: David J. Magee & Robert C. Manske: Orthopedic physical assessment, 7th edition, 2021, Saunders Elsevier ja opintojaksolla annettava materiaali

Mobilisointi: Freddy M.Kaltenborn uusin painos tai 2010. Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi. SOMTY

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, työpajatyöskentely, itseopiskeluna oppimistehtävät, numeerisesti arvioitava kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä 5op (5x27h)

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon sisältyy lääketieteellisiä opintoja:
Fysiatria 1 op
Ortopedia 1 op

Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opetukseen osallistuminen ja tehtävien ja kirjallisen kokeen/tehtävän tekeminen ovat osa opintojakson suoritusta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Kontaktitunneilla on läsnäolo velvollisuus. Yhden kerran voi olla pois ilman korvaavuuksia. Myöhässä palautettu oppimistehtävä vaikuttaa tehtävän arvosanaan.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen kaikkeen opetukseen ja työpajoihin, oppimistehtävien tekeminen, kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 2 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

13.03.2023 - 26.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kristiina Kokkonen
  • Mika Luukkonen
Vastuuopettaja

Mika Luukkonen

Ryhmät
  • SXB21S1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija on perehtynyt eri-ikäisten henkilöiden tuki- ja liikuntaelimistön tapaturmiin, sairauksiin ja kiputiloihin fysiatrian näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä fysioterapian roolin osana kuntoutusta. Opiskelija osaa kuvata ortopedian ja traumatologian alueella hoidettavat yleisimmät vammat, tapaturmat, sairaudet ja tutkimis- ja hoitomenetelmien perusteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen osana operatiivista hoitoa. Opiskelija osaa yhdistää aikaisemmin hankkimaansa osaamista ja valita tarkoituksenmukaiset tutkimis- ja terapiamenetelmät tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tukemiseksi. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan tavoitteita ja sisältöä tukevaa omahoitoa ja arvioida valitsemiensa fysioterapiamenetelmien tuloksellisuutta asiakkaan fysioterapiassa. Hän osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.

Sisältö

Tavallisimmat tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöt, toiminta- ja osallistumisrajoitukset sekä
niiden taustalla olevat patologiset prosessit
Fysiatrian alaan kuuluvat olka-, niska-, selkä-, lantio- ja alaraajaongelmat
Fysiatriset tutkimus- ja hoitomenetelmät
Haavatyypit, haavanhoidon perusteet
Murtumat ja murtumien hoito
Nivel-, jänne- ja ligamenttivammojen patofysiologia, tutkimus sekä hoito pääpiirteissään
Olkapään, niskan, selän, lantion ja alaraajojen yleisimmät ortopediset ongelmat
Perustieto kasvaimista ja niiden operatiivisesta hoidosta
Palovammojen hoito
Tarkoituksenmukaisten fysioterapeuttisten tutkimis- ja terapiamenetelmien valinta ja käyttö
Vuorovaikutus, terapeuttinen harjoittelu ja manuaalinen terapia fysioterapiamenetelminä
Valittujen fysioterapiamenetelmien sekä fysioterapian tuloksellisuuden arviointi ja seuranta

Oppimateriaalit

Oppimateriaali: David J. Magee & Robert C. Manske: Orthopedic physical assessment, 7th edition, 2021, Saunders Elsevier ja opintojaksolla annettava materiaali

Mobilisointi: Freddy M.Kaltenborn uusin painos tai 2010. Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi. SOMTY

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, työpajatyöskentely, itseopiskeluna oppimistehtävät, numeerisesti arvioitava kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä 5op (5x27h)

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon sisältyy lääketieteellisiä opintoja:
Fysiatria 1 op
Ortopedia 1 op

Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opetukseen osallistuminen ja tehtävien ja kirjallisen kokeen/tehtävän tekeminen ovat osa opintojakson suoritusta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Kontaktitunneilla on läsnäolo velvollisuus. Yhden kerran voi olla pois ilman korvaavuuksia. Myöhässä palautettu oppimistehtävä vaikuttaa tehtävän arvosanaan.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen kaikkeen opetukseen ja työpajoihin, oppimistehtävien tekeminen, kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 2 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 15.05.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 21.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kristiina Kokkonen
  • Mika Luukkonen
Ryhmät
  • SXB21K1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija on perehtynyt eri-ikäisten henkilöiden tuki- ja liikuntaelimistön tapaturmiin, sairauksiin ja kiputiloihin fysiatrian näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä fysioterapian roolin osana kuntoutusta. Opiskelija osaa kuvata ortopedian ja traumatologian alueella hoidettavat yleisimmät vammat, tapaturmat, sairaudet ja tutkimis- ja hoitomenetelmien perusteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen osana operatiivista hoitoa. Opiskelija osaa yhdistää aikaisemmin hankkimaansa osaamista ja valita tarkoituksenmukaiset tutkimis- ja terapiamenetelmät tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tukemiseksi. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan tavoitteita ja sisältöä tukevaa omahoitoa ja arvioida valitsemiensa fysioterapiamenetelmien tuloksellisuutta asiakkaan fysioterapiassa. Hän osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.

Sisältö

Tavallisimmat tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöt, toiminta- ja osallistumisrajoitukset sekä
niiden taustalla olevat patologiset prosessit
Fysiatrian alaan kuuluvat olka-, niska-, selkä-, lantio- ja alaraajaongelmat
Fysiatriset tutkimus- ja hoitomenetelmät
Haavatyypit, haavanhoidon perusteet
Murtumat ja murtumien hoito
Nivel-, jänne- ja ligamenttivammojen patofysiologia, tutkimus sekä hoito pääpiirteissään
Olkapään, niskan, selän, lantion ja alaraajojen yleisimmät ortopediset ongelmat
Perustieto kasvaimista ja niiden operatiivisesta hoidosta
Palovammojen hoito
Tarkoituksenmukaisten fysioterapeuttisten tutkimis- ja terapiamenetelmien valinta ja käyttö
Vuorovaikutus, terapeuttinen harjoittelu ja manuaalinen terapia fysioterapiamenetelminä
Valittujen fysioterapiamenetelmien sekä fysioterapian tuloksellisuuden arviointi ja seuranta

Oppimateriaalit

Oppimateriaali: David J. Magee & Robert C. Manske: Orthopedic physical assessment, 7th edition, 2021, Saunders Elsevier ja opintojaksolla annettava materiaali

Mobilisointi: Freddy M.Kaltenborn uusin painos tai 2010. Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi. SOMTY

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, työpajatyöskentely, itseopiskeluna oppimistehtävät, numeerisesti arvioitava kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä 5op (5x27h)

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon sisältyy lääketieteellisiä opintoja:
Fysiatria 1 op
Ortopedia 1 op

Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opetukseen osallistuminen ja tehtävien ja kirjallisen kokeen/tehtävän tekeminen ovat osa opintojakson suoritusta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen kaikkeen opetukseen ja työpajoihin, oppimistehtävien tekeminen, kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 2 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 15.05.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 22.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kristiina Kokkonen
  • Mika Luukkonen
Vastuuopettaja

Mika Luukkonen

Ryhmät
  • SXB21K2
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija on perehtynyt eri-ikäisten henkilöiden tuki- ja liikuntaelimistön tapaturmiin, sairauksiin ja kiputiloihin fysiatrian näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä fysioterapian roolin osana kuntoutusta. Opiskelija osaa kuvata ortopedian ja traumatologian alueella hoidettavat yleisimmät vammat, tapaturmat, sairaudet ja tutkimis- ja hoitomenetelmien perusteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen osana operatiivista hoitoa. Opiskelija osaa yhdistää aikaisemmin hankkimaansa osaamista ja valita tarkoituksenmukaiset tutkimis- ja terapiamenetelmät tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tukemiseksi. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan tavoitteita ja sisältöä tukevaa omahoitoa ja arvioida valitsemiensa fysioterapiamenetelmien tuloksellisuutta asiakkaan fysioterapiassa. Hän osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.

Sisältö

Tavallisimmat tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöt, toiminta- ja osallistumisrajoitukset sekä
niiden taustalla olevat patologiset prosessit
Fysiatrian alaan kuuluvat olka-, niska-, selkä-, lantio- ja alaraajaongelmat
Fysiatriset tutkimus- ja hoitomenetelmät
Haavatyypit, haavanhoidon perusteet
Murtumat ja murtumien hoito
Nivel-, jänne- ja ligamenttivammojen patofysiologia, tutkimus sekä hoito pääpiirteissään
Olkapään, niskan, selän, lantion ja alaraajojen yleisimmät ortopediset ongelmat
Perustieto kasvaimista ja niiden operatiivisesta hoidosta
Palovammojen hoito
Tarkoituksenmukaisten fysioterapeuttisten tutkimis- ja terapiamenetelmien valinta ja käyttö
Vuorovaikutus, terapeuttinen harjoittelu ja manuaalinen terapia fysioterapiamenetelminä
Valittujen fysioterapiamenetelmien sekä fysioterapian tuloksellisuuden arviointi ja seuranta

Oppimateriaalit

Oppimateriaali: David J. Magee & Robert C. Manske: Orthopedic physical assessment, 7th edition, 2021, Saunders Elsevier ja opintojaksolla annettava materiaali

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, työpajatyöskentely, itseopiskeluna oppimistehtävät, numeerisesti arvioitava kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä 5op (5x27h)

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon sisältyy lääketieteellisiä opintoja:
Fysiatria 1 op
Ortopedia 1 op

Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opetukseen osallistuminen ja tehtävien ja kirjallisen kokeen/tehtävän tekeminen ovat osa opintojakson suoritusta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen kaikkeen opetukseen ja työpajoihin, oppimistehtävien tekeminen, kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaation käytännön koe koululla.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 2 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

14.03.2022 - 27.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 30

Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kristiina Kokkonen
  • Titta Komssi
  • Mika Luukkonen
Vastuuopettaja

Mika Luukkonen

Ryhmät
  • SXB20S1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija on perehtynyt eri-ikäisten henkilöiden tuki- ja liikuntaelimistön tapaturmiin, sairauksiin ja kiputiloihin fysiatrian näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä fysioterapian roolin osana kuntoutusta. Opiskelija osaa kuvata ortopedian ja traumatologian alueella hoidettavat yleisimmät vammat, tapaturmat, sairaudet ja tutkimis- ja hoitomenetelmien perusteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen osana operatiivista hoitoa. Opiskelija osaa yhdistää aikaisemmin hankkimaansa osaamista ja valita tarkoituksenmukaiset tutkimis- ja terapiamenetelmät tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tukemiseksi. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan tavoitteita ja sisältöä tukevaa omahoitoa ja arvioida valitsemiensa fysioterapiamenetelmien tuloksellisuutta asiakkaan fysioterapiassa. Hän osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.

Sisältö

Tavallisimmat tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöt, toiminta- ja osallistumisrajoitukset sekä
niiden taustalla olevat patologiset prosessit
Fysiatrian alaan kuuluvat olka-, niska-, selkä-, lantio- ja alaraajaongelmat
Fysiatriset tutkimus- ja hoitomenetelmät
Haavatyypit, haavanhoidon perusteet
Murtumat ja murtumien hoito
Nivel-, jänne- ja ligamenttivammojen patofysiologia, tutkimus sekä hoito pääpiirteissään
Olkapään, niskan, selän, lantion ja alaraajojen yleisimmät ortopediset ongelmat
Perustieto kasvaimista ja niiden operatiivisesta hoidosta
Palovammojen hoito
Tarkoituksenmukaisten fysioterapeuttisten tutkimis- ja terapiamenetelmien valinta ja käyttö
Vuorovaikutus, terapeuttinen harjoittelu ja manuaalinen terapia fysioterapiamenetelminä
Valittujen fysioterapiamenetelmien sekä fysioterapian tuloksellisuuden arviointi ja seuranta

Oppimateriaalit

Oppimateriaali: David J. Magee: Orthopedic physical assessment, 7th edition, 2020, Saunders Elsevier ja opintojaksolla annettava materiaali

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, työpajatyöskentely, itseopiskeluna oppimistehtävät ja numeerisesti arvioitava kirjallinen koe/tehtävä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä 5op (5x27h)

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon sisältyy lääketieteellisiä opintoja:
Fysiatria 1 op
Ortopedia 1 op

Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opetukseen osallistuminen ja tehtävien ja kirjallisen kokeen/tehtävän tekeminen ovat osa opintojakson suoritusta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen kaikkeen opetukseen ja työpajoihin, oppimistehtävien tekeminen ja kirjallinen koe/tehtävä

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 2 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.